نهمین عرضه اولیه سال

روز گذشته بالغ بر ۴۵۵ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۲۹۳ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم دست به دست شد. همگام با عرضه اولیه سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران به نماد معاملاتی «مادیرا» نقدینگی این دو بازار تحت تاثیر قرار گرفت و افزایش یافت. «مادیرا» به زیرمجموعه تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری اختصاص دارد. روز گذشته تعداد ۱۲۰ میلیون سهام مربوطه برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم مورد عرضه قرار گرفت و دامنه قیمت آن در ثبت سفارش نیز از مبلغ ۳۳۲ تومان تا مبلغ ۳۶۵‌تومان در نظر گرفته شده بود. در انتها، ۱۲۰ میلیون سهم این شرکت به ارزش نزدیک به ۴۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله و قیمت آن نیز در سطح ۳۶۵ تومان کشف شد. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، دیروز سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی مشارکت ۳۰۴ هزار و ۱۰۷ نفری در عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران داشتند که به ۳۰۲ هزار و ۲۹۸ نفر در سقف قیمت این عرضه، سهام «مادیرا» تخصیص یافت. این مشارکت حداکثری سبب شد با آنکه حداکثر سهم قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی ۲۰۰۰ سهم تعیین شده بود، اما به هر کد معاملاتی ۳۹۸ سهم اختصاص داده شد.

   رصد صنایع فرابورس

همچنان که اشاره شد، در پی عوامل هیجان‌زای بیرونی و همچنین قرار داشتن در بازه زمانی انتشار گزارش‌های ماهانه، سهام با شدت بیشتری تحت فروش قرار گرفتند. فشار عرضه روز گذشته تقریبا تمامی نمادها را درگیر خود کرد. سهامی نیز که روز شنبه رشد قیمتی را تجربه کرده بودند به دلیل شناسایی سود از جانب سهامداران روزی منفی را پشت سر گذاشتند. به‌طور مثال، تک‌نماد سیمانی «سبزوا» که با شروع هفته جاری از اقبال فعالان بازار برخوردار شده بود و این گروه را صدرنشین صنایع از منظر بازدهی کرده بود؛ طی معاملات روز دوشنبه صنعت مزبور پس از هتل زیانده‎ترین زیرگروه معرفی شد. همچنین فرآورده‌های نفتی نیز با وجود خیزش مجدد نفت در بازارهای جهانی، مقام سوم را در رتبه‌بندی از دریچه افت شاخص به خود اختصاص داد. خودرو و فلزات اساسی نیز دیروز در میان صنایع منفی قرار گرفتند. در حقیقت، دسته صنایع رشد یافته دیروز تنها متشکل از صنعت اطلاعات و ارتباطات و همچنین خرده‌فروشی بود؛ که بازدهی ناچیزی را ثبت کرده بودند. بیش از ۶۰ درصد ارزش معاملات روزی که گذشت، در زیرمجموعه استخراج کانه‌های فلزی و تک‌نماد آن، شرکت سنگ‌آهن گهرزمین جریان پیدا کرد. به این ترتیب «کگهر» در هفتمین روز از حضور در فرابورس ایران شاهد تشدید فشار فروش بود. به‌طوری که برای ساعاتی، این نماد تازه‌وارد در کف مجاز قیمتی دادوستد شد و حتی شاهد تشکیل صف فروش چند میلیونی بود. در ادامه اما تا حدودی از فشار عرضه‌ها در سهام مزبور کاسته شد. همچنین دیروز ۲۰ درصد دیگر نقدینگی دو بازار اول و دوم در سهام زیرمجموعه صنایع محصولات پتروشیمی و محصولات کامپیوتری رقم خورد. بدین‌ترتیب، نزدیک به ۸۰ درصد از ارزش معاملات خرد در سه صنعت نام‌برده گردش یافت. در مقابل، سیمان و خودرو به‌عنوان دو صنعت کم‌معامله دوشنبه در قعر جدول قرار گرفتند.

   «ترین»های فرابورس

طی معاملات روز دوشنبه، آیفکس ریزش نزدیک به ۶۴ واحدی را متحمل شد. فارغ از آنکه در جدول نمادها با بیشترین تأثیر بر شاخص کل، نمادی با اثر مثبت قابل توجه به چشم نمی‌خورد؛ صنایع کالامحور بیشترین فشار را بر این نماگر وارد کردند. در میان آنها به ترتیب محصولات پتروشیمی، فلرات اساسی و فرآورده‌های نفتی نقش کاهنده‌تری را ایفا کرده بودند. محصولات پتروشیمی در مجموع بیش از ۲۸ واحد اثر منفی بر آیفکس داشتند. سردسته آنها، پتروشیمی «مارون» و سپس «زاگرس» بود که در پی غلبه عرضه بر تقاضای سهام خود، منفی‌ترین آثار را بر شاخص کل به جا گذاشتند.  

   بازیگران بازار

برای دومین روز متوالی معاملاتی، بازار با جابه‌جا‌یی اکثریت سهام به سوی سهامداران حقوقی به کار خود پایان داد. در این فرآیند در مجموع بیش از ۱۱۱ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران خرد به سبد سهامداران عمده منتقل شد. استخراج کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و همچنین فلزات اساسی از ترجیحات برتر حقوقی‌ها شناخته شدند که خالص خرید این دسته از معامله‌گران از چهار صنعت یاد شده بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان محاسبه شد. به‌صورت جزئی‌تر نیز نمادهای اساسی صنایع مزبور در اولویت‌های فعالان عمده قرار داشتند. پس از سنگ‌آهن گهرزمین که در صدر خواسته‌های سهامداران حقوقی قرار داشت، «شبصیر» و «میدکو» اولویت‌های دوم و سوم آنها  بودند.  

   از دیگر بازارها چه خبر؟

نزدیک به ۷۵۰ هزار ورقه خزانه اسلامی در بازار اوراق مشارکت به ارزش بیش از ۶۲ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفتند. بیشترین تقاضای فرابورس روز گذشته به ورقه «اخزا۶۲۲» اختصاص یافت که در مرز ۳ میلیارد تومانی قرار داشت. نرخ سود موثر معاملات اسناد خزانه در سطح ۱/ ۲۴ درصدی سابق ثابت ماند.  همچنین دیروز در بازار تسهیلات مسکن نیز نزدیک به ۶۱ هزار برگه به ارزش بیش از ۳۳ میلیارد تومان دست به دست شدند. در بین اکثریت نمادهای این بازار که افت ۴ تا ۵ درصدی داشتند، تنها ورقه «تملی۷۰۴» رشد ۵ درصدی را رقم زد. همان‌طور که در گزارش‌های گذشته اشاره شده است به نظر می‌رسد کاهش قدرت خرید به دنبال جهش قیمت مسکن و همچنین افت فصلی تقاضای مسکن با اتمام تابستان به رکود بازار اوراق مسکن نیز دامن زده است. روز گذشته نیز وزارت راه و شهرسازی با انتشار آمار معاملات مسکن در تهران، از کاهش خرید و فروش خانه در این شهر خبر داد. به این ترتیب در آبان ماه امسال ۵ هزار و ٩٠٠ واحد مسکونی در تهران فروخته شد که نسبت به آبان پارسال این حجم معاملات کاهش ۵۵ درصدی از خود نشان می‌دهد.