رصد بازار اول و دوم

طی معاملات روز گذشته در بازار اول و دوم ۴۶۶ میلیون سهم به ارزش ۱۸۴ میلیارد تومان مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. این رقم بیشترین ارزش معاملات این دوبازار طی یک ماه اخیر به شمار می‌رود. بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از این مقدار نقدینگی (معادل ۶۰ درصد) در معاملات صنایع فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی گردش یافت. نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی زیرمجموعه گروه هتل پس از بازگشایی خود در روز گذشته، در پایان معاملات افزایش بیش از ۱۱ درصدی قیمت را تجربه کرد. به همراه رشد بهای سهام هتل کوثر، صنعت مربوطه با افزایش ۱۱ درصدی شاخص خود صدرنشین جدول صنایع با بیشترین بازدهی روزانه شد. از طرفی بازگشایی پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان استقبال متقاضیان سهام مزبور را به همراه داشت. قیمت سهام این نماد رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرد و در انتهای معاملات بیش از ۳ میلیارد تومان صف خرید در پشت درهای بسته «شراز» به انتظار نشستند. «شاوان» نیز با افزایش ۹ درصدی قیمت همراه شد تا صنعت فرآورده‌های نفتی با رشد ۷‌درصدی شاخص رتبه دوم جدول بازدهی صنایع را به خود اختصاص دهد. طی روز گذشته تنها گروه زراعت و خودرو با افت شاخص مواجه شدند.  سهامی ذوب‌آهن اصفهان همچنان در کانون توجه سهامداران قرار دارد. به‌طوری که پس از پایان معاملات همچنان ۹‌میلیارد تومان در انتظار ورود به این نماد باقی ماند. ارزش معاملات دیروز نماد مزبور نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان بود. دیروز پتروشیمی مارون با مشارکت ۱۰۰ درصدی حقیقی ‌ها در سمت خرید و فروش، بیشترین اثر فزاینده را بر نماگر اصلی این بازار به جا گذاشت. پس از آن سهامی ذوب‌آهن اصفهان قرار داشت. در دیگر تحولات فرابورس دیروز پاکدیس از زیرمجموعه صنعت محصولات غذایی بازگشایی شد. این نماد نیز صرفا سهامداران حقیقی خرید و فروش شد. نتیجه این داد‌وستدها رشد ۱۲ درصدی قیمت «پاکدیس» بود. در انتهای معاملات نیز صف فروش سهام مزبور یک میلیارد تومان بود. در مهم‌ترین رخداد‌ها انجام عرضه اولیه یک شرکت در فرابورس است. بر این اساس امروز عرضه اولیه عطرین نخ قم به تعداد بیش از ۱۵‌میلیون سهم در بازار دوم فرابورس ایران صورت می‌گیرد. در فرابورس ایران نمادهای معاملاتی بسیاری متوقف یا بازگشایی شدند. بر این اساس ۲۲ نماد تا پایان معاملات فرابورس متوقف شدند که علت توقف ۱۵ نماد مربوط به شفاف‌سازی شرکت‌ها درخصوص تغییرات بیش از ۲۰‌درصدی قیمت، ۴ نماد در ارتباط با اطلاع‌رسانی مناسب درخصوص تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت و ۳ نماد دیگر نیز ناشی از برگزاری مجمع عادی و فوق‌العاده صاحبان سهام و افشای اطلاعات با اهمیت بود. در سوی دیگر معامله‌گران شاهد بازگشایی ۱۸ نماد معاملاتی بودند. به این ترتیب دیروز روز پرترافیک توقف و بازگشایی نمادها در فرابورس بود.

نگاهی به بازیگران بازار

روز گذشته، معامله‌گران خرد توجه خود را نسبت به نمادهای بزرگ بازار حفظ کردند. خرید خالص این دسته از سهامداران از نماد معاملاتی فولاد هرمزگان جنوب بیش از ۷ میلیارد تومان محاسبه شد. عمده‌ قسمت خرید سهامداران حقیقی به این نماد اختصاص داشت. ترجیحات بعدی این معامله‌گران سهامی ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی غدیر بود. در مقابل پتروشیمی نفت شیراز در کانون توجه معامله‌گران عمده قرار گرفت. پتروشیمی زاگرس هم اولویت دوم حقوقی‌ها بود. خالص تغییر مالکیت صورت گرفته طی دادوستد‌های روز گذشته، بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان به نفع سهامداران حقیقی بود.

بررسی سایر تابلوها

روز گذشته بیش از ۲ میلیون ورقه به ارزش ۳۱۲ میلیارد تومان در معاملات اوراق با درآمد ثابت، تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) دست به دست شد. ۲۶۳ میلیارد تومان از این مقدار نقدینگی در بازار اوراق با درآمد ثابت به گردش درآمد. نماد معاملاتی «سلامت۱۲» با ارزش معامله شده ۹۹ میلیارد تومانی غالب نقدینگی گردش یافته در این بازار را به خود اختصاص داد. در بازار مزبور بیش از یک میلیون اسناد خزانه اسلامی به ارزش بیش از ۹۳ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. نرخ سود موثر اوراق خزانه در پایان معاملات دیروز با ارتقای ۱/ ۰ واحد درصد در سطح ۷/ ۲۵ ایستاد.