افت بازارهای کالایی در پایان هفته

 در بازار محصولات کشاورزی اما شرایط برعکس بازار فلزات با رشد روبه‌رو‌ بود به‌طوری‌که دانه سویا با رشد ۵/ ۲ درصد، گندم ۴/ ۸ درصد و برنج ۷۱/ ۲ درصد افزایش قیمت روبه‌رو‌ شدند. قیمت قهوه و کاکائو نیز به ترتیب ۴۶/ ۰ و ۲۶/ ۵ درصد افزایش یافته است. این گزارش می‌افزاید قیمت نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۱۶/ ۳ درصد افت کرده و به ۵۴/ ۶۱ دلار رسیده و بهای نفت برنت نیز با ۰۷/ ۴ درصد کاهش قیمت به ۵۷/ ۶۴ دلار در هر بشکه تنزل کرده است. در همین بازار اتانول ۱۱/ ۱ درصد، نفتا ۸۷/ ۲ درصد و پروپان ۶ درصد افت قیمت را تجربه کرده‌اند. به این ترتیب بازارهای کالایی روندهای رو به افتی را در اکثر محصولات تجربه کرده‌اند.

در این رابطه سیکیکنگ آلفا پایگاه تخصصی بازارهای کالایی در گزارشی می‌نویسد وضع تعرفه ۲۵ درصد ایالات متحده روی فولاد و آلومینیوم که نشانه‌های بروز یک جنگ تجاری سخت را حکایت می‌کند می‌تواند آغاز گر شرایط پرنوسانی در بازارهای کالایی دنیا باشد. از طرفی در روزهای پایانی ماه فوریه شاخص دلار در بالاترین سطح مقاومتی خود قرار داشت. در این بین شاخص دلار طی هفته گذشته به محدوده ۹۰ رسیده است. در این بین اما تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر تعرفه ۲۵ درصدی برای فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای فلز آلومینیوم که البته هنوز دستورالعمل نهایی آن اعلام نشده باعث شد تا پیش بینی‌هایی از بروز یک اتفاق ناگوار در حوزه تجارت بین‌الملل دور از ذهن نباشد.

در این بین چند نکته مهم در بازارهای کالایی قابل ذکر و بررسی است که فهرست وار در ادامه به ذکر آن می‌پردازیم:

۱) افت بهای انرژی در بازارهای جهانی بازارهای کالایی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

۲) در بازار فلزات پایه افت قیمتی به دلیل رشد بهای دلار اتفاق افتاد هرچند شاخص دلار در حال حاضر در سطوح پایینی قرار دارد.

۳) خشکی هوا باعث شده قیمت‌ها در بازارهای کشاورزی با افزایش مواجه شود اما قیمت گوشت در پی رشد بهای مواد غذایی با افزایش هماهنگی روبه‌رو‌ است.

۴) بازارهای سهام دنیا همچنان روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

۵) شاخص‌های صنعتی کشورهای پیشتاز جهان در حال بهبود است اما رشد شاخص دلار باعث شده تا قیمت این محصولات افت کند .

۶) سنگ آهن مسیر بازگشتی را در پیش گرفته و از سطوح بالایی که اخیرا تجربه کرده عقب‌نشینی کرده است.

۷) قیمت زغال‌سنگ به قیمت‌های جهانی نفت و سایر حامل‌های انرژی توجه می‌کند و ۸/ ۷ درصد افت را در یک ماه اخیر به ثبت رسانده است.

۸) اختلاف قیمتی بین نفت برنت و آمریکا بار دیگر در مقایسه با قیمت ماقبل آن با افت روبه‌رو‌ شده است.

۹) قیمت بنزین در بازارهای جهانی ۴ درصد افت را در هفته گذشته تجربه کرده و نفت کوره نیز ۴۷/ ۴ درصد کاهش قیمت یافته است.

۱۰) شاخص صنعتی داوجونز روز جمعه ۷۷۲ واحد افت را تجربه کرد و به ۲۴ هزار و ۵۳۸ واحد رسید که نکته مهمی برای مبادلات این هفته در بازارهای کالایی محسوب می‌شود.

در این بین اما واکنش کشورهای دنیا به تصمیم ترامپ نشان می‌دهد مولفه‌هایی که می‌تواند بازارهای کالایی را به زودی دگرگون کند در حال ظهور و بروز هستند. در حال حاضر اروپا و چین به شدت در برابر این تصمیم از خود واکنش نشان داده‌اند. آلمان صراحتا اعلام کرده به نفع هیچ کشوری در جنگ تجاری با آمریکا عقب نشینی نخواهد کرد. این در حالی است که گفته می‌شود این تصمیم ترامپ می‌تواند امنیت تولیدات کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. در این میان برخی به تصمیمات سال گذشته کشورهای اروپایی اشاره کرده و می‌گویند دولت‌های اروپایی سال قبل تصمیم گرفتند تا به منظور مقابله با آنچه دامپینگ فولاد نامیده بود تعرفه را به ۵/ ۲۸ درصد رساند. البته اروپا این تعرفه‌ها را برای برخی کشورها از جمله چین در نظر گرفته و عمومیت ندارد با این حال تصمیم آمریکا این بار آغاز گر شرایط سخت تری است.

البته رسانه‌های جهان معتقدند هرچند بازارهای جهانی بعد از این تصمیم آمریکا با ریزش روبه‌رو‌ شدند اما هنوز برخی معتقدند ترامپ از این تصمیم منصرف خواهد شد. در مقابل برخی می‌گویند ترامپ پیش از این نیز برخی تصمیمات سخت تر از جمله خروج از پیمان‌های مهم اقتصادی را عملیاتی کرده و در حال حاضر تنها پیمان نفتا را ملغی نکرده و به عبارتی برای ترامپ اتخاذ چنین تصمیماتی اصلا سخت نیست. اما تصمیمات اروپا سخت‌تر به نظر می‌رسد. مقامات منطقه یورو اعلام کرده‌اند در صورتی که ترامپ این اقدام خود را عملیاتی کند ۲۵ درصد تعرفه روی کالاهای آمریکا وضع خواهد کرد که معادل ۵/ ۳ میلیارد دلار در سال است.

در بازار آلومینیوم اما وضع تعرفه ۱۰ درصدی آمریکا شرایط را برای کشورهای تولید‌کننده این محصول سخت می‌کند. از طرفی مصرف‌کنندگان این محصول در همه جای جهان از جمله شرکت‌های خودرویی، هواپیمایی، کنسروسازی، شرکت‌های ارتباطات و مخابرات، گوشی‌های تلفن همراه، ساختمانی و... همگی تحت تأثیر تغییرات شدید قیمتی برای این محصول قرار خواهند گرفت. روز جمعه ارزش سهام برخی شرکت‌های معتبر خودرویی با افت روبه‌رو‌ شد که نشان می‌دهد واکنش‌های جدی با سرعت بالایی به بازارها در حال انتقال هستند.

در این بین باید گفت بازارهای کالایی فعلا تحت تأثیر این اقدام ترامپ قرار دارند. این هفته (میلادی) مشخص می‌شود که ترامپ در برابر این تصمیم چه دستوری خواهد داد. با این حال بازارها منتظر تحرکات جدید از این سو هستند. امروز بازارها تعیین جهت خواهند داد و باید دید در برابر آخرین واکنشی که روز جمعه از خود نشان می‌دهند پافشاری خواهند کرد یا با تغییر جهت روبه‌رو‌ خواهند شد. این مسأله به خصوص در مورد بازار فلزات پایه از اهمیت بالایی برخوردار است.

14