گروه پتروشیمی در صدر خرید حقیقی‌ها

در نخستین روز معاملاتی هفته مورد بررسی، نماگر بورس تهران با رشد ۶۷۷۰ واحدی (معادل ۷۵/ ۳ درصد) همراه شد. در این روز برای هجدهمین روز متوالی شاهد غلبه معامله‌گران خرد بازار در سمت خرید سهام بودیم. به این ترتیب روز شنبه حدود یک میلیارد و ۳۱۳ میلیون سهم به ارزش ۳۸۱ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.  طی معاملات این روز گروه شیمیایی با خالص تغییر مالکیت ۷۰ میلیارد تومانی در صدر توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت. در این گروه نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس با بیشترین خالص خرید از سوی حقیقی‌ها همراه شد و ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم «شپدیس» به ارزش حدود ۲۳ میلیارد تومان به پرتفوی این دسته از معامله‌گران افزوده شد.  نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان از دیگر نمادهای گروه محصولات شیمیایی بود که با خالص تغییر مالکیت ۲۰ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی مواجه شد. شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا در این روز، ۵ میلیون سهم «پارسان» را واگذار کرد.  پالایشی‌ها نیز زمین فعالیت سهامداران خرد در نخستین روز هفته بودند. شرایطی که سبب شد تا خالص خریدی به میزان ۶۰ میلیارد تومان به سمت این دسته از معامله‌گران ثبت شود. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر در حالی روز شنبه ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم شرکت پالایش نفت بندرعباس را واگذار کرد که طی دو روز پایانی هفته ماقبل نیز شاهد خروج بیش از ۱۸۱میلیون سهم «شبندر» از پرتفوی این حقوقی بودیم. در نماد پالایش نفت اصفهان نیز شاهد واگذاری ۵/ ۵ میلیون سهم توسط سهامدار عمده یعنی گروه مالی ملت بودیم.

بانکی‌ها از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز شنبه بودند. شرایطی که سبب شد تا این صنعت با خالص تغییر مالکیت ۳۳ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شود. در این گروه بانک صادرات با جابه‌جایی ۲۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم به ارزش ۲۵ میلیارد تومان در صدر خرید معامله‌گران خرد قرار گرفت. در این روز، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات اقدام به عرضه ۵۰۰ هزار سهم «وبصادر» کرد. در «وپست» نیز صندوق بازارگردانی پست بانک ایران، ۳۲ میلیون سهم خود را به فروش رساند. در نماد معاملاتی بانک ملت نیز شاهد عرضه ۷ میلیون سهمی توسط گروه توسعه مالی مهر آیندگان به‌عنوان سهامداران عمده این بانک بودیم. در گروه خودرو و ساخت قطعات «خگستر» شاهد فروش ۲ میلیون سهم توسط شرکت ایران‌خودرو بود. «خودرو» خود نیز با عرضه بیش از ۱۰ میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین مواجه شد. سرمایه‌گذاری صبا تامین نیز در «خساپا» اقدام به فروش ۱۰ میلیون سهم کرد. شرکت توسعه سرمایه رادین از دیگر عرضه‌کنندگان سهام شرکت سایپا به میزان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم بود. این روند در «خزامیا» نیز با عرضه ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار ادامه پیدا کرد.

دو رکورد در یک روز

طی معاملات روز یکشنبه، نماگر بورس تهران ۷۶۹۸ واحد رشد کرد و وارد کانال جدید ۱۹۵ هزار واحدی شد. به این ترتیب ضمن شکسته شدن رکورد رشد مقداری شاخص سهام، بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون به ۶/ ۱۰۲ درصد رسید. در این روز تداوم ورود نقدینگی به بازار سبب شد تا بار دیگر خالص تغییر مالکیت به نام سهامداران خرد بازار ثبت و ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم به ارزش ۶۸۰ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شود. به این ترتیب رکورد جدیدی در کارنامه این بازار ثبت شد. در این روز نمادهای پالایشی‌ها در صدر خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند. سهم عمده‌ای از این تغییر مالکیت‌ به خرید سهام پالایش نفت بندرعباس با جابه‌جایی ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم به ارزش ۷۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تعلق داشت. در این میان بیشترین عرضه در «شبندر» توسط صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر با حجمی بالغ بر ۶۰ میلیون سهم بود. پالایش نفت اصفهان از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در روز یکشنبه بود که خالص خرید ۳۵میلیارد تومانی را تجربه کرد. در این نماد پالایشی، گروه مالی ملت به‌عنوان سهامدار عمده اقدام به عرضه ۷ میلیون سهمی کرد. در میان شرکت‌های زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی نیز گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با عرضه ۴۷ میلیون سهم از سوی شرکت طراحان فراز سپهر مواجه شد. در پتروشیمی آبادان‌ نیز شاهد عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده بود. در این میان ۲ میلیون سهم «شپترو» از سوی بیمه مرکزی ایران و ۵۰۰ هزار سهم دیگر نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری نفت وگازوپتروشیمی تامین به فروش رفت.در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز بیشتر نمادها شاهد عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بودند. به این ترتیب ۵۰ میلیون سهم بانک تجارت توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران عرضه شد. در نماد بانک صادرات نیز گروه مالی سپهر صادرات به واگذاری ۱۵ میلیون سهمی «وبصادر» پرداخت. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات از دیگر عرضه‌کنندگان سهام بانک صادرات به میزان ۱۰۰ هزار سهم بود. در گروه فلزات اساسی نیز نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با عرضه بیش از ۲۹ میلیون سهمی توسط شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا روبه‌رو‌ شد. در فولاد کاوه جنوب کیش نیز روز یکشنبه شاهد عرضه ۵ میلیون سهمی از سوی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن بودیم.

حمایت حقوقی‌ها از سهام پتروشیمی

طی معاملات روز دوشنبه، به دنبال انتشار خبر افزایش نرخ تسعیر خوراک واحدهای پتروشیمی، از شتاب رشد بورس کاسته شد و نماگر این بازار به افزایش ۳۷۶ واحدی (معادل ۲/ ۰ درصد) اکتفا کرد. خالص خرید حقیقی‌ها نیز در این روز تا حدودی تعدیل شد و ۶۷۰ میلیون سهم به ارزش ۹۰ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. هر چند در این روز، سهام پتروشیمی‌ با واکنش هیجانی معامله‌گران خود شاهد تشکیل صف‌های سنگین فروش بودند، اما حمایت حقوقی‌ها سبب جمع‌آوری صف‌های عرضه شد. به این ترتیب گروه محصولات شیمیایی در صدر خرید معامله‌گران عمده بازار قرار گرفت.

بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها نیز به میزان ۴۳ میلیون سهم به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۰۰‌میلیون‌تومان در نماد پتروشیمی پارس رقم خورد. پتروشیمی پردیس دیگر نمادی بود که با جابه‌جایی‌ ۱۵میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی مواجه شد. پتروشیمی جم نیز با خالص خریدی ۷/ ۱۱‌میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در این روز بود. اما سهامداران خرد بازار تمایل زیادی به خرید سهام بانکی نشان دادند. در این میان نماد معاملاتی بانک تجارت شاهد جابه‌جایی ۲۸۲‌میلیون سهم خود به ارزش ۳۲ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران به‌عنوان حقوقی فعال در این بانک، اقدام به عرضه ۵۰ میلیون سهم کرد.در این روز بانک پارسیان نیز با عرضه ۴ میلیون سهم از سوی گروه مالی بانک پارسیان مواجه شد. در نماد پست بانک نیز بیش از ۳۱ میلیون سهم از سوی صندوق بازارگردانی پست بانک ایران و ۶۰۰ هزار سهم دیگر نیز از سوی بیمه ایران عرضه شد. «وسینا» نیز دیگر نماد این گروه بود که طی معاملات روز دوشنبه عرضه سنگین ۵۰ میلیون سهمی را از سوی سهامدار عمده خود یعنی مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن تجربه کرد. پالایشی‌ها نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این روز بودند. به‌طوری که پالایش نفت اصفهان با خالص خرید ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی از سوی حقیقی‌ها روبه‌رو‌ شد. گروه مالی ملت به‌عنوان سهامدار عمده «شپنا»، عرضه ۱۰ میلیون سهمی را در این نماد رقم زد.

در میان نمادهای فلزی نیز فولاد کاوه جنوب کیش شاهد عرضه ۲۰ میلیون سهم از سوی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن بود. در این روز فولاد مبارکه اصفهان نیز با عرضه ۲۶ میلیون سهمی از سوی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا مواجه شد. این حقوقی طی معاملات روز دوشنبه، در نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران نیز اقدام به عرضه ۱۱ میلیون سهم کرد.

چرخش زمین بورس‌بازان پس از ۲۰ روز

رو سه‌شنبه بورس تهران شاهد اصلاح سنگین قیمت‌ها و افت ۷/  ۳ درصدی شاخص کل بود تا این نماگر ضمن واگذاری ۷ کانال تا سطح ۱۸۸ هزار و ۲۵۹ واحدی عقب‌نشینی کند. در این روز هیجان ناشی از افزایش نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی‌ها به کل بازار تسری یافت و عمده سهام بورسی را با صف‌های سنگین فروش مواجه کرد. در این روز، پس از ۲۰ روز متوالی غلبه معامله‌گران خرد در سمت خرید سهام، خالص تغییر مالکیت به نام معامله‌گران حقوقی رقم خورد. به این ترتیب طی معاملات روز سه‌شنبه، ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم به ارزش ۲۵۷ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.  بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها نیز در نمادهای پالایشی، فلزی - معدنی و پتروشیمی‌ رقم خورد. در صدر این جابه‌جایی‌ها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت و افزون بر ۸۳ میلیون سهم «فولاد» به ارزش ۵۲ میلیون سهم در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. همچنین در این روز ۴۸ میلیون سهم «شتران» به ارزش ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.  در گروه کانه‌های فلزی نیز روز سه‌شنبه، شاهد خرید پرحجم حقوقی‌ها در دو نماد گل‌گهر و توسعه معادن و فلزات بودیم. خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «کگل» به بیش از ۳۳ میلیارد تومان رسید. ۱۲ میلیون سهم «کگل» نیز توسط گروه توسعه مالی مهرآیندگان به‌عنوان سهامدار ۱۲/ ۳ درصدی این شرکت خریداری شد.  در آن سوی بازار اما سهام بانکی بار دیگر مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند و شاهد جابه‌جایی حدود ۶۵ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور به جمع‌آوری سهام بانک تجارت تعلق داشت و خالص خرید ۴۹ میلیارد تومانی حقیقی‌های در نماد «وتجارت» ثبت شد.

تداوم خرید سهام بانکی توسط حقیقی‌ها

روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی در مسیر کاهشی گام برداشت و با افت ۲۷۰۰ واحدی (معادل ۴۳/ ۱ درصد) در میانه کانال ۱۸۵ هزار واحدی قرار گرفت. معاملات این روز با خالص خرید ۱۶میلیارد تومانی حقوقی‌های بازار پایان یافت. خریدهای حمایتی که در نهایت به جمع‌آوری صف‌های فروش منتهی شد.  در این روز سهامداران عمده خریدهای سنگینی در نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی انجام دادند. در این میان دو نماد پتروشیمی پارس و ملی مس ایران بیشترین خالص خرید را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. به‌طوری‌که جابه‌جایی ۱۵ میلیارد تومانی در «پارس» و ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی در «فملی» در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفت.

در گروه محصولات شیمیایی نیز در نماد معاملاتی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان دو حقوقی به خرید سهم پرداختند. جمع‌آوری بیش از ۵۱ میلیون سهم «پترول» از سوی شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی و ۱۰ میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد از جمله این خریدها بود.

در آن سوی بازار نمادهای بانکی با حجم قابل‌توجهی از خرید توسط سهامداران خرد روبه‌رو‌ شدند. در صدر این خریدها، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت که خالص خریدی در حدود ۱۰۰میلیارد تومان را تجربه کرد. در این نماد، گروه توسعه مالی مهرآیندگان واگذاری سنگین ۵۰۰ میلیون سهم معادل یک درصد از سهام بانک ملت را به ثبت رساند و ۳ حقوقی دیگر «وبملت» یعنی سرمایه‌گذاری صبا تامین، گروه مالی ملت و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت هر کدام با عرضه ۴۰ میلیون سهمی، در مجموع ۱۲۰ میلیون سهم این بانک را به بازار عرضه کردند.

در این گروه بانک تجارت نیز با عرضه سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران مواجه شد. این حقوقی ۵۰ میلیون سهم «وتجارت» را به بازار عرضه کرد. بانک صادرات اما شاهد خرید ۸ میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات بود. روندی مشابه در نماد بانک خاورمیانه با جمع‌آوری ۵ میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند دنبال شد.

10