شماره روزنامه ۶۱۱۷
|

  • گره کور بی‌تعادلی بانک‌ها

    دنیای اقتصاد: ناترازی بانک‌ها در سال‌های اخیر به یکی از موضوعات بحث‌‌برانگیز میان مقامات و کارشناسان اقتصادی و بانکی تبدیل شده است. این ناترازی نه تنها ناشی از عملکرد خود بانک‌هاست، بلکه رد پای دولت نیز در این معضل به‌‌وضوح مشاهده می‌شود. در این راستا، روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با استناد به اظهارات کارشناسان این حوزه، به بررسی تاثیر رفتار دولت بر ناترازی بانک‌ها و سایر عوامل موثر بر آن پرداخته است. به‌‌ویژه، تا زمانی که بانک مرکزی استقلال لازم را به‌‌دست نیاورده، تاثیر رفتار دولت بر عملکرد و بحران بانک‌ها غیرقابل انکار خواهد بود.
  • دور باطل تسهیلات و تعهدات بانکی

    میثم حقیقی/کارشناس بانکی
    در سال‌های اخیر، نظام بانکی کشور با چالش‌‌های متعددی در زمینه تعهدات بانکی و تسهیلات روبه‌رو شده است. به‌ویژه با اجرای سیاست‌‌های کنترل مقداری دارایی و ترازنامه‌‌ای توسط بانک مرکزی، بانک‌ها به سمت توسعه ابزارهای تعهداتی نظیر ضمانت‌‌نامه‌‌ها، اعتبارات اسنادی، اوراق گام و سایر ابزارهای مشابه حرکت کرده‌‌اند. اما این رویه‌‌ها، در کنار افزایش تعهدات، منجر به شکل‌‌گیری دور باطلی از تسهیلات‌‌دهی شده است که در نهایت فشار مضاعفی بر منابع بانکی وارد کرده و اقتصاد ملی را دچار بحران‌های جدیدی کرده است.
  • مسیر بهبود صنعت بیمه

    پرویز خسروشاهی ، رئیس‌کل بیمه مرکزی در یادداشتی هدف غایی صنعت بیمه در ایران را یادآور شد و تاکید کرد ، هدف اصلی بیمه جلب رضایت و اعتماد مردم به صنعت بیمه و بیمه مرکزی است. سخنان تکمیلی او در این راستا به شرح زیر است.
  • رکوردشکنی احیای مستقیم در فولاد هرمزگان

    سرپرست معاونت بهره‌‌‌برداری شرکت فولاد هرمزگان گفت: واحد احیای مستقیم فولاد هرمزگان طی ۶ماه نخست امسال موفق شد علاوه بر رکوردشکنی با تولید بیش از ۹۹۳‌هزار تن آهن اسفنجی، نرخ مصرف آب به میزان ۷.۵ درصد، برق ۱۳درصد و گاز به میزان ۹‌درصد را به ازای تولید هر تن آهن اسفنجی نسبت به سال‌های قبل کاهش دهد.
  • غفلت از صنعت ابزار؛ رکن اساسی تولید

    رئیس اتحادیه ابزارفروشان با اشاره به ظرفیت‌‌‌های صنعت ابزار در توسعه و رشد اقتصادی کشور، به بیان برخی از محدودیت‌ها و چالش‌‌‌های موجود در این صنعت پرداخته است. مهدی باقرپور به موانعی اشاره می‌کند که از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین یا ثبت‌سفارش ابزارآلات ایجاد شده است. متن گفت‌‌‌وگوی ما با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف تهران را در ادامه می‌‌‌‌‌‌خوانید.
  • صندوق سرمایه‌گذاری کراد فاندینگ و نقدشوندگی

    علی اسلامی بیدگلی / شاهین کرزبر
    در حال حاضر کراد فاندینگ تامین مالی جمعی (crowd funding) به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی کوتاه‌‌مدت شرکت‌ها به شدت مورد توجه بنگاه‌‌های تولیدی و بازرگانی قرار گرفته و متقاضیان این ابزار در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات و محدودیت‌های سیستم بانکی به شدت افزایش یافته‌‌اند.
  • استقرار سامانه بهره‌وری در بیمه ایران

    علیرضا مقدسی عضو هیات‌مدیره بیمه ایران ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت اجرای ماده ۷۳ قانون خدمات کشوری و آیین‌نامه اجرایی آن، به موضوع نظام‌مند شدن پرداخت پاداش بهره‌وری برای واحد‌‌های اجرایی و ستادی پرداخت و گفت: با تلاش‌های انجام شده در اداره کل برنامه‌ریزی و بودجه امکان ارزیابی بهره‌وری واحد‌‌های اجرایی در بیمه ایران عملیاتی شده بود و لازم بود برای تکمیل چرخه ارزیابی علمی، همزمان با به‌روز کردن شاخص‌های قبلی، سنجش خدمات واحد‌‌های ستادی نیز راه‌اندازی شود.‌‌ به همین جهت با استفاده از تجربه داخلی و مشاور متخصص در سه‌ماه نخست امسال این امکان فراهم شد.
  • نقطه‌ضعف نسل Z در شرکت‌ها

    نزدیک به دو سال است که می‌‌شنویم مدیران شرکت‌ها از سختی‌‌های کار با نسل زد شکایت می‌کنند. اما حالا دیگر صرفا در حد حرف و شکایت نیست. به گزارش فورچون، رهبران سازمان‌ها دست به کار شده‌‌اند و نیروی کار جوانی را که عملکرد خوبی ندارد یا به درستی با روال و مناسبت‌‌های اداری آشنا نیست، به سرعت و تنها چند ماه پس از استخدام اخراج می‌کند.
  • بیل‌‌‌گیتس: مایکروسافت اگر امروز متولد می‌‌‌شد...

    بیل گیتس می‌‌‌گوید، اگر مجبور بود کارش را از اول شروع کند، با راه‌‌‌اندازی یک استارت‌آپ «متمرکز بر هوش مصنوعی» وارد میدان نبرد هوش مصنوعی می‌‌‌شد. موسس میلیاردر مایکروسافت در مصاحبه با CNBC گفته: «امروز، یک نفر می‌تواند فقط با چند ایده کلی، میلیاردها دلار برای یک شرکت جدید هوش مصنوعی جذب سرمایه کند.»
  • ساختمان‏‏‌های اداری نیویورک مسکونی می‏‏‌شوند

    در خیابانی سنگفرش‌‌‌‌شده که زمانی مقر باشکوه غول‌‌‌های مالی آمریکا بود و با بورس اوراق بهادار نیویورک یک دقیقه پیاده فاصله دارد، ساختمان اداری بزرگی تغییر کاربری داده است.
  • پروژه ارتقای روحیه کارکنان

    رشد و ارتقای عملکرد یک شرکت به شیوه‌‌‌های مختلف می‌تواند اتفاق بیفتد، اما در بسیاری از موارد، ساده‌‌‌ترین و موثرترین روش، ارتقای روحیه کارکنان است.
  • چالش‌‌‌های توسعه ریلی

    محسن نادری / کارشناس حمل‏‏‌ونقل
    توسعه صنعت حمل ‌‌‌و نقل ریلی به‌‌‌عنوان یکی از اجزای کلیدی سیستم حمل‌‌‌ونقل کشور با چالش‌‌‌های متعددی روبه‌‌‌روست که مانع از دستیابی به اهداف تعیین‌‌‌شده در برنامه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای شده است. طبق چشم‌‌‌انداز ۱۴۰۴، سهم حمل‌‌‌ونقل ریلی در جابه‌‌‌جایی بار باید به ۳۰‌درصد برسد، اما این سهم هنوز در حدود ۱۰ تا ۱۲‌درصد باقی مانده است. همچنین سهم حمل‌‌‌ونقل ریلی در جابه‌‌‌جایی مسافر باید به ۲۰‌درصد افزایش یابد، در حالی که این رقم همچنان در حدود ۷ تا ۱۰‌درصد است.
  • الفبای توسعه زنجیره ارزش

    در دومین روز از پنجمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران، در یک میز گرد تخصصی با حضور میهمانان «دنیای اقتصاد» ظرفیت‌سازی طرح‌های صنعت پتروشیمی، آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری در این حوزه و همچنین تجارب کشورهای موفق دنیا در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی به همراه روش‌های نوین تامین مالی بررسی شد.
  • خرید و فروش وام بانکی

    دنیای اقتصاد: پیچیدگی و دشواری دریافت وام از بانک‏‏‌ها، بستر را برای ظهور بازار سیاه وام‏‏‌دهی فراهم آورده است؛ جایی که سودجویان با بهره‏‏‌گیری از شرایط موجود، به یکه‏‏‌تازی پرداخته و تسهیلاتی با بهره‏‏‌های پایین را به وام‏‏‌هایی با نرخ‏‏‌های سود گزاف بدل می‏‏‌سازند. انتظار می‌رود که سیاستگذاران با اعمال اصلاحات بنیادین در نظام تسهیلات‏‏‌دهی، مسیر دریافت وام را هموار کرده و مانع فرصت‏‏‌طلبی و سوءاستفاده این افراد شوند.
  • سامانه‌های هوشمند HSE

    محسن ابوالفتحی / کارشناس ارشد فناوری اطلاعات
    ایمنی در معادن یکی از مولفه‌هایی است که ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد معادن، مسائل انسانی و اجتماعی و حتی زیست‌محیطی دارد که می‌تواند در رسیدن به توسعه پایدار اثرگذار باشد؛ در واقع صنعت معدنکاری به دلیل ماهیت پرخطر خود، همواره با چالش‌های جدی در زمینه‌های ایمنی، سلامت افراد و حفاظت از محیط‌زیست روبه‌رو بوده است و بی‌توجهی به این موضوعات می‌تواند عواقب فاجعه باری برای جامعه داشته باشد؛ از این رو در روزهای اخیر و با توجه به حادثه معدن زغال‌سنگ طبس ضرورت هوشمند‌سازی معادن در مباحث HSE بیش از پیش احساس می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر