شماره روزنامه ۶۱۲۸
|

  • سینوس امیر خان!

    دنیای اقتصاد: مگر می‌شود در پایان بازی ایران و قطر، به تیم ملی نمره‌ای غیر از قبولی داد؟ این مسابقه برای امیر قلعه‌نویی از هر جهت یک موفقیت تمام‌عیار بود. تیم او اگرچه نخستین گلش در مرحله گروهی انتخابی جام‌جهانی را دریافت کرد، اما توانست کام‌بک بزند و ضمن به ثمر رساندن ۴ گل سالم و ۲ گل مردود برابر قهرمان جام ملت‌ها، دو بار هم تیر دروازه حریف را بلرزاند. به علاوه اغلب انتخاب‌های او در این بازی موفق بودند؛ از محمد محبی که دبل کرد تا میلاد محمدی که در پست دفاع راست به میدان رفت و اگرچه این انتخاب هنوز هم جای بحث دارد، اما به هر حال شب موفقی را پشت سر گذاشت. بنابراین حتما کارنامه تیم ملی و کادر فنی‌اش در این مسابقه مثبت بوده، اما به نظر می‌رسد یک اشکال هنوز در تیم امیر حل نشده و آن نوسان ملی‌پوشان است؛ گاهی خیلی خوب و گاهی ناامیدکننده.
  • کاش جایتان عوض می‌شد!

    دنياي اقتصاد: تیم‌ملی برد مقتدرانه‌ای برابر قطر به دست آورد تا فیفادی را با صدرنشینی در گروه A پشت سر بگذار‌د. تنها چیزی که این وسط کمی از شیرینی این پیروزی کاست، واکنش کودکانه برخی از به اصطلاح باتجربه‌های تیم بود.شما ببینید وقتی سرمربی تیم ملی بلافاصله بعد از مسابقه مستقیما سراغ رئیس سازمان صدا‌و‌سیما(!) می‌رود و با گلایه می‌گوید چرا به مخالفانش تریبون داده، خب تکلیف شاگردانش هم باید این باشد که با شادی گل‌شان رقیب را تحقیر کنند، در مصاحبه‌هایشان قطر را کوچک بشمارند و در استوری‌هایشان رفتارشان را موجه جلوه بدهند. ایران برابر یکی از ضعیف‌ترین ورژن‌های قطر که اکنون در ۴ مسابقه اخیرش فقط یک برد کسب کرده و ۱۰ گل هم خورده، به یک پیروزی آسان رسید، اما خب با این توهین و دست کم گرفتن رقیب که ارزش کار خودتان پایین می‌آید!
  • مسی هم از علی‌آقا رد شد‌

    دنیای اقتصاد: رسیدن این لحظه قابل انتظار بود؛ جایی که پس از کریستیانو رونالدو، یک فوق ستاره دیگر هم از دستاورد تاریخی علی دایی پیشی بگیرد. حالا لیونل مسی با ۱۱۲ گل زده، دومین آقای گل بازی‌های ملی در تاریخ فوتبال است و این شانس را دارد که فاصله‌اش با علی دایی ۱۰۹ گله (یا با استناد به آمار رسمی فیفا ۱۰۸ گله) را بیشتر کند. هت‌تریک برابر بولیوی برای لئو کافی بود تا هم از شهریار فوتبال ایران سبقت بگیرد و هم نقش اصلی را در پیروزی ۶برصفر آرژانتین داشته باشد، چرا که دو پاس گل هم برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کرد. در ۳۷ سالگی و تنها دو هفته پس از قهرمانی در فصل عادی MLS، انگار که مسی یک پیام مهم را به کل دنیا مخابره کرد که اگر رونالدو همچنان در تیم ملی گلزنی می‌کند، او هم به بازی ادامه می‌دهد و اکنون ۲۱ گل ملی کمتر از رقیب پرتغالی دارد. بولیوی که بامداد روز گذشته برابر آلبی‌سلسته تحقیر شد، همان تیمی است که آرژانتین روزگاری با نسخه جوان‌تر مسی و البته هدایت مارادونای فقید، ۶ گل از آنها دریافت کرده بود و حالا لئو با ثبت دهمین هت‌تریکش در پیراهن تیم ملی و البته هت‌تریک شماره ۴۸ دوران بازی، انتقام ال‌دیگو را هم از آنها گرفت.
  • نه شما، نه آقای گزارشگر!

    دنیای اقتصاد: تنها دقایقی کوتاه بعد از پایان بازی ایران و قطر در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶، کریم انصاری‌فرد، مهاجم پیشین این تیم با انتشار یک استوری تند و تیز به انتقاد از عملکرد محمد سیانکی، گزارشگر بازی در شبکه ۳ سیما پرداخت. ابتدا متن استوری انصاری‌فرد را بخوانید تا بعد برسیم به چند نکته: «پیروزی قاطعانه تیم ملی ایران مقابل قطر قهرمان جام ملت‌های آسیا را تبریک عرض می‌کنم. تنها موضوع آزار‌دهنده در این بازی، اظهارات غیرفنی، بی‌معنا و غیر‌مودبانه آقای گزارشگر بود.
  • سومین خارجی تاریخ سه‌شیرها

    دنیای اقتصاد: با اعلام رسمی اتحادیه فوتبال انگلیس، توماس توخل به عنوان سرمربی جدید تیم ملی این کشور انتخاب شد. او به همراه دستیار خود آنتونی بری، از آغاز ژانویه ۲۰۲۵ روی نیمکت سه‌شیرها خواهد نشست. قرارداد توخل تا پایان جام جهانی ۲۰۲۶ اعتبار دارد. سرمربی سابق تیم‌هایی چون دورتموند، پاری‌سن‌ژرمن، چلسی و بایرن‌مونیخ که به عنوان نخستین سرمربی آلمانی تاریخ انگلیس معرفی شده، سومین خارجی تاریخ سه‌شیرها پس از اسون گوران اریکسون فقید و فابیو کاپلو است. توخل در نخستین سخنان خود گفت: «من بسیار مفتخر هستم که فرصت هدایت تیم ملی انگلیس را پیدا کرده‌ام. انگلیس همیشه برای من کشوری خاص بوده و فوتبال آن برایم جذابیت خاصی دارد. همکاری با این گروه بااستعداد از بازیکنان، بسیار هیجان‌انگیز است و من و آنتونی بری تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا تیم ملی را به موفقیت برسانیم و هواداران را خوشحال کنیم.»
  • پنجره پرسپولیس بسته شد

    دنیای اقتصاد: پنجره نقل‌و‌انتقالاتی‌ باشگاه پرسپولیس که در چند وقت گذشته با پرونده‌های بین‌المللی و شکایت بازیکنان سابقش از جمله شکایت شیخ دیاباته، نبیل باهویی و لئاندرو پریرا مواجه شده بود، طبق اعلام فیفا رسما بسته شده است. نامه بسته شدن پنجره پرسپولیس چند روز پیش به این باشگاه ارسال شده اما تا این لحظه مسوولان باشگاه این موضوع را اعلام نکرده‌اند. باشگاه پرسپولیس پس از دریافت نامه فیفا مبنی بر بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی، در نامه‌ای از فیفا خواسته مطالبات این بازیکنان را از محل درآمدهای این باشگاه در فیفا پرداخت کند که هنوز پاسخی به آن داده نشده، اما به محض توافق با طلبکاران، این پنجره باز خواهد شد.
  • پشیمانی مبینا از خواندن پزشکی؟

    دنیای اقتصاد: هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو در خصوص حواشی ایجاد شده پیرامون تقاضای مبینا نعمت‌زاده برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور گفت: «درخواست خانم نعمت‌زاده ناحق نبوده و حقش بوده. هیچ منتی هم نمی‌توانند بر سر این ورزشکار بگذارند. ایشان می‌تواند تحصیلات خود را در برخی رشته‌ها ادامه دهد و اگر اشتباه نکنم برخی مسوولان هم گفته‌اند که نعمت‌زاده می‌تواند در رشته پزشکی تحصیل کند که البته با کم‌لطفی‌هایی که در حق او شد، احتمالا خودش نخواهد این رشته را بخواند. نعمت‌زاده سن و سال کمی دارد و آن لحظه که از مبارزه بیرون آمده تحت یک‌سری فشار و احساسات در واکنش به یک سوال، صرفا گفت دوست دارد که پزشکی بخواند. با صرف گفتن این جمله که به او مدرک پزشکی ندادند. اگر هم او برود و پزشکی بخواند از سهمیه تهران در ظرفیت کنکور سراسری کم نمی‌شود. خیلی از افرادی که در این رشته‌ها مشغول تحصیل هستند از یک‌سری سهمیه‌ها استفاده کرده‌اند و همه آنها با رتبه طلایی کنکور پذیرفته نشده‌اند.»
  • استقلال و یک خبر تکراری

    دنیای اقتصاد: نمی‌دانیم الان که شما این مطلب را می‌خوانید بالاخره سرمربی جدید استقلال انتخاب شده یا نه، اما موقع نوشتن این سطور، یک خبر تکراری حکایت از نزدیک شدن آبی‌ها به توافق با یک گزینه داشت. خبر را به نقل از تسنیم بخوانید: «باشگاه استقلال همچنان در حال تلاش برای انتخاب سرمربی جدید خود است و به همین منظور مذاکرات جدی با پیتسو موسیمانه، سرمربی اهل آفریقای جنوبی انجام شده است. مذاکرات ابتدایی با این مربی مثبت پیش رفته و هم اکنون دور نهایی مذاکرات در حال انجام است تا در صورت توافق، باشگاه استقلال به صورت رسمی از این مربی رونمایی کند. مسوولان استقلال امیدوارند ظرف امروز و فردا با پیتسو موسیمانه به توافق کامل برسند. در عین حال یک مربی دیگر از قاره آمریکای جنوبی در لیست انتظار آبی‌ها قرار دارد تا اگر به هر دلیلی با پیتسو موسیمانه توافق نشد سراغ او بروند.»
  • حکم تاریخی دیارا

    دنیای اقتصاد: هفته گذشته دادگاه عالی اتحادیه اروپا با صدور حکمی اعلام کرد برخی از قوانین نقل‌وانتقالات فیفا در تضاد با قوانین اتحادیه اروپا و اصول آزادی انتخاب هستند. شاید در نگاه اول چنین حکمی نقض آشکار قانون منع دخالت دولتی و‌ حکومتی در فوتبال باشد که با منشور فیفا کاملا در تضاد است، اما در اتفاقی جالب، خود فدراسیون جهانی فوتبال با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پس از اینکه اتحادیه اروپا برخی از جنبه‌های سیستم نقل‌وانتقالاتی را غیرقانونی اعلام کرد، با ذی‌نفعان این ورزش مذاکره‌ می‌کند. در بیانیه رسمی فدراسیون جهانی آمده است: «در روزهای آینده، فیفا به‌طور رسمی از ذی‌نفعان دعوت خواهد کرد تا در رابطه با ماده ۱۷ مقررات وضعیت نقل‌و انتقالاتی بازیکنان (RSTP) نظرات خود را بیان کنند و ایده‌های خود را پیشنهاد دهند تا بتوانیم بهترین راه را پیدا کنیم.»
  • نامحبوب شاید، ناموفق هرگز!

    دنیای اقتصاد: یک مهارت مهم که باید در وجود خیلی از ما تقویت شود، این است که تفکیک قائل شویم بین دوست داشتن و قبول داشتن. ممکن است کسانی به هر دلیل برای ما محبوب باشند، اما واقعا در حوزه کاری‌شان آن‌قدرها خوب عمل نکنند. در نقطه مقابل همین‌قدر هم احتمال دارد شخصیت بعضی‌ها چندان به دل آدم ننشیند، اما آنها در زمینه کاری‌شان نمره قبولی بگیرند. برای داشتن جامعه سالم، این توانایی تفکیک خیلی مهم است.
  • مقرری آقای اسطوره قطع شد!

    دنیای اقتصاد: پولدارترین افراد هم اگر نتوانند الگوی درآمدی‌شان را تقویت کنند، احتمالا در خطر ورشکستگی قرار می‌گیرند.
  • اتهام تجاوز از سوی امباپه

    دنیای اقتصاد: اخیرا خبر تکان‌دهنده‌ای از سوئد منتشر شده است که حاکی از تحقیقات پلیس استکهلم در مورد یک ادعای تجاوز است. این اتفاق ظاهرا در هتلی رخ داده که کیلیان امباپه، ستاره فوتبال فرانسوی و چند تن از دوستانش در آن اقامت داشته‌اند. گویا یک زن جوان شکایتی مبنی بر تعرض در مرکز استکهلم مطرح و پلیس تحقیقات خود را آغاز و حتی به هتلی که امباپه و دوستانش در آن اقامت داشتند، مراجعه کرده است. در شکوائیه این زن، علاوه بر امباپه، نام نوردی موکیله، مدافع فرانسوی بایرلورکوزن که همراه با ستاره رئال مادرید به سوئد سفر کرده بود، به عنوان متهم تجاوز جنسی آورده شده است. یک روزنامه سوئدی دیگر گزارش داد که امباپه در حال حاضر به همین دلیل، در حال بازجویی شدن توسط پلیس سوئد است. ظاهرا قربانی تجاوز، به شخص کیلیان امباپه اشاره کرده است. رئال مادرید در همین راستا، یک جلسه فوری برگزار کرده تا در این مورد تصمیم‌گیری کند.
  • مربی رومانیایی به استقلال نمی‌آید

    دنیای اقتصاد: برخلاف اخباری که در رسانه‌های مختلف مطرح شده، لارنسیو رگکامپ جدی‌ترین گزینه مدیران استقلال برای قبول هدایت این تیم بود که حتی شنیده می‌شد با آبی‌ها به توافق نهایی هم دست پیدا کرده است اما آن‌طور که ایسنا ادعا کرده، حضور این سرمربی رومانیایی هم در استقلال منتفی شد. در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر حضور رگکامپ در استقلال شنیده می‌شد، اما خبرنگار ایسنا مطلع شده مدیران این باشگاه به این نتیجه رسیدند که مربی رومانیایی در این برهه نمی‌تواند به استقلال کمک کند و قرار است با سایر مربیان مورد نظر خارجی مذاکراتی صورت بگیرد. بر اساس گفته مدیران استقلال تا آخر هفته سرمربی خارجی استقلال انتخاب و اعلام خواهد شد، اما مشخص نیست این گفته هم مثل نتیجه مذاکره با نفرات قبلی که حضورشان را وتو کردند، خواهد شد یا خیر.
  • حکم سنگین محمود فکری

    دنیای اقتصاد: محمود فکری، سرمربی تیم فوتبال مس شهر بابک که در کنفرانس خبری پس از پیروزی ۲بریک تیمش برابر سایپا صحبت‌های عجیب و غیرقابل انتشاری درباره یکی از گزینه‌های سرمربیگری استقلال مطرح کرده بود، به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال احضار و با دستور موقت محروم شده بود. هرچند فکری بعدا ادعا کرد منظور او از این صحبت‌های پرحاشیه شخص خاصی نبوده، اما به گفته حسین عبداللهی، عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، او پس از تشکیل‌شدن جلسه رسیدگی به تخلفش با رای کمیته انضباطی چهار ماه محروم و ۵۰۰ میلیون تومان جریمه شد و مجری برنامه فوتبال برتر هم در آنتن زنده شبکه ۳ این محکومیت سنگین را اعلام و آن را تایید کرد.
  • فرهاد- استقلال؛ به سه دلیل!

    دنیای اقتصاد: تا زمانی که ما مشغول نوشتن این مطلب هستیم، یعنی عصر سه‌شنبه، هنوز خبری از اعلام نام سرمربی جدید استقلال نیست. این در حالی است که طی تمام طول این مدت، اسم فرهاد مجیدی به عنوان یک گزینه جدی در حوالی نیمکت آبی‌ها مطرح بوده است. هرچند بازگشت او به استقلال به‌طور مرتب تکذیب می‌شود، اما دست‌کم سه دلیل وجود دارد که این وصال را کاملا غیرممکن ندانیم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر