شماره روزنامه ۶۰۱۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۴۱ دنیای اقتصاد

اخبار شرکت ها - روزنامه شماره ۵۹۴۱

  • چتر نجات صنعت هوایی

    دنیای اقتصاد: صنعت حمل‌ونقل و لجستیک هوایی مثل بسیاری از صنایع کشور، اسیر اقتصاد دستوری شده است. اسیر سیاستگذاری که می‌خواهد قیمت‌ها را پایین نگه دارد اما به خاطر انتخاب راه غلط برای تنظیم قیمت، نتیجه آن است که پروازها (عرضه) کم می‌شوند و قیمت دستوری برای ایرلاین‌ها نمی‌صرفد. دولت تکلیف می‌کند قیمت بلیت پایین بماند؛ شرکت هوایی جذابیتی در پرواز نمی‌بیند و خدمات ارائه نمی‌دهد؛ همین هم می‌شود که هواپیمایی پرواز نمی‌کند.
  • تولید لوازم خانگی بدون داشتن کارخانه‌!

    دنیای‌اقتصاد: تولید بدون کارخانه یا برون‌سپاری، استراتژی تقریبا جدیدی در صنایع دنیاست که به انتقال بخشی از فعالیت‌‌‌‌ها یا انجام عملیات تولیدی یک شرکت توسط یک شرکت دیگر گفته می‌شود و عموما به منظور کاهش هزینه‌‌‌‌ها و بهبود تولید در زمینه‌‌‌های مختلف انجام می‌شود. این شیوه تولید کالا در ایران نیز مرسوم است و در صنعت لوازم خانگی کشور نیز برخی شرکت‌ها در آن پیش‌قدم شده‌اند. نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان بدون کارخانه ایران و نایب‌‌‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به مزیت‌های تولید بدون کارخانه برای صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی و خصوصا صنعت لوازم خانگی پرداخته و تاکید می‌کند این کار ارزش افزوده خلق خواهد کرد.
  • ریزش در بازار انبوه‌سازی

    دنیای اقتصاد: مسائل انباشت‌شده در حوزه مسکن طی دهه‌‌‌های اخیر، با راهکارهای کوتاه‌مدت و تک‌‌‌وجهی قابل حل نیست. اواخر سال گذشته یک مقام مسوول با تایید بالا بودن سهم زمین از قیمت تمام‌شده مسکن، این عدد را در کل کشور ۶۰‌درصد و در ادامه عدد آن را در تهران ۷۰‌درصد اعلام کرد. بارها کارشناسان گفته‌‌‌اند که قیمت زمین بیش از حد بالاست و همین موضوع، منجر به تورم مسکن شده است.‌‌‌
  • برنامه سراسری «بهمن»برای خودروهای برقی

    مدیرعامل گروه بهمن در نشست خبری این گروه در حاشیه پنجمین اتواکسپوی تهران از برنامه‌‌‌های این شرکت در سال آینده گفت. وی در ابتدای این نشست یادآور شد گروه بهمن مجموعه قدرتمندی از خودروسازان است که توانایی تولید محصولات دوچرخ تا هجده‌چرخ را دارد.
  • راهکارهای کاهش آسیب رکود، به بازار صنعت لوستر

    دنیای‌اقتصاد: جلسه چاره‌اندیشی فروشندگان لوستر منطقه بازار ۱۵ خرداد و خیابان وحدت اسلامی تهران که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار فروش لوستر ایران است (با بیش از ۲۰۰ فروشگاه و فضای ۹‌هزار مترمربع)، برای خروج این بازار از رکود با حضور برخی از فروشندگان، رئیس و نایب رئیس اتحادیه این صنعت لوازم خانگی برگزار شد. در این جلسه به موارد کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بهبود فضای بازار و نهایتا خروج نسبی این صنف از رکود پرداخته شد و بر اعتماد‌سازی برای خریدار با ارائه خدمات پس از فروش مناسب، افزایش کیفیت کالا و همچنین فروش اقساطی با کمک شبکه بانکی کشور، به عنوان راهکارهای اساسی این معضل تاکید شد.
  • میزان تورم تولید لوازم خانگی

    دنیای‌اقتصاد: بانک مرکزی اخیرا آمار تورم تولیدکننده در دی‌‌ماه را منتشر کرد. طبق این آمارها، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده از ۸۲.۶‌درصد شهریور ۱۴۰۰ حالا به ۳۴.۹‌درصد در دی امسال کاهش یافته است. با این حساب و طبق آمارهای بانک مرکزی شاهد کاهش ۴۷.۷ واحد درصدی تورم در این بخش هستیم. گفته می‌شود ثبات ماه‌های گذشته در بازار ارز و کاهش نوسانات نرخ ارز نقش مهمی در کاهش تورم بخش تولید داشته است.
  • تغییر کانال‌‌‌های توزیع کالای قاچاق

    به گفته اعضای اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران بازار این لوازم امسال برخلاف سال‌های قبل در رکود است و در این شرایط فروش اقساطی در سراهای بزرگ و عرضه کالاهای قاچاق در فضای مجازی اندک تقاضای موجود را نیز به خود جذب می‌کند. اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران درگفت‌‌‌وگو با «ایلنا» از رکود بازار لوازم خانگی در هفته‌‌‌های پایانی سال خبر داد و گفت: رکود کنونی بازار خلاف آن چیزی است که هر ساله شاهد بوده‌‌‌ایم و به طور معمول در این فصل و نزدیک شدن به پایان سال باید بازار راه بیفتد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. وی درباره آنچه سبب‌‌‌ساز این شرایط شده توضیح داد: قدرت خرید مردم پایین آمده و در این شرایط آنها از خرید اقساطی استقبال می‌کنند؛ سراهای بزرگ نیز با تعامل با بانک‌ها تسهیلات خرید اقساطی را در اختیار مردم می‌‌‌گذارند در حالی که امکان ارائه این تسهیلات برای بنگاه‌‌‌های کوچک به وجود نیامده است.
  • ۶ راهبر تولید در ۲۰۲۴

    دنیای‌اقتصاد: از آنجا که بازار، سیگنال‌‌‌های ترکیبی ارسال می‌کند فناوری‌‌‌های خاصی به انعطاف‌‌‌پذیری روی آورده‌‌‌اند تا جایی که باید منتظر ادبیات جدیدی باشیم که هر کدام می‌تواند آینده متفاوتی را برای تولید رقم بزند. آینده صنایع با شرایط فعلی تفاوتی عمیق دارد شاید چهره تولیدات و محصولات تغییر جدی نداشته باشد ولی فرآیندهای تولید و رفتارهای اثرگذار بر آنها تفاوتی عمیق با گذشته خواهد داشت. این در حالی است که رقابت در بازارهای جهانی بر سر قیمت تمام‌شده کمتر است تا جایی‌‌‌که حتی یک‌درصد قیمت تمام‌شده کمتر به قیمت کسب سهم بازاری جدید است که تاکنون در دسترس نبود. این روندها را باید بسیار جدی گرفت هرچند که چندان هم به چشم نیاید.
  • ۵۰درصد ساختمان‌‌‌ها ناایمن هستند

    مهدی بستانچی/عضو هیات‌مدیره انجمن ایمنی و مهندسی حریق
    پنج‌شنبه دو هفته پیش بود که آتش‌‌‌سوزی عجیبی در نمای بیمارستان گاندی اتفاق افتاد. این مدل آتش‌‌‌سوزی چقدر به ‌رعایت نکردن استانداردهای حریق مرتبط است؟ اگرچه این حادثه باید به صورت کارشناسی بررسی شود، اما مشاهدات اولیه نشان می‌دهد که به طور جدی مشکل عدم‌استاندارد وجود داشته است. در این میان در بخش ساخت استانداردها در بخش‌‌‌های مختلف طبقه‌‌‌بندی می‌شود و در کنار بحث استاندارد محصول بحث استانداردهای طراحی نیز وجود دارد.
  • برگزاری ایران بیلد از ۲۴ تا ۲۷ بهمن

    نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته با نام تجاری ایران بیلد از روز ۲۴ تا ۲۷ بهمن در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه محصولات معدنی، ‌‌‌ سازه‌های فولادی و ‌‌‌ خدمات ساخت‌وساز ارائه خواهد شد.
  • سهم صنعت نیشکر از بازار ام‌دی‌اف ایران پنج‌درصد است

    دنیای‌اقتصاد‌: منابع چوبی موجود در جنگل‌های ایران یکی از با‌ارزش‌ترین دارایی‌ها محسوب می‌شود. زیرا تنها کمتر از ۵‌درصد از مساحت ایران را جنگل‌ها پوشانده‌اند. آینده تولید ‌ام‌دی‌اف در ایران بستگی به میزان متریال خام موجود دارد. میزان متریال‌های موجود در ایران هم وابسته به میزان درختان فرسوده و میزان واردات چوب خام است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر