بررسی جزئیات تغییر مالکیت به ثبت رسیده در معاملات دیروز نشان از آن دارد که ۶۳ میلیون سهم به ارزش ۳/ ۳ میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد بازار به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شده است. در این میان بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در نمادهای گروه بانکی و همچنین نماد سرمایه‌گذاری شفادارو شکل گرفت که نشان از حمایت این گروه از نمادهای مزبور دارد. به این ترتیب روز گذشته بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی نماد بانک صادرات منتقل شد. این جابه‌جایی با ارزشی حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان همراه بود. به‌طوری‌که بیش از ۹۰ درصد از خریدهای به ثبت رسیده در نماد «وبصادر» از سوی سهامداران عمده بود. این امر سبب شد تا نماد مزبور با نوسان مثبت، هر چند اندک، روبه‌رو‌ شود. در پایان معاملات نیز صف خرید حدود ۴ میلیون سهمی برای آن باقی ماند. نماد بانک پارسیان نیز دیگر نماد مورد توجه سهامداران حقوقی در روز گذشته بود. در حالی ۹۴ درصد از خریدهای به ثبت رسیده در نماد «وپارس» از سوی حقوقی‌های بازار بود که این امر سبب شد خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به حدود ۲ میلیارد تومان برسد. این جابه‌جایی با حجم تغییر مالکیت بیش از ۲۱ میلیون سهم در مسیر حقیقی – حقوقی همراه بود. بانک خاورمیانه نیز تغییر مالکیت قابل‌توجهی (به نفع سهامداران عمده) را در بازار دیروز تجربه کرد؛ در این روز خالص خرید سهامداران حقوقی «وخاور» به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید.

بانک تجارت نیز با تغییر مالکیت حدود ۱۰ میلیون سهمی به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان از دیگر نمادهای بانکی مورد توجه حقوقی‌ها در روز گذشته بود. ۹۵ درصد خرید سهام «وتجارت» در روز گذشته از سوی معامله‌گران حقوقی انجام شد. روندی مشابه در نماد بانک اقتصاد نوین با جابه‌جایی حدود یک میلیون سهمی در مسیر حقیقی به حقوقی دنبال شد. این جابه‌جایی، ارزشی معادل ۱۲۰ میلیون تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی این بانک افزود. خریدهای مزبور سبب شد صنعت بانکداری، بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقوقی را در بازار دیروز تجربه کند. این جابه‌جایی‌ که با ارزشی بالغ بر ۶ میلیارد تومان همراه بود، در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی – حقوقی قرار گرفت.

«شفا» و حمایت‌های سهامداران حقوقی

در سوی دیگر بازار تمایل بیشتر حمایت معامله‌گران حقوقی به جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری شفادارو قرار داشت. این نماد که طی هفته گذشته نیز با خریدهای پرحجم توسط دو حقوقی خود یعنی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی و شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا همراه شده بود، روز گذشته نیز روندی مشابه را تجربه کرد. به این ترتیب در مجموع روز گذشته حدود ۴ میلیون سهم از سبد سهامداران حقیقی «شفا» به پرتفوی سرمایه‌گذاران حقوقی آن منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را به پرتفوی این گروه افزود. به این ترتیب حمایت‌های صورت گرفته در نماد تازه‌وارد «شفا» مانع از افت قیمت نماد مزبور شد. این نماد طی ۱۳ روز کاری خود تنها توانسته بازدهی ۸/ ۱ درصدی را تجربه کند. به این ترتیب روز گذشته گروه دارویی با خالص خرید ۶/ ۱ میلیارد تومانی در فهرست گروه‌های مورد توجه حقوقی‌ها قرار گرفت.

تمایل حقیقی‌ها به خرید سهام فولادی

در این میان سهامداران حقیقی روز گذشته به خرید سهام گروه فولادی تمایل زیادی نشان دادند. بر این اساس در حالی خالص خرید حقیقی‌ها در صنعت مزبور به بیش از ۳ میلیارد تومان رسید که در این میان بیشترین خرید در دو نماد فولاد مبارکه و فولاد خوزستان بود. این دو نماد روز گذشته بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس را داشتند.  با توجه به شروع فصل ساخت و ساز چین و همچنین انتشار آمار مربوط به شاخص مدیران چین، تداوم رشد قیمت در بازارهای جهانی فولاد به چشم می‌خورد. این امر در کنار گزارش‌های مثبت نمادهای فولادی فعال در بازار، زمینه‌ساز استقبال از خرید سهام مربوطه در بازار سهام شد. هفته گذشته عملکرد ماهانه مربوط به اسفند فولاد مبارکه بر سایت کدال قرار گرفت. این گزارش نشان از رشد نرخ فروش اسفندماه این شرکت نسبت به نرخ میانگین سالانه آن در ۱۱ ماه قبل دارد. به این ترتیب روز گذشته سهامداران خرد بازار به خرید سهام «فولاد» توجه زیادی نشان دادند به‌طوری‌که خالص خرید بیش از ۵ میلیون سهمی توسط سهامداران خرد به ثبت رسید. این روند تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی را درمسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی «فولاد» به دنبال داشت.

فولاد خوزستان نیز دیگر نماد این گروه بود که با استقبال و خرید از سوی حقیقی‌ها همراه شد. به این ترتیب جابه‌جایی بیش از یک میلیارد تومان نقدینگی در نماد «فخوز» و در مسیر حقوقی به حقیقی را شاهد بودیم. فولاد کاوه جنوب کیش نیز با خالص خرید بیش از ۸۰۰ میلیون تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران خرد بازار بود.

پالایشی‌ها در کانون توجه حقیقی‌ها

گروه پالایشی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد در بازار دیروز بود. در این روز جابه‌جایی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی در گروه مزبور به ثبت رسید. در این میان نماد پالایش نفت اصفهان، بیشترین خرید را در میان دیگر نمادهای گروه تجربه کرد. بر این اساس خالص خرید به ثبت‌رسیده در نماد «شپنا» به حدود یک میلیارد تومان رسید.  همچنین روز گذشته دو نماد نفت بهران و سایپا نیز با استقبال خرید از سوی سهامداران حقیقی همراه شدند. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در هر کدام از نمادهای مزبور به بیش از یک میلیارد تومان رسید.