گیتس گفته که اگر می‌توانست سرمایه کافی به دست آورد، تلاش می‌‌‌کرد شرکتی بسازد که با فعالیت‌‌‌های هوش مصنوعی شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، انویدیا یا حتی OpenAI که تحت پشتیبانی مایکروسافت است، رقابت کند. در غیر‌این صورت، سعی خواهد کرد صنعت فرعی خاصی را پیدا کند که هوش مصنوعی بتواند در آن مفید باشد و به روشی متمرکز با حداقل رقابت، رشد کند.

گیتس برای مستند جدید خود در نتفلیکس با عنوان «بعد چه می‌شود؟» که در ماه سپتامبر منتشر شد، تحقیقات زیادی در زمینه هوش مصنوعی انجام داده بود. او می‌‌‌گوید بزرگ‌ترین درس کارآفرینی‌‌‌اش این است: «برای اینکه به عنوان یک شرکت کوچک واقعا برجسته شوید، باید چیزی را انتخاب کنید که بتوانید به شکل منحصربه‌‌‌فردی انجامش دهید.»

طبق گزارش Pitchbook، استارت‌آپ‌‌‌ها امسال تا این‌‌‌جای کار بیش از ۲۶ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته‌‌‌اند و صنعت هوش مصنوعی در حال تجربه یک دوره اوج است. پس ممکن است برای پیشرو بودن در توسعه این تکنولوژی کمی دیر شده باشد، اما گیتس می‌‌‌گوید، هوش مصنوعی به اندازه‌‌‌ای تحول‌‌‌آفرین خواهد بود که هر استارت‌آپ جدیدی در حوزه تکنولوژی باید به نحوی خود را با آن تطبیق دهد.

گیتس می‌‌‌گوید احتمالا استارت‌آپ فرضی‌‌‌اش به اندازه مایکروسافت موفق نمی‌‌‌شد، چون سال ۱۹۷۶ که مایکروسافت راه‌‌‌اندازی شد، فقط «خوره‌‌‌هایی» همچون گیتس و آلن بر این باور بودند که روزی کامپیوترها دنیا را تسخیر می‌کنند. دوراندیشی آنها و ایمانی که به این تکنولوژی داشتند در کنار توانایی جذب بهترین مهندسان توسعه نرم‌‌‌افزار به آنها کمک کرد تا بتوانند این بازار تازه‌‌‌تاسیس را در دست بگیرند.

گیتس می‌‌‌گوید: «من خوش‌‌‌شانس بودم که ایمانی که به نرم‌‌‌افزارها داشتم مرا منحصربه‌‌‌فرد کرد، اما صرف ایمان داشتن به هوش مصنوعی چندان چیز منحصربه فردی نیست و فرد را متمایز نمی‌‌‌کند. پس باید دیدگاه منحصربه‌‌‌فردی از نحوه طراحی سیستم‌های هوش مصنوعی را ارائه می‌‌‌دادم، چیزی که دیگران هنوز به آن پی نبرده باشند.»

او اذعان دارد که کار سختی است و توصیه‌‌‌اش به کارآفرینان امروز بسیار ساده است. گیتس می‌‌‌گوید اگر ایده ‌الهام‌‌‌بخشی در سر ندارید، با فکر کردن به راه‌‌‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند یک کسب‌وکار یا زندگی روزمره بخشی از جامعه را بهبود ببخشد شروع کنید، مثلا با خودکارسازی کارهای پرهزینه یا کمک به تولید ایده‌‌‌های استراتژیکی که می‌توانند کاربردهای گسترده‌‌‌تری داشته باشند. او در ماه ژانویه در گفت‌وگو با سی‌‌‌ان‌‌‌ان گفت: «اگر هوش مصنوعی کارهای اداری پزشکان را کاهش دهد، آنها می‌توانند وقت بیشتری را صرف مشاوره دادن به بیمارانشان کنند.»