افشاگری درباره علت اصلی انحلال کابینه جنگ اسرائیل

روزنامه یدیعوت آحارانوت در خبری اعلام کرد، با وجود فشارهای شدید آمریکا برای ابقای کابینه جنگ، وی از ترس بن گویر و سموتریچ آن را منحل کرده است.

خبر مرتبط
نتانیاهو کابینه جنگ را منحل کرد

مرکز پخش رژیم صهیونیستی گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم پس از درخواست ایتامار بن گویر برای پیوستن به کابینه جنگ، این کابینه را منحل کرده است.

این رسانه عبری زبان تاکید کرد، بعد از خروج گانتس و  ایزنکوت از کابینه جنگ دولت آمریکا از طریق وزیر امور خارجه‌اش آنتونی بلینکن فشار زیادی را بر نتانیاهو جهت حفظ این کابینه وارد آورد.

به اعتقاد آمریکایی‌ها این ساختار معتدل تر بوده و تصمیمات افراطی اتخاذ نمی‌کرد، در این بین یکی از گزینه‌ها ورود اسرائیل کاتس وزیر خارجه اسرائیل به این کابینه بود اما پافشاری سموتریچ و بن گویر برای عضویت در این کابینه به هر شکل ممکن باعث شد تا نتانیاهو این تصمیم را بگیرد.

آحارانوت خبر داد، نتانیاهو در این شرایط به این نتیجه رسید، هر تصمیم دیگری به جز انحلال کابینه جنگ بگیرد دچار تضاد با شرکایش در ائتلاف می‌شود و از اینرو تصمیم به این کار گرفته و حفظ ائتلاف را به حفظ کابینه جنگ ترجیح داد.

کارشناسان به این رسانه گفتند نتانیاهو با این کار، خود را در حاشیه قرار داد، اما شاید او این کار راهم متعمدانه انجام داده باشد، زیرا تصمیمات مهم باید به کابینه اصلی برده شود که اکثریت آن وزرای افراطی و تندرو هستند و دامنه مانور زیادی در آن نخواهد داشت.

گرچه در این رابطه اعلام شد که نتانیاهو قصد دارد شورای مشورتی امنیتی محدودی را برای بررسی مسایل امنیتی حساس برای خود ایجاد کند.

یدیعوت آحارانوت در عین حال فاش کرد، حتی پیش از خروج گانتس از ائتلاف هم خبرهای از انحلال کابینه جنگ به گوش می‌رسید و اعلام می‌شد که نتانیاهو قصد دارد نشست‌های خود در این رابطه در جلساتی با شخصیت‌های محدودی انجام دهد.

درواقع چند نشست هم بدون حضور گادی ایزنکوت و بنی گانتس نیز در همان زمان برگزار شد که دفتر نخست وزیری اسرائیل آن را نشست مشاوره امنیتی و نه نشست کابینه جنگ اعلام کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.