آخرین اخبار از وضعیت معدن شازند/ستاد مدیریت بحران تشکیل شد

لطف‌الله پرندین، اظهار کرد: عملیات جست‌وجوی مفقودین ریزش معدن شازند که از روز گذشته با وقوع حادثه در این معدن آغاز شده بود مقارن ظهر امروز به مدت کوتاهی به دلیل ریزش مجدد معدن و به دلیل رعایت ایمنی در حین انجام کار متوقف شده بود اما بلافاصله پس از اتخاذ سازوکار لازم به منظور پیشگیری از بروز خطرات جانی احتمالی برای تیم های امداد و نجات، مجددا از سر گرفته شد.

خبر مرتبط
اعزام ماشین‌آلات سپاه برای آواربرداری معدن شازند

به گفته معاون هماهنگ کننده سپاه روح الله استان مرکزی، ماشین آلات مهندسی سپاه برای امدادرسانی کمک به آوار برداری معدن شازند اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: براساس نظرات کارشناسان و نظام مهندسی، تدابیر لازم در ستاد مدیریت بحران اتخاذ و مقرر شد ادامه عملیات جست‌وجوی مفقودین با رعایت جوانب امنیتی و با احتیاط دنبال شود و حتی تاریکی شب نیز مانع از ادامه کار نخواهد شد تا بتوانیم دو نفری که در زیر آوار محبوس هستند را خارج کنیم.

فرماندار شازند در خصوص آخرین وضعیت و موقعیت مفقودین حادثه ریزش معدن گفت: دستگاههای فلزیاب برای رصد ماشین آلات زیر آوار مانده و نیز سگ های زنده یاب و جسد یاب برای ردیابی مفقودین در حال عملیات هستند. کار نقطه زنی محل محبوس شدن مفقودین انجام شده است اما به دلیل حجم بالای آوار و سنگ که بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن است روند عملیات دشوار شده است اما در تلاش هستیم هرچه سریعتر به نتیجه برسیم.

پرندین با اشاره به تاریکی هوا گفت: با نصب روشنایی توسط اداره برق در محل وقوع حادثه مشکلی در امدادرسانی وجود ندارد و مسیر کاملا روشن است اما طبیعی است که شرایط امداد و نجات در شب دشوارتر از روز است و از طرفی به دلیل ویژگی هایی که کوه دارد باید ضریب ایمنی و رعایت جوانب  احتیاط را دوچندان کرد.

وی با اشاره به ریزش مجدد معدن نیز اظهار کرد: خوشبختانه این ریزش در سمت شمالی کوه و در حالی که تیم امداد و نجات و فنی مهندسی در ضلع جنوبی کوه مشغول بودند به وقوع پیوست که تعدادی از آنها بر اثر برخورد ترکش های سنگریزه به صورت سطحی مصدوم شده و آسیب و جراحت جزئی دیدند و این در حالی است که اگر ریزش معدن در ضلع جنوبی رخ می‌داد قطعا با آن حجم بالای ریزش سنگ، ۳۰ تا ۴۰ نفر از امدادگران و تیم فنی و مهندسی جان خود را از دست می‌دادند.

وی بیان کرد: با استفاده از نظرات نظام مهندسی و کارشناسان معدن ادامه عملیات جست‌وجو با رعایت موارد ایمنی انجام شده تا اتفاق ناگواری دیگری متاثر از ریزش معدن بوقوع نپیوسته و آمار تلفات جانی افزایش نیابد.

فرماندار شازند در ادامه با اشاره به حضور مجدد استاندار مرکزی در محل وقوع حادثه مقارن ساعت ۱۷ امروز گفت: بلافاصله با حضور استاندار مرکزی در منطقه مجددا جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل و تصمیمات فنی گرفته شد و با دستور استاندار مرکزی بر ادامه عملیات جستجوی مفقودین با رعایت ایمنی حتی در تاریکی شب تاکید شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.