بازار سهام

رشد بورس با چاشنی احتیاط

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۱ واحدی (۰۶/ ۰ درصدی) همراه شد. در بازار شانگهای شاهد تداوم افت قیمت فولاد بودیم. رکورد واردات سنگ آهن چین در سپتامبر و چشم‌انداز کاهش تولیدات فولاد چین فشار را بر سنگ آهن حفظ کرد. «فولاد» با شناسایی سود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. با وجود رشد قیمت مس از کف ۲ هفته‌ای به کانال ۶۸۰۰ دلار و رشد اندک قیمت روی، شاهد فضای احتیاطی در فلزی-معدنی‌ها بودیم. چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی و کاهش موجودی‌های بورس فلزات لندن تا سطح سال ۲۰۰۸ خوش‌بینی به فلزات اساسی را حفظ کرده است. با وجود خوش‌بینی به عوامل بنیادین پالایشی‌ها، ابهام در نرخ‌گذاری پالایش‌وپخش و تاخیر در گزارش‌های ۶‌ماهه عامل احتیاط در این نمادها شد. با وجود رشد ۲ درصدی شاخص گروه خودرو، ریسک برجام و عرضه حقوقی‌ها فشار را بر این نمادها حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

افت دلار از سقف

دیروز هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به نرخ 4060 تومان معامله شد. پس از رشد 57 تومانی نرخ دلار از ابتدای آبان تا سقف 4070 تومانی (بالاترین سطح از دی 95) روز گذشته تقویت فضای احتیاطی میان معامله‌گران و افت نرخ درهم تا سطح 1115 تومان عامل فشار بر دلار شد. با وجود مقاومت سطح 4 هزار تومانی، رشد تقاضای محافظه‌کارانه مقاومت سطح مزبور را در نیمه دوم مهر شکست. با وجود عدم خروج ناگهانی آمریکا از برجام اما مهلت 60‌روزه کنگره برای بررسی این امر، با تقویت احتیاط از دلار حمایت کرد. این عامل در کنار رشد تقاضای سفته‌بازی و چشم‌انداز رشد تقاضای مسافرتی اربعین و رشد تقاضای ارز تجاری در پایان سال میلادی روند صعودی دلار را در آبان تداوم بخشید. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار را بر دلار حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

نوسانات سکه با سیگنال دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 314 هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار در کنار تردیدها نسبت به اونس طلا عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی شاهد روند کم‌نوسان اونس طلا بالاتر از سطح 1270 دلاری بودیم. در 2 هفته اخیر افت حدود 40 دلاری اونس طلا رقم خورد. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر و رشد تدریجی شاخص دلار فشار بر طلا را حفظ کرده است. در بازار ارز نیز پس از رشد 57 تومانی نرخ دلار از ابتدای آبان، روز گذشته فضای احتیاطی و افت نرخ درهم، کاهش 10 تومانی دلار را رقم زد. بی‌توجهی معامله‌گران به افت اخیر اونس طلا حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را در سطح ۹۵ هزار تومانی حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا در سطح شکننده 1270 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1270 دلار معامله شد. افت اندک شاخص دلار روند کم‌نوسان طلا بالاتر از سطح 1270 دلاری را رقم زد. پیش‌تر روز جمعه اونس طلا با رشد شاخص دلار به سقف 3ماهه تا کف 3 هفته (1264 دلار) افت داشت. اما در ساعات پایانی معاملات روز جمعه اونس طلا به کانال 1270 دلاری بازگشت. شرایط احتیاطی برای اعلام رئیس آینده فدرال رزرو از سوی ترامپ و بالاتر بودن احتمال انتخاب «جرومی پاول» با رویکرد خروج تدریجی از سیاست‌های انبساطی افت شاخص دلار را رقم زد. رشد یورو با کاهش تنش‌های میان اسپانیا و کاتالونیا و بیشترین رشد شاخص اعتماد کسب و کار اروپا در ۱۷ سال در کنار رشد اندک پوند پیش از نشست بانک انگلیس روز پنج‌شنبه عامل فشار بر شاخص دلار شد. همچنان شکسته شدن حمایت کف ۱۲۷۰ دلاری محتمل است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

جهش «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 6/ 2 درصدی به قیمت 75 هزار و 725 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کمترین سطح از 6 خرداد (73 هزار تومان) روز گذشته بیشترین رشد روزانه قیمت اوراق در 5 هفته اخیر رقم خورد. رشد تدریجی تقاضای مسکن خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است و به اعتقاد کارشناسان در شرایط کنونی مسکن در فاز پیش‌رونق قرار گرفته است. گزارش تحولات مسکن بانک مرکزی با وجود افت ۱/ ۱۱ درصدی تعداد معاملات مسکن، رشد ۴/ ۳۴ درصدی تعداد معاملات مسکن را در مهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. رشد تقاضای «خانه‌اولی»ها که بخش قابل توجهی با وام  صندوق یکم بانک مسکن تامین می‌شود، از تقاضا حمایت کرد. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل توجه قیمت مسکن (رشد ۷/ ۸ درصدی در مهر) است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

تداوم رشد نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 54 دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به حرکت بازار نفت به تعادل نوسان برنت بالاتر از ۶۰ دلار را تداوم بخشید. احتمال تمدید توافق اوپک و غیراوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ و گزارش‌‌ها از کاهش ۱۸۰ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری از ابتدای ۲۰۱۷ و قرار داشتن ۱۶۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ ساله عامل حمایت از نفت است. نشست ۳۰ نوامبر تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. با وجود این افزایش ۹۰۰ هزار بشکه در روز صادرات از جنوب عراق برای جبران کاهش تولیدات کرکوک و رشد ۱۳ درصدی تولیدات شیل از میانه ۲۰۱۶ فشار را بر نفت حفظ کرده است. کارشناسان با توجه به سرعت گرفتن رشد تقاضا (که از سال ۲۰۱۵ به دلیل پایین بودن قیمت‌ها آغاز شد) از رشد تولیدات، حرکت بازار به سمت کمبود عرضه را دور از انتظار نمی‌دانند.

آینده  نگر بازار