بازار اول و دوم از دریچه آمار

روز گذشته بازار اول و دوم شاهد داد‌و‌ستد ۲۹۲ میلیون سهم به ارزش ۹۴ میلیارد تومان بود. ارزش معاملات این بازار نسبت به شنبه هفته جاری با رشد ۲۵ درصدی همراه بود. بررسی جدول صنایع با بیشترین رشد روزانه شاخص، نشان داد که صنعت اطلاعات و ارتباطات صدرنشین شده است. سایر واسطه‌گرهای مالی و محصولات شیمیایی با رشد نزدیک به ۳ درصدی جایگاه‌های دوم و سوم این جدول را به خود اختصاص دادند. در مجموع ۱۱ صنعت رشد شاخص و ۱۲ صنعت افت شاخص را تجربه کردند. بیش از ۷۵ درصد ارزش معاملات روز گذشته در سه صنعت فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی فعال در فرابورس به گردش درآمد.

ترین‌های فرابورس

سهامی ذوب‌آهن اصفهان پربیننده‌ترین نماد دیروز بود. پتروشیمی غدیر و پس از آن پتروشیمی زاگرس نیز به دقت از سوی سهامداران رصد می‌شدند. ذوب آهن اصفهان پس از شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت خود در ساعات اولیه بازار آماده انجام معامله شد و در نهایت در صدر جدول نمادها با بیشترین حجم معامله قرار گرفت. فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی غدیر نیز دیروز معاملات پرحجمی را پشت سر گذاشتند. دیروز پتروشیمی زاگرس افت قیمت روز شنبه را جبران کرد و افزایش ۶/ ۲ درصدی قیمت را به ثبت رساند. در جدول نمادها با بیشترین تاثیر در محاسبه شاخص کل، پتروشیمی مارون با اثر حدود ۱۳ واحدی در صدر نشست. جایگاه دوم در اختیار پتروشیمی زاگرس قرار گرفت و پس از آن شرکت فولاد و آهن ارفع بود. در مقابل فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت شراز و پالایش نفت لاوان از رشد بیشتر «آیفکس» جلوگیری کردند. در جدول نمادها با بیشترین افزایش قیمت کشت و دام گلدشت با افزایش ۵ درصدی در بهای خود، جایگاه اول را ثبت کرد. سهام کشتیرانی دریای خزر و تولید و صادرات ریشمک نیز از نمادهای قابل توجه در این جدول بودند. «اخزا ۶۰۲» با صف خرید بیش از ۲۷۰ میلیون تومانی روبه‌رو‌ شد و عنوان پرتقاضاترین نماد روز گذشته معاملات فرابورس را به خود اختصاص دهد.

رصد بازیگران بازار اول و دوم

در معاملات بازار اول و دوم روزگذشته پتروشیمی زاگرس مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت و قسمت عمده سبد معاملاتی سهامداران خرد به این صنعت اختصاص داشت. ارزش تغییر مالکیت این نماد به بیش از ۵ میلیارد تومان رسید. سهامی ذوب آهن اصفهان و نفت پاسارگاد از ترجیحات بعدی این گروه از سهامداران بودند. در مقابل بیشترین توجه سهامداران حقوقی به پالایش نفت شیراز معطوف شد. فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی غدیر دیگر نمادهایی بودند که از اولویت‌های سهامداران عمده محسوب می‌شدند. در مجموع دیروز بیش از ۹ میلیارد تومان به نفع سهامداران خرد از پرتفوی سهامداران عمده خارج شد.

بازگشت سود اخزا به کانال ۲۹ درصدی

در بازار اوراق با درآمد ثابت روز گذشته ۴ و نیم میلیون برگه به ارزش ۴۱۱ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که بی‌سابقه‌ترین ارزش معاملاتی این بازار طی ماه جاری به شمار می‌رود. داد و ستد اوراق خزانه اسلامی در این بازار یک میلیون و ۶۵ هزار برگه به ارزش بیش از ۱۲۸ میلیارد تومان بود. معامله بلوکی «اخزا۶۱۰» بیشترین ارزش معاملاتی را در بین اوراق خرانه کسب کرد. افزایش قیمت غالب اوراق این بازار باعث شد نرخ سود موثر این بازار با ۲/ ۰ واحد درصد افت به سطح ۹/ ۲۹‌درصدی برسد.