بازار سهام دیروز در ادامه داد‌وستدهای دو روز ابتدای هفته تحت تاثیر احتمال آزاد‌سازی فروش ارز صادراتی شرکت‌های بورسی و عقب‌نشینی دولت از نرخ دستوری ۴هزار و ۲۰۰تومانی ارز با رشد یکپارچه سهام دلاری مواجه شد. موضوع احتمال فروش ارز شرکت‌ها- با نرخ بازار آزاد و همچنین تغییر نرخ پایه قیمت‌گذاری‌ها در بورس کالا-در کنار احساس آرامش نسبی معامله‌گران از ناحیه سیاست‌های دولت در تقویت بازار سرمایه، سه عامل تقویت تقاضای سهام طی معاملات این روز به شمار می‌رود.

از دیدگاه کارشناسان بهبود توجه مقامات دولتی به بازار سرمایه به‌عنوان بازاری با جذب بخشی از نقدینگی، می‌تواند به بازار فرصت رشد و جبران عقب‌افتادگی خود از دیگر بازارها را بدهد. در این شرایط و در حالی که گزارش‌های ۳ ماهه شرکت‌ها و گزارش عملکرد تیرماه شرکت‌ها روند مثبتی را نشان می‌دهد، معامله‌گران دیروز شاهد رشد ۲۹۰۴ واحدی شاخص کل بودند. دیروز شاخص کل هموزن نیز با افزایش ۲۲ واحدی به عدد ۱۸ هزار و ۳۶۸ واحد دست یافت.

نمادهای فولاد مبارکه، هلدینگ‌های پتروشیمی خلیج فارس، نفت و گاز پارسیان و نفت و گاز تامین به همراه ملی مس ایران، گل‌گهر و پتروشیمی پارس بیشترین اثر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند.

در بازار دیروز در گروه سیمانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از موافقت این وزارتخانه با افزایش ۱۲ درصدی قیمت سیمان خبر داد و گفت: این افزایش بها برای ۲ سال اخیر(۹۶ و ۹۷) سالانه ۶‌درصد محاسبه و اجرایی شده است. جعفر سرقینی روز دوشنبه در گفت وگو با «ایرنا» افزود: این افزایش ۱۲ درصدی مشمول همه اقلام سیمان تولیدی می‌شود و مبنای عملکرد کارخانه‌های مربوطه است. ششم مردادماه امسال، «شهرام میرآخورلو»، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد، هرگونه تغییر قیمت سیمان و محصولات «سیمان بر»، بدون هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان غیرقانونی است و با آن برخورد می‌شود.

هفتم مردادماه نیز سیدمحمد اتابک، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد، تغییر قیمت سیمان براساس اختیار تفویض شده وزارت صنعت، معدن و تجارت به این انجمن و با هماهنگی کامل صورت گرفت و موضوع به اطلاع سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز رسید. در گروه سیمانی همچنین دیروز سیمان خزر از محل فروش ماشین‌آلات اعلام تعدیل کرد. به گزارش این شرکت با واگذاری یک دستگاه آسیاب گلوله‌ای مواد خام مستعمل VOEST ALPINE ۱۸۰ T/ H بلا‌استفاده خط قدیم تولید به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال و بهای تمام شده ۶ میلیارد و ۴۴۲ میلیون ریال، دارای اثر سود و زیانی به ازای هرسهم ۸۴ ریال در سال مالی ۱۳۹۷ است. خریدار ۹۰ درصد بها مورد مزایده را نقدا واریز کرده است و پس از تسویه ۱۰درصد باقیمانده، مورد مزایده تحویل می‌شود. در گروه تصفیه نفت با تامین آب پالایشگاه، مشکل کسری ۴ میلیون لیتری تولید بنزین در پالایشگاه اصفهان رفع شده است و تولید این پالایشگاه به میزان قبل بازگشت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، پالایشگاه اصفهان که طی یک ماه اخیر به دلیل کمبود آب، حدود ۴ میلیون لیتر از ظرفیت تولید روزانه بنزین خود را در مدار بهره‌برداری نداشت، با تامین آب به ظرفیت کامل خود در تولید بنزین بازگشت.

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با پیگیری‌های مستمر علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش برای تامین آب پالایشگاه، میزان تولید بنزین در این پالایشگاه به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در روز رسید.

بر‌اساس این گزارش به علت کمبود منابع آبی در استان اصفهان و عدم تامین آب مورد نیاز پالایشگاه اصفهان، تولید بنزین آن طی یک ماه گذشته به میزان ۴ میلیون لیتر در روز کاهش یافته بود. در حال حاضر پالایشگاه اصفهان روزانه ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ تولید می‌کند.

دیروز همچنین اعلام شد، شرکت بسته‌بندی ایران از زیرمجموعه‌های توسعه صنایع بهشهر، با اعلام برنامه افزایش سرمایه بیش از ۲۰۰۰ درصدی دومین رکورددار افزایش سرمایه می‌شود. قرار است تامین مالی این شرکت فرابورسی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و برای اصلاح ساختار مالی اعمال شود. شرکت توسعه صنایع بهشهر از لحاظ طبقه بندی بورس یک شرکت هلدینگ صنایع غذایی و آشامیدنی شناخته می‌شود. این شرکت، یک شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری بوده که عمده سرمایه‌گذاری‌های آن بر شرکت‌های صنایع غذایی، شوینده و خدمات متمرکز است. سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و فعالیت در بانکداری و محصولات لبنی از دیگر فعالیت‌های شرکت است. شرکت بسته‌بندی ایران که شرکت توسعه صنایع بهشهر سهامدار ۳/ ۶۱ درصدی آن به حساب می‌آید، برنامه افزایش سرمایه ۲۱۵۱ درصدی را اعلام کرده است.در صورت موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار، فبیرا، سرمایه فعلی را از ۹/ ۷ به ۱/ ۱۷۸ میلیارد تومان خواهد رساند. پیش از این شرکت فرابورسی کارخانجات مخابراتی ایران با افزایش سرمایه ۲۱۸۳ درصدی رکوردی تاریخی را رقم زده بود.در گروه دارویی، گزارش توجیهی هیات‌مدیره داروسازی ابوریحان به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۸۸ میلیارد ریال به مبلغ ۳۸۸ میلیارد ریال منتشر شده است. این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی وتامین سرمایه درگردش دیروز به تصویب هیات‌مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. در گروه شیمیایی پشم شیشه ایران در شفاف‌سازی از فروش ساختمان مطهری به متراژ  ۱۷۷۶ به قیمت ۲۰۵ میلیارد ریال خبر داد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۴۴ میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۵۱ میلیارد تومان بالغ شد.