«فرآورده‌های نفتی» در قعر جدول صنایع

روز گذشته، معاملات خرد بازار اول و دوم با حجم ۳۳۸ میلیون سهمی به ارزش بیش از ۹۵ میلیارد تومان پایان یافت. فلزات اساسی، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی که سه صنعت بزرگ این دو بازار به حساب می‌آیند، ۵۰ درصد از نقدینگی حاصل در معاملات خرد را در اختیار داشتند. صنعت رایانه به واسطه افزایش چشمگیر بهای یکی از دو نماد زیرمجموعه معاملاتی خود یعنی افرانت، بیشترین رشد شاخص دیروز را تجربه کرد. نماد مزبور دیروز در کانون توجه حقیقی‌ها قرار گرفت و شاهد رشد بیش از ۹ درصدی قیمت خود بود.افزایش تمایل معامله‌گران برای عرضه در نماد فرآورده‌های نفتی فعال در فرابورس نیز به وضوح مشاهده می‌ شد تا جایی که عنوان زیانده‌ترین صنعت دیروز را به آن اختصاص داد. به نظر می‌رسد عقب نشینی شرکت پالایش و پخش از اصلاح نرخ‌ ویژه فرآورده‌های نفتی و بازگشت به رویه سابق مهم‌ترین عامل فشار بر سهام مزبور بوده است. در این صنعت، پالایش نفت لاوان دیروز زیر فشار عرضه سهامداران حقیقی قرار گرفت.امری که کاهش بیش از ۴ درصدی قیمت آن را در پی داشت. فشار فروش این سهام تا جایی بود که این نماد در پایان معاملات با صف فروش ۵۰۰ میلیون تومانی روبه رو بود.

«ترین‎‌»های فرابورس

روز گذشته، سهامی ذوب آهن اصفهان عنوان پربیننده‌ترین نماد فرابورسی را به خود اختصاص داد. این نماد که معاملات آخرین روز هفته گذشته را با افزایش بهای یک درصدی به پایان رسانده بود، دیروز افت دو درصدی قیمت را تجربه کرد. پتروشیمی غدیر و پس از آن تولید و صادرات ریشمک از دیگر نمادهای پربیننده دیروز بودند. فولاد هرمزگان جنوب بیشترین افت قیمتی گروه فلزات اساسی را داشت و با اثر منفی ۴ واحدی در محاسبه شاخص کل فرابورس عنوان نماد با بیشترین اثر کاهنده بر «آیفکس» را به خود اختصاص داد. در ادامه این رتبه‌بندی پتروشیمی زاگرس قرار گرفت که ۸۰ درصد خرید آن توسط سهامداران عمده صورت گرفت.

مقام سوم نیز در اختیار سهامی ذوب آهن ذوب قرار گرفت. در مقابل کشتیرانی دریای خزر با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه نماگر فرابورس مانع از کاهش بیشتر آن شد. نماد معاملاتی «حخزر» که از بیست و چهارم ماه مرداد به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی تعلیق شده بود، روز گذشته بازگشایی شد. تاثیرات ناشی از تغییرات نرخ ارز مهم‌ترین محور شفاف‌سازی اطلاعات کشتیرانی خزر بود که در اطلاعیه‌ سایت کدال منتشر شد. اعمال نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار در ۵ ماه نخست سال و نرخ ۷۰۰۰ تومانی در ۷ ماه دیگر سال موضوعی است که این شرکت به آن اشاره کرده است.افزایش خالص سود تسعیر ارز از دلایل اقبال به بازگشایی این نماد به شمار می‌رود.در دو سمت خرید و فروش این نماد تنها سهام‌داران خرد فعال بودند و این تحرکات منجر به افزایش ۲۱ درصدی قیمت آن شد.پرتقاضاترین سهام فرابورسی دیروز در اختیار بیمه اتکایی ایرانیان قرار گرفت. پس از پایان معاملات نیز سه میلیارد‌تومان پشت درهای بسته این نماد به انتظار نشستند. از طرفی همان‌طور که اشاره شد، بیشترین عرضه از طرف دارندگان سهام پالایش نفت لاوان صورت گرفت.

رصد بازیگران فرابورسی

تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در معاملات روز شنبه فرابورس ایران حاکی از خرید بیشتر حقوقی‌ها نسبت به حقیقی‌ها است. در اولین روز معاملاتی هفته جاری، سهام‌داران حقیقی عمده‌ توجه خود را به بانک دی نشان دادند. ترجیحات بعدی این دسته سهامداران به نماد ریل‌پردازسیل و شرکت بیمه اتکایی امین معطوف شد. اقبال معامله‌گران خرد از این سه نماد، افزایش بیش از ۴ درصدی سه نماد مزبور را در پی داشت. در مقابل، سهامی که بیشترین خالص مالکیت از طرف حقوقی‌ها را ثبت کرده بودند با افت قیمتی مواجه بودند. پتروشیمی زاگرس در کانون توجه سهامداران عمده قرار گرفت و پس از آن عمده تقاضای این دسته از معامله‌گران به شرکت ارفع و ذوب آهن اصفهان اختصاص یافت. در مجموع معاملات روز گذشته، بیش از ۳میلیارد تومان از پرتفوی حقیقی‌ها خارج و به سبد سهام حقوقی‌ها افزوده شد.

اخزا و تسه

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت، بالغ بر یک میلیون برگه به ارزش بیش از ۹۷ میلیارد تومان دست به دست شد. نزدیک به سه چهارم این نقدینگی در معاملات اسناد خزانه اسلامی گردش یافت. رشد بهای تمام اوراق خزانه در روز گذشته منجر شد که نرخ سود موثر در سطح پایین‌تر ۸/ ۲۷ درصدی متوقف شود.این نرخ نسبت به روز چهارشنبه با افزایش ۱/ ۰ واحد درصد مواجه بوده است.در بازار تسهیلات مسکن دیروز حدود ۷۹ هزار سهم به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان معامله شد.عمده اوراق مزبور در این بازار با رشد قیمت مواجه شدند. در تحولات پیرامون این بازار مطابق پیام ناظرمدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره ۱۵ شهریور ۹۵ در نماد معاملاتی (تسه۹۵۰۶۱) جهت نقل و انتقال (خرید و فروش و هبه) در تاریخ ۱۵/ ۰۶/ ۱۳۹۷ به اتمام می رسد.بنابراین، نماد معاملاتی مذکور در پایان معاملات روز چهارشنبه مورخ ۱۴ شهریورماه جاری متوقف می شود. همچنین لازم به ذکر است، مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره ۱۵ شهریور در نماد معاملاتی (تسه۹۵۰۶۱) برای استفاده از تسهیلات از محل آن اوراق تا تاریخ ۱۵ مهرماه سال جاری است.