چه کسانی نمی توانند شرکت ثبت کنند؟

رپرتاژ آگهی : در این بین سوالی که ممکن است مطرح شود این است که چه کسانی نمی توانند شرکت ثبت کنند و به چه افرادی اجازه ثبت داده نمی شود؟ برای پاسخ به این سوال نیاز است که با محدودیت های قانونی وضع شده و قوانین مربوط به ممنوعیت ثبت شرکت برای اقشار خاص آشنا شوید. در ادامه مطلب در ابتدا به این مورد خواهیم پرداخت که ثبت رسمی شرکت برای چه افرادی مجاز است و به دنبال آن به بررسی افراد غیرمجاز برای ثبت می پردازیم.

چه کسانی می توانند شرکت ثبت کنند؟

برای پروسه ثبت شرکتها یسکری قوانین و مقررات تعیین شده است که افراد برای انجام آن ملزم به رعایت آن هستند. بر طبق قوانین کشور کسانی که می توانند شرکت ثبت کنند شامل افراد زیر هستند:

  • اشخاص حقیقی بالای 18 سال که دارای تابعیت ایرانی هستند می توانند برای ثبت انواع شرکت اقدام کنند.

  • اتباع خارجی که دارای اقامت معتبر در ایران هستند نیز امکان ثبت رسمی شرکت را دارند.

  • اشخاص حقوقی اعم از شرکت ها و سازمان های ایرانی و خارجی نیز می توانند به صورت مستقل اقدام به ثبت شرکت کرده و یا به عنوان سهامدار شرکتها فعالیت داشته باشند.

  • افرادی که به عنوان اعضای هئیت مدیره و بازرسین شرکت انتخاب می شوند باید از عدم سوء پیشینه کیفری برخوردار باشند.

  • شرکت های خارجی به منظور ثبت شعبه یا نمایندگی برای فعالیت در امور تجاری یا صنعتی در ایران لازم است در کشور اصلی خود به عنوان یک شرکت قانونی ثبت شده و شناخته شده باشند. همچنین این مجموعه ها برای ثبت رسمی شرکت در ایران باید آن را در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت برسانند.

افراد حقیقی و اشخاص حقوقی با توجه به این موارد می توانند برای ثبت شرکت فوری اقدام نموده و پس از تکمیل این فرآیند در صورت نیاز مجوزهای لازم برای شروع فعالیت را دریافت نمایند.

چه کسانی نمی توانند شرکت ثبت کنند و اجازه انجام آن را ندارند؟

a12d26fd-ec71-46df-b709-f13a8d439380

طبق قانون تجارت ایران برای ثبت شرکت قوانین و مقررات و محدودیت هایی تعیین شده است و شخصیت های حقیقی و حقوقی نیازمند واجد شرایط بودن و رعایت این ضوابط هستند. به طور کلی طبق قانون کسانی که نمی توانند شرکت ثبت کنند شامل موارد زیر می باشند:

 افراد زیر 18 سال نمی‌توانند به عنوان یکی از موسسین یا اعضای هیئت مدیره شرکت انتخاب شوند. ناگفته نماند که حضور آنها در لیست شرکا یا سهامدارن شرکت بلامانع است اما امکان پذیرش مسئولیت‌ های اجرایی و مدیریتی برای این دسته از اشخاص ممکن نیست.

افرادی که محکوم به جرایم مالی از جمله اختلاس، پولشویی، فرار مالیاتی، جعل اسناد و... هستند نمی توانند جزو اعضای هیئت مدیره و بازرسین شرکت باشند. این قانون به منظور حفظ اعتبار نظام اقتصادی کشور وضع شده و لازم الاجراست.

اشخاصی که سابقه ورشکستی داشته اند و در حال حاضر نتوانستند از این وضعیت خارج شوند، اجازه ثبت شرکت جدید را نخواهند داشت.

افرادی که به هر دلیلی دارای سوء پیشینه هستند امکان فعالیت در سمت های اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرسین را ندارند. فعالیت این اشخاص به عنوان عضو عادی شرکت و به عنوان شریک یا سهامدار بلامانع می باشد.

طبق قانون تجارت محجورین نیز به طور مستقل اجازه ثبت رسمی شرکت را ندارند. محجورین به افرادی اطلاق می شود که دارای مشکلات روانی و اختلالات روحی، محکومیت های قضائی، سن کمتر از هیجده سال و ورشکستگان هستند.

شخصیت های حقوقی که سابقه عدم رعایت قوانین ثبتی شرکت و تخلفات قانونی یا مالی و یا سلب صلاحیت برای فعالیت را به هر دلیلی داشته اند نمی توانند شرکت جدیدی به ثبت برسانند.

طبق قانون ثبت شرکت برای کارمندان دولت امکان پذیر نیست. در واقع افرادی که در مشاغل دولتی فعالیت می‌کنند نمی‌ توانند به عنوان مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره شرکت ‌های خصوصی منصوب شوند.

همچنین افرادی که در بخش دولتی مشغول به کار هستند، اجازه ندارند در مؤسساتی که تمام یا بخشی از سرمایه آن‌ها به دولت تعلق دارد، سمتی را بر عهده بگیرند. ناگفته نماند فعالیت این اشخاص به عنوان عضو عادی شرکت ها بلامانع است.

شرایط کلی ثبت شرکت در ایران چیست؟

همان طور که می دانید ثبت شرکت در ایران نیازمند برخورداری از شرایطی است و به منظور تکمیل پروسه ثبت لازم است که با این شرایط و ضوابط آشنایی کامل داشته باشید. برخی از مهم ترین شروط برای ثبت قانونی شرکت به شرح زیر می باشد:

  • وجود حداقل 18سال سن برای اعضای هیئت مدیره و بازرسین

  • وجود حداقل تعداد شرکا یا سهامداران برای تاسیس (براساس نوع شرکت)

  • تامین حداقل میزان سرمایه اولیه برای تاسیس (براساس نوع شرکت)

  • عدم سوء پیشینه برای اعضای هیئت مدیره بازرسین

  • عدم اشتغال در شغل دولتی برای اعضای هئیت مدیره و بازرسین

  • داشتن مدرک تحصیلی مرتبط برای شرکت هایی با موضوعات تخصصی و فنی

  • اخذ مجوز در صورت نیاز (براساس موضوع شرکت)

کلام آخر

برای انجام ثبت شرکتها همانند سایر امور ثبتی نیاز است که با قوانین و مقررات وضع شده در خصوص آن آشنا باشید. در این مقاله در مورد محدودیت های موجود به منظور ثبت رسمی شرکت توضیحات کاملی داده شد و علاوه بر این، لیست افراد مجاز و غیرمجاز برای انجام فرآیند ثبت مورد بررسی قرار گرفت.

شما با آگاهی از این موارد و مطالعه کامل آنها می توانید متوجه شوید که چه کسانی نمی توانند شرکت ثبت کنند و برای چه اشخاصی نیز محدودیتی برای ثبت وجود ندارد.

ناگفته نماند که پیش از هر اقدامی به شما پیشنهاد می کنیم که مشاوره رایگان ثبت شرکت را جدی بگیرید و راهنمایی های لازم را از متخصصین و مشاوران این حوزه دریافت نمایید. در واقع شما با مشاوره گرفتن در این زمینه از بروز مشکلات حقوقی و مالیاتی در آینده جلوگیری خواهید کرد و این بزرگترین مزیتی است که می توانید از آن بهره مند شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.