معاملات از دریچه صنایع

در جریان معاملات دیروز تنزل قیمت غالب نمادهای گروه محصولات شیمیایی سبب شد که شاخص این صنعت بیشترین میزان افت روزانه شاخص را در میان گروه‌های فرابورسی تجربه کند و در قعر این جدول قرار بگیرد. شاخص این گروه در پایان معاملات دیروز افت ۶/ ۳ درصدی را ثبت کرد. گروه‌های واسطه‌گری مالی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز به ترتیب، با افت یک و ۹/ ۰ درصدی در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند. ضمن اینکه ارزش معاملات فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیش از ۶۴ درصد از کل نقدینگی را در اختیار داشتند.از سوی دیگر عنوان بیشترین رشد روزانه شاخص به نام گروه زراعت ثبت شد که افزایش ۵ درصدی را به نمایش گذاشت. گروه اطلاعات و ارتباطات و پس از آن صنعت رایانه در این رتبه‌بندی دوم و سوم شدند. در مجموع ۱۶ صنعت فرابورسی با رشد شاخص و ۸ صنعت با افت شاخص به معاملات دیروز پایان دادند.

در جدول نمادهای پربیننده روز گذشته سهامی ذوب‌آهن اصفهان جایگاه اول را داشت. توقف زودهنگام این نماد بالغ بر ۹۰۰ میلیون سهام را در صف فروش و نزدیک به ۳۹ میلیون سهام را در صف خرید به انتظار گذاشت. پتروشیمی‌زاگرس نیز جزو نمادهای پربیننده معاملات دیروز بود. این نماد که در آخرین روز معاملاتی هفته پیشین بازگشایی شد، دیروز با افت قیمت ۵/ ۲‌درصدی روبه‌رو‌ شد. در جدول نمادها با بیشترین تاثیر در شاخص کل فرابورس نماد معاملاتی پتروشیمی مارون صدرنشین شد. این نماد به‌تنهایی زمینه را برای افت ۱۸ واحدی «آیفکس» فراهم کرد. پس از این نماد، پتروشیمی‌زاگرس و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه مسبب بیشترین کاهش در شاخص کل بودند. در عین حال معاملات مثبت در سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیش از ۴ واحد از شاخص کل حمایت کرد و مانع از ریزش بیشتر این نماگر شد. فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی لاوان در رتبه‌‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند.

توقف و بازگشایی‌ها

در میان رفت و برگشت‌های مهم دیروز، نماد معاملات سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان و فولاد هرمزگان جنوب به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصدی طی ۵ روز معاملاتی متوالی از سوی ناظر بازار متوقف شد.  توقف فعالیت گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی در معاملات دیروز نقدینگی بیش از ۱۳ میلیارد تومانی را در صف خرید به انتظار گذاشت و این نماد را در صدر‌جدول نمادها با بیشترین تقاضا قرار داد. برابر اطلاعیه این شرکت که روی سامانه کدال قرار گرفته است، مدیریت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی در نظر دارد معادل ۱/ ۲۶ درصد از سهام شرکت نگین‌افق نیایش را به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود واگذار کند.  در نقطه مقابل، نماد معاملاتی نفت پاسارگاد پس از شفاف‌سازی در‌باره نوسان قیمت سهم به تابلوی معاملات پیوست. همچنین نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان پس از افشای اطلاعات بااهمیت در روز گذشته به گردونه معاملات بازگشت. برابر اطلاعیه «وسبحان» که در پایان هفته گذشته روی سامانه کدال قرار گرفت، این شرکت بیش از ۱۶ میلیارد تومان از ناحیه فروش ملک شناسایی درآمد کسب کرده است.

قدرت‌نمایی حقیقی‌ها

روز گذشته، در میان سهامی که از اولویت‌های سهامداران حقیقی محسوب می‌شدند، سهامی ذوب‌آهن اصفهان صدرنشین شد. گروه صنایع کاغذ‌پارس و پتروشیمی غدیر از ترجیحات دوم و سوم این دسته از سهامداران بودند. در مقابل، سهامداران حقوقی بیشترین توجه خود را به پتروشیمی زاگرس نشان دادند. اولویت‌های دوم و سوم سهامداران عمده به هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و نفت ایرانول اختصاص یافت و در مجموع بیش از ۵ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهامداران خرد منتقل شد.

مروری بر «اخزا» و «تسه»

در بازار اوراق با درآمد ثابت دیروز، بالغ بر ۲ میلیون ورقه به ارزش ۱۷۱ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. حدود سه‌چهارم ارزش این معاملات در بازار اسناد خزانه اسلامی گردش داشت. یک میلیون و ۶۵۰ هزار اوراق خزانه اسلامی به ارزش ۱۲۶ میلیارد تومان نیز در روز گذشته داد و ستد شدند. کاهش بهای بیشتر اوراق خزانه میانگین نرخ سود موثر این بازار را به ۱/ ۳۰ درصد رساند. به این ترتیب، متوسط نرخ بازده کل اوراق خزانه برای اولین‌‌بار طی یک‌سال گذشته در سطح بالای ۳۰ درصد قرار گرفت. از سوی دیگر، در معاملات دیروز بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۹ هزار اوراق تسهیلات به ارزش ۶ میلیارد تومان دست به دست شدند. غالب اوراق این بازار با افت قیمت معاملات خود را به پایان رساندند. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله (ETF) نیز با معامله بالغ بر ۶ میلیون ورقه بیش از ۱۴ میلیارد تومان نقدینگی به گردش درآمد. از منظر بیشترین ارزش و حجم معاملات این بازار در روز گذشته، نماد «اعتماد» در صدر جدول قرار گرفت.