رصد بازار اول و دوم فرابورس

روز گذشته در معاملات بازار اول و دوم، ۳۷۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان دست به دست شد. به جز صنعت برق، بیمه و محصولات کاغذی که دیروز با افت شاخص مواجه شدند، صنایع دیگر روز مثبتی را گذراندند. اقبال سهامداران حقیقی از نمادهای زیرمجموعه صنعت استخراخ زغال‌سنگ، خرده‌فروشی و پیمانکاری صنعتی صدر‌نشینی این گروه‌ها را به دنبال داشت. بر این اساس استخراج زغال‌سنگ با رشد حدود ۵/ ۵ درصدی بیشترین افزایش شاخص را تجربه کرد.  در مقابل صنعت محصولات کاغذی در قعر جدول صنایع با بیشترین بازدهی قرار گرفت. نیمی از نقدینگی بازار اول و دوم در داد و ستدهای محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و هتل گردش یافت. در گروه هتل نماد سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی که از اواسط هفته گذشته رشد قیمتی را در پیش گرفته بود، روز گذشته به دلیل نوسان بیش از ۲۰ درصد قیمتی طی ۵ جلسه معاملاتی پی در پی متوقف شد تا این شرکت در مورد وضعیت این شرکت شفاف‌سازی کند.  دیروز سهامی ذوب‌آهن اصفهان توجه سهامداران را به خود جلب کرد و بیشترین متقاضی را داشت. صف خرید نماد مزبور در پایان روز گذشته حدود ۹ میلیارد تومان بود. اثر فزاینده ۶ واحدی این نماد در ارتقای شاخص کل فرابورس منجر به صدر‌نشینی آن در جدول نمادها با بیشترین تاثیر در محاسبه این نماگر شد. جایگاه دوم و سوم نیز به نام هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس ثبت شد. همچنین در جدول نمادهای با بیشترین حجم معاملات، ذوب‌آهن اصفهان جایگاه اول را کسب کرد. در این میان عنوان نماد با بیشترین ارزش معاملات به «زاگرس» اختصاص یافت. ارزش داد و ستدهای نماد معاملاتی «زاگرس» بیش از ۱۵ میلیارد تومان بود. پس از آن تک نماد محصولات کاغذی گروه صنایع کاغذ پارس نیز ارزش معاملاتی بالایی را تجربه کرد. در انتهای روز کاری بهای نماد مربوطه افت بیش از ۵/ ۲ درصدی را تجربه کرد. سهام پالایش نفت لاوان که بیشترین افزایش بها را در صنعت فرآورده‌های نفتی داشت، تماما بین سهامداران حقیقی مبادله شد و پس از اتمام معاملات با صف خرید بیش از ۶ میلیارد تومانی مواجه شد.  از تحولات مهم فرابورس، می‌توان به جلسه معارفه عطرین نخ قم اشاره کرد که با قرار گرفتن در گروه جدید منسوجات، برای اولین بار روز سه‌شنبه هفته جاری (بیستم شهریورماه)، به روش ثبت سفارش عرضه می‌شود.

بررسی بازیگران فرابورس

در دومین روز هفته، سهامداران حقیقی بیشترین خالص خرید خود را به سهام پتروشیمی غدیر اختصاص دادند. پس از این نماد، پتروشیمی زاگرس و سرمایه‌گذاری کرمان از ترجیحات دوم و سوم این دسته از سهامداران بودند. در مقابل سهامداران حقوقی قسمت عمده سبد سهام خود را در اختیار زرین معدن آسیا به ارزش بیش از ۷ میلیارد تومان قرار دادند. اولویت دوم معامله‎‌گران عمده به شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان معطوف شد و در مقام سوم توجهات حقوقی‌ها فولاد ارفع قرار گرفت. در مجموع، معاملات روز گذشته به نفع معامله‌گران خرد پایان یافت. همچنین در پایان معاملات فرابورس نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان سهام از پرتفوی حقوقی‌ها خارج و به سبد حقیقی‌ها افزوده شد.

چه خبر از سایر بازارها؟

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت نزدیک به ۲ میلیون برگه به ارزش ۱۵۳ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. عمده معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت در داد و ستدهای اسناد خزانه اسلامی به گردش درآمد. بیش از یک میلیون ورقه اخزا به ارزش ۸۸ میلیارد تومان در این بازار دست به دست شد. نرخ سود موثر این معاملات با افت ۱/ ۰ واحد درصدی در سطح ۶/ ۲۵ درصد متوقف شد. حجم معاملات تسه در بازار تسهیلات مسکن نیز به ۹۳ هزار برگه با ارزش بیش از شش میلیارد تومان رسید. اکثر نمادهای معاملاتی این بازار افت قیمتی را تجربه کردند. «تسه۹۵۱۰» بیشترین افزایش قیمتی را داشت. ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) نیز با حجم ۴۴ میلیونی، به بیش از ۷۶ میلیارد تومان رسید. نماد «اعتماد» در این بین صندوق‌های قابل معامله بیشترین ارزش معاملات را ثبت کرد.

عرضه اسناد خزانه اسلامی در ۳ نماد معاملاتی

طبق اطلاعیه منتشرشده از سوی مدیریت عملیات بازار و اعضای فرابورس ایران تا پایان هفته جاری اسناد خزانه اسلامی در ۳ نماد معاملاتی در فرابورس عرضه می‌شود. به این ترتیب امروز دوشنبه نوزدهم شهریورماه، بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس میزبان عرضه اوراق «اخزا ۷۰۵» خواهد بود. این اوراق در خردادماه امسال منتشر شدند و در ۲۳ مرداد سال ۹۸ سررسید می‌شوند. سه‌شنبه بیستم شهریورماه نیز نمادهای معاملاتی اوراق «اخزا ۷۱۱» و «اخزا۷۱۲» که به ترتیب در تاریخ سی‌ام تیرماه ۹۸ و ۳۰ مردادماه ۹۸ سررسید خواهند شد برای نخستین بار در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس گشایش می‌یابد.