پایان مناظره اول با چاشنی کنایه‌های سیاسی/ از گاف‌های اقتصادی تا جدال زاکانی و پزشکیان

به گزارش اقتصادنیوز، اولین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (دوشنبه ۲۸ خرداد) با موضوع اقتصادی و با اجرای مهدی خسروی به پایان رسید. شد.

مسعود پزشکیان،‌ محمدباقر قالیباف،‌ سعید جلیلی،‌ علیرضا زاکانی،‌ امیرحسین قاضی زاده هاشمی و مصطفی پورمحمدی شش نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

براساس قرعه کشی انجام شده ترتیب جایگاه نامزدها و طرح پرسش ها بدین شرح است: امیرحسین قاضی زاده هاشمی،‌ محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان،‌ سعید جلیلی،‌ علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی.

در آغاز این مراسم به منظور تکریم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت مستندی از رئیس‌جمهور فقید به نمایش در آمد.

سعید جلیلی: باید اقتصاد کشور دارای برنامه‌ریزی باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع‌بندی مناظره و در فرصت ۵ دقیقه و ۳۲ ثانیه باقی‌مانده، بیان کرد: نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که در چهار سال آینده رئیس جمهور که عهده‌دار کار خواهد شد و زیر بار این مسئولیت سنگین خواهد شد اگر دچار روزمرگی باشد و برخی از همین مشکلات و مسائلی را که وجود دارد را در نهایت حل کند، این مسئله مردم است که آیا رئیس جمهور در همین سطح است و یا کشور را پیشرفت و جهش دهد.

جلیلی افزود: من معتقدم کسی که باید رئیس جمهور ۴ سال آینده باشد. باید چند موضوع را جدی مورد توجه قرار دهد و روزانه پیگیری کند که لازمه پیگیری آنها و نتیجه آنها جهش کشور خواهد بود. باید اولویت رئیس جمهور مشخص باشد و بداند علت اصلی مشکلات چیست و از همه مهمتر اینکه بداند چه فرصت‌هایی وجود دارد که بتواند به آن اولویت‌ها برسد و علت مشکلات را برطرف کند. این بحث مهمی است و لازمه آن این است که فراتر از حل تک تک مشکلات در یک چهارچوب کلی برنامه‌ای داشته باشد که مشکلات را حل کند و باید این داشبورد مدیریتی سرلوحه کار رئیس جمهور باشد تا در مسیر دچار روزمرگی نشود.

وی، همچنین گفت: بسیاری از مشکلاتی که امشب مطرح شد ریشه در این دارد که ابتدا باید در امور اقتصادی کشور انضباط مالی وجود داشته باشد که عوارضی که ناشی از این آسیب‌ها بوده دیگر بروز نکند. اگر در مورد پیشرفت صحبت می‌کنیم باید بدانیم که این مهم چگونه به دست می‌آید. با مشارکت همه مردم پیشرفت به وجود می‌آید و باید این امکان را در اختیار همه آحاد کشور قرار دهیم که از مهارت علم و سرمایه خود و حتی تجربه خود بهره بگیرند تا کشور را به پیشرفت برسانند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: جوانان متخصص ما می‌توانند با استفاده از فناوری‌ها ما را از غفلت‌هایی که در تاریخ ما رخ داده عبور دهند و عدالت این است که همه مردم را پای کار بیاوریم و تبعیض وجود نداشته باشد که برخی در امور کشور فعال باشند.

جلیلی، گفت: باید اقتصاد کشور دارای برنامه‌ریزی باشد به نحوی که بداند در چه موقعیتی است و در دنیا چه جایگاهی دارد همچنان که ما امروز در موقعیت کم نظیری قرار داریم. فرصت‌های تاریخی که در سیاست خارجی و تعاملات گسترده و سازنده با جهان می‌توانیم داشته باشیم. فرصت‌ها می‌تواند کشور را با ظرفیت علمی و فناوری که وجود دارد ارتقا دهد.

وی، تصریح کرد: نباید از معیشت مردم و باید برای کوتاه مدت هم طرح‌های معیشتی داشت، طرح‌هایی که شهید رئیسی طراحی کردند باید امتداد داشته باشد که این موارد می‌تواند در کنار مواردی که برای جهش کشور انجام می‌شود صورت بگیرد.

سوال پزشکیان از زاکانی: قرارداد با چین را شفاف کنید

مسعود پزشکیان نیز در ادامه این مناظره تاکید کرد: یکدیگر را تخریب و خراب کردن به نفع مملکت نیست؛ چرا من را وادار می‌کنید با هم در بیفتیم؟ من هیچ ربطی به دولت آقای روحانی نداشتم

دفاعیه قاضی زاده هاشمی از «دولت شهید رئیسی»/ حمله به پزشکیان: در حلقه بسته‌ای هستید که به شما هم رحم نکردند

قاضی زاده هاشمی در مرحله جمع‌بندی پایانی گفت: لازم می‌دانستم که به ظلم‌هایی که به شهید رئیسی می‌شود پاسخ دهم ولی امروز متوجه شدم که به نظام ظلم می‌شود. انگار ما هیچ کارشناسی در کشور نداریم و حتی لازم است کارشناس وارد کنیم.

وی افزود: بله ما از تجربه مدیریت جهان استفاده کنیم، ولی کارشناسان برجسته در کشور داریم. می‌گویند ما باید وارد میدان‌های بزرگ شویم درحالی که ما میدان‌دار بزرگ هستیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اینکه این حرف‌ها را می زنیم بخاطر این است که به مردم پشت کرده‌ایم. آقای پزشکیان در حلقه بسته‌ای هستند که مجلس خودشان خود آقای پزشکیان را هم تحمل نکرد.

وی افزود: با خزانه بدهکار دولت را به شهید رئیسی تحویل دادند ولی آقای رئیسی این دولت را به خوبی اداره کرد. در فروش نفت تحریم‌ها بیشتر شد ولی در دولت شهید رئیسی فروش نفت چند برابر شد.

روابط با همسایگان در قبل دچار مشکل و با برخی روابط قطع بود ولی این مسئله در دولت آقای رئیسی حل شد. رشد تورم در دولت آقای رئیسی کاهش یافته است. رشد اقتصادی کشور در گذشته در دولت قبل صفر بود ولی رشد ۶ درصدی در دولت آقای رئیسی ایجاد شد.

پور محمدی: ما توانمندیم و اقتصاد بزرگی داریم

حجت الاسلام پورمحمدی در صحبت‌های پایانی خود در بخش سوم گفت: منظومه فکری و اقتصادی دولت قرار را در ادامه بخش قبلی صحبت‌های خود، توضیح می‌دهم. اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی ایجاد کنیم، نیازمند انضباط دقیق مالی در حوزه دولت هستیم. موضوع دیگر مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد و مردمی سازی اقتصاد است. مردم هم سرمایه، انرژی و ابتکارات زیادی دارند و باید همه آنها را در بازار و رونق اقتصادی به کار بگیریم. همین طور توانمندسازی اقتصاد مردمی را از جمله بخش تعاون را که نقشش کوچک است، جدی بگیریم.

وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار کرد: موضوع دیگر اصل مترقی ۴۴ است. مشکل ما آن است که فقط ۱۳ تا ۱۴ درصد آن به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است. عمده آن یا رد دیون است یا به نهادهای عمومی تحت مدیریت و کنترل دولت واگذار شده است و یا به نهادهای شبه دولتی داده شده است که این خصوصی‌سازی نیست و باید اصل ۴۴ را جدی و صحیح اجرا کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در بحث ساماندهی سهام عدالت مالکیت و مدیریت را در بورس و سهام عدالت به مردم برگردانیم، اینکه ۵۰ میلیون مردم حضور دارند و ما آن را اداره می‌کنیم.

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری اظهار کرد: تلقی من این است که باید اقتصاد مقاومتی را که رهبری معظم با هوشمندی و فراست و درک صحیح از موقعیت کشور و فهم درست از نظام بین‌المللی انجام می‌دهند، جدی بگیریم. در این رابطه مسئله مهم که در زنجیره اقتصاد جهانی ورود کنیم، نه آنکه بازیچه باشیم. حتی من به بازیگری هم اعتقاد نداریم بلکه من می‌گویم که باید بازیگردان باشیم.

وی ادامه داد: ما توانمندیم و اقتصاد بزرگی داریم و در جای بزرگی واقع شدیم. توانمندی تخصصی کارشناسی و نخبگی و کارشناسی جامعه و جوانان ما قابل توجه است، لذا چرا از این غفلت می‌کنیم. مگر ما می‌ترسیم؟ چرا احساس ضعف می‌کنیم. باید در میدان‌های بزرگ بازی کنیم و شکست هم بخوریم و از شکست نترسیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: کشورها و ملت‌ها باید هدفگیری‌های بزرگ و جهت‌دار را انتخاب کنند و در آن میدان بازی کنند و ممکن است مانند میدان‌های قهرمان جهانی شکست هم بخورند اما معلوم است که مرد میدان هستند.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در گفتمان «دولت قرار» محور است و ما با نگاه و پایه نگاه کارشناسی عمیق و البته متکی به مدیران کارآمد و توانا پیش خواهیم رفت.

نکته اساسی در این جهت آن است که مدیران ذهن همبسته و همافزا داشته باشند و با هم اصطکاک ایجاد نکنند و در بحث سلامت اقتصادی که در مبارزه با فساد که رشته تخصصی خود است مفصل بحث خواهم کرد.

 زاکانی از روحانی نگذشت/ اشاره مکرر شهردار تهران به عملکرد دولت حست روحانی/ بنزین صبح جمعه را یادمان نرفته است

زاکانی در ادامه این مناظره عنوان کرد: اساساً باید سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت.

وی افزود: سال ۹۹ موضوع بورس که پیش آمد، دو هزار همت قیمت ارزش گذاری ان بود. ۱۰۰ همت با ناشی گری وارد شد و دولت وقت این جنبه غیر حرفه‌ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری ایجاد کرد و مردم را به خاک سیاه نشاند.

وی گفت: آقای پزشکیان میگویند اند افراد ناکارامد را محاکمه کنیم. ما موافقیم. معلوم است که باید چه کسانی را محاکمه کنیم. این افراد از خارج نیامده بودند از داخل ایران بودن. البته در ستاد ایشان هم هستند. ایشان باید این مجوزها را دهد و سراغ این افراد رفت. واقع امر این است که کارامدی جمع بین توانمندی و پاکی است و اگر این دو را باهم نبینیم دچار مشکل می‌شویم.

زاکانی گفت: کارشناسی خوب است اما واگذاری کار توسط یک مسوول و رییس جمهور به یک کارشناس و بی دقتی در امورات آن کارشناس می‌تواند فاجعه بار آورد. بنزین صبح جمعه یادمان نرفته است. همچنین روزی ۷۰۰ نفر در دولت روحانی بخاطر کرونا از بین می‌رفتند که اگر یکسال دیگر ادامه یافت تعدادشان از شهدای جنگ بیشتر می‌شد.

وی یادآور شد: نه تنها کار را واگذار کردند به کارشناس، خود آقای پزشکیان در جریا هستند می‌شود تقلب کنکور سال ۸۲ که عده‌ای سوالات را خریداری کردن. د. سپس حق همه پزشکان را تضییع کردند و می‌خواستند با جان مردم بازی کنند که مجلس جلویشان ایستاد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر در کشور تدبیر درست باشد می‌توان به بهترین نحو تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.

زاکانی تصریح کرد: قریب ۸۱ همت بدهی قطعی ما به بانک‌ها طی ۲۰ سال گذشته بود که سال گذشته ۳۳ همت آن‌را تسویه کردیم و مابقی را امسال تسویه خواهیم‌کرد. در موضوع در آمد سال ۱۴۰۱، ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه کردیم. در طول گذشته شهرداری چنین چیزی نبود.

اشاره سعید جلیلی به فساد چای دبش

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه عنوان کرد: تورم موضوعی است که اکثر مردم نسبت به آن نگرانی دارند. من به ناترازی بودجه و ناترازی بانک‌ها اشاره کردم. در سال‌های اخیر بخش عمده تورم ناشی از قیمت ارز بوده است. مردم از نوسانات ارز متاثر شدند.

جلیلی افزود: مجموعه اقداماتی برای کنترل بازار ارز وجود دارد از جمله آنکه این بازار که تاثیر مستقیم بر قیمت کالاها دارد، در مصارف و منابع ارزی باید تعریف اولویت بندی شود و مشخص شود که اولویت‌های مصارف ارزی ما چیست و آیا منابع به همان سمت می‌رود یا خیر؟ وقایع نامطلوبی نظیر چای دپش ناشی از ناهمخوانی منابع و مصارف بود. دولت باید اولویت‌ها را بداند و فرایند ثبت سفارش و تامین و تخصیص ارز باید به موقع و به روز باشد که موجب التهاب در بازار ارز نشود.

وی، همچنین گفت: در فاصله بین تامین و تخصیص افرادی ارز را می‌خرند و می‌فروشند و به بازار شوک وارد می‌کنند. بانک مرکزی در دولت شهید رئیسی کار خوبی را انجام دادند که بستر معاملات در بازار رسمی را فراهم کرد. مقام معظم رهبری سالی را که به نام کاهش تورم نامگذاری کرده بودند، در مورد ارز بررسی‌هایی انجام دادیم طبق خواسته شهید رئیسی، متوجه شدیم که فرایند ارز مدیریت نشده بود با آنکه به موقع تخصیص یافته بود، ۲۰ درصد تورم رخ داد و ما باید فرایند را تا نتیجه مدیریت کنیم.

پزشکیان: عامل اصلی تورم چاپ پول است

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش ششم صحبت‌های خود خطاب به قالیباف اذعان داشت: آنچه که من گفتم، از ابتدا دارم می گویم داخل. ما هوای داخل را نداریم و فقط گروه خاصی را مدیر می‌دانیم. دعوا آن زمان هم سر مدیریت بود.ادمی که نه دوره دیده و نه علم و تجربه دارد را کنار گذاشتیم و یک عده آدم صفر کیلومتر آوردیم که معلوم است هزینه ایجاد می‌کنند.‌

پزشکیان عنوان کرد: حضرت ابراهیم را خدا می‌گوید بعد از امتحان گفتیم می‌توانی پیامبر شوی. آدم بی تجربه را مدیر کل و رییس بنگاه می‌کنیم. ما مراحل را بر هم زدیم و باید درست شود. ساختار همین است که برادران گفتند. روش معلوم است و بحثی نیست که اختلاف سر آن وجود داشته باشد. عامل اصلی ایجاد تورم دولت‌ها هستند و فرقی نمی‌کند کدام دولت باشد. کسری بودجه، توسعه دولت از مهمترین عوامل این مسأله است. دولت باید از بزرگ شدن جلوگیری کند ب بنگاه‌های بدون کارآیی را حذف کند و بودجه بدون کسری بودجه را به مجلس بیاورد.

وی تاکید کرد: غیر از سایر تکالیف دولت، همین حالا نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار کسری بودجه داریم. خودمان مقصر هستیم و عامل اصلی این تورم چاپ پول است که یا با کسری بودجه شکل می‌گیرد یا بانک‌ها با تعهدات خود تورم را تشدید می‌کنند. اصلاح نظام بانکی منوط به خروج بانک از بنگاه داری، نظارت بر وام‌های کلان است. بانک‌ها موظف به قاعده گذاری هستند نه قیمت گذاری. دولت باید ممنوع شود از تامین مالی دولت‌ها و اینکه سراغ بازار بدهی و بانک‌ها برود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: واقعیت قضیه هم مجلس و هم دولت مقصر است. نتیجه کار ابن است که روزگار مردم را سیاه می‌کنیم و گردن کلفت‌ها را گردن کلفت‌تر و فقرا را بیچاره‌تر می‌کنیم. راه و روش مشخص است. ما مدیران با تجربه آنقدر نداریم که بگوییم داریم و فردا عوضش می‌کنیم. مشورت گرفتن از کشورهای مذهبی موفق جای دوری نمی‌رود اما اگر بتوانیم از کسان دیگر که تجربه دارند مشورت بگیریم خیلی بهتر است و ضرر نمی‌کنیم. چرا برای درمان خود به خارج می‌رویم. چهار نفر از آنها را بیاوریم و در ابن رابطه نسخه بنویسیم و حلش کنیم.

طعنه قالیباف به پزشکیان: وقتی از نیروی داخلی استفاده نمی کنیم...

قالیباف با اشاره به شعار سال طی ۱۰ سال گذاشته توسط رهبر انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است که شعار سال را درباره مسائل اقتصادی و تاکید بر تولید و جلوگیری از تورم نامگذاری کردند. اصلاح ساختار بودجه نیز اهمیت زیادی دارد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما نبود درآمد پایدار است و بر این اساس، زمانی که درآمد نفتی کم و زیاد می‌شود، باعث مشکلات اساسی می‌شود که آثار آن را در تمام بخش‌ها می‌بینیم که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: زمانی که بودجه می‌نویسیم می‌گوییم بودجه دولت، در حالی که بسیار اشتباه است و بودجه، بودجه دولت نیست بلکه بودجه زندگی مردم است.

قالیباف ادامه داد: زمانی که تولید رونق نداشته باشد، مالیات پرداخت نمی‌شود و زمانی که مالیات پرداخت نمی‌شود، مالیات را از تورم می‌گیرند و هزینه تورم را همه مردم می‌دهند.

وی اظهار کرد: اینجاست که می‌گویم یک مدیر قوی و فردی که بتواند موثر باشد و سابقه، تجربه و برنامه داشته باشد، اهمیت زیادی دارد. الان بانک مرکزی قدرت دارد و من نگفتم که به بانک مرکزی استقلال دادیم و ما به سمت استقلال نرفتیم و الان زمان آن نیست، بلکه به بانک مرکزی اقتدار داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید بانک مرکزی قدرتمندانه بایستد و با جریان‌هایی که خلق پول می‌کنند و به مردم فشار می‌آورند، مبارزه کند و اینجا جای مبارزه با فساد است و نیاز به انسجام هم داریم.

قالیباف تاکید کرد: زمانی که از تجربه نیروهای داخلی خود استفاده نمی‌کنیم، چگونه می‌خواهیم از نیروهای خارج و ظرفیت‌های خارج از کشور استفاده کنیم؟ ما تا از سرمایه داخلی خودمان استفاده نکنیم، حتماً نمی‌توانیم از سرمایه خارجی هم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: زمانی که یک مدیر بی‌عرضه، بی‌تدبیر و بدون برنامه روی کار می‌آید، طبیعتاً قانونی را که تصویب شده، نمی‌تواند اجرا کند. تاکیدم آن است که باید باید به طور جدی رشد اقتصادی را پیگیری کنیم و بهره‌وری هم اهمیت زیادی دارد.

 قاضی زاده هاشمی: بچه مسلمان‌های جوان به دولت شهید رئیسی جایزه دادند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز در ادامه این مناظره گفت: برای مهار تورم باید سه مساله راحل کنیم. یکی مسائل پولی مالی. بهبود بهره وری و مسائل سیاسی. جمع این سه باید باشد. در مسائل پولی مالی، هم کنترل نقدینگی مهم است هم انضباط بخشی به بودجه دولت است که اصلاح ساختار قانون بودجه خوشبختانه در مجلس تصویب شد و عملکردش شروع شده است.

وی افزود: در حوزه بهره‌وری در دولت شهید رئیسی در دنیا به عنوان کشور موفق شناخته شدیم و جایزه گرفتیم و توسط بچه مسلمان‌های جوان این کار انجام شد. اینکه می‌بینید ثباتی در بازار ارز داریم ناشی از اقتدار سیاسی است.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: اینکه می‌بینید ثباتی در بازار ارز داریم هم ناشی از اقتدار سیاسی است. علیرغم درگیری با دشمن تا دندان مسلح توانستیم نرخ ارز را تا حد زیادی کنترل کنیم. نه اینکه با یک مصاحبه قیمتها تغییر کند.

وی افزود: در اصلاح نظام بانکی باید اول جلوی دخالت اشخاص غیرمسئول و تسهیلات سفارشی را بگیریم. همین بانک دی پر از تسهیلات سفارشی سیاسیون بود که علیهشان اقدام کردیم تا با فشار دادگاه بتوانیم این تسهیلات را بگیریم. بانک قرض الحسنه باید ایجاد کنیم. مهر ایران و رسالت خوب و موفق عمل کردند. باید برای اشتغال و ازدواج و … تسهیلات قرض الحسنه را توسعه دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بانک‌ها و سهامدارانش را باید پاسخگو کنیم تا تورم را به مردم منتقل نکنند. بودجه رفتار مدیران را کنترل می‌کنند؛ ما در بنیاد شهید بودجه را بر مبنای برنامه عملیاتی دادیم؛ اگر برنامه انجام نداد بودجه ندادیم و عزلش کردیم. وقت تنظیم بودجه همه بخشها می‌خواهند رویاهایشان را محقق کنند.

حمله پورمحمدی به بانک مرکزی؛ تولید را متوقف کرده اید

حجت الاسلام پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش پنجم صحبت‌های خود گفت: دوستان برخی راه حل‌ها را اشاره کردند و با نگاه کارشناسی و دقیق خوشبختانه به نقاط مشترک نزدیک می‌شویم.

وی‌افزود: تورم و نقدینگی ریشه‌های مشترکی دارند و با کنترل نقدینگی می‌توان تورم را کاهش داد، هر چند کنترل نقدینگی دلایل خودش را دارد.

وی باشه به صحبت‌های قالیباف در خصوص استقلال بانک مرکزی، تاکید کرد: آقای قالیباف گفتند که در مجلس تصویب کردند که باید اقتدار بانک مرکزی برگردد که این از ضروریات است و لازم بود زودتر انجام شود، اما در همین ایام که می‌گوییم اقتدار داریم، بانک مرکزی تمام تسهیلات را کنترل کرده و تمام وام‌ها متوقف شده است و کل تولید دچار مشکل شده است برای آنکه سیاست ارزی دستوری به بانک مرکزی اعمال می‌شود تا نرخ ارز بالا نرود در حالی که بخش تولید سرمایه در گردش می‌خواهد.

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به نرخ بهره بانک‌ها اظهار کرد: نرخ بهره از حدود ۱۹ و اندی درصد به ۲۹ درصد رسیده است در حالی که در بازارها تا ۴۱ تا ۴۲ اعمال می‌شود و این نرخ بهره چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می‌کند، لذا استقلال بانک مرکزی را چه کسی باید اجرا کند؟

این نامزد انتخابات ریاست خاطرنشان کرد: ما نیازمند مدیر قوی هستیم و مگر می‌شود کارهای بزرگ را به آدم‌های ناتوان سپرد. از طرفی رئیس جمهور صرفاً مدیر قوی نیست بلکه باید به مسائل سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، اجتماعی و روانی جامعه آشنا باشد، قدرت تحلیل، جمع‌بندی و ایجاد وفاق و نیز اعتمادسازی داشته باشد. از سویی مردم باید او را باور کنند و این می‌تواند مردم و نیروهای قوی را دور یکدیگر جمع کند و کشور را به آن جهتی که می‌خواهد نزدیک کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید امنیت آفرین، امنیت روانی، فکری حقوقی و امنیت مالکیت را که لازمه موفقیت در یک مدیریت کلان و سطح عالیست داشته باشد. در عین حال باید منظومه فکری اقتصادی خود را مشخص کنیم و ان را به مردم بگوییم.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: هشت اصل را انتخاب کردم که آن را توضیح می‌دهم. یک رقابت است زیرا دولت باید از از رقابت کنار برود و اقتصاد بازار را قبول کند.دوم حقوق مالکیت فکری را باید جدی و مبنایی قرار دهیم. سوم انضباط مالی است که در بخش‌های اقتصادی به خصوص دولت را باید در نظر بگیریم. بی‌انضباطی از گذشته بوده است. در عین حال دولت چابک، ناظر، ضامن و حافظ ضمانت و اقتصاد بازار می‌خواهیم. در بخش‌های دیگر اصول دیگر را مطرح خواهم کرد.

زاکانی به حسن روحانی تاخت!

زاکانی گفت: سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک‌ها داشت وقتی اقای روحانی سال ۱۴۰۰ تحویل داد ۱۲۹۰ همت دولت به بانک‌ها بدهی داشت‌. آقای روحانی مخروبه‌ای را به شهید رئیسی تحویل داد.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی، ادامه داد: بانک‌ها عامل اصلی هستند و در کنار بانک دولت هم نیز هست. چون از دولت شهید رییسی بیان شد جا دارد اعلام‌کنم که سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به صندوق بازنشستگی داشت سال ۱۴۰۰ که دولت را تحویل داد ۱۲۹۹ همت بدهی داشت، یعنی یک مجموعه مخروبه ای را تحویل داد که از هنر شهید بزرگوار بود که بتواند این را سامان دهد.

وی افزود: سه هفته پیش ۲۰۳ هزار مسکن را در تهران آغاز کردیم. اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی داشته باشند و پای انقلاب بایستند باید مردم را در اقتصاد شریک‌کنیم. معتقدیم اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم ارائه دهیم.

علاوه بر اینکه باید افزایش تولید صورت گیرد و به سمت بستن درها به سمت خام فروشی برویم، مصرف باید بهینه باشد. برای شریک شدن مردم باید اعتبار طلا را به جای یارانه داد. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می‌گیرد. معادل قیمت طلای روز در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانواده از انرژی شارژ می‌شود و این اعتبار دور از تلاطم تورم است. امکان فروش اعتباری آن در بازار است. به قیمت دلار گره نمی‌خورد. در پایان هر ماه میزان معادله قابلیت خرید اعتباری دارد.

زاکانی گفت: صرفه جویی کنید و اعتبار طلا بگیرید و می‌توان اینگونه مردم را در اقتصاد شریک کرد.

جلیلی دلیل هدررفت منابع نفتی را کشف کرد

بر اساس گزارش اقتصادنیوز؛ در ادامه مناظره اول، سعید جلیل نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به موضوع مهار تورم و برنامه‌ها و راهکارهای خود در این رابطه پرداخت و عنوان کرد: تورم برای مردم بسیار آزاردهنده است. تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته شده نباشد بلکه یک معضلی است که مسئله و راه حل‌های آن روشن است.

جلیلی افزود: سوالی که برای مردم ما مطرح است این است که چرا در سال‌های اخیر تورم به شکل مزمن ادامه دارد. من موضوع انضباط مالی دولت را مطرح کردم و اینجا می‌خواهم ریشه تورم و راه حل‌های آن را که برای آن وجود دارد مطرح کنم. امکان کاهش تورم وجود دارد همانطور که امکان رشد ۸ وجود دارد.

وی، همچنین گفت: دولت مقتدر و نظام باید بتواند در ریال حاکمیت داشته باشد و باید بتواند گردش پول و حرکتی که در مسیر اقتصاد کشور به ریال صورت می‌گیرد کجا می‌رود و چگونه خرج می‌شود و در کجاها حضور دارد تا دولت بتواند مدیریت و حکمرانی کند. اگر ساز و کارها اصلاح نشود اقدامات مقطعی این موضوع برطرف نمی‌شود. برای حاکمیت ریال باید بتوانیم سامانه‌هایی نظیر مودیان، املاک و اسکات و جامعه تجارت را به هم متصل کنیم تا بتوانیم حاکمیت ریال را محقق کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: رئیس جمهور باید موضوع را بشناسد و تصمیم بگیرد و ناترازی بانک‌ها و ناترازی بودجه را برطرف کند. رئیس جمهور دو راهکار در دسترس دارد اول آنکه منابع کشور را افزایش دهد و مانع هدر رفت آنها شود.

جلیلی، گفت: به دلیل نبود میتی رینگ ۷ میلیارد دلار منابع نفت و گاز هدر می‌رود. ۴ میلیارد دلار در خرید کالاهای اساسی هدر می‌رود. هرچند که ما باید منابع را ارتقا دهیم. باید مشخص شود بانک‌هایی که خلق پول می‌کنند این کار را از جیب مردم انجام می‌دهند. و باید خلق پول را در جهت منافع مردم انجام دهد نه در جهت منافع عده معدودی این موضوع را رقم بزند. یک دلیل تورم ناشی از شوک بازار ارز است.

پاسخ تند پزشکیان به قاضی زاده: این که گفته می‌شود سه روزه مشکل بورس را حل می‌کنیم اشتباه است

پزشکیان گفت: مردم ایران هستند که می‌توانند مشکلات را حل کنند. این توقعی که گفته می‌شود سه روزه مشکل بورس را حل می‌کنیم اشتباه است. شهید رئیسی شبانه روز زحمت می‌کشید و ما قدردان زحمات او هستیم. اگر در داخل اختلاف داشته باشیم مرزها را هم باز کنیم مشکلات حل نخواهد شد

 قالیباف: نیازمند یک مدیر قوی هستیم

قالیباف بیان کرد: تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست و ما باید در حوزه تورم برای مردم، سپر حمایتی بگذاریم. طی سال‌های قبل برخی از بانک‌های خصوصی یا بانک‌های دولتی باعث خلق پول شدند و باید برای رفع این مشکل تدبیر شود. الان نقدینگی ما ۸۲۰۰ همت است و به بخش تولید نرفته است و باعث تورم شده است.

وی متذکر شد: یکی از اقداماتی که در مجلس یازدهم شد آن بود که در قانون جدید بانک مرکزی، اقتدار را به بانک مرکزی بازگرداندیم، چرا که پیش از تصویب این قانون، تخلفات و عدم کفایت سرمایه بانک‌ها آن طور که باید شاید رصد نمی‌شد و کنترل و نظارت دقیقی بر بانک‌ها نمی‌شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در بودجه زمانی که درآمد پایدار نداریم و متکی به نفت است، اصلاح ساختار نهادی و انضباط مالی مهم است که باید به آن توجه شود.

قالیباف تاکید کرد: معتقدم که مهمترین کار آن است که ما نیازمند یک مدیر قوی هستیم. ریشه بسیاری از مشکلات ما سیاستگذاری‌های غلط و بی‌عرضگی‌ها و بی تدبیری‌ها است. در دوره چهاردهم یعنی در دولت پیشرفت و خدمت حتماً این سپر حمایتی را در مقابل تورم می‌گذاریم تا حقوق و دستمزد متناسب با تورم باشد و به مردم داده شود.

قاضی زاده هاشمی: تورم را می‌توانیم کنترل کنیم

قاضی زاده هاشمی گفت: احتمالاً دوستان نهضت بزرگ جاده سازی را در دوره احمدی نژاد و در دوره سه ساله شهید رئیسی انجام شده را یادشان رفته است. ۲میلیون و ششصد هزار مسکن در حال ساخت است.

قاضی زاده هاشمی گفت: آن افراد برایشان تشکیل پرونده شده شد، بله اگر کار دست ما باشد حتماً می‌توانیم سریع‌تر از این‌ها هم مشکل بورس را حل کنیم. چون بر اثر یک سیاست غلط بورس ریزش می‌کند و اگر آن سیاست غلط اصلاح شود بورس هم اصلاح می‌شود. باید بتوانیم اعتماد مردم را حفظ کنیم.

وی افزود: اینکه صحبت از مردم می‌کنیم باید بتوانیم اول از همه اعتماد را حفظ کنیم. نباید حس شود عده‌ای در پس پستوها از تصمیمات مطلع می‌شوند؛ بعضی کارشناسان خودشان در بورس بودند اسمشان را به شما بعد مناظره می‌دهم. شاید بشناسیدشان. اینها سهام خود را به موقع فروختند و مردم را دست تنها گذاشتند.

وی افزود: درباره ترکیه، احتمالاً شما نهضت بزرگ جاده سازی در دولت آقای احمدی نژاد و کارهای خوب در دوره آقای رئیسی را یادتان رفته. ۶۰۰ هزار مسکن الان در حال ساخت است فقط. نه ۳۰۰ هزار تا.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مگر می‌شود کل کارشناسی کشور را یکی کرد؟ درباره حوزه سلامت در دنیا دو مکتب است؛ برخی می‌گویند دولتی کن، قبلاً هم بانک جهانی می‌گفت بده اقتصاد بازار. کدام را می‌خواهیم انتخاب کنیم؟ این‌طور نیست که نظرات کارشناسی همه جا یکجور باشد.

وی افزود: درباره تورم هم همه کارشناسان معتقدند می‌شود تک رقمی کرد. علم اقتصاد از معدود جاهایی که راهکار روشن دارد مساله تورم دارد. منتها اقتدار سیاسی می‌خواهد از جنس اقتدار سیاسی شهید رئیسی و نه از جنس دیگران یعنی سازش با سایرین! برخی می‌گویند اگر سازش درست شد مساله داخلی مان درست می‌شود! همه امورات را می‌خواهند به بیرون وصل کنند.

پور محمدی: حکم شهرداری آقای قالیباف را من صادر کردم

همچنین مصطفی پورمحمدی در فرصت زمانی چهارم خود در مناظره امشب، گفت: مسئله مهم برای ما این است که هدف‌هایی را برای خود قرار داده، آنها را در برنامه‌ها تکرار کرده و می‌گوییم آن را اجرا می‌کنیم، در حالی که تجربه‌های قبلی خود را باید معیار قرار دهیم.

وی افزود: در بحث دیپلماسی باید خود تحریمی‌های داخلی را که مکمل تحریم‌های خارجی است، را با تدبیر جلو ببریم و آیا در گذشته آن را جلو برده‌ایم؟

حجت الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: بنده و شما ر سمت‌های عالی فعالیت کردیم. دولت‌ها موضوعیت ندارند. هر چند اگر به ما تکلیف شد، حتی آبروی خود را باید برای حل مشکلات مردم گرو بگذاریم. موضوع آن است که اگر حرکتی می‌خواهد بشود، ما سنگ اندازی می‌کنیم یا کمک می‌کنیم و این مسئله مهمی است. در همین جلسه ما وفاق نداریم و آیا بدون وفاق می‌توانیم مشکلات بین‌المللی را حل کنیم؟

وی با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبری تدابیری دارند، سیاست‌های کلی دارند و تدبیرشان را ابلاغ می‌فرمایند، ولی می‌نشینیم و دوباره آن را توجیه می‌کنیم و می‌گوییم منظورشان چیز دیگری بوده است؛ شاید قصد خاصی و برای موقعیت خاصی بوده است و کشور را مانند خیلی چیزهای دیگر زمین گیر می‌کنیم و این کار را کرده‌ایم و این از واقعیت‌های موجود است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما که نمی‌توانیم از آسمان مدیر و کارشناس بیاوریم. واقع موضوع آن است که ما باید خودمان مشکلات را حل کرده و مسائل در درون خود روشن کنیم. کلی از فضای سیاسی و تبلیغاتی ما تصمیمات و منافع ملی ما اثر می‌گذارد و به خطر می‌اندازد در حالی که این کشور به همه نیروهایش نیاز دارد، لذا اگر همه نیروهای کارشناسی دور هم جمع شده و به وفاق داشته باشیم مشکلات را می‌توانیم حل کنیم که البته این سخت است.

وی ادامه داد: ما هماورد دنیای استکبار هستیم. ما شعارهای بلند ما داییه تمدنی در دنیا داریم، ولی نمی‌شود با این همه اختلاف و دست و پا شکستگی و این نگاه غیر کارشناسی و هر روز دعوا و اختلاف مشکلات را نمی‌توان حل کرد.

حجت الاسلام پورحمدی گفت: هر موضوعی حداقل‌هایی دارند و این حداقل‌ها را باید رعایت کنید و به هم احترام بگذاریم. همین طور باید به کارشناسان و مدیران مجرب احترام بگذاریم.

وی با اشاره به دوران شهرداری قالیباف اظهار کرد: حکم شهرداری آقای قالیباف را بنده در زمان وزارت کشور خود صادر کردم.مخالفت‌هایی با من شد اما بنده به توانایی‌های ایشان اعتقاد داشتم اما این‌طور نبود که شهرداری تهران مشکل نداشته است مسائلش ساده بوده و با چه هزینه‌ای تمام شده است. این‌ها مسئله‌ای است که تحول در نظام شهری با چه رویکردی و در چه زمانی انجام شده است. این‌ها مبنای آینده می‌شود که کشور را چگونه می‌خواهیم بسازیم و ایده‌های روشن و برنامه دراز مدت ما چیست؟

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: مگر بنده برنامه‌های روزمره را مطرح می‌کنم؟ من نگاه کلان داخلی، خارجی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را مطرح می‌کنم. مسائل سیاسی است که مردم را اینقدر منزوی و نگران کرده است، لذا حتماً باید رویکردهای سیاسی و فرهنگی خود را اصلاح کنیم چون چاره‌ای جز این نداریم.

زاکانی گفت: می‌توانیم قانون برنامه را اجرا کنیم و اگر هم اشکالی داشته باشد می‌توان از طریق قانون اصلاح کنیم. در مجلس هفتم برنامه چهارم مه مجلس ششم تصویب کرده بود، بند الف ماده ۳ آن آزاد سازی قیمت‌ها در حوزه انرژی مبتنی بر دلاریزه کردن آن داشت. ما قانون را اصلاح کردیم.

وی افزود: ما هم قائل به حوزه کارشناسی هستیم. کارشناس هستیم و کارشناسان حمایت مان می‌کنند. اما علاوه بر کارشناس خودمان یک سیاست مدار هم هستیم.

وقتی زاکانی از مدرک پزشکی‌اش خرج کرد!

وی گفت: فرمایشات پزشکیان به مانند این است که بگوییم سلامت چیز خوبی است. در حالی که به عنوان پزشک پیشگیری از بیماری، مواجه با بیماری باید توجه کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در هفته اول در شهرداری برای ۱۲۰۰ حساب انضباط مالی ایجاد کردیم. سال ۱۴۰۰ شهرداری را در هفته اول از چالش مالی خارج کردیم.

وی عنوان کرد: با فساد برخورد کردیم. ناکارآمدی را از بین بردیم. طرف مردم ایستادیم.

زاکانی تصریح کرد: باید راه را برای مردم باز کنیم و شفافیت ونظارت مردم بر خودمان را بپذیریم. سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند. سال دوم یک میلیون ۳۵۲ هزار نفر شرکت کردند.

وی بیان کرد: کاری که در دولت رییسی انجام شد ناظر به صدور اسان مجوزها و حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌های خوابیده و ایجاد زمینه حضور مردم در اقتصاد و جمع سپاری‌های مالی امکان بزرگی بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در جمع سپاری‌های مالی ۹ هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم لذا می‌توانیم مردم را مشارکت دهیم.

قالیباف: حتی در یک جلسه دولت نهم، دهم و یازدهم شرکت نکردم

در ادامه این مناظره قالیباف گفت: پنجره طلایی انتخابات در سرنوشت کشور مهم است. مشخص است که اگر اول خودتحریمی را داخل کشور را حذف نکنیم امکان ندارد تحریم های خارج از کشور هم حل شود. در بدو ورود به مجلس سیزدهم،مصوبه ای داشتیم که از سال گذشته ابلاغ شد. حساب های دولتی هایی که بیش از ۲۴۰ هزار حساب بود و به صورت نقدی پول در وزارتخانه ها می رفت همه را تحت عنوان حساب خزانه بانک مرکزی بردیم که ۶ هزار حساب شد. این پول باید به ذی نفع نهایی داده شود. نتیجه این کار این شد که همه دولت ها در ماه اخر سال در پرداخت حقوق، کسری نقدینگی داشتند و از خزانه پول بر می داشتند.

وی ادامه داد: در سال گذشته دولت بیش از ۱۹۰ همت در پایان سال پول در اعتبارات داشت. به طور روشن در دولت نهم، دهم و یازدهم به هر دلیلی همراهی با شهرداری تهران نبود. حتی در یک جلسه دولت من شرکت نکردم و پشتیبانی لازم انجام نشد حتی مصوبات مجلس را درست اجرا نمی کردند اما نتیجه چه شد؟ در ۱۲ سال ۱۵۰ کیلومتر مترو در تهران کشیده شد و پول آن از ظرفیت های داخلی آمد.

قالیباف گفت: همین الان من می گویم بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ظرفیت های گفتگوهای ارتباطات از کشورهای که کار می کنیم وجود داردا اما پرونده آن بلاتکلیف است. خود بحث مربوط به شانگهای و توافقاتی که با روسیه داشتیم از این استفاده نکردیم که باید عملیاتی کنیم. ما می توانیم  این تحول را ایجاد کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی: وقتی نمی‌توانید چرا کاندیدا می‌شوید؟

به گزارش اقتصادنیوز در بخش دیگری از این مناظره، قاضی زاده هاشمی گفت: کشورهای امریکای لاتین و کشورهای افریقایی جلوی چشم ما هستند که وضعیت شان بدتر شده است. پرداخت کارکردی که برادرمان ذکر فرمودند یعنی اینکه حقوق ثابت به کارگران ندهیم بلکه به اندازه بهره وری شان پول بدهیم. آیا ما چنین شرایط اجتماعی داریم؟ برخی از دوستان مطالبی می گویند که رویایی است و با حقایق جامعه فاصله دارد.

وی گفت: سوال برادرم آقای زاکانی را من هم سوال می کنم که اگر نمی شود و نمی توانیم و خیلی سخت می بینید چرا کاندیدای ریاست جمهوری شده اید؟ کسی که از الان دبه می کند بعد که به مردم می رسد می گوید مردم من که قدرت نداشتم و کسی به حرف من گوش نکرد، پس من قول نمی دهم.

وی گفت: این روش باز هم گول زدن مردم است یعنی حرفی می زنیم که نمی توانیم انجام دهیم. دولت نباید با مردم رقابت کند هر جا دولت رقابت کند یعنی وجودش غلط است. هر جا دولت رقیب بخش خصوصی شود سیاست غلطی است. بنگاه های دولتی مرکز تجمع برخی از سیاسیون شده است. مردم بهتر از همه می توانند اقتصاد را اداره کنند اما مردمی که جنگ را اداره کردند در جبهه اقتصادی بهتر از ما اداره کننده هستند.

پورمحمدی: بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز، در بخش دیگری از این مناظره اقتصادی، پورمحمدی گفت: به جد معتقدم با توان ملی و مدیریتی و کارشناسی که داریم می توانیم مشکلات را حل کنیم اما باید همچنان به نظرات کارشناسی بها بدهیم. ما سیاستگذار اما با پشتوانه کارشناسی هستیم. بلندپروازی بدون پشتوانه که جواب نمی دهد.

وی ادامه داد: باید با همبستگی و هماهنگی دقت به واقعیت های خارجی وجود داشته باشد. ثبات مالی، رمز موفقیت اقتصادی در هر جامعه ای است. تورم در این چند سال اخیر که دو سه سال اخیر هم به آن ملحق شده است، بالای ۴۰ درصد است. مگر می شود در دریای مواج تورم، ثبات اقتصادی درست کرد؟ ناچاریم تن به نقدینگی و تورم بدهیم.

پورمحمدی ادامه داد: مگر می توانیم از ناترازی بانک ها عبور کنیم؟ بخش بزرگی از نقدینگی قفل شده است. بحث جلوگیری از شوک ارزی هم داریم که بدون برنامه ریزی نمی توانیم اقتصاد هشت درصدی را انجام دهیم. بهره وری با چه کسی است؟ با مدیرانی که پشتوانه خصوصی دارند و پیشینه آنها گواهی می دهد که بر انجام فعالیت ها توانمند هستند و حاشیه های شان مشکل دار شده است. با کدام کارشناس می خواهیم بهره وری انجام دهیم؟ کارشناسی که زندگی اش مشکل دارد؟ گیر مهاجرت است؟ بدنه اجتماعی باید به ما اعتماد کند. با جهان خارج هم شوخی نکنیم. از قدرت دیپلماسی بهره ببریم. باید رویکردهایمان را تغییر دهیم و نگاه حل مسائل بین المللی را تغییر دهیم.

زاکانی: مردم دارند بیچاره می شوند

در بخش دیگری از این مناظره، زاکانی گفت: امام راحل(ره) یک حکم شرعی دارد که می گویند آنجا که مردم دارند کار می کنند دولت حرام است وارد شود. دولت الان رقیب و مقابل مردم است. دولت باید چالاک، فکور، ناظر و مکمل باشد.

وی ادامه داد: همه این معانی کنار هم دولت مقتدر را ایجاد می کند که مقابل مردم نمی ایستد و برای مردم خدمتگذاری می کند. اینجا نیازمند متناسب سازی دولت است. نقدینگی هم دستوری نیست که با قانون در زیرمجموعه ها برود. نقدینگی دست کسانی است که هر جا سود باشد همان جا می برند. قانونگذاری درست نیست و فراتر از قانونگذاری بسترگذاری درست است.

زاکانی خطاب به پزشکیان و پورمحمدی گفت: آقایان پزشکیان و پورمحمدی موضوع ترکیه را که من گفتم یک بار دیگر مرور کنند که الگوی جلوی چشم ما است. مردم دارند بیچاره می شوند. بخش خصوصی را باید باور کرد. کسی که کارآفرین و سرمایه گذار است در واقع عبادت می کند. تعاونی ها باید مورد دقت قرار گیرد باید اشراف کامل به جریان پول و کالا داشت.

وی تاکید کرد: اصل ۴۳ می گوید باید بستر کار را برای مردم فراهم کنیم. فاجعه ای که در دهه ۹۰ توسط دولت روحانی رقم خورد شرایط را به سمتی برد که ۱۰۱درصد رشد نقدینگی اتفاق افتاد اما این رشد نقدینگی در دولت مرحوم رئیسی به ۲۳ رسید که باعث افتخار است. اگه روی هوا حرف بزنیم بی دقتی است.

زاکانی گفت: یک عده با مردم می جنگند و یک عده با فساد اقتصادی، سفره مردم را کوچکتر می کنند. می شود کار کرد چون امکانات زیاد است. حرف از تحریم زدند تحریم را باید در داخل خنثی کرد و بنیان آن را هم تغییر بدهیم. وقتی که تحریم را خنثی نکردیم در دوران کرونا به ما واکسن ندادند بلکه واکسن ا درست کردیم و گفتند تحریم بی اثر است.

وی ادامه داد: علم اقتصاد در راه درستی و غلطی سیاست ها ساکت است. تعجب می کنم دوستان چرا این همه کارشناس داریم اما در حالی که سیاستمدار باید ترکیب را تراز کند.

پزشکیان: همه گفته‌اند که ۸ درصد رشد را تحقق می‌دهیم اما نداده‌اند

به گزارش اقتصادنیوز،‌  مسعود پزشکیان نیز در ادامه مناظره و در بخش دوم این مناظره تلویزیونی در فرصت ۴ دقیقه نخست خود گفت: قطعاً اگر مدیریت اصلاح شود، می‌توان از یکسری از مسائل هزینه‌ای محافظت کرد که برنامه آن مفصل است؛ در اصلاحاتی که در دنیا انجام شده در ۴۰ کشوری که بانک جهانی بررسی کرده است، ۳ اصل و ۵ استراتژی دیده شده است که اگر ما آن‌ها را در کشور عملیاتی کنیم می‌توانیم یکسری از مشکلات داخل را خواهیم نتوانست حل کنیم؛ این سه اصل عبارتند از این‌که چه کسی مسئول است؟ چگونه باید اقدام کند؟ و چگونه باید پاسخگو باشد؟

وی عملکرد، پرداخت عملکردی، خصوصی‌سازی و قرارداد کنتراتی به عنوانی تعدادی از استراتژی‌های مورد نظر خود اشاره کرد و گفت: خصوصی‌سازی را افرادی می‌توانند انجام دهند که پیش‌زمینه علمی را دارند وگرنه این‌که از دوستان و افراد منتخب خودمان را بگذاریم اتفاقی میافتد که این ۴۰ سال به داده است. دولت‌ها همواره این مشکل را داشته‌اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم مشورت با دیگران اظهار کرد: همانطور که وقتی مریض می‌شویم به دنبال پزشک کارشناس هستیم نه این‌که پزشکی را پیدا کنیم که از جناح ما باشد، در اقتصاد،صنعت، کشاورزی و تجارت نیز باید این‌گونه رفتار کنیم. بهترین روش را هم اگر طراحی کنید اما اگر به دست کسی بدهید که کارشناس نیست، آن را خراب می‌کند.

پزشکیان با اشاره به برخی وعده‌ها درباره تحقق رشد ۸ درصدی مورد نظر برنامه هفتم پیشرفت تاکید کرد: همه گفته‌اند که ۸ درصد رشد را تحقق می‌دهیم اما نداده‌اند؛ افرادی که ادعا می‌کنند اما قدرت را در دست گرفتند و نتوانستند انجام دهند، باید در مقابل مردم محاکمه شوند

وی همچنین با اشاره به وضعیت معیشت اقشار مختلف جامعه اظهار کرد: الان بازنشستگان و معلمان ما زندگی‌شان نمی‌چرخد و کسانی که کارمند هستند گرفتار شده‌اند؛چه کسی باید مشکل آنها را کند؟ شعارها و تجربیات بین‌المللی و مستندات علمی و تجربه روشن دنیا وجوددارد که اگر به آن‌ها متکی شویم، می‌توانیم راه حلی پیدا کنیم.

جلیلی: دولت باید فهیم و کارآمد باشد

به گزارش اقتصادنیوز،‌ در ادامه این مناظره، سعید جلیلی با اشاره به دولت گذشته، گفت: دولت گذشته اعتقادی به برنامه نداشت و اولین بار دولت گفت برنامه نمی نویسم. مجلس برنامه را نوشت. دولتی بود که بیان می کرد اگه می خواهیم فلان کار شود نامه ای نوشت به مجمع تشخیص مصلحت نظام که اگر فلان توافق امضا نشود حقوق اسفند ۹۷ را نمی توانیم بدهیم و هنوز هم که سال ۱۴۰۳ است این نامه امضا نشده است.

وی ادامه داد: نیازی که داریم این است که دولت فهیم و کارامد باشد و به کار مسلط باشد. اگر این شناخت نباشد فرقی نمی کند بخش دولتی،خصوصی یا خصولتی باشد. وقتی دولتی باشد که نداند چکار می کند خیلی اتفاقات رخ می دهد. انتخابات اینجا اهمیت پیدا می کند که کسی را انتخاب می کنید که می داند از فرصت های کشور باید چگونه استفاده کند. اگر شما فقط کسی امد با رانت و رابطه و حتی با سرمایه اگر اهلیت لازم نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ دولت باید مقتدر و مشرف به مسائل باشد. دولت اگاه باید بداند آنچه که دارد می گذرد، چیست.

مسعود پزشکیان سپس گفت: اصلاحاتی که در دنیا انجام گرفته و ۴۰ کشوری که بانک جهانی بررسی کرده،‌ سه اصل مورد بررسی قرار گرفته که اگر انجام دهیم مشکلات را حل خواهیم کرد. اگر ما تصمیم گرفتیم و خراب کردیم چه کسی باید پاسخگو باشد؟ لیاقت مدیران را باید توجه کنیم،‌ پرداخت عملکردی بسیار مهم است و ما نباید به کسی که بد عمل می کند فوق العاده مدیریت بدهیم؟

او ادامه داد:‌ دولت ها در این روند مشکلات را داشته اند و اگر روند را تغییر ندهیم همه مشکلات ۴۰ سال گذشته را خواهیم داشت. این حرفایی که ما بگوییم فلان می کنیم را باید دقیق بگویند که رفرنس چیست و کدام کشور با این حرف ها نتیجه گرفته است؟ چند درصد از کارشناسان این حرف ها را قبول دارند؟ کسی که می گوید من این کار را خواهم کرد هلاک خواهد شد؟‌ کسی که مشورت می کند نجات خواهد یافت؟‌

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما دنبال کارشناس در هر حوزه نمی گردیم و در نتیجه هر تئوری درستی هم به کسی که لیاقت و دانش را ندارد نمی تواند آن را پیاده کند و خرابش می کند. ما چگونه نیروهای کاردان را سر کار بیاریم و درستش کنیم. همه گفتند ما ۸ درصد رشد می دهیم چرا ندادند؟‌ افرادی که ادعا کرده اند و نتوانستند عمل کنند باید مقابل مردم محاکمه شوند. همه افرادی که کار کردند گرفتار شدند؟ کی باید حل کند؟ با تجربه درست و راه حل درست پیدا کردند.

قالیباف:‌ دولت ناراحت است،‌ مردم هم ناراحت

در ادامه این مناظره قالیباف برای رشد هشت درصد سرمایه گذاری و بهره ورزی داریم. بهره وری ارجحیت دارد چون الان این فرصت را می دهد که ظرفیت هایی که داریم حفظ کنیم و این بسترسازی برای ادامه سرمایه گذاری می کند. پزشکیان به درستی گفت که خودروی دسته دوم می آوریم،‌ ما ارز نداریم. دولت ناراحت مردم ناراحت. نکته ای که آقای زاکانی گفت درباره بهره وری می شود اما نقدینگی الان دست ما است به کیفیت توجه داریم نه به کمیت. اما نقدیگی که بیش از هزار همت است از کمال برنامه ریزی خارج شده است.

او افزود:‌ حتی در حوزه تحریم، بله حتما تحریم اثر می گذارد. همه دستگاه های دولت یک طرف دستگاه دیپلماسی یک طرف باید تحریم را حل کنید.

قاضی زاده هاشمی: سیاستمداران باید اعتماد به نفس داشته باشند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت:‌ من به احترام کارشناسان محترم برنامه چند کلمه بگویم،‌ من به عنوان کسی که جزو کابینه شهید رئیسی بودم که تبلور آن برنامه هفتم است و به مجلس اعطا شده است،‌ خودم را ملزم می دانم که تمام تعهدات را اجرا خواهیم کرد. مردم وقتی اعتماد را از دست می دهند که سیاستمداران اعتماد به نفس نداشته باشند و سیاه نمایی کنند.

او افزود:‌ در مقوله خصوصی سازی باید بررسی کنیم که چه مشکلی پیش آمده است،‌ در بحث سهام عدالت اتفاق خوبی بود. کارخانه ها را به بخش خصوصی دادیم و قانون را رعایت نکردیم و حقوق کارگر رعایت نشد و دولت و قوه قضائیه مجبور شدند این را حذف کنند. خصوصی سازی باید شفاف باشد. ما باید بنگاه های غیرکارآمد را که دولت ها به جای بدهی به بعضی از نهادها انداختند را بهره ور کنیم و در بورس شفاف کرده و واگذار کنیم. این به معنای کاهش سهم دولت در سرمایه گذاری ها نیست و سهم دولت به جز امور حاکمیتی که امنیت،‌آموزش و بهداشت است و دولت باید وجود آن ها را تضمین کند،‌ جایی باید باشد که یا مردم نمی خواهند یا نمی توانند در آن نقش داشته باشند. نکته بعدی این است که دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند‌،‌ بخش خصوصی شریک دولت است و باید از توسعه آن استفاده کرد چون کمک به افزایش درآمدهای دولت می کند و هزینه های دولت را کاهش می دهد.

مصطفی پورمحمدی: مردم به ما اعتماد ندارند

مصطفی پورمحمدی در ادامه گفت:‌ ما نباید واقعیت ها را نبینیم،‌ عملکرد گذشته راهنمای آینده است و همه برنامه های گذشته قانون بوده است چرا رهبری فرمودند ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرا شده؟‌ مشکل چی بود؟ فقط مجری برنامه ها اشتباه کردند یا برنامه هم اشتباه بوده است؟

او افزود:‌ دولت قبلی جناب آقای رئیسی برنامه را به مجلس پیشنهاد داد و دو سال طول کشید تا اجرا شود،‌ ما باید تعهدات خود را به مردم عمل کنیم. آن ها از ما قول و قرار گرفتند. ساختار برنامه مشکل دارد و جای آن اینجا نیست. مردم به ما اعتماد ندارند و پول هایشان را حاضر نیستند به تولید هدایت کنند،‌ نمی شود تا اعتمادسازی نکرد کار را پیش برد. نمی شود ما خودفریبی کنیم و خوش بینانه برخورد کنیم. مردم مسایل را لمس می کنند و کارشناسان دارند نظاره می کنند. من این حرفایی که زدم را با کارشناسان و جوانان انقلابی بسیار جدی صحبت کردم. ما تا اینجا آمدیم و این قدرت ها را تولید کردم و در این جایگاه والا قرار گرفتیم و در مقابل تحریم ایستادیم که توانمندی ملی است. تحریم بسیار مهم است اما ما مهم تر و قدرتمندتر هستیم و باید به آن باور داشته باشیم و اشتباهات خود را هم بپذیریم.

علیرضا زاکانی: مردم حرف‌های ناامید کننده شما را ناامید نکند

علیرضا زاکانی نیز در این مناظره گفت: مردم عزیز ما می توانیم، این حرف های نا امید کننده شما را نا امید نکند. ازادسازی اقتصاد از کمند دلار و پیگیری افزایش و تقویت ارزش پول ملی و جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد صورت می گیرد.

 وی ادامه داد: اصل ۴۴ را انجام دادیم اما اختصاصی سازی را به جای خصوصی سازی انجام دادیم.  خلق ثروت و توزیعی عادلانه است که در مسیر مشارکت مردم است. مردم نباید اعانه بگیر باشند. مسیر غلطی در گذشته طی کردیم. جناب قالیباف درباره نقدینگی حرف زدکه ۲۶ برابر شده است.

وی گفت: نقدینگی مهم است که سرگردان نشود و جای خاص برای آن تنظیم شود و برای سرمایه گذاری هزینه شود. نقدینگی ایران الان ۷۵ درصد است بنابراین نقدینگی به ذات بد نیست. 

وی درباره اظهارات پزشکیان گفت: آقای پزشکیان نکات کلی بیان کرد که در واقع همه چیز را به همه چیز گره زدند، نتیجه آن معلوم نشد چه شد و در آخر هم گفتند ما نمی توانیم. من در عجبم که چطور نامرد ریاست جمهوری شدند. اقای پزشکیان الان مردم اطلاعات و امار دست شان است شما که دانش و علم را مبنا قرار می دهید اینجا باید تاکید داشته باشید. ما شهرداری تهران بودیم و رفتیم با چین ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم، ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم و بیش از ۳۴۰ میلیارد یورو ضمانت نامه گرفتیم. رشد هشت درصدی متوجه نیروی انسانی و سرمایه و در کنار آن آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است. 

زاکانی درباره اظهارات پورمحمدی گفت: آقای پورمحمدی که راه را اشتباهی رفته است و با این روش نمی توان مردم داری کرد.

سعید جلیلی:‌ رئیس جمهور باید بداند چه مشکلاتی وجود دارد

سعید جلیلی نیز در این مناظره گفت: شما باید اولویت دشته باشید. همین نکاتی که دوستانی گفتند باید صادرات و ارز اوری داشته باشیم. باید به ماموریتی برای همه دستگاه ها تبدیل شود. ظرفیت بزرگ دانشگاه، استادان و دانشجویان را داریم چه ماموریتی برای آنها و برای ارز اوری و ایجاد شغل ایجاد کردیم؟ امروز با فناوری که کشور دارد می توان موفقیت های بزرگ انجام داد. همین موفقیت بود که  گاهی در دوره ای می گفتند می شود گاهی می گفتند نمی شود اما با برنامه ریزی می شود. همین استادانی که می گفتند جذب سرمایه گذاری نمی شود می گفتند توافق نمی شود مگر فلان چیز امضا شود.

وی گفت: برای جذب سرمایه گذاری باید بسته مجوزها را قبلا اماده کرده باشید که اگر کسی بخواهد سرمایه گذاری کند در دورن این ساختار اداری گیر نکند. چه صادرکننده چو وارد کننده در این مسیر دچار مشکل می شود. وقتی نگاه می کنیم یک ایرادی در تخصیص ارز وجود دارد و این ایراد را برطرف کنیم و کوتاه کنیم. برخی از موضوعات دست ما است و باید اولویت ها مشخص باشد رئیس جمهور بداند چه مشکلاتی وجود دارد.

پزشکیان:‌ تحریم فاجعه است

پزشکیان در نوبت دوم صحبت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ کشوری تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی رشد نداشته است. باید صادرات داشته باشیم و سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم. آقای قاضی زاده که گفت ما الان گران می خریم ارزان می فروشیم. الان کلی ضرر کرده است چه کسی باید جواب بدهد که چرا دارایی های مان را مفت می فروشیم و چیزی را که باید راحت بخریم داریم گران می خریم. ماشین دسته دوم برای ما افتخار شده است. برازنده جامعه ماست که ماشین دسته دوم بخریم؟ دولت دلار ندارد بدهد برای همان ماشین دسته دوم؟  تحریم فاجعه است. اینکه تحریم را دور می زینم بله دور می زنیم اما در این مسیر غلط کلی بخور بخور وجود دارد. از نظر امار فساد در دنیا نفر ۱۵ از اخر هستیم. این هم بخور بخور از کجا می اید و کسی نمی تواند جلوی ان را بگیرد.

وی گفت: با چین توافق و سرمایه گذاری کردیم اما گفتند تا به FATF نپیوندید سرمایه گذاری نمی کنیم. امکان دارد با تحریم هایی که که درست کردند شریک تجاری خوب داشته باشیم. مگر ادم هایی همینجوری جمع کنند شرکتی تجاری درست کنند. وضعیت اقتصادی را در ۴۰ سال می گوییم درست می شود اما روز به روز پول بدتر می شود. پول از کجا می خواهی بیاوری باید درامد کسب کنید. 

وی درباره پاسخ قالیباف گفت: ما به جای اینکه ۴۰ درصد بهره وری داشته باشیم ۱۲، ۱۳ درصد داریم نزدیک به ۴۰ درصد مفت از بین می بریم که بازیافت نمی شود، چه کسی باید جواب بدهد؟ در همین حقوق هایی که می دهیم تورم ۴۰درصد و رشد حقوق ۲۰ درصد است. این همه نخبه از کشور ما می رود و ما می گوییم درستش می کنیم. از این وعده ها می دهیم و روز به روز وضعیت مردم را بدتر می کنیم.

قالیباف:‌ کشور مدیر قوی می خواهد

سپس محمدباقر قالیباف با اشاره به سخنان سایر نامزدها گفت: آقای پزشکیان به انسجام اشاره کردند و آقای پورمحمدی به مسایل مرتبط با اقتصاد اشاره کردند و من هم قبول دارم و وقتی حرف از سرمایه گذاری می زنیم،‌ خودش یک بحث مهم است و بهره وری در کنار آن اهمیت دارد. بهره برداری یعنی درست اجرا کردن به این معنا که بتوانیم از ظرفیت اندیشمندان استفاده کنیم و تصمیم سازی کنیم. مهم ترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است و این موضوع مهم است. در برنامه هفتم شورای راهبری وجود دارد و هر کجا در اجرای برنامه مشکلی پیش آمد،‌ کمیته ای وجود دارد که اگر لازم شد اصلاحات را انجام دهد. اما قانون است و باید اجرا کنیم نمی شود کنار گذاشت و انسجام را از دست دهیم.

ما داریم منابع را هدر می دهیم و باید از این انرژی در حوزه پتروشیمی فقط هفت و نیم درصد استفاده می کنیم و اگر ما مراقب این هدر رفت ها باشیم می توانیم دو برابر ظرفیت خود را افزایش دهیم و مدیر قوی می خواهیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم. ما اقتصاد را پیش بینی پذیر نکردیم و تصمیمات غلط گرفته ایم. همین ۴۸ ساعت گذشته یک وزارتخانه بخشنامه ناگهانی منتشر کرده است و این باعث فرار سرمایه گذاران شده است.

انتقاد قاضی زاده از پورمحمدی

قاضی زاده در واکنش به سخنان دیگر کاندیداها گفت: باز هم حرف های کلی شنیدیم. حرف هایی که تکرار شده و مردم به آن اعتماد کردند و فرصت دادند و برای ما رشد اقتصاد منفی در یک دهه ایجاد کرده است. تصمیمات اشتباه ما را مردم هزینه می کنند. چرا اسم دولت را خانواده گذاشتم؟ چون هر تصمیمی که در ابعاد داخلی و خارجی می گیرم، مردم را هم پشت آن تصمیم به عنوان نسخه شفابخش قرار می دهیم اما این تصمیمات باعث می شود که بیش از 11 میلیون نفر مجرد داریم، حجم طلاق اضافه شده است. من در دولت خانواده به مسئله جزیی می پردازم و هر تصمیمی که می گیریم اثر آن در زندگی مردم چه می شود. 

وی در ادامه با اشاره به سخنان پورمحمدی گفت: دوستان به جای اینکه موضوعات را مطرح کنند که نسخه های قبلا ارائه شده است و نتیجه آن بد بوده است دوباره از طرح آن بپرهیزند که اینکه با چه نسخه ای مسئله را حل و فصل کنیم. اقتصادمان پیش بینی ناپذیر است و می خواهیم بخش خصوصی را وارد مشارکت کنیم. 

وی ادامه داد: جایی باید دولت وارد شود که بخش خصوصی وارد نشده است و هر روز نباید از جیب صادر کننده هزینه کنیم. 

وی گفت: برای جلب سرمایه گذاری باید بسته مشرکت درست کنی.م شهرک صنعتی مشترک درست کنیم. از این تولیدات به صورت ویژه حمایت کنیم. ما در راهبری صنعتی سیاست های ارزی تجاری مان معکوس است و باید سیاست تجارت خارجی به نفع تولید و خانوار باشد و سیاست های ارزی به نفع تولید باشد. این همه شرکت دانش بنیان داریم که روغن داخلی با کیفیت بالاتر می توانند ایجاد کنند و باید کاری کنیم مردم با ایجاد رقابت و قدرت، امکان انتخاب کالای با کیفیت ارزان پیدا کنند.

مصطفی پورمحمدی: تحریم ها مهم است

مصطفی پورمحمدی نامزد دیگری بود که درباره برنامه هفتم توسعه و پرسش متخصصان پاسخ داد و گفت:‌ ما همه اقتصادی را می دانیم و با اعداد و ارقام آشنایی زیادی داریم اما مردم لمس می کنند و روزمره درگیر مشکلات اقتصادی هستند. وقتی با کارشناسان بسیاری مباحثه داشتم و نظرات آنان را شنیدم یک دغدغه مشکلات جدی دارند و معتقدند مسئله اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی صرفا راه حل اقتصادی ندارد و مقوله ای پیوسته با مسایل دیگر است. نمی شود بدون توجه به مسایل دیگر راه حل ارائه داد و نظر من نیز همین است. مگر می شود یک مشکل مهم مانند مسایل اقتصادی را از این منظر حل کنیم؟ در عرصه بین الملل ما با تحریم ها رو به رو هستیم و به راحتی می گویند مهم نیست؟ مگر می شود؟ تحریم آزاردهنده است و حمل و نقل مالی را دچار مشکل کرده است. ما در لیست سیاه قرار گرفتیم و تمام مسایل تجاری ما قفل شده است. از آن طرف در داخل کشور حرکات سیاسی و حمله به سفارتخانه ها می شود و مشکلات و تحریم ها را بیشتر می کند. همچنین در موضوعاتی چون جنگ اوکراین و تایوان هزینه را می دهیم اما نمی توانیم از فرصت آن استفاده کنیم.

او ادامه داد:‌ اقتصاد ما بزرگ است و ما باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تامین کنیم. مگر می شود مسایل داخلی را نادیده گرفت،‌ رهبری بارها بر این موضوع تاکید کردند اما ما گوش نکردیم و یکسری داریم آسیب می زنیم و مردم را مایوس کردیم. ما نمی توانیم بدون وفاق ملی مشکلات و تحریم ها را حل کنیم،‌ ضمن اینکه باید اعتمادسازی کنیم.

علیرضا زاکانی:‌ تشخیص غلط به برنامه غلط منجر می شود

علیرضا زاکانی دیگر نامزدی بود که در پاسخ به پرسش طرح شده،‌ در این مناظره گفت: امید دارم بتوانیم ادامه دهنده راه شهیدان اهل خدمت باشیم. بنده یک پزشک هستم. اگر تشخیص غلط بدهد نسخه غلط می دهد. تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر می شود. مشکل اقتصاد ایران تحریم امریکا نیست. تجویزهای اقتصادی امریکاست. بنابراین برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت های داخلی منطقه ای و جهانی قائلیم. باید با تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزاش قدرت پول ملی بکنیم.

وی ادامه داد: جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. نکته سوم حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم. بزرگترین ناترازی اقتصای ما دخل و خرج است که با ریال درامد کسب می کنیم و با دلار خرج می کنیم و تا وقتی حل نشود اساسا امکان حل موضوع وجود ندارد. برای اقتصاد اقتصاد نسخه های غلط می پیچیم. از سال ۶۹ که نسخه تغییر اقتصادی تعیین کردند دنبال رهاسازی نرخ ارز و تضعیف دولت بودند. اما باید به قدرت پول ملی برگشت. 

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه تولید هم توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده بالا مدنظر هست و در خصوص مردم و مشارکت مردم هم مبتنی بر قانون اساسی امکانی باید ارائه شود چون با تکیه بر فناوری می شود فرایندها را کوتاه کرد. مردم را در اقتصاد باید وارد کرد و در خلق ثروتی که توزیع شد توزیع عادلانه شود.

سعید جلیلی:‌ سوال مطرح شده دو ایراد دارد

سعید جلیلی در ادامه در پاسخ به سوالات دو ایراد گرفت و گفت: اگر چیزی قانون می شود و باید انجام شود در چنین مقطعی نباید در آن تردید ایجاد شود،‌ اگر ما از رشد ۸ درصد صحبت می کنیم،‌ یک ضرورت است و مردم باید انتخاب کنند این امر را کدام عزیز می تواند محقق کند. نکته دوم این است که در برنامه برای اینکه رشد محقق شود عوامل متعددی وجود دارد. اینکه ما فقط رشد را منوط به سرمایه کنیم نگاه ناقصی است و رشد عوامل متعددی دارد.

او ادامه داد: استفاده از نیروی انسانی و مدیریت سرمایه بسیار مهم است و ما باید از فناوری های مهمی که می تواند رشد را ایجاد کند بسیار مهم است. نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر قرار است رشد ۸ درصد داشته باشیم و در برنامه هفتم هم آمده است،‌ ۴۷ برنامه از دولت خواسته شده تا تهیه کند و زمان بندی تعیین کرده است. اگر ما در اصل آن تردید داشته باشیم رشد محقق نمی شود و کار ما را عقب می اندازد. امروز این رشد محقق می شود به شرط آنکه از فردای انتخابات کار را شروع کنیم. اما یک شرط دارد و آن هم این است که باید فرصت های کشور را بشناسیم و اینکه در شعار یک جهان فرصت اشاره کردیم واقعی است. امروز فرصت های بسیار ارزشمندی داریم که لازمه آن جهش ایران است و می توانیم رشد ۸ درصد را در چهار سال آینده و برنامه هفتم به آن برسیم.

این نامزد گفت:‌دولت باید نقش آفرین باشد و بتواند برای هر یک از آحاد کشور که استعدادی دارد و می تواند کاری انجام دهد،‌ بستر لازم را فراهم کند.

قالیباف: اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد

سپس نوبت به محمدباقر قالیباف رسید که با اشاره به وظایف رئیس جمهور و اهمیت انتخاب مردم گفت:‌ رئیس جمهور یکی از وظایف مهمش توجه به حقوق شهروندان است و رئیس جمهور باید به گونه ای انتخاب شود که ضامن حل این مشکلات شود. البته بدون شک با کمک خود مردم این کار انجام خواهد شد.

او ادامه داد:‌ امروز بازنشستگان در بخش لشکری،‌ کشوری و ... همه با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. ما در دهه نود مشکلات سختی را پشت سر گذاشتیم،‌ ما دوره کرونا گذراندیم و مادران و زنان کار سختی را انجام دادند و مشکلات اقتصادی را به دوش کشیدند. الان باید جبران شود و در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و تنها سندی است که میثاق ملی ماست. رئیس جمهور باید حواسش به همه پروژه ها باشد و ما باید قفل این موضوع را بشکنیم و نقاط قوت و ضعف را بشناسیم. من معقتدم ظرفیت های کشور آن قدر وجود دارد. در دولت خدمت و پیشرفت اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد.

در ادامه این مناظره مسعود پزشکیان درباره برنامه خود گفت: برای هر اقدامی یک مشکل اساسی داریم اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت جناح ها را در جریان اجرای برنامه همراه خود بکنیم هر چقدر که برنامه درست بیویسیم مثل همه برنامه های دیگر معطل می ماند. یعنی لازمه اجرای برنامه، اول حضور همه و مشارکت به دور از اختلاف، استفاده از کارشناسان برجسته و نخبه و دانشگاهی و یک عده که به اسم کارشناس می آوریم اما کارشناس نیستند، نمی تواند ما را به هدفی که در برنامه است برساند. 

وی درباره برنامه هفتم توسعه گفت: شورای نگهبان به آن اشکال گرفت و به مجلس آمد و ماده ای به آن اضافه کردند که ته مانده الحاقی ۳۵ بود که ۲۶ بند را دولت باید بازنگری می کرد و به مجلس ارائه میکرد. معنی این حرف این است که دولت باید روی ۲۶ برنامه ریزی کند که غیرممکن است. در این ماده ۳۵ به دولت فرصتی می دهد. یک برنامه دیگر که علاوه بر انسجام داخلین نیاز است امکان ندارد بدون ارتباط یا باز کردن مرزها با دولت هایی که در منطقه هستند و با دنیا بتوانیم به آن هشت درصد برساینم.رشد هشت درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول می خواهد. در حالت عادی این ۲۰۰ میلیارد دلار تهیه آن غیر ممکن است. اینکه چگونه دنبال برقراری ارتباط باشیم. اگر کاری که در داخل باید بکنیم تولید کنندکان و اتباق بازرگانی و کسانی ک در تولد مشارکت دارند میدان بدهیم در تصمیم سازی دست شان باز باشد و نباید در این مملکت یک تولید کننده بدنش بلرزد که فردا چه بلایی سرش می پایداید چون قوانی را لحظه به حظه می نیوسم و مشکلاتی ایجاد می کنیم یهچ تولید کننده ای امینت سرمایه گذاری ندارد.

قاضی زاده هاشمی: مردم از وعده ها خسته شدند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی به عنوان نخستین کاندیدایی که در مناظره اقتصادی برنامه های خود را اعلام کرد، اولین سوال را درباره اینکه آنچه در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است را قبول دارد یا نیازمند اصلاح می داند؟ پاسخ داد.

او پیش از پاسخ به این سوال، خطاب به دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری، گفت: عرضی نسبت به برادران عزیز و تذکری به خودم دارم. من که جوان ترین کاندیدای ریاست جمهوری هستم شاید شاید ۲۰ سال سابقه کار اجرایی داشته باشم. اما دیگران به عنوان رجل سیاسی شناخته شده اند. طوری حرف نزنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده و برگردیم به همه چیزی که فقط در گذشته بود، نقد کنیم. 

وی افزود: الان بحث وعده هاست. مردم از وعده خسته شده اند و باید و نباید گفتن، کار ساده ای است. این که بگوییم این بشود یا نشود. باید بگوییم کاری که می خواهیم انجام دهیم چگونه انجام می دهیم و با چه روشی می خواهیم انجام بدهیم. 

این نامزد درباره سوالی که مطرح شد، اظهار داشت: این وعده دادن ها باعث می شود مردم باور کنند. وقتی در عمل به تحقق نمی رسد،‌ ناامید می شوند.

وی درباره سوالی که مطرح شد، اظهار داشت: این وعده دادن ها باعث می شود مردم باور کنند. وقتی در عمل به تحقق نمی رسد نیمی از مردم نا امید می شوند و با صندوق قهر میکنند شاید اگر بین وعده و حرف و عمل یکی ببیند تمایل پیدا می کند به میدان بیایند و رای بدهند. اگر بخواهیم خیلی خلاصه برای رشد هشت درصد بین 20 تا 250 میلیادرد دلار نیازمد سرمایه گذرای هستیم با فرض اینکه ناترازی انرژی را هم بتوانیم کنترل کنیم شاید جدی ترین کار اجرای تام قانون هدفمندی یارانه است که به درستی انجام نشده است و ما در در مورد سرمایه گذاری داخلی اکثر منابع دولت صرفه هزینه ای دولت می شود و به بخش خصوصی اعتماد نکردیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.