اما در سمت و سوی سرمایه‌گذاران، بررسی‌‌های میدانی ما حاکی از آن است که به‌رغم سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در گواهی‌‌های شراکت، به نظر می‌رسد کماکان ریسک نقدشوندگی این گواهی‌‌ها یک مانع جدی در جذب سرمایه‌گذاری‌‌های جدید است. بنابراین طرح حاضر راهکاری در راستای حل مساله نقدشوندگی گواهی شراکت است. ریسک نقدشوندگی در کراد فاندینگ به عدم‌توانایی سرمایه‌گذاران در دسترسی سریع به سرمایه‌‌ خود در مواقع نیاز اشاره دارد. این ریسک به دلایل متعددی رخ می‌دهد که اصلی‌‌ترین آن، ‌‌ نبود بازار ثانویه است بنابراین، سرمایه‌گذاران باید تا زمان سررسید طرح صبر کنند.

راهکار پیشنهادی

در طرح حاضر یک ابزار مالی جدید تحت عنوان صندوق سرمایه‌گذاری کراد فاندینگ با تضمین نقدشوندگی با مدل صدور و ابطال تاسیس و پس از پذیره‌‌نویسی صندوق، به صورت تخصصی اقدام به خرید گواهی شراکت طرح‌‌های مختلف می‌کند و صرفا بخش کوتاهی از وجوه به صورت موقت صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌‌های مالی نقد و معادل نقد خواهد شد. در این روش سرمایه‌گذاران علاقه‌‌مند به بازدهی طرح‌‌های کراد فاندینگ عملا به صورت غیرمستقیم در طرح‌‌های کراد سرمایه‌گذاری می‌کنند بدون آنکه متحمل ریسک نقدشوندگی گواهی‌‌های شراکت شوند. در این صندوق‌ها رکن ضامن نقدشوندگی توسط گروه‌‌های خدمات بازار سرمایه و تامین سرمایه‌‌ها تقبل خواهد شد.

در این طرح زمانی که دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری عادی صندوق دست به ابطال بزنند ممکن است در مقطع زمانی مذکور به دلیل بلوکه شدن پول در گواهی‌‌های شراکت دارای سررسید، منابع داخلی موجود تکافوی بازپرداخت وجوه ابطالی را نکند بنابراین در این مدل این وجوه توسط ضامن به صندوق واریز و وجوه مرتبط با ابطال به حساب سرمایه‌گذاران واریز خواهد شد و در اولین سررسید شدن گواهی‌‌ها یا سود مشارکت وجوه به صورت مستمر و تدریجی با ضامن تسویه خواهد شد.

تقسیم به صرفه منافع

با توجه به شرایط موجود با فرض اینکه عایدات صندوق مذکور حدود ۵۰‌درصد (نرخ موثر) خواهد بود می‌توان یک‌درصد به مدیر و هزینه سایر ارکان تخصیص ۵/۱‌درصد ذخیره عمومی برای گواهی‌‌های فاقد ضمانت بانکی، ۵/۴‌درصد به رکن ضامن، ۳‌درصد هزینه فرصت ناشی از عدم‌سرمایه‌گذاری مجدد برخی از عایدات به دلیل بازپرداخت بدهی ضامن و حدود ۴۰‌درصد به سرمایه‌گذاران واحدهای سرمایه‌گذاری پرداخت کرد. با توجه به ریسک پرتفوی گواهی شراکت، می‌توان از طریق شناسایی ذخیره اختصاصی مطالبات مشکوک الوصول، بازدهی سرمایه‌گذاران را دو‌ درصد کاهش داد. همان‌طور که به نظر می‌رسد در حال حاضر این نرخ برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود. بدیهی است در حالتی که نرخ سود در کشور دستخوش تغییرات است، این اعداد به فراخور آن تعدیل خواهند شد.

مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری صندوق

با استفاده از این مدل، پرتفوی گواهی‌‌های شراکت اولا از منظر متنوع‌‌سازی صنعت مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین نوع سررسیدهای اصل و فرع در تشکیل پرتفوی به دلیل کاهش ریسک Mismatch (عدم‌تطابق) و کمتر درگیر شدن ضامن مهم‌ترین شاه کلید مدیریت دارایی‌‌ها در کنار ارزیابی پرتفوی از نظر ترکیب وثایق خواهد بود.

از سوی دیگر با توجه به ماهیت صندوق، خالص دارایی‌‌های صندوق به ارزش منصفانه به صورت روزانه از طریق مدل جریان‌‌های نقدی تنزیل شده به صورت روزانه و خودکار با نرخ تنزیل مورد تایید مجمع یا میانگین وزنی نرخ‌های طرح‌‌های سرمایه‌گذاری شده صندوق محاسبه و مبنای تنزیل قرار خواهد گرفت.

در نتیجه با تاسیس این صندوق‌ها سهم بازار تامین مالی جمعی در بازار تامین مالی کشور افزایش خواهد یافت. در ثانی بازاریابی و جذب منابع در طرح‌‌های تامین مالی جمعی تسهیل خواهد شد و طبیعتا مدیران پلتفرم‌‌ها به‌رغم تحمل ریسک ضمانت، بازدهی متناسبی کسب خواهند کرد.

حال آنکه تکمیل جمع‌‌آوری وجوه با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و نهایتا آنکه تجمیع پول‌‌های خرد و تخصیص بهینه منابع به طرح‌‌های مناسب‌‌تر انجام خواهد شد.