روزی که گذشت، نماد پتروشیمی زاگرس همچنان در اثرگذاری مثبت بر نماگر بازار پیشتاز بود. پتروشیمی مارون نیز با آن همراه شد و در مجموع بیش از ۶ واحد به ارتفاع آیفکس افزودند. در ادامه نمادهای فلزی فولاد هرمزگان جنوب، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و فولاد ارفع نیز رشد بیشتر شاخص کل را رقم زدند. در مقابل تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر کاهنده را بر نماگر یادشده گذاشت. کاهشی که با تاثیر منفی سهامی ذوب‌آهن اصفهان تقویت شد. نماد معاملاتی «ذوب» که از زمان رونمایی گزارش فعالیت خود طی ماه گذشته با افت قیمتی مواجه شده، روز گذشته نیز با کاهش بها مواجه شد. مبلغ فروش نماد مزبور در ماهی که گذشت کاهش ۲۵ درصدی را نسبت به ماه آبان تجربه کرد که عامل اصلی آن میزان فروش کلاف و شمش کالایی بود که به طرز چشمگیری پایین‌تر از میزان تولید آنها بود.

  رصد صنایع بازار اول و دوم

در جریان معاملات روز یکشنبه، حدود ۲۵۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۸۵ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم دست به دست شد که مشابه آمار روز شنبه بود و تغییر چندانی نیافته بود. در صورتی‌که برخلاف معاملات ابتدای هفته که صنعت پالایشی همسو با بازارهای جهانی بیشترین رشد شاخص را نصیب خود کرده بود، روز گذشته این صنعت در دسته صنایع منفی قرار گرفت. جایگاه اول جدول صنایع از منظر رشد شاخص به صنعت قند و شکر اختصاص یافت. در مرتبه بعدی، گروه زراعت قرار داشت. تقاضای بالای فعالان بازار در سهام معاملاتی کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت، که در نهایت به صف خرید بیش از ۱۲ میلیارد تومانی انجامید و عنوان بیشترین تقاضا را به آن نسبت داد، عامل اصلی رشد صنعت مرتبط بود. همچنین مقام سوم این رتبه‌بندی از آن گروه محصولات کاغذی شد. در مجموع ۱۰ صنعت فعال فرابورسی روز گذشته را با بازدهی مثبت به اتمام رساندند و در مقابل آنها، ۱۶ صنعت منفی قرار گرفت. به ترتیب صنایع عرضه برق و گاز، استخراج زغال‌سنگ و خودرو و ساخت قطعات بیشترین زیان را متحمل شدند.

بررسی صنایع کالایی نیز حاکی از رشد شاخص محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی بود و چنانکه اشاره شد، یکشنبه روزی منفی برای فرآورده‌های نفتی بود. با توجه به اظهار امیدواری ریاست‌جمهوری آمریکا در رابطه با پیشرفتی بزرگ در مذاکرات احتمالی او با چین، انتظار می‌رود که بازارهای جهانی روند صعودی خود را با شدت بیشتری ادامه دهند. امری که نتیجه آن بازخورد مثبت معاملات سهام مربوطه خواهد بود. اکثر روزهای سال ۲۰۱۸ به جدال اقتصادی بین دو کشور آمریکا و چین گذشت و طی آن بازارهای مالی جهانی تکانه‌های شدیدی را تحمل کردند. از این رو در تاریخ یک دسامبر ترامپ و شی‌جین‌پینگ تصمیم به آتش‌بس و آغاز مذاکرات کردند که مهلت ۹۰ روزه‌ای نیز به آن اختصاص دادند. حال ترامپ، روز شنبه پس از مکالمه‌ای با ریاست جمهوری چین گفت که مذاکراتشان به خوبی پیش می‌رود و اگر قراردادی بینشان بسته شود بسیار جامع خواهد بود و تمام حوزه‌ها و اختلافات را پوشش خواهد داد.

 همگام با بازیگران

روز گذشته فرابورس ایران با حمایت بازیگران حقوقی به کار خود پایان داد. طی معاملاتی که انجام شد بیش از ۱۱ میلیارد تومان از جانب سهامداران حقیقی به سوی سهامداران حقوقی جابه‌جا شد. فلزات اساسی بیشترین ارزش تغییر مالکیت را تجربه کردند و با خالص خرید بیش از ۹ میلیارد تومانی فعالان حقوقی روبه‌رو‌ شدند. پس از آن استخراج کانه‌های فلزی و محصولات پتروشیمی نیز از پشتیبانی بیشتر این دسته از سهامداران برخوردار شدند و در مجموع جابه‌جا‌یی نزدیک به ۴ میلیارد تومانی را رقم زدند. مرور نمادهای معاملاتی نیز از منظر ارزش تغییر مالکیت، حاکی از صدرنشینی سهامی ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان اولویت نخست فعالان عمده بازار بود. بیش از ۶ میلیارد تومان از سهام مزبور از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهامداران حقوقی منتقل شد. ترجیحات بازیگران عمده تا چهار جایگاه بعدی در میان نمادهای فلزی تداوم یافت و به ترتیب به گل‌گهر زمین، فولاد‌ارفع، فولاد هرمزگان و هلدینگ میدکو اختصاص یافت. از سوی دیگر، در میان صنایع تحت حمایت سهامداران حقوقی، صنعت مواد دارویی از بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی برخوردار شد. در زیرمجموعه‌های اطلاعات و ارتباطات و همچنین محصولات کاغذی نیز در مجموع بیش از یک میلیارد سهم به مالکیت فعالان خرد بازار درآمد. در میان نمادها نیز، پخش البرز با جابه‌جایی نزدیک به دو میلیارد تومان سهام انتخاب اول سهامداران حقیقی را تشکیل داد. نمادهای معاملاتی «اوان» و «چکاپا» نیز مراتب بعدی را به اختیار خود درآوردند.

 مروری بر اوراق «اخزا»

روز گذشته، غالب نقدینگی گردش یافته فرابورس ایران را معاملات بیش از ۲ میلیون برگه‌ای اوراق با درآمد ثابت رقم زد که ارزش آن حدود ۲۳۲ میلیارد تومان ثبت شد. در این میان، ورقه «اشاد۹۴» بیشترین ارزش معاملاتی را با ۹۰ میلیارد تومان کسب کرد. بررسی معاملات اوراق اسناد خزانه نیز نشان‌دهنده نقدینگی تقریبا ۱۱۲ میلیارد تومانی آنها بود که در اثر دست به دست شدن بیش از یک میلیون برگه حاصل شده بود. پرمعامله‌ترین اسناد خزانه به نام برگه «اخزا۷۰۵» ثبت شد که طی داد و ستدهای آن افزون بر ۱۷ میلیارد تومان گردش یافته بود. تمام اوراق خزانه با رشد قیمتی روز خود را به پایان رساندند. در این روز نرخ متوسط سود موثر به ۶/ ۲۱ درصد رسید که نسبت به روز شنبه، به مقدار ۴/ ۰ واحد درصد افت پیدا کرده بود.