در همین حال دیروز بازار اسناد خزانه و اوراق مشارکت بورس و فرابورس با ریزش شدید قیمتی مواجه شد و بازدهی این اوراق به سرعت به بیش از ۲۰ درصد ارتقا یافت تا بار دیگر محاسبات بازار برای ورود نقدینگی بر هم بخورد. در این شرایط، دیروز بازار سهام در ابهام و احتیاط ناشی از تحولات آتی شاهد رشد ۸۲ واحدی شاخص کل بود. نماگر کل بازار با این رشد به رقم ۹۸هزار و ۴۳۰واحد رسید. روز گذشته نماد شرکت‌های گل‌گهر، ملی مس، خودرو، تاپیکو و پالایشگاه بندرعباس بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند. دیروز همچنین شاخص کل هم ‌وزن با افزایش ۵ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۶۴۸ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های قطعات اتومبیل ایران، کارخانجات قند قزوین، دریایی و کشتیرانی خط دریابندر، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، سرمایه‌گذاری ارزش‌آفرینان، سایپادیزل، نوسازی ساختمان تهران، کارتن ایران از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های زامیاد، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، لیزینگ رایان سایپا و حق‌تقدم خرید سهام آن، سیمان هرمزگان و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی بازگشایی شدند.

مهم‌ترین‌ خبر دیروز در صحنه بازار سرمایه مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی شرکت‌های مشمول ماده 141 قانون تجارت بود. طبق بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال آینده، انتقال مازاد تجدید ارزیابی شرکت‌ها، موضوع ماده ۱۴۹ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۳۱ تیر ۹۴ به حساب افزایش سرمایه با رعایت شروط ذیل بلامانع است و مشمول مالیات بر نرخ صفر می‌شود:

بر‌اساس جزء یک این بند الحاقی، شرکت‌های مذکور باید براساس صورت‌های مالی عملکرد سال ۱۳۹۶ مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده باشند.بر‌اساس جزء دو این بند الحاقی، شرکت‌های مذکور باید با این تجدید ارزیابی از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند.طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، اگر حداقل نصف سرمایه شرکت بر اثر زیان‌های وارده از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.

در ماده ۱۴۹ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱‌تیر ۹۴ آمده است: آن قسمت از دارایی‌های استهلاک‌پذیر که بر اثر به‌کارگیری یا گذشت زمان یا سایر عوامل و بدون توجه به تغییر قیمت‌ها ارزش آن تقلیل می‌یابد و همچنین هزینه‌های تاسیس، قابل استهلاک بوده و هزینه استهلاک آنها جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود. مقررات مربوط به استهلاک‌های دارایی‌های استهلاک‌پذیر شامل جداول استهلاک‌ها و چگونگی اجرای آن با رعایت استانداردهای حسابداری توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌شود و ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ تصویب این قانون به‌تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی وزیر صنعت درباره خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا گفت: چالشی برای خصوصی‌سازی و واگذاری سهام این دو خودروساز وجود ندارد و به بورس هم در این زمینه پیشنهادهای داده شده است. محمد شریعتمداری درباره خصوصی‌سازی سایپا و ایران خودرو به «ایلنا» گفت: بخش قانونی خصوصی شده و در میز هیات مدیره ایران خودرو صندلی دارد و طبیعی است که این مسیر ادامه پیدا کند. آن بخش دولتی صرف که سهام شرکت سازمان نوسازی و توسعه صنعتی است، کمتر از ۱۵ درصد سهم دارد.

در گروه برقی دیروز با اصلاح بند ج تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال آینده توسط مجلس، نحوه افزایش سرمایه و واگذاری ۴۹ درصد سهام توانیر تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های توزیع نیروی برق تصویب شد. در جریان جلسه دیروز مجلس و در ادامه بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۷، بند ج تبصره ۱۵ لایحه اصلاح و به تصویب رسید. طبق این بند، به دولت (شرکت توانیر) اجازه داده می‌شود از محل مطالبات خود از شرکت‌های توزیع نیروی برق نسبت به افزایش سرمایه در این شرکت‌ها اقدام و سپس وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، سهام مازاد بر ۴۹درصد شرکت توانیر در این شرکت‌ها را تا سقف دویست و پنجاه هزار میلیارد ریال به بخش غیردولتی با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قوانین و مقررات نحوه واگذاری سهام در قبال مطالبات قطعی آنها از دولت یا آورده نقدی واگذار کنند.در گروه بانکی دیروز بانک تجارت زمان برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده را اعلام کرد. بر این اساس، «وتجارت» برای انتخاب اعضای هیات‌‌مدیره، ساعت ۱۶ شنبه ۵ اسفند در ساختمان مدیریت امور اعتباری بانک (واقع در خیابان طالقانی روبه‌رو‌ی بنیاد شهید) به مجمع می‌رود. بنا بر این گزارش، این بانک بورسی از ۲۸ تیر سال جاری با توقف نماد مواجه است.

در گروه حمل و نقل شرکت دریایی و کشتیرانی خط دریابندر در شفاف‌سازی از انعقاد قرارداد جدیدی خبر داد. براساس این گزارش قرارداد جدید با موضوع راهبری و تعمیر و نگهداری شناور‌های جست‌وجو و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از تاریخ ۱۲/ ۱۰/ ۹۶ در حال اجرا است. لازم به توضیح است قرارداد مذکور قبلا نیز توسط شرکت در حال اجرا بوده که همزمان با خاتمه قرارداد قبلی در قالب قرارداد جدید ادامه یافته است. درآمد ماهانه قرارداد قبلی مبلغ  ۵ میلیارد و ۴۴ میلیون ریال و در قرارداد جدید به حدود ۷.۱۱۱ میلیون ریال افزایش یافته است. «حبندر» همچنین ۹ ماهه با سرمایه قدیم به پوشش خوب ۵۰۱ ریالی به ازای هر سهم رسیده است. نکات مهم گزارش ۹ ماهه سهم رشد ۱۰۴درصد فروش رشد ۳۳۳درصد سود عملیاتی و رشد ۱۴۰درصد سود خالص نسبت به دوره مشابه است. در گروه غذایی قند قزوین دیروز متوقف شد تا سود پیش‌بینی شده هر سهم با تعدیل مثبت ۳۹ درصدی به ۶۹۵‌ریال رسیده است.  در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما محتاط بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۵۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۲۹میلیارد تومان بالغ شد.