معاملات بازار اول و دوم

در جریان معاملات اولین روز از هفته جاری ۳۰۳ میلیون سهم به ارزش حدود ۸۷ میلیارد تومان در بازار اول و دوم مورد داد و ستد قرار گرفت. ارزش معاملات این دو بازار همانند روز چهارشنبه، نسبت به روزهای اخیر در سطح پایینی قرار داشت.بیش از یک‌سوم این نقدینگی در معاملات فلزات اساسی به گردش درآمد. در جدول صنایع با بیشترین رشد روزانه شاخص، صنعت محصولات کاغذی افزایش بیش از ۵ درصدی را تجربه کرد و صدرنشین شد. دیروز بهای تک نماد این مجموعه یعنی «چکاپا» با صعود ۳۱/ ۵ درصدی مواجه شد.در مقابل کاهش بیش از ۲ درصدی شاخص گروه هتل و رستوران، این صنعت را در قعر جدول بازدهی صنایع قرار داد. نماد معاملاتی «سمگا» زیرمجموعه این صنعت پس از تجربه افزایش‌های پی‌در‌پی قیمت، روز گذشته در اثر فشار عرضه سهامداران تحت‌تاثیر شناسایی سود با افت قیمت ۵/ ۲ درصدی مواجه شد.

دیروز سهامی ذوب‌آهن اصفهان پنجمین روز افت بهای خود را گذراند. این نماد، تأثیرگذارترین نماد بر شاخص کل دیروز شد و بیش از ۵/ ۲ واحد از نماگر فرابورس کاست. پالایش نفت شیراز نیز با «ذوب» همراه شد و شاخص کل را در مسیر نزول بیشتر قرار داد. در مقابل، پتروشیمی مارون قرار داشت تا از اثر منفی دو نماد مزبور در محاسبه شاخص فرابورس بکاهد. سهام گروه محصولات غذایی و آشامیدنی روز مثبتی را سپری کردند و تقریبا افزایش شاخص بیش از ۴ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساندند. در میان این نمادها شیر پاستوریزه پگاه گلستان با رشد نزدیک به ۶ درصدی مواجه شد و در جدول نمادها با بیشترین افزایش قیمت مقام اول را کسب کرد. در این رتبه‌بندی گروه صنایع کاغذی پارس در جایگاه دوم قرار گرفت و بیمه کوثر سوم شد. در مقابل سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس وخوزستان بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند. روز غالب سهام گروه فرآورده‌های نفتی نیز تنزل قیمت را تجربه کردند. در این شرایط افزایش ۵ درصدی بهای نماد معاملاتی نفت پاسارگاد قابل‌توجه بود. نماد مذکور در بازار اول و دوم بیشترین تقاضاکننده را به سوی خود جذب کرد و پس از اتمام معاملات همچنان حدود ۵ میلیارد تومان پشت درهای ورود به این نماد قرار گرفت.

تغییر مالکیت مثبت حقیقی‌ها

در معاملات روز گذشته، پتروشیمی غدیر بیشترین توجه سهامداران حقیقی را به خود جلب کرد. از میان سایر نمادهایی که مورد توجه معامله‌گران خرد قرار گرفتند سهامی ذوب آهن اصفهان مقام دوم را کسب کرد و گروه صنایع کاغذ پارس در جایگاه سوم قرار گرفت. سهامداران حقوقی نیز بیشترین توجه خود را معطوف به پالایش نفت شیراز کردند. در مجموع داد و ستدهای دیروز بیش از ۱۰ میلیارد تومان نقدینگی از سبد حقوقی به حقیقی صورت گرفت.

تداوم افزایش نرخ سود موثر اخزاها

بازار اوراق با درآمد ثابت روز گذشته شاهد دست به دست شدن ۴/ ۱ میلیون ورقه بود که در مجموع نقدینگی بیش از ۱۰۹ میلیارد تومانی را در پی داشت. بخش عمده این معاملات در بازار اسناد خزانه اسلامی به گردش درآمد. نوسانات قیمت این اوراق طی معاملات دیروز نرخ سود مؤثر اوراق خزانه را به سطح ۵/ ۳۰ درصدی رساند که نسبت به معاملات روز چهارشنبه با افزایش ۳/ ۰ واحد درصدی مواجه شده است.