تداوم حرکت بورس بر مدار صعودی

در این میان رصد در بازار سهام در معاملات روز چهارشنبه نشان از آن دارد که بورس با استراحت نسبی شاخص و کاهش ۸۲ واحدی این نماگر مواجه شد. به این ترتیب در پایان معاملات شاخص کل بورس در محدوده ۹۵هزار و ۵۰۹ واحدی متوقف شد. نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، پالایشگاه بندرعباس، ایران خودرو و صندوق بازنشستگی بیشترین سهم را در افت روز چهارشنبه شاخص داشتند. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۴ واحدی روبه‌رو‌ شد.در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد یک عرضه اولیه و یک حاشیه دیگر بودند تا عرضه اولیه شرکت تامین سرمایه امید به دلیل آماده نبودن کد یکی از فروشنده‌ها در عصر روز چهارشنبه انجام شود. با عرضه اولیه تامین سرمایه امید، این شرکت نخستین تامین سرمایه بازار سرمایه شناخته شد.

 براساس آمار نهایی به هر کد ۳ هزار و ۱۰۷ سهم به ارزش ۴۹۲‌هزار‌تومان تخصیص داده شد و ۴۹۰ میلیون سهم به حدود ۱۵۷ هزار و ۷۰۸ نفر تعلق گرفت. به این ترتیب، «امید» نخستین شرکت از ۹ شرکت تامین سرمایه فعال بازار سرمایه است که به‌عنوان یازدهمین شرکت جدید سال جاری وارد بازار سهام شد.  در گروه بانکی، پست‌بانک در دوره مالی اسفند گذشته به ازای هر سهم ۱۸‌ریال سود محقق کرده که نسبت به گزارش عملکرد حسابرسی نشده، ۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این گروه بانک حکمت سود هر سهم خود را بر اساس عملکرد ۶ ماهه، از ۱۶ تومان به ۱۲ تومان کاهش داده است. از سوی دیگر در عملکرد ۶ ماهه، ۲۹ ریال زیان شناسایی کرده است. در گروه پتروشیمی نیز معامله‌گران شاهد اعلام خبر بازگشایی نماد پتروشیمی خارک بعد از تعدیل مثبت ۳۲ درصدی هر سهم بودند. بر این اساس «شخارک» پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۶ از ۲۶۳تومان به ۳۴۸تومان افزایش داد. در این راستا هرچند خبری مبنی بر بازگشایی نماد مزبور از سوی ناظر بازار اعلام شد اما کشف قیمت آن به روزهای آتی موکول شد.در این گروه شورای رقابت به منظور تسهیل در رقابت از طریق ایجاد شفافیت در بازار این محصولات و منع انحصار از طریق نظارت بر مبادلات، دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی را تصویب کرد.به گزارش شورای رقابت، این دستورالعمل همه کالاهایی را در‌بر‌می‌گیرد که ذیل گروه پتروشیمی در بورس کالای ایران پذیرش شده‌اند یا در آینده با رعایت مقررات مربوطه پذیرش خواهند شد. همچنین این دستورالعمل شامل هر تولیدکننده محصولات پتروشیمی می‌شود.

در گروه خودرویی مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل از راه‌اندازی خط تولید دو کامیونت‌ جدید شرکت هیوندای پس از آغاز مجدد همکاری با این شرکت خبر داد. علیرضا ساجی اظهار داشت: پس از امضای قرارداد آغاز مجدد همکاری بین شرکت‌های هیوندای و ایران‌خودرو دیزل و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت‌گرفته، خط تولید کامیونت‌های HD۶۵ و HD۷۵ این شرکت در مراسمی با حضور مدیران ارشد این شرکت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.در گروه معدنی بررسی عملکرد تولید هشت ماهه هفت شرکت بزرگ تولیدکننده کنسانتره آهن حاکی از تولید ۲۴ میلیون و ۸۰۰هزار تن از این محصول و افزایش ۱۸ درصدی آن در همسنجی با سال گذشته است. در این میان شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با تولید ۹ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۳۶‌ تن، ۹/ ۳۶ درصد از کل تولید را به خود اختصاص داد. همچنین، شرکت گهر‌زمین با تولید ۲ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۸۳ تن و رشد ۲۲۰ درصدی، از بیشترین رشد بین هفت شرکت یاد‌شده برخوردار بود.  شرکت سنگ‌آهن چادرملو نیز با پنج میلیون و ۶۰۵ هزار و ۷۰۳ تن تولید، افت ۱۱ درصدی را به نام خود ثبت کرد.

در گروه بیمه‌ای با تصویب هیات‌وزیران سهام باقی‌مانده دولت در شرکت‌های بیمه آسیا، البرز و دانا به‌عنوان سهام مشمول واگذاری تعیین شد تا پس از تصویب قیمت در هیات واگذاری، توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق بورس واگذار شود. همچنین در این جلسه با تصویب هیات‌وزیران، بدهی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به بانک‌های ملی ایران، ملت، رفاه کارگران، سینا و تجارت و همچنین بدهی شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور به بانک رفاه کارگران بابت اصل و سود تسهیلات دریافتی، به بدهی دولت منتقل و سرمایه دولت در سازمان و شرکت مذکور معادل مبلغ بدهی انتقال‌یافته، افزایش یافت.  در گروه دارویی شرکت تولید مواد اولیه داروپخش نیز گزارش عملکرد حسابرسی‌نشده ۶ ماهه را با اصلاحیه‌ای تغییر داد؛ «دتماد» که با سرمایه اسمی ۳۶ میلیارد تومانی، سود هر سهم را در گزارش قبل ۱۲۰۰ ریال پیش‌بینی کرده بود، در گزارش جدید با تعدیل منفی ۲۴ درصدی به ۹۰۷ ریال کاهش داد.این شرکت بورسی در نیمه اول سال نیز ۲۵۷ ریال معادل ۲۸ درصد از سود پیش‌بینی‌شده در بودجه را پوشش داده است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری در حال استراحت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۵۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۶۱میلیارد تومان رسید.