شماره روزنامه ۶۰۳۴
|

  • ۶ ویژگی ساکن جدید پاستور

    دنیای اقتصاد-گروه خبر: امروز کشور با مشکلات متعددی مواجه است و این مشکلات از جهات مختلفی قابل ارزیابی است. یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور، در حوزه اقتصاد است و بر این اساس رئیس‌جمهور آینده باید برای حل این مشکلات راهکار و برنامه مشخصی داشته باشد. در حال حاضر به ویژه در حوزه اقتصاد و رفع ناترازی‌ها به جراحی‌‌های سخت نیاز داریم. برخی از این مشکلات اقتصادی، بی‌ارتباط با سیاست خارجی نیست و این موضوع می‌طلبد که رئیس‌جمهور آینده برای ارتباط بهتر با کشورهای منطقه و جهان برنامه داشته باشد. سه نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» بر لزوم ارائه برنامه در حوزه اقتصاد از سوی رئیس‌جمهور آینده تاکید کردند. ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده تهران بر لزوم داشتن دانش، بینش و تجربه حداقلی در حوزه اقتصاد و روابط بین‌المللی از سوی رئیس‌جمهور آینده تاکید کرد؛ احمد راستینه اما گفت که باید مبارزه با فساد از سوی رئیس‌جمهور آینده مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر جبار کوچکی‌نژاد بر لزوم داشتن برنامه برای استفاده از سرمایه بخش خصوصی تاکید دارد.
  • پورمحمدی لیبرال می‌زند؛دو اصولگرا رئالیست‌

    دنیای اقتصاد: اهمیت و جایگاه سیاست خارجی به‌عنوان ادامه سیاست داخلی و یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کنشگری و نقش‌آفرینی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی باعث شده است توجه و حساسیت همزمان از سوی مردم و نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری به آن جلب شود. چه به واسطه نقش مستقیمی که سیاست خارجی در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند و چه به واسطه مسائل و چالش‌های مبتلا به سیاست خارجی ایران که بدون حل و فصل آن و داشتن برنامه منسجم و عملیاتی، شعارها و وعده‌های نامزدها احتمالا با دشواری‌هایی مواجه خواهد شد. از این رهگذر، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و علیرضا زاکانی ۳نامزد از ۶نامزدی هستند که از جمعه تا یکشنبه ۲۶-۲۴خرداد به ترتیب به همراه مشاوران خود و با حضور در میزگرد سیاست خارجی شبکه سوم سیما به طرح برنامه‌ها و ایده‌ها برای این عرصه پرداختند.
  • مناظره‌های تلویزیونی و نفس‌گیر شدن رقابت

    دکتر رحمن قهرمان‌پور *
    رحمن قهرمان‌پور، تحلیلگر انتخابات و سیاست خارجی در یادداشت اختصاصی به بررسی تاثیر مناظره‌های تلویزیونی بر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و تاکید کرد: با توجه به کاهش تعلقات حزبی، جمعیت آرای مردد در اغلب کشورها در حال افزایش است و در ایران هم به طریق اولی چنین است؛ ضمن اینکه در ایران درصد آرای حزبی به مراتب کمتر است. ساده‌تر بگوییم تکلیف حدود ۶۰درصد آرای مردد را مناظره‌های انتخاباتی تعیین می‌کند؛ به همین دلیل هم فشارهای زیادی بر نامزدها وارد خواهد شد.
  • پیروزی یک محافظه‌کار میانه‌رو برای دیپلماسی ایران بهتر است

    دنیای اقتصاد: وب‌سایت امواج‌مدیا در مطلبی به بررسی رقابت نامزدهای انتخاباتی در ایران و گزینه‌‌‌های احتمالی آنها برای دستگاه سیاست خارجی پرداخت و نوشت پزشکیان، تنها اصلاح طلب در رقابت‌‌‌ها، ممکن است نامزدی باشد که به احتمال زیاد از بهبود روابط با کشورهای غربی حمایت کند.
  • جامعه ایران سر پا است؛ فرونمی‌پاشد

    فاطمه علی‌اصغر- دنیای‌اقتصاد: حدود چند دهه است که پژوهش‌های گسترده‌ای از سوی برخی جامعه‌شناسان انجام می‌شود و در آن، بر اساس رویکرد آسیب‌شناسی اجتماعی، به‌دنبال یافتن کمی‌ها و کاستی‌ها و مشکلات و مسائل ایران، چهره‌ای از جامعه ایران را ترسیم می‌کنند که انگار در حال فروپاشی است. تا کنون‌ رهیافت‌های متعددی در این زمینه مطرح شده است، این رهیافت‌ها هر کدام تصویری از جامعه امروز ایران را نشان می‌دهد، آیا این چهره با واقعیت انطباق دارد؟ با محمد سالاری، پژوهشگر اجتماعی، اقتصادی در این باره گفت‌وگو کردیم.
  • موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان

    به‌مناسبت فرا رسیدن اعیاد سعید قربان و غدیرخم، رهبر انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۲۶۵۴ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که پرونده‌های عفو آنان در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی شده و واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد قبول حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت./پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری
  • عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی

    درپی کسالت و بستری‌شدن حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، از ایشان عیادت کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جریان این عیادت، ضمن اطلاع از روند درمان حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، برای ایشان از درگاه خداوند طلب عافیت و سلامت کامل کرده و افزودند: شما در تمام این سالیان از لحاظ علمی و از لحاظ هدایت مردم و ‌از لحاظ معرفت، عمرتان مبارک و وجودتان نافع بوده است، خداوند ان‌شاءالله برکات شما را باقی بدارد. /ایرنا
  • ناترازی در چشم‌انداز دو رقیب

    دنیای اقتصاد-کامران کرمی: گروه بین‌‌‌المللی بحران در گزارشی با تبیین چشم‌‌‌انداز احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به برداشت‌های متفاوت دو رقیب از روندها و فرآیندهای این توافق می‌پردازد و می‌‌‌نویسد: برای تهران، احیای روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی چندین مولفه را در بر می‌گیرد. اول؛ دولت سیزدهم متاثر از ماه‌ها ناآرامی در سال ۱۴۰۱، تلاش کرد تا حد امکان بسیاری از جبهه‌های خارجی را آرام کند. تنش‌زدایی با عربستان سعودی پس از هفت سال خصومت، دستاورد مهم این استراتژی بود و احتمالا همچنان در دستور کار جانشین شهید رئیسی قرار دارد. این پیشرفت، همراه با الحاق به سازمان همکاری شانگهای و بریکس در سال ۲۰۲۳، به تهران کمک کرد تا انزوای بین‌المللی خود را پس از شکست در بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کاهش دهد و جبران کند. ایران همچنین امیدوار است که احیای روابط با عربستان روابط با سایر کشورهای عربی خلیج فارس را تقویت کند.
  • تحلیل اقتصادی انتخابات

    محمد طاهری: انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌شود شبیه یک بازار موقتی دانست که در یک دوره زمانی خاص ایجاد می‌شود. در این بازار میان مردم و سیاستمداران، مبادله شعار و رای صورت می‌گیرد. این انتخابات به نوعی مبادله مطلوبیت میان جامعه و سیاستمداران است. مکان تشکیل بازار انتخابات ریاست‌جمهوری، تمامیت ارضی کشور است. مردم سمت تقاضا را شکل می‌دهند و نامزدهای انتخابات هم در سمت عرضه می‌ایستند. قیمت در این بازار، هزینه‌ای است که مردم حاضرند برای انتخاب نامزد مطلوب خود به صورت رای بپردازند. حضور فرد در انتخابات بر مبنای عقلانیت و تحلیل هزینه-فایده انجام می‌شود. یعنی رای‌دهنده، به فردی رای می‌دهد که او را به بالاترین مطلوبیت رهنمون کند. این فرآیند، صرفاً پولی و مادی یا اجتماعی نیست، بلکه میزان رضایت خاطر فرد در ازای شرکت در فرآیند انتخاب است.
  • لزوم برائت جهانی از رژیم صهیونیستی و آمریکا

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم و پرشکوه حج، «گستره انسانی» و «قوت عاملِ معنوی اسلام» را دو جانبِ فریضه حج خواندند و با اشاره به فجایع غزه که در تاریخ معاصر بی‌نظیر است، تاکید کردند:
  • کف مشارکت در انتخابات

    دنیای اقتصاد: عباس عبدی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر درگفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به نتایج یک نظرسنجی درباره میزان مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری از ایجاد موج مشارکت خفته در انتخابات خبر داد و تاکید کرد: اگر افراد مردد به رای‌دهندگان اضافه شوند جمعیت قابل توجهی نسبت به گذشته در انتخابات مشارکت خواهند کرد. براساس برآورد عبدی، میزان مشارکت از ۵۵درصد کمتر نخواهد بود. او در عین حال ابراز امیدواری کرد مرددها برای مشارکت در انتخابات قانع شوند.
  • تبادل زندانیان ایران و سوئد

    ایسنا: عمان از تبادل زندانیان میان ایران و سوئد به واسطه این کشور خبر داد. دولت عمان اعلام کرد که در نتیجه درخواست دولت‌‌های ایران و سوئد از سلطنت عمان برای میانجی‌گری در پرونده زندانیان محصور در دو کشور، تلاش‌های عمان منجر به توافق میان دو طرف برای تبادل زندانیان شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر