شماره روزنامه ۶۱۱۷
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۱۷ دنیای اقتصاد

اخبار شرکت ها - روزنامه شماره ۶۱۱۷

  • گره کور بی‌تعادلی بانک‌ها

    دنیای اقتصاد: ناترازی بانک‌ها در سال‌های اخیر به یکی از موضوعات بحث‌‌برانگیز میان مقامات و کارشناسان اقتصادی و بانکی تبدیل شده است. این ناترازی نه تنها ناشی از عملکرد خود بانک‌هاست، بلکه رد پای دولت نیز در این معضل به‌‌وضوح مشاهده می‌شود. در این راستا، روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با استناد به اظهارات کارشناسان این حوزه، به بررسی تاثیر رفتار دولت بر ناترازی بانک‌ها و سایر عوامل موثر بر آن پرداخته است. به‌‌ویژه، تا زمانی که بانک مرکزی استقلال لازم را به‌‌دست نیاورده، تاثیر رفتار دولت بر عملکرد و بحران بانک‌ها غیرقابل انکار خواهد بود.
  • دور باطل تسهیلات و تعهدات بانکی

    میثم حقیقی/کارشناس بانکی
    در سال‌های اخیر، نظام بانکی کشور با چالش‌‌های متعددی در زمینه تعهدات بانکی و تسهیلات روبه‌رو شده است. به‌ویژه با اجرای سیاست‌‌های کنترل مقداری دارایی و ترازنامه‌‌ای توسط بانک مرکزی، بانک‌ها به سمت توسعه ابزارهای تعهداتی نظیر ضمانت‌‌نامه‌‌ها، اعتبارات اسنادی، اوراق گام و سایر ابزارهای مشابه حرکت کرده‌‌اند. اما این رویه‌‌ها، در کنار افزایش تعهدات، منجر به شکل‌‌گیری دور باطلی از تسهیلات‌‌دهی شده است که در نهایت فشار مضاعفی بر منابع بانکی وارد کرده و اقتصاد ملی را دچار بحران‌های جدیدی کرده است.
  • مسیر بهبود صنعت بیمه

    پرویز خسروشاهی ، رئیس‌کل بیمه مرکزی در یادداشتی هدف غایی صنعت بیمه در ایران را یادآور شد و تاکید کرد ، هدف اصلی بیمه جلب رضایت و اعتماد مردم به صنعت بیمه و بیمه مرکزی است. سخنان تکمیلی او در این راستا به شرح زیر است.
  • رکوردشکنی احیای مستقیم در فولاد هرمزگان

    سرپرست معاونت بهره‌‌‌برداری شرکت فولاد هرمزگان گفت: واحد احیای مستقیم فولاد هرمزگان طی ۶ماه نخست امسال موفق شد علاوه بر رکوردشکنی با تولید بیش از ۹۹۳‌هزار تن آهن اسفنجی، نرخ مصرف آب به میزان ۷.۵ درصد، برق ۱۳درصد و گاز به میزان ۹‌درصد را به ازای تولید هر تن آهن اسفنجی نسبت به سال‌های قبل کاهش دهد.
  • غفلت از صنعت ابزار؛ رکن اساسی تولید

    رئیس اتحادیه ابزارفروشان با اشاره به ظرفیت‌‌‌های صنعت ابزار در توسعه و رشد اقتصادی کشور، به بیان برخی از محدودیت‌ها و چالش‌‌‌های موجود در این صنعت پرداخته است. مهدی باقرپور به موانعی اشاره می‌کند که از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین یا ثبت‌سفارش ابزارآلات ایجاد شده است. متن گفت‌‌‌وگوی ما با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف تهران را در ادامه می‌‌‌‌‌‌خوانید.
  • صندوق سرمایه‌گذاری کراد فاندینگ و نقدشوندگی

    علی اسلامی بیدگلی / شاهین کرزبر
    در حال حاضر کراد فاندینگ تامین مالی جمعی (crowd funding) به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی کوتاه‌‌مدت شرکت‌ها به شدت مورد توجه بنگاه‌‌های تولیدی و بازرگانی قرار گرفته و متقاضیان این ابزار در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات و محدودیت‌های سیستم بانکی به شدت افزایش یافته‌‌اند.
  • استقرار سامانه بهره‌وری در بیمه ایران

    علیرضا مقدسی عضو هیات‌مدیره بیمه ایران ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت اجرای ماده ۷۳ قانون خدمات کشوری و آیین‌نامه اجرایی آن، به موضوع نظام‌مند شدن پرداخت پاداش بهره‌وری برای واحد‌‌های اجرایی و ستادی پرداخت و گفت: با تلاش‌های انجام شده در اداره کل برنامه‌ریزی و بودجه امکان ارزیابی بهره‌وری واحد‌‌های اجرایی در بیمه ایران عملیاتی شده بود و لازم بود برای تکمیل چرخه ارزیابی علمی، همزمان با به‌روز کردن شاخص‌های قبلی، سنجش خدمات واحد‌‌های ستادی نیز راه‌اندازی شود.‌‌ به همین جهت با استفاده از تجربه داخلی و مشاور متخصص در سه‌ماه نخست امسال این امکان فراهم شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر