شماره روزنامه ۶۰۴۶
|

  • ابرشرکت‌ها پس‌از «مدیرعامل»

    یکی از بزرگ‌ترین شکست‌‌‌های باب ایگر، مدیرعامل سابق ابرشرکت دیزنی ناتوانی‌‌‌اش در ارائه جانشینی لایق بود. او در پانزده سالی که مدیرعامل این شرکت بوده، چهار بار بازنشستگی‌‌‌اش را به تاخیر انداخته و گزینه‌‌‌های جایگزینش را رد کرده. اما چنین مشکلی از کجا نشات می‌گیرد؟ شکست فرآیند تغییر مدیرعامل اغلب به این دلیل است که رهبر جدید سازمان مهارت لازم برای مدیریت سازوکار قدرت را ندارد. سازوکار قدرت مقوله پیچیده‌‌‌ای است چون بازیکنان کلیدی آن، یعنی هیات‌‌‌مدیره، مدیرعامل سابق و مدیرعامل جدید، مقاصد متفاوتی دارند. جانشین‌‌‌های تعیین‌‌‌شده باید این سازوکارها و نحوه تاثیرگذاری بر ذی‌نفعان کلیدی را درک کنند. پس احتمالا انتخاب مدیرعامل بعدی، مهم‌ترین تصمیم هر شرکتی است. یک جانشینی ناموفق می‌تواند کار کارکنان را مختل کند، باعث فرار استعدادها شود، به اعتبار شرکت آسیب برساند، ارزش زیادی را از بین ببرد و میراث مدیرعامل قبلی و هیات‌مدیره را نابود کند.
  • الزامات رشد ۱۳ درصدی بخش معدن

    دنیای اقتصاد-سارا اصغری: در برنامه هفتم توسعه کشور، برای تمامی بخش‌‌‌های مختلف رشدی ۸ درصدی در نظر گرفته شده، این در حالی است که برای بخش معدن رشدی ۱۳ درصدی تعریف شده است که این امر بدون توجه به زیرساخت‌‌‌ آنها امکان‌‌‌پذیر نخواهد بود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این مطلب را رئیس انجمن مس و رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در نشستی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد و گفت: رشد ۱۳ درصدی حوزه معدن، نیازمند شروط و الزاماتی است تا بتوان به ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری دست یافت.‌
  • اولویت‌‌‌ با تعمیر لکوموتیو است

    مجتبي لطفي / رئیس كارگروه لكوموتيو انجمن حمل‌ونقل ريلي
    اولویت اصلی برای حفظ و توسعه ناوگان ریلی، اهمیت دادن به تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای موجود است. که این مهم با شعار اجرایی نمی‌شود، بلکه مدیریت ارشد سیستم باید به این موضوع اعتقاد داشته باشد. متاسفانه بعضی از شرکت‌های خصوصی مالک لکوموتیو نیز اهمیت نگهداری ناوگان و حفظ سرمایه‌‌‌های موجود را به درستی درک نکرده‌‌‌اند. در کنار آن کمبود نقدینگی نیز باعث می‌شود که تصمیمات اشتباه بیشتری گرفته شود. اولویت‌‌‌دادن به تعمیر و نگهداری باید در سطح مدیریت عالی گرفته شود و هزینه‌‌‌های آن را به نحو ممکن تامین کند تا سرمایه‌‌‌های موجود حفظ شود.
  • رشد آمار درآمدهای بازارگردانی «تماوند»

    گزارش فعالیت ماهانه خرداد ماه ۱۴۰۳ شرکت تامین سرمایه دماوند منتشر شد. به گزارش روابط عمومی شرکت تامین سرمایه دماوند، عملکرد تماوند از رشد ۸۵ درصدی درآمدهای بازارگردانی در ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۳.۳.۳۱ نسبت به دوره مشابه قبل حکایت دارد.
  • ردیابی وام‏‏‌دهی ارتباطی

    مرتضی مطلق/کارشناس پول و بانک
    از اوایل قرن گذشته تا بحران مالی اخیر، دیدگاه غالب نسبت به ماهیت بانک و چگونگی خلق نقدینگی، رویکرد ضریب فزاینده بوده است که مطابق با این دیدگاه، هر بانک به صورت انفرادی تنها یک واسطه‌‌‌گر وجوه است و نظام بانکی به صورت تجمیعی توانایی خلق پول و اعتبار از محل سپرده‌‌‌ها را دارد. به همین جهت، ریچارد ورنر (Richard Werner)، قرن بیستم را قرن از دست رفته اقتصاد (A Lost Century in Economics) می‌‌‌نامد. پس از بحران مالی ۲۰۰۸ آمریکا و با توجه به عدم‌اثرگذاری سیاست‌‌‌های پولی مرسوم و مقررات کلان احتیاطی (کفایت سرمایه با در نظر گرفتن توصیه‌‌‌های بازل ۲) مجددا به رویکرد تامین مالی از طریق خلق پول (خلق پول از هیچ) روی آورده شد. مطابق با این نظریه، بانک‌‌‌ها به صورت انفرادی قدرت خلق اعتبار را دارند و پیش از وام‌‌‌دهی نیاز به جذب سپرده یا ذخایر ندارند.
  • اختلال رکودی در صنعت بانکداری

    یکی از مسائل محوری در اقتصادهای مدرن، وجود پدیده‌‌‌ چرخه‌‌‌های تجاری یا ادوار اقتصادی است. در متون اقتصادی تعاریف متعددی از ادوار اقتصادی ارائه شده، ولی همه آنها بر وجود نوسان‌‌‌های مداوم در شاخص‌‌‌های کلان اقتصادی کشورها تاکید دارند.
  • کارنامه اکتشافی«ومعادن»

    چالش تامین مواد اولیه صنایع معدنی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت و اقتصاد کشور خواهد بود؛ چراکه صنایع پایین‌دستی زنجیره صنایع معدنی مانند خودرو، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی و… بدون مواد معدنی امکان ادامه حیات ندارند و نباید تصور کرد که در صورت تبدیل‌شدن این چالش به یک بحران، تنها بخش معدن و صنایع معدنی آسیب خواهند دید؛ شاید این اصلی‌ترین پاسخ برای این سوال باشد که چرا «اکتشاف» باید جزو اولویت‌های اصلی صنعت کشور باشد؟ براساس داده‌ها، منابع اکتشاف‌شده سنگ‌آهن کشور با لحاظ‌کردن میزان عیار و دانه‌بندی، در حال حاضر حدود ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون تن برآورد شده است که البته اختلافاتی در داده‌ها وجود دارد؛ اما به‌طور کلی این منابع تنها تا حدود ۱۰ الی ۱۵سال آینده پاسخ‌گوی نیاز صنعت ماست و در صورتی که اکتشافات جدیدی صورت نگیرد، تامین مواد اولیه اصلی‌ترین چالش صنعت فولاد کشور خواهد بود.
  • صورت‌های مالی ۱۴۰۲ بانک سینا

    مجمع عمومی عادی سالانه بانک سینا (سهامی عام) با حضور سهامداران در باغ پردیس تهران برگزار شد. به گزارش روابط‌‌‌عمومی بانک سینا، این مجمع با حضور دارندگان بیش از ۷۷‌درصد از سهام بانک به صورت حضوری و برخط برگزار شد و پس از ارائه گزارش عملکرد بانک در سال مالی گذشته توسط علی ابدالی، مدیرعامل و قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانونی، صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ این بانک به تصویب رسید.
  • صنعت پتروشیمی به مثابه محرک صنایع پایین‌دست

    میثم فتحی‏‌محب /کارشناس حوزه پتروشیمی
    ۸ محصول پایه پتروشیمی وجود دارد که می‌توان گفت ایران از نظر میزان توسعه در این محصولات تنها در دو تا سه حوزه مانند اتیلن، متانول و آمونیاک عملکرد خوبی نشان داده است. ضعف اصلی زنجیره پتروشیمی کشور بیش از همه در بخش پروپیلن بروز یافته است؛ ظرفیت تولید پروپیلن حدود ۱.۱ میلیون تن است که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰‌هزار تن آن به صورت عملیاتی به تولید می‌رسد که ۹۵درصد آن هم صرف تولید پلی پروپیلن می‌شود. به همین دلیل زنجیره پایین‌دست پروپیلن آنچنان توسعه پیدا نکرده و واردات محصولات پایین‌دست پروپیلن به بیش از ۱.۲ میلیارد دلار رسیده است. بنابراین به صورت کلی می‌توان گفت اولویت اول توسعه زنجیره کشور باید پروپیلن باشد.
  • بررسی استاندارد کوزو و ایزو در مدیریت ریسک

    محمد امین قاسمی/مشاور ریسک
    مدیریت ریسک یکی از موضوعات حیاتی در هر سازمان است. خوشبختانه در این خصوص دستورالعمل‌ها و چارچوب‌های مختلفی وجود دارد که سازمان‌ها می‌توانند از آنها برای مدیریت اثربخش ریسک‌ها استفاده کنند. دو مورد از پرکاربردترین و محبوب‌ترین چارچوب‌ها در این حوزه ISO ۳۱۰۰۰ و COSO ERM هستند. استانداردها در یک کسب‌وکار ضروری هستند، زیرا آنها یک خط پایه را برای جلوگیری از تعارض بر سر درست یا غلط بودن تعیین می‌کنند. در این مقاله، این دو چارچوب را با هم مقایسه می‌کنیم تا به سازمان‌ها کمک کنیم تفاوت‌ها و شباهت‌های کلیدی بین آنها را درک کنند.
  • ابربانک خصوصی زیر ذره‌بین

    مهرداد جمشیدیان/کارشناس امور بانکی
    بانک صادرات ایران بیش از ۷۰ سال پیش در سال ۱۳۳۱ پا به‌‌‌عرصه بانکداری خصوصی گذاشت، ولی در ۲۷ سالگی عمر خود، ملی اعلام شد و بعد از سه‌‌‌ دهه هنگامی ‌‌‌‌‌‌که ۵۷ ساله بود در راستای اجرای سیاست‌‌‌های کلی اصل ٤٤ قانون اساسی مجددا به شبکه بانکی غیردولتی پیوست. بانک صادرات ایران با در اختیار داشتن نزدیک به ۲۰۰۰ شعبه در حال ارائه خدمات ارزنده به آحاد جامعه است و کارکنان بانک می‌‌‌گویند دستیابی به جایگاه بهتر در دایره خدمت و بالندگی بانک را مستمرا پیگیری می‌کنند و خود را نسبت به سهامداران، مشتریان و همکارانشان مسوول می‌‌‌دانند. داده‌‌‌ها و اطلاعات به‌‌‌کار رفته در گزارش ماخوذ از صورت‌های مالی سالانه حسابرسی‌شده‌‌‌ بانک‌های کشور است و از این پس از بانک‌های کشور با نام‌‌‌های «شبکه بانکی»، بانک‌ها یا «شبکه» و از بانک‌هایی نظیر بانک صادرات ایران که هر کدام بیش از ‌هزار و چندصد شعبه دارند با اسم بانک‌های بزرگ‌مقیاس یا گسترده یاد خواهد شد.
  • «نیان» برترین شرکت صنعتی حوزه برق و الکترونیک شد

    دنیای اقتصاد، مشهد: شرکت دانش‌بنیان نیان الکترونیک در مراسم گرامیداشت روز صنعت و با حضور وزیر صمت و معاون علمی، فناوری رئیس‌جمهوری به عنوان واحد صنعتی نمونه کشور معرفی شد. شرکت دانش‌بنیان نیان الکترونیک با توجه به کسب امتیاز حداکثری از شاخص‌های ارزیابی این جشنواره و حضور موفق طی سالیان فعالیت خود در عرصه صنعت، به عنوان واحد صنعتی نمونه کشور و تنها نماینده خراسان در بخش برق و الکترونیک معرفی شد.
  • متهمان تخریب صنعت تجهیزات پزشکی

    شرکت‌های تولیدکننده‌نما برای این صنعت بحران‌‌‌آفرین بوده و شاهد هستیم که متاسفانه در برخی موارد از این شرکت‌ها حمایت‌‌‌هایی نیز صورت گرفته و بعضا تا مقاطع بالا در تشکل‌ها، صنوف و اتحادیه‌‌‌ها پیشروی کرده‌‌‌اند.
  • ۹ شرکت پیشرو در «خانه هوشمند »

    دنیای اقتصاد: با پشتیبانی از دستگاه‌‌‌‌‌های متصل به اینترنت اشیا، شبکه‌‌‌‌‌ها و نرم‌‌‌‌‌افزار هوشمند، وعده خانه‌‌‌‌‌ای هوشمند که در آن می‌توانید هر وسیله‌‌‌‌‌ای را با یک برنامه کنترل کنید، اکنون کاملا محقق شده است.
  • طرح‌‌‌هایی ملی برای صرفه‌‌‌جویی در انرژی

    خاطره میرزا / کارشناس نفت
    مدیریت و بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی طی دو دهه اخیر یکی از وجوه تمرکز و تاکیدات تمامی مقامات ارشد کشوری در همه سطوح بوده است. منظور از بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و اتخاذ و به‌‌‌کارگیری روش‌ها و سیاست‌‌‌هایی در مصرف درست انرژی است که از نظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حرکت در این حوزه را تضمین کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر