روز گذشته، همچنان‌که اشاره شد شاخص کل روندی نزولی را سپری کرد که در نتیجه آن افت نزدیک به هشت واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) را ثبت کرد. در میان نمادهای اثر گذار، پتروشیمی زاگرس و سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تأثیر منفی را بر آیفکس داشتند و در مجموع موجب عقبگرد بیش از ۱۰ واحدی آن شدند. پالایش نفت شیراز، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و همچنین سنگ‌آهن گهرزمین نیز از جمله نمادها با اثر کاهنده بر شاخص کل بودند. فشار فروش در سهام صادرات‌محور همزمان با تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی، شدت گرفت. امری که باعث شد نماگر بازار از جانب شماری از آنها تحت فشار قرار بگیرد. در مقابل پتروشیمی مارون با افزودن بیش از دو واحد به آیفکس، عنوان بیشترین اثر مثبت بر نماگر مزبور را در اختیار خود گرفت و از افت بیشتر آن جلوگیری کرد.

 رصد صنایع بازار اول و دوم

در دومین روز هفته جاری، نزدیک به ۵۰۲ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۴۴ میلیارد تومان در بازار اول و دوم داد و ستد شد. معاملات صنعت فلزات اساسی، با تفاوت فاحشی نسبت به دیگر صنایع، غالب این معاملات (معادل ۳۱ میلیارد تومان) را رقم زد. به‌طوری‌که مجموع ارزش معاملات صنعت بانک‌ها به همراهی صنعت هتل و رستوران، در سطحی پایین‌تر از نقدینگی فلزات اساسی بود. در کسب ارزش بالای معاملات زیرگروه فلزات، سهامی ذوب آهن اصفهان نقش پررنگ‌تری را ایفا کرد و نقدینگی بیش از ۲۳ میلیارد تومانی را به گردش درآورد. نماد معاملاتی «ذوب» که شنبه هفته جاری آگهی ثبت افزایش خود را در سامانه کدال قرار داده بود، از افزایش ۸۵ درصدی سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد. با وجود حمایت سهامداران حقیقی از نماد یاد شده، سهامی ذوب آهن اصفهان برای دومین روز پی در پی، به دنبال مازاد عرضه نسبت به تقاضا افت بالای قیمتی را تجربه کرد.

در میان صنایع فعال فرابورسی، ۱۴ صنعت با ورود به مدار مثبت روز معاملاتی را به پایان رساندند. در حالی‌که ۱۲ صنعت دیگر، کاهش شاخص روزانه را تجربه کردند. در صدر صنایع پربازده، صنعت رایانه قرار داشت. شرکت افرانت پس از توقف ۶ روزه کاری، در ساعت پایانی معاملات دیروز مجددا بازگشایی و با اقبال معامله‌گران مواجه شد. نماد «افرا» که در مجمع یکشنبه هفته گذشته سرمایه خود را از محل سود انباشته به میزان ۲۵ درصد افزایش داده بود، هدف از آن را اصلاح ساختار مالی اعلام کرد. صنایع قند و شکر و نیز خودرو و ساخت قطعات از دیگر صنایع مثبت دیروز بودند که در جایگاه‌های دوم و سوم مستقر شدند. نماد «قچار» که سرتاسر هفته گذشته را در محدوده منفی قیمت به سر برده بود، با رسیدن به سطوح جذاب قیمتی و جلب تقاضای سهامداران در جهت بهبود بهای خود، قدم برداشت، از این رو مهم‌ترین عامل رشد صنعت قند و شکر محسوب شد.

در مقابل، صنعت تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری زیانده‌ترین صنعت روز گذشته معرفی شد. با توجه به رشد بالای «مادیرا»، به‌عنوان تک‌سهم صنعت نامبرده در معاملات روز شنبه و روزهای قبل‌تر از آن، انگیزه شناسایی سود افت قیمتی نماد مزبور را رقم زد که همراه با آن صنعت محصولات کامپیوتری نیز وارد محدوده قرمز شد. از دیگر صنایع قرمزپوش قابل توجه می‌توان به صنایع کالایی اشاره کرد که همگی در این دسته قرار گرفته بودند.

 همگام با بازیگران

روز گذشته، در جریان جابه‌جا‌یی سهام میان معامله‌گران حقیقی و حقوقی بیش از ۱۷ میلیون سهم به ارزش نزدیک به چهار میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهامداران حقوقی منتقل شد. به این ترتیب، بازار سهام با حمایت بازیگران عمده به کار خود پایان داد. رصد صنایع از منظر تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها نشانگر بیشترین خالص خرید این دسته از معامله‌گران در صنعت استخراج کانه‌های فلزی بود. بالغ بر سه میلیون تک‌سهم این صنعت، سنگ‌آهن گهرزمین به ارزش بیش از دو میلیارد تومان از جانب بازیگران خرد بازار به سوی بازیگران عمده جابه‌جا‌ شد. انتخاب‌های بعدی سهامداران حقوقی به نمادهای تولید نیروی برق دماوند و فولاد هرمزگان جنوب معطوف شد. صنعت پالایشی‌ها و همچنین محصولات پتروشیمی نیز در جمع صنایع تحت حمایت این دسته از معامله‌گران ثبت شدند.

در مقابل، صنایع بانک‌ها بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی را تحت اختیار خود درآورد. بیش از دو میلیون سهم بانک دی با ارزشی فراتر از سه میلیارد تومان به نام سهامداران حقیقی تغییر مالکیت داد. نمادهای فلزی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سهامی ذوب آهن اصفهان نیز از ترجیحات دوم و سوم این قسم از فعالان بازار نامیده شدند. به‌طوری‌که ارزش خالص خرید سهامداران حقیقی از دو نماد «ذوب» و «میدکو» بیش از سه میلیارد تومان برآورد شد.

 چه خبر از سایر بازارها؟

دیروز، بیش از یک میلیون ورقه به ارزش بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت خرید و فروش شد. ارزش معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی در این بازار به نزدیکی سطح ۱۰۰ میلیارد تومانی رسید که غالب آن در ورقه خزانه اسلامی به نماد معاملاتی «اخزا۷۰۴» رقم خورد. روند قیمتی در شماری از این اوراق سیر نزولی را طی کرده و در اکثرشان صعودی بود. از این رو، متوسط نرخ سود موثر سالانه با افت ۱/ ۰ واحد درصدی به سطح ۱/ ۲۱ درصد عقب‌نشینی کرد. در بازار تسهیلات مسکن نیز قدری از فشار عرضه که روز شنبه دامن تمامی اوراق را گرفته بود، کاسته شد. این بازار با معامله بالغ بر ۸۳ هزار برگه به ارزش بیش از پنج میلیارد تومان به روز کاری خود پایان داد.