بازار سهام

برآیند صفر شاخص

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۹ واحدی (۰۱/ ۰ درصدی) در سطح ۹۸ هزار و ۱۵۷ واحدی ایستاد. پذیرش عرضه گندله و کنسانتره سنگ آهن «کگل» در بورس کالا و تعیین قیمت با مکانیزم بازار (که پیش‌تر ۵/ ۲۱ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان بود) از سنگ آهنی‌ها حمایت کرد. در بازار جهانی با وجود تردیدها نسبت به تداوم رشد تقاضای فولاد چین، در ماه اخیر سنگ آهن ۶۲ درصد بالاتر از ۷۰ دلار نوسان داشت. با رشد شاخص دلار، مس به نزدیک سطح ۷ هزار دلار افت کرد. بازگشایی بازارهای چین روز پنج‌شنبه و روند شاخص دلار (با صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو) بر قیمت‌ها اثرگذار است. در شرایط اصلاح فلزی- معدنی‌ها و پالایشی‌ها با افت قیمت نفت، حرکت نقدینگی به سمت خودرویی‌ها رقم خورد. همچنان گزارش‌های ماهانه بهمن و نیاز به نقدینگی در پایان سال عوامل اثرگذار بر شاخص هستند.

 

بازار ارز

ششمین روز نزولی دلار

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 45 تومان به نرخ 4520 تومان معامله شد. در هفته‌های پایانی بهمن با وجود عرضه سنگین ارز از سوی صرافی بانک‌ها، تشدید نوسانات صعودی دلار با عبور درهم از سطح روانی ۱۳۰۰ تومانی، افزایش تقاضای آربیتراژی، رشد تقاضای سفته‌بازی و با نزدیک شدن به پایان سال نرخ دلار را در ۲۴ بهمن به سقف تاریخی ۴۹۱۰ تومان رسید. اما در ادامه برخورد جدی با دلالان ارزی، افزایش موقت سود سپرده‌های بانکی و تقویت اثر نرخ‌گذاری صرافی بانک‌ها، افت ۳۹۰ تومانی نرخ دلار را در ۶ روز معاملاتی اخیر رقم زد. با وجود افت نرخ دلار تا سطح ۴۴۹۸ تومان در میانه معاملات، اما نشانه‌های ورود تقاضا با شناسایی فرصت خرید مجددا نرخ دلار را بالاتر از سطح ۴۵۰۰ دلاری بازگرداند. امری که با توجه به تداوم رشد تقاضا، می‌تواند حمایت کف مزبور را در هفته‌های آتی تقویت کند.

 

بازار سکه

نشانه‌های کاهش تقاضای سکه

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 5 هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و 490 هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار در کنار کاهش طلای جهانی در 6 روز متوالی قیمت سکه را با افت 103 هزار تومانی مواجه کرد. در بازار طلای جهانی شاهد شرایط احتیاطی برای عرضه اوراق بدهی دولتی آمریکا (عاملی که می‌تواند تشدید فشار فروش را در بازار اوراق رقم بزند) و پیش از انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو بودیم. همچنان احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز با وجود افت حدود 390 تومانی نرخ دلار در 6 روز اخیر (از سقف 4910 تومان) اما حمایت سطح 4500 تومانی از دلار را شاهد بودیم. بنابراین تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار و کاهش تقاضای سکه عوامل فشار بر سکه بودند.

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار صورتجلسه «فد»

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1328 دلار معامله شد. رشد 5/ 1 درصدی شاخص دلار در چهار روز معاملاتی اخیر پس از رسیدن به کف 3ساله، اونس طلا را وارد کانال ۱۳۲۰ دلاری کرد. پیش‌تر آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا شامل اشتغال کامل، مسکن و رشد نرخ تورم، احتمال افزایش نرخ بهره را به ۴ بار (از ۳بار) در سال جاری افزایش داده است. اما نگرانی‌ها از ریزش بازارهای سهام با چشم‌انداز رشد هزینه‌های مالی شرکت‌ها و کاهش سودآوری و چشم‌انداز ریزش بازار اوراق با رسیدن نرخ بازدهی اوراق قرضه با سررسید ۱۰ساله به سقف ۴ساله با رشد تقاضای محافظه‌کارانه مانع از افت قابل توجه طلا شد. همچنین چشم‌انداز عرضه ۲۵۸ میلیارد دلار اوراق خزانه دولت آمریکا و انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو ، روز چهارشنبه تقویت احتیاط را در بازار طلا به دنبال داشت.

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 2/ 0 درصدی به قیمت 69 هزار و 242 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در میانگین 71 هزار و 581 تومان در بهمن، روز گذشته رشد آرام قیمت اوراق رقم خورد. به صورتی که اکثر نمادها نزدیک 72 هزار تومان معامله شدند. اما «تسه9412» با نزدیک شدن به پایان سررسید با کاهش تقاضا مواجه شد. نزدیک شدن به پایان سال، می‌تواند با رشد تقاضا، عامل حمایت از «تسه»ها شود. در ماه‌های اخیر شاهد رشد تعداد معاملات مسکن و افزایش تقاضا بودیم. اما سمت عرضه نیز با وجود کاهش رشد منفی ساخت و ساز در سال 95، اما در 10 ماه ابتدای سال تیراژ ساخت و ساز رشد ۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داد. امری که خوش‌بینی‌ها به ورود مسکن به فاز رونق را تقویت کرده است.

 

بازار نفت

افت همگام برنت و WTI

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 61 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار و پیش‌بینی‌ها از افزایش ذخایر نفت تجاری آمریکا بر نفت فشار آورد. پیش‌تر اختلالات عرضه از سوی کانادا به آمریکا با حمایت از WTI و افت برنت با شروع دوره تعمیر و نگهداری پالایشگا‌ه‌های اروپا، اختلاف برنت و WTI را به کمترین سطح در ۶ماه اخیر رساند. با وجود پایداری توافق اوپک تا پایان ۲۰۱۸، چشم‌انداز رشد بیشتر شاخص دلار، افزایش تولیدات شیل و رسیدن تولیدات آمریکا به رکورد ۲۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز، تردیدها نسبت به بازار نفت را حفظ کرده است. بنابراین با وجود ثبت رکورد سطح معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی، اما معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی به میزان ۱۵۲ میلیون بشکه (بیشترین افت در ۹ ماه اخیر) کاهش یافت. امری که ریسک اصلاح شدید قیمت‌ها را تا حدی کم کرده است.

 



گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید