صنعت ابزار چه پتانسیل‌‌‌ها و فرصت‌‌‌هایی در عرصه اقتصادی کشور می‌تواند ایجاد کند و چه میزان به آن توجه شده است؟

ابزار به عنوان الفبای تولید، باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. وسعت قابل قبول منابع معدنی و زیرزمینی کشور باید از طریق فرآوری به محصولات موردنیاز دنیا تبدیل شود که این موضوع می‌تواند راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی باشد، بنابراین خام‌‌‌فروشی که مشکل امروز صنعت ما محسوب می‌شود افتخار نیست. می‌توانیم با برنامه‌ریزی برای رشد صنایعی که در آن اولویت مواد اولیه داریم، صادراتمان را در بخش‌‌‌های مختلف گسترش دهیم. به‌طور مثال در رابطه با صنعت پتروشیمی، امروزه شاهد رشد علمی و صنعتی برای تبدیل نفت خام به محصولات موردنیاز پتروشیمی هستیم. اگر در همین مورد مطالعات بیشتری صورت پذیرد و ماشین‌آلات و خطوط تولید فراهم شود، شرایط مهیای تولیدات رده‌های بالاتر محصولات است و این محصولات باعث رشد صادرات خواهد بود. تولید یعنی هنر استفاده از ابزار و ماشین‌آلات برای تبدیل مواد اولیه به محصول، بنابراین یکی از ارکان مهم تولید، ابزار است. تولید چند رکن اساسی دارد که شامل مواد اولیه، دانش و ابزارآلات است. اگر هر کدام از این موارد را به شایستگی تامین کنیم، می‌توانیم به تولید محصول نهایی نزدیک‌تر شویم. تامین شایسته در رابطه با ابزار به معنای شناخت و تامین ابزارآلات روز دنیا و متناسب با نیاز صنایع مختلف کشور است و به همین دلیل است که این صنعت نیازمند توجه بیشتری است. به دلایل مختلف از جمله تکنولوژی ساخت، مواد اولیه و برخی دلایل دیگر درصد زیادی از ابزارآلات موردنیاز از مسیر تجارت خارجی تامین می‌شود. حال اینکه متاسفانه در سال اخیر محدودیت‌هایی برای تامین یا ثبت‌سفارش و تخصیص ارز ابزارآلات ایجاد شده است. این نشان می‌دهد که توجه کافی به موضوع ابزار به عنوان یکی از ارکان تولید وجود ندارد. تامین شایسته ابزارآلات با‌کیفیت از مسیر متعارف، دقیقا می‌تواند در راستای رشد صنعتی و پس از آن رشد اقتصادی کشور از مسیر تامین ابزار، دانش و مواد اولیه باشد.

رئیس اتحادیه ابزارفروشان copy

در سال‌های گذشته بازار ابزارآلات خارجی پررونق بود، در حال حاضر اقبال عمومی به ابزارآلات داخلی را چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟

در رابطه با ابزارآلات موضوع خارجی یا داخلی بسته به نیاز مصرف‌کننده تغییر می‌کنند. وقتی از یک ابزارفروش متخصص مشاوره می‌گیریم، با بررسی نیاز مصرف‌کننده بهترین راهنمایی اخذ خواهد شد و قطعا همکاران ما به عنوان کارشناسان روش‌های تولید متناسب با نیاز افراد بهترین ابزار را به ایشان پیشنهاد می‌کنند. امکان دارد که در آن شرایط ابزار ایرانی یا خارجی نیاز فرد را مرتفع کند. در هر صورت ابزار یک کالای تخصصی است و به این دلیل که باید در یک فرآیند مشخص مورد بهره‌برداری قرار گیرد مولفه‌های کیفی فرآیند تعیین‌کننده نوع، سایز و محل ساخت هستند، البته امروزه شاهد رشد و پیشرفت‌های قابل قبولی در برخی شاخه‌های ابزارآلات هستیم. تولیدکنندگان ابزار داخلی از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارند و امیدواریم با توجه بیشتر دولتمردان از نظر کمی نیز بتوانند ضمن تامین نیاز داخلی به صادرات برسند. به‌طور مثال در حوزه الکترودهای جوشکاری این توسعه منجر به صادرات این محصول شده است. همچنین برخی از برندهای ایرانی فعالیت بسیار گسترده‌ای برای شروع جریان تولید از روش مونتاژ دارند که امیدواریم به‌زودی شاهد تولید قطعات بیشتر داخلی باشیم. اما اینکه ابزار خارجی بهتر است یا داخلی، سوالی است که بسته به نیاز مصرف‌کننده پاسخ داده می‌شود. خریدار و فروشنده در حوزه ابزار متخصص هستند و نتیجه مشاوره‌‌‌ای که انجام می‌شود به دلیل احساس مسوولیت همکاران ابزارفروش، بهترین خواهد بود. توصیه می‌‌‌کنیم مشتری برای انتخاب ابزار وقت بیشتری بگذارد و بتواند بهترین را انتخاب کند، فارغ از داخلی یا خارجی بودن کیفیت محصول نهایی و هزینه‌های سربار تولید به کیفیت ابزار ارتباط مستقیم دارد.

میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های فعال در صنعت ابزارآلات چقدر بوده و چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

امروزه شرکت‌های فعال در حوزه ابزارآلات با گذراندن رده‌‌‌های ترقی، در حال تامین و تولید ابزاری هستند تا بتوانند نیاز صنایع کشور را از مسیر تجارت خارجی و تولید داخلی تامین کنند. موضوع سرمایه‌گذاری در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس تجربه کشورهای توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری در بخش تامین دانش ساخت محصولات از جمله مواردی است که باید توسط دانشگاه‌های کشور انجام پذیرد و سرمایه در گردش نیز با بهره بانکی قابل قبول برای تولید باید توسط بانک تامین شود اما در حال حاضر فعالان حوزه تامین و تولید ابزار تمام نیاز علمی، مواد اولیه و منابع مالی را با سرمایه شخصی انجام می‌دهند که سرعت رشد را کند می‌کند. امیدواریم با توسعه و توجه عمومی نسبت به این بخش، سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در این صنعت با همکاری دانشگاه‌ها و مسوولان دولتی رشد و توسعه یابد تا با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری مسیر رشد طی شود.

آموزش نیروهای انسانی ماهر و متخصص در صنعت ابزارآلات چگونه محقق می‌شود؟

به دلیل اینکه تامین ابزارآلات یک امر تخصصی است و فروشنده و خریدار در این حوزه متخصص هستند، لازم است تا هر فردی که وارد این بخش می‌شود، برای شناخت نحوه و محل استفاده از ابزار، زمان یعنی بزرگ‌ترین سرمایه خود را صرف آموزش و شناخت کند. بنابراین مشکل نیروی انسانی در بخش تامین و تولید ابزار یکی از چالش‌های بزرگ این صنعت محسوب می‌شود. تنها راهکاری که می‌تواند برای این مشکل راهگشا باشد توسعه دوره‌های کوتاه‌مدت، تعریف رشته‌های دانشگاهی و همچنین صرف زمان و مطالعه شخصی است. امیدواریم با توجه بیشتر مسوولان و اقبال بیشتر جوانان به این صنعت، مساله نیروی انسانی حل شود.