ریزش هفت کانالی شاخص سهام

افت افزون بر ۷ هزار و ۶۲۳ واحدی شاخص کل در حالی رقم خورد که معاملات نمادهای پتروشیمی بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص مزبور داشتند. در صدر آنها نیز سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار داشت که حدود ۴۲۰ واحد از ارتفاع شاخص سهام کاست. در این میان پالایش نفت اصفهان و همچنین فولاد مبارکه اصفهان از دیگر سهامی بودند که به تسریع روند نزولی شاخص کل سهام دامن زدند. با توجه به اینکه اکثر نمادهای بورسی معاملات خود را در مدار منفی قیمت‌ها به پایان رساندند، بیشترین اثر فزاینده‌ای که شامل حال شاخص کل شد از سوی سهم «ونوین» در حدود ۷۰ واحد بود. روز گذشته همانند دوشنبه، داد و ستدهای نماد «تاصیکو» به بعد از ساعت عادی بازار منتقل شد تا بار دیگر ضعف هسته معاملات نمایان شود.  

روز گذشته، رکورد‌شکنی قیمت‌های محصولات فولادی در بورس کالا ادامه یافت. عرضه این محصولات با دو تغییر عمده رشد نرخ‌های پایه و همچنین افزایش چشمگیر حجم عرضه محصولات همراه بود. طی این جلسه معاملاتی در بورس کالا، فولاد مبارکه اصفهان چهار نوع ورق را به عرضه گذاشت که تمامی آنها با ثبت بیشترین قیمت به کار خود پایان دادند. بیش از ۱۷۰ هزار تن ورق گرم B با قیمت پایه ۴۵۹۶ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. در نهایت میانگین موزون قیمت پایانی آن با افزایش ۲۳ درصد بر سطح ۵۶۹۵ تومان قرار گرفت. سقف پذیرفته شده قبلی برای این محصول در تاریخ ۱۹ فروردین و در سطح ۵۱۶۸ تومان ثبت شده بود.

همچنین بیش از ۶۱ هزار تن ورق گرم C با قیمت پایه هر کیلوگرم ۴۵۹۶ تومان عرضه شد که با ثبت افزایش ۲۸ درصدی، قیمت پایانی آن به ۵۸۹۱ تومان رسید. سقف میانگین قبلی معاملات این محصول نیز ۵۲۲۵ تومان بود. از سویی ۳۰ هزار تن نیز ورق سرد B در حالی با قیمت پایه ۵۲۲۹ تومان عرضه شد که قیمت پایانی آن تا بیشترین سطح ۶۵۹۱ تومان پیش رفت. ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود «فولاد» نیز به رکوردهای جدیدی دست یافتند. به ترتیب بالاترین قیمت تقاضا برای این دو محصول به ترتیب ۱۲۹۹۹ و ۱۶۵۴۵ تومان بود. عرضه ۳۰ هزار تنی شمش بلوم نیز از طرف فولاد خوزستان در این جلسه معاملاتی بورس کالا، رکورد دیگری را رقم زد. قیمت پایانی این محصول با افزایش حدود چهار درصدی نسبت به بالاترین سقف تجربه شده برای این محصول در معاملات ۷ اسفند (۴۲۰۰ تومان)، در سطح ۴۳۴۷ تومان ثبت شد.

شرکت نیرو ترانس نیز از افزایش سود خالص خود خبر داد. «بنیرو» سود هر سهم خود را ۸۸۰ ریال اعلام کرد که نسبت به سال ۹۶، افزایش ۱۱۰ درصدی را تجربه کرده است. با احتساب سود انباشته ابتدای سال در نهایت مبلغ ۶۶۶ میلیارد و ۶۷۹ میلیون ریال سود انباشته پایان دوره در حساب‌های این شرکت منظور شد. «بنیرو» در دوره ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به اسفند ۹۶، مبلغ ۴۲۰ ریال سود به ازای هر سهم خود شناسایی کرد. روز گذشته، مجمع عمومی عادی سالانه دوره ۱۲ ماهه سهم «شتوکا» برگزار شد. شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان در سال ۹۷، ۱۰۴ میلیارد و ۱۶۶ میلیون ریال سود خالص محقق کرد که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ افزایش ۲۵۷ درصدی را تجربه کرد.

در مجمع این شرکت، هیات‌‌مدیره تصمیم به تقسیم ۳۵۷ ریال سود نقدی بین سهامداران این شرکت گرفت. اطلاعیه پرداخت سود نقدی سهام مزبور نیز حاکی از آن بود که سود سهام مربوطه در دی ماه سال ۹۸ به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق شعب بانک ملت پرداخت می‌شود. هیات‌مدیره شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران نیز روز گذشته از تصمیم هیات‌مدیره این شرکت درخصوص افزایش سرمایه ۱۵ درصدی خبر داد. «خاهن» اعلام کرد در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۲ هزار و ۳۷۷ میلیارد و ۳۸۲ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به مبلغ ۲ هزار و ۷۳۹ میلیارد و ۹۳۳ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال برساند. این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش انجام خواهد شد.  

در اخبار مرتبط با صنعت خودرو، آماری از تولید دو خودروساز بزرگ کشور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که حاکی از کاهش قابل توجه تولیدات ایران‌خودرو و سایپا داشت. به این ترتیب شرکت ایران‌خودرو، در فروردین سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با کاهش ۹/ ۳۶ درصدی، ۲۱ هزار و ۳۹۳ دستگاه انواع خودرو تولید کرد. این رقم در سایپا با کاهش ۱/ ۴۵ درصدی به ۲۰ هزار و ۷۰۲ دستگاه انواع خودرو رسید. در مجموع طی معاملات دیروز، ارزش دادوستدهای فعالان سهام در بورس ۱۱۷۴ میلیارد تومان (با احتساب اوراق مشارکت و معاملات عمده) و در فرابورس ۶۵۱ میلیارد تومان اوراق بهادار برآورد شد.