ساختمان‏‏‌های اداری نیویورک  مسکونی می‏‏‌شوند

از اواخر سپتامبر، نیویورکی‌‌‌ها می‌توانند در مقر سابق گروه گلدمن ساکس در خیابان «براد ۵۵» آپارتمان مسکونی اجاره کنند. زمانی در این خیابان، دفاتر بانک سرمایه‌گذاری «درکسل برنهام»، بانک آمریکا و حتی بانک جی‌‌‌پی مورگان هم قرار داشت.

اما امروز این خیابان به صحنه متفاوتی تبدیل شده است. تسلط بخش مالی بر این محله مدت‌‌‌هاست که ناپدید شده و همه‌گیری کرونا هم این تحول را تسریع کرد. باشگاه ورزشی نیویورک که چند سال پیش پر بود از کارکنان بانک‌ها، حالا به یک زمین بازی سرپوشیده برای خانواده‌‌‌های جوان تبدیل شده و مغازه کت و شلوار‌فروشی در همان خیابان، به رستوران «سرافینا» تبدیل شده است. اکنون، هر کسی که ماهی ۴۰۰۰ دلار در ماه هم درآمد داشته باشد، می‌تواند در همان جایی زندگی کند که زمانی «گاس لوی» (شریک اصلی و از مدیران گلدمن) میراث گلدمن را به عنوان یک کانون تجاری تثبیت کرد.

ناتان برمن، مدیرعامل شرکت توسعه املاک «مترو لافت» که درگیر این پروژه شده، می‌‌‌گوید: «این منطقه مالی به یک محله گشت و گذار ۲۴ساعته تبدیل شده است. قبلا اینجا یک محله لوکس و خاص بود که هر کسی در آن رفت و آمد نمی‌‌‌کرد. اما حالا محله‌‌‌ای محبوب برای عموم مردم است.»

سال گذشته، شرکت‌های املاک مترو لافت و «سیلورستین پراپرتیز» این برج تقریبا ۶۰ ساله را که نمی‌توانست مستاجران تجاری را جذب کند، خریدند. شرکت‌های تجاری به دنبال ساختمان‌‌‌های جدیدتر می‌‌‌گشتند. به گفته لری سیلورستین که اولین بار است تبدیل یک ساختمان تجاری به مسکونی را تجربه می‌کند، ساختار ساختمان که به شکل کیک عروسی است، برای چنین پروژه‌‌‌ای ایده‌‌‌آل است، چون نیازی به ایجاد فضای خالی برای نورگیری آپارتمان‌‌‌ها ندارد.

سیلورستین در مصاحبه‌‌‌ای در داخل دفتر کار خود در مرکز تجارت جهانی هفت گفته: «یک ساختمان اصلی بزرگ داریم که بعد بقیه ساختمان‌ در اطرافش قرار گرفته و بالا آمده. بنابراین برج دور ساختمان اصلی برای استفاده مسکونی عالی است. هر آپارتمان دور تا دور پنجره خواهد داشت.»

پیش‌بینی می‌شود که تبدیل کامل این ساختمان مستهلک با نمای شیشه‌‌‌ای به ۵۷۱ آپارتمان قابل استفاده، تا اواسط سال آینده طول بکشد. آشپزخانه سفارشی ایتالیایی و در نظر گرفتن مراکز تناسب اندام و یوگا، واحدهای شست‌‌‌وشوی حیوانات خانگی، استخر روی پشت بام و قسمت‌‌‌های مختص باربیکیو از جمله امکانات این ساختمان است.

دو شرکت املاک مترولافت و سیلورستین این ملک حدود ۴۰‌هزار متری را به قیمت ۱۷۳ میلیون دلار خریداری کردند و برای تغییر کاربری آن هم سرمایه به صورت واگذاری سهام جذب کردند.

شهر و ایالت نیویورک به دنبال روش‌هایی برای تشویق هر چه بیشتر تغییر کاربری ساختمان‌‌‌های اداری به مسکونی هستند تا کمبود مسکن را جبران کنند. ارائه معافیت‌‌‌های مالیاتی برای پروژه‌‌‌هایی که واحدهای مقرون به صرفه را شامل می‌شود، از جمله راهکارهاست.

همچنین نیویورک به مالکان دفاتر کاری که می‌توانند املاک خود را به ۵۰ واحد مسکونی یا بیشتر تبدیل کنند، یک برنامه شتاب‌دهنده ارائه می‌دهد تا کمتر درگیر بوروکراسی‌‌‌های اداری شوند. از اواسط سپتامبر، بیش از ۷۰ ساختمان بخشی از این برنامه بودند و انتظار می‌رود شورای شهر امسال به لایحه‌‌‌ای رای دهد که تعداد بیشتری از این ساختمان‌‌‌ها را واجد شرایط تغییر کاربری کند.