در بازار اول و دوم چه گذشت؟

روز گذشته بازار اول و دوم شاهد داد وستد ۳۸۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۱۱ میلیارد تومان بود. در جدول صنایع با بیشترین رشد روزانه صنعت هتل با افزایش بیش از ۹ درصدی صدرنشین شد. صنعت قند و شکر و انبوه‌سازی به ترتیب در این رتبه‌بندی دوم و سوم شدند. در مجموع دیروز ۱۰ صنعت با رشد شاخص و ۱۳ صنعت با افت شاخص مواجه شدند. با وجود افت قیمت سهام زیر‌مجموعه گروه فلزات اساسی حدود ۴۰ درصد نقدینگی بازار اول و دوم در این صنعت گردش یافت. این گروه رتبه نخست جدول صنایع با بیشترین ارزش معاملات را کسب کرد. در رتبه دوم صنعت فرآورده‌های نفتی قرار گرفت و پس از آن هتلداری سوم شد.

 جدول نمادهای پربیننده دیروز، نشانگر صدرنشینی سهامی ذوب‌آهن اصفهان بود. این نماد طی معاملات دیروز خود کاهش قیمت بیش از ۵/ ۴ درصدی را تجربه کرد. پتروشیمی غدیر و پتروشیمی زاگرس در جدول پربیننده‌های فرابورس قرار داشتند. قیمت بخش عمده سهام گروه محصولات شیمیایی روند نزولی را تجربه کرد. دو نماد مزبور (پتروشیمی غدیر و زاگرس) نیز از این موضوع مستثنی نبودند. در جدول نمادها با بیشترین تاثیر در محاسبه شاخص کل، سهامی ذوب‌آهن اصفهان قرار داشت.این نماد بیش از ۵ واحد در نزول «آیفکس » اثرگذار بود. پس از «ذوب»، پتروشیمی زاگرس، بیشترین فشار را به نماگر فرابورس وارد کرد. در مقابل فولاد هرمزگان جنوب نزدیک به ۳ واحد «آیفکس» را ارتقا داد.

در تحولات پیرامون بازار اول و دوم توسعه خدمات دریایی وبندری سینا بیشترین تقاضا را به سوی خود جذب کرد و در پایان ۸ میلیارد تومان را در صف خرید به انتظار گذاشت. در مقابل بیشترین عرضه درسهامی ذوب‌آهن اصفهان شکل گرفت. این نماد با صف فروش بیش از ۱۳ میلیارد تومانی معاملات خود را به پایان رساند. در جدول نمادها با بیشترین حجم معامله سهامی ذوب آهن اصفهان صدرنشین شد. نماد سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی رتبه دوم را ثبت کرد و فولاد هرمزگان جنوب در جایگاه سوم قرار گرفت. بیشترین افزایش بهای سهم به نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی اختصاص یافت. این نماد از روز هفدهم ماه جاری به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت از شرکت متوقف شده بود. اطلاعیه‌ای که این شرکت روانه سامانه «کدال» کرده حاوی اطلاعات قابل‌توجهی است. «سمگا» مطابق این اطلاعیه با فروش بخشی از سهام زیرمجموعه حدود ۳۹۰ میلیارد تومان شناسایی درآمد کرده است. به‌نظر می‌رسد رشد قیمت سهام مزبور طی داد‌وستدهای روز گذشته ناشی از این موضوع بوده است.

دیروز معاملات بازار اول و دوم فرابورس با تغییر مالکیت سهام به نفع سهامداران حقیقی پایان یافت. در مجموع نزدیک به ۹ میلیارد تومان از سبد سهامداران حقوقی به پرتفوی معامله‌گران حقیقی منتقل شد. بیشترین توجه سهامداران خرد به سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی معطوف شد. از ترجیحات بعدی این دسته از سهامداران فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی زاگرس بود. در مقابل شرکت آهن و فولاد ارفع در صدر لیست خرید سهامداران حقوقی قرار گرفت. پتروشیمی غدیر نیز با اقبال مناسب سهامداران عمده مواجه شد. گروه صنایع کاغذ پارس نیز در رتبه سوم جدول نمادها با بیشترین خالص خرید به نفع حقوقی‌ها قرار گرفت.

رصد سایر تابلوها

در معاملات دیروز بازار اوراق با درآمد ثابت نزدیک به ۲ میلیون ورقه با ارزشی بیش از ۱۵۱ میلیارد تومان دست‌به‌دست شد. غالب اوراق این بازار بدون نوسان قیمتی معاملات خود را به پایان بردند. بیش از ۸۵ درصد ارزش معاملات دیروز این بازار در داد‌و‌ستد اسناد خزانه اسلامی به گردش درآمد. دیروز نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار اوراق خزانه به ارزش ۱۳۱ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. این داد وستدها در نهایت نرخ سود مؤثر این اوراق را به سطح ۳۰ درصدی بازگرداند. در بازار تسهیلات مسکن نیز حدود ۸۲ هزار برگه با ارزشی نزدیک به ۵ میلیارد تومان داد‌و‌ستد شد. غالب اوراق این بازار در پایان معاملات با افت قیمت مواجه شدند. در معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله (ETF) نیز دیروز ۴ میلیون سهم به ارزش ۶ میلیارد‌تومان گردش یافت.