قیمت فروش محصولات نفتی در بورس کالا با دامنه نوسان باز همچنین افزایش دامنه رقابت بر سر محصولات فولادی از ۱۰ درصد به ۱۵درصد موجب بهبود شرایط بازار شد. هر‌چند همچنان عرضه محصولات فلزی و پتروشیمی با ارز دولتی با ایجاد رانت سنگین، بورس کالا را دچار مشکل اساسی کرده است. در سایه بهتر شدن شرایط، دیروز سهامداران شاهد رشد قیمت‌ها بودند. در بازار دیروزهمچنین تداوم کاهش ارزش‌ریال باعث تداوم بهبود دورنمای شرکت‌های صادراتی شد. در بازار غیر رسمی ارز، دیروز قیمت دلار از ۱۳ هزار تومان عبور کرد.در این شرایط شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز با رشد ۲۷۲۶ واحدی معادل بیش از ۲درصد به رقم ۱۳۷‌هزار و ۹۸۴ واحد رسید.شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش ۲۵۱ واحدی عدد ۲۱ هزار و ۹۷۶ واحد را نشان داد. دیروز نمادهای پتروشیمی هلدینگ‌های خلیج فارس، فولاد مبارکه، گل گهر، ملی مس، پالایشگاه بندرعباس و پتروشیمی پارس بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص داشتند.

دیروز در خبرهای مهم برای بازار اعلام شد که بر‌اساس اعلام بورس کالا، معاملات رینگ صادراتی بورس کالا بر مبنای نرخ خرید ارز سامانه سنا شد. معاملات بورس کالا در رینگ صادراتی این بازار از امروز سه‌شنبه ۱۳ شهریور ماه ۹۷ بر مبنای نرخ ارز خرید سامانه سنا محاسبه خواهد شد.نرخ هر یورو در این سامانه برای دیروز معادل با ۱۳ هزار تومان درج شده است. بورس کالا پیرامون تغییر سقف نوسان قیمت فرآورده‌های نفتی در این بازار نیز گفته است: تعیین قیمت پایه فرآورده‌های نفتی طبق روال گذشته و بدون تغییر انجام خواهد شد. بر این اساس، دامنه نوسان قیمت برای قیمت‌های پیشنهادی بالاتر باز است.باز شدن سقف دامنه نوسان قیمت در بازار مفتول مس بورس کالا طی روزهای اخیر باعث شد تا قیمت این محصول ۴۸ درصد بالاتر از قیمت پایه اعلام شده بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی کشف شود.

در گروه پتروشیمی دیروز رئیس جمهوری سه طرح مهم اقتصادی شامل طرح متانول پتروشیمی مرجان، فاز یک نیروگاه پتروشیمی دماوند و فاز سوم پتروشیمی پردیس را به طور رسمی در عسلویه استان بوشهر افتتاح کرد.در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران حدود ۶۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که با راه اندازی طرح‌های جدید این ظرفیت از مرز ۶۵ میلیون و ۵۵۰هزار تن در سال عبور می‌کند.در گروه معدنی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه اعلام کرد جلسه هیات‌‌مدیره برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۲۳ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال به مبلغ ۲۹ هزار میلیارد ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی به مبلغ ۵ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال) در روز دوشنبه مورخ ۲۶ شهریور ماه برگزار خواهد شد.در گروه فلزی مدیرعامل فولاد کاوه گفت: طی ۵ ماهه نخست امسال، محصول آهن اسفنجی با تولید ۶۳۷ هزار و ۵۹۲ تن با رشد ۶/ ۱۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل روبه‌رو‌ بوده است و محصول شمش بیلت نیز با تولید بیش از ۴۳۸ هزار تن، رشد ۷/ ۳۳ درصدی را تجربه کرده است. در گروه خودرویی، مدیرعامل سایپا از پیش فروش ۴۰ هزار دستگاه خودرو در هفته آینده و شرایط خرید خبر داد و با توضیحی از انتشار فیلم موجودی انبار، راهکاری برای تنظیم بازار پیشنهاد داد و گفت: ۷۰ هزار میلیاردتومان نقدینگی سرگردان معادل فروش سالانه صنعت خودرو است.

در گروه لیزینگی شرکت لیزینگ خودرو غدیر از نتیجه مزایده فروش ۱۰ مدل خودرو سنگین خبر داده است.شرکت لیزینگ خودرو غدیر ۱۰ مرداد اقدام به فروش ۱۰ مدل خودروی سنگین از طریق مزایده کرد.با این حال این رویداد فقط در سایت شرکت درج شد.در سامانه کدال هیچ شفاف سازی در این مورد صورت نگرفت و بر این اساس مبلغ دقیق آن هم مشخص نیست. «ولغدر» ۴۲ کامیون مدل ۲۶۲۴ از ایران خودرو دیزل را به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان خریداری کرده است. درحال حاضر قیمت هر کدام از این کامیون‌ها به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است. این امر می‌تواند منجر به افزایش سود هر سهم این شرکت ۵۳ میلیارد تومانی شود.در گروه لاستیکی اعلام شد خرید و فروش لاستیک سهمیه‌ای شد. عرضه لاستیک توسط نمایندگی‌های فروش به صورت آنلاین انجام می‌شود. به طوری که متقاضی تنها قادر به ثبت نام تعدادی محدود لاستیک است. از این رو خرید و انبار کردن آن ممکن نخواهد بود.

در گروه دارویی، شیمی دارویی داروپخش  برای نخستین بار در کشور مجموعه شیمی دارویی داروپخش موفق به تولید هسته شکر دارویی یا NPS شده است، که مورد مصرف مواد اولیه ساخت دارو و به فرم کپسول و پلت است. هسته شکر دارویی تماما وارداتی است و از کشورهایی چون هند، ایتالیا و آلمان وارد می‌شود. با توجه به مصرف حدود ۱۵۰ تن هسته شکر در سال، این موضوع صرفه جویی ارزی یک میلیون دلار در سال عاید کشور می‌کند و با توجه به راه اندازی خطوط تولید انبوه این اکسپیانت دارویی می‌توان ضمن تامین نیاز داخلی در شرایط تحریم و صرفه جویی ارزی، موضوع صادرات NPS ایران به کشور‌های مصرف کننده را نیز تحقق داد. در حال حاضر هسته شکر با مش سایز‌های ۲۰#۲۵ و ۱۸#۲۰ توسط واحد تولید پلت تولید شده که تست‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی هسته شکر (NPS) مطابق با استاندارد‌ها و فارماکوپه‌های بین‌المللی انجام پذیرفته و مورد تایید آزمایشگاه آکرودیته این شرکت نیز قرار گرفته است.در مجموع بازار روز گذشته بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۶۱۴میلیارد ریال و در فرابورس به ۳۲۵میلیارد تومان رسید.