شماره روزنامه ۶۱۳۳
|

  • اصلاحات ارزی بودجه‏‏‏‌ای

    دنیای اقتصاد -مرضیه احقاقی: فعالان صنعتی و صادرکنندگان در طول سال‌های گذشته همواره خواستار اصلاح شرایط اقتصادی و تک‌نرخی‌شدن قیمت دلار با هدف ارتقای حضور در بازار جهانی بوده‌اند. بودجه‌ سال‌۱۴۰۴ موضوع اجرای اصلاحات تدریجی ارزی را مجددا مطرح کرده‌است. رئیس دولت چهاردهم در جریان تقدیم لایحه بودجه ‌به نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی به موضوع اصلاح نظام ارزی کشور تاکید کرد. در کلیات مطرح‌شده بودجه ‌سال‌آتی، نرخ ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی، ثابت‌مانده اما به افزایش تدریجی نرخ تسعیر کالاهای اساسی متناسب با تورم تاکید شده‌است، بنابراین باید این‏‏‏‌طور ادعا کرد که دولت چهاردهم در راستای کاهش تعدد نرخ ارز یا کاهش تدریجی فاصله قیمتی دلار در حرکت است، هرچند در این مسیر شرایط سیاسی را در کنار اصلاحات اقتصادی‌ همگام ساخته است.
  • استوار در میان بحران‌ها

    اتاق بازرگانی آمریکا در اسپانیا (AmChamSpain) یک نهاد غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که در سال‌۱۹۱۷ تاسیس شده‌است. این نهاد، به‌عنوان بهترین پلتفرم شبکه‏‏‏‏‏‌سازی و حمایت از کسب‌وکارها در اسپانیا شناخته می‌شود. بیش از ۲۷۰ شرکت عضو این اتاق، با ایجاد بیش از یک‌میلیون شغل مستقیم و غیر‌مستقیم، دارای گردش مالی ۲۴۸‌میلیارد یورویی در کشور اسپانیا هستند که تقریبا معادل ۲۶‌درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. اتاق بازرگانی ایالات‌متحده در اسپانیا، بخشی از شبکه اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی آمریکا در سراسر جهان(AmCham) است. این نهاد، مهم‌ترین سازمان تجاری در ایالات‌متحده بوده و بیش از ۳‌میلیون شرکت عضو دارد.
  • درآمد دولت از واردات چقدر است؟

    دنیای‌اقتصاد: طبق بخش اول لایحه بودجه‌۱۴۰۴ منابع درآمد دولت از محل حقوق ورودی در بودجه‌سال‌۱۴۰۴ تعیین شد. به گزارش «ایسنا» طبق لایحه بودجه‌۱۴۰۴ از مفروضات منابع و مصارف عمومی دولت در سال‌۱۴۰۴ حقوق ورودی حاصل از ارزش کل واردات کشور در این سال‌۶۱.۲‌میلیارد یورو خواهد بود.
  • تفاهم‌نامه همکاری اتاق همدان و اتاق مشترک ایران و قزاقستان امضا شد

    دنیای‌اقتصاد: در نشست توسعه همکاری تجاری استان همدان و قزاقستان که با حضور سفیر این کشور در تهران، برگزار شد، ضمن تبادل‌‌‌‌‌‌نظر در مورد توسعه همکاری‌های دوجانبه، تفاهم‌نامه همکاری اتاق همدان و اتاق مشترک ایران و قزاقستان نیز امضا شد. نشست توسعه همکاری تجاری استان همدان و قزاقستان با حضور سفیر قزاقستان در تهران، رئیس اتاق همدان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان و جمعی از فعالان اقتصادی استان همدان برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در ابتدای این نشست، ضمن معرفی ظرفیت‌های همدان در بخش‌های مختلف، گفت: در نشست حاضر، تفاهم‌نامه توسعه تجاری و فرهنگی بین ۲کشور امضا می‌شود و همدان آمادگی امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با قزاقستان را نیز دارد.
  • با ابلاغ بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌های جدید، تولیدکنندگان را از تولید پشیمان نکنید

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق سمنان با اشاره به مشکلات محیط کسب‌وکار که فعالان اقتصادی را به‌‌‌‌‌‌‌زحمت مضاعف می‌‌‌‌‌‌‌اندازند، از مسوولان خواست با تصویب قوانین و بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌های جدید، تولیدکنندگان را از کار تولیدی پشیمان نکنند.
  • نظارت مجلس بر اجرای قوانین موجود تقویت شود

    دنیای‌اقتصاد: فعالان اقتصادی استان کرمان با انتقاد از معضلاتی نظیر بخشنامه‌‌‌‌‌‌های خلق‌الساعه و آیین‌نامه‌‌‌‌‌‌های جدید برای قوانین موجود، از اعضای کمیسیون برنامه‌‌‌‌‌‌وبودجه مجلس خواستند نظارت بر اجرای قوانین موجود را تقویت کنند. نشست فعالان اقتصادی کرمان با رئیس و اعضای کمیسیون برنامه‌‌‌‌‌‌وبودجه مجلس شورای‌اسلامی در محل اتاق کرمان برگزار شد. بحث درباره چالش‌های مختلف از تعهدات ارزی تا بخشنامه‌‌‌‌‌‌های خلق‌الساعه از محورهای این نشست بود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، لازم‌‌‌‌‌‌الاجرا‌شدن برنامه هفتم و آغاز کار مجلس و دولت را فرصت مناسبی برای آغاز نگرش جدید در اقتصاددانست و افزود: ما در کرمان با تمام توان به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی آماده کار هستیم و امیدواریم همه ما بتوانیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
  • ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در ارتباط با قوای سه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گانه

    دنیای اقتصاد: در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، بر اهمیت تقویت روابط موثر بین اتاق‌ها و دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز کشور و معرفی ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در اقتصاد تاکید شد. روسای اتاق‌های سراسر کشور در نشست اخیر با اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران ضمن اشاره به ضرورت معرفی ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در سطح جامعه، برقراری روابط مستمر و موثر با قوای سه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی را لازم و مهم توصیف کردند.
  • مسوولان به زنگ خطر شامخ توجه کنند

    دنیای‌اقتصاد: هفدهمین نشست از دوره دهم هیات‌نمایندگان اتاق ایران با حضور نمایندگان بخش‌خصوصی برگزار شد. تحولات منطقه‌ای، لایحه بودجه‌۱۴۰۴ و مباحث محیط کسب‌وکار از موضوعات اصلی این نشست است. سهراب شرفی، عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایران درباره مسائل ساختاری در اتاق بازرگانی گفت: باید راهبردهایی برای رشد و توسعه اقتصادی تنظیم شود، اما در عمل اتاق درگیر مشکلات زیادی است که باید برای این موارد چاره‌‌‌‌‌‌اندیشی کند.
  • تعارض منافع دولت و بخش‌خصوصی زیاد شده‌است

    دنیای‌اقتصاد: تعارض منافع و دیدگاه‌های دولت و بخش‌خصوصی زیادشده و امروزه مسائلی را مطرح می‌کنیم که خودمان آنها را ایجاد کرده و بهتر است دنبال مقصر نگردیم. به گزارش «ایلنا» غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه‌مجلس شورای‌اسلامی درمیان نمایندگان بخش‌خصوصی گفت: در بودجه ‌نمی‌توانیم همه‌چیز را درست کنیم، این واقعیتی است که باید بپذیریم. وی افزود: تعارض منافع و دیدگاه‌های دولت و بخش‌خصوصی زیادشده و امروزه مسائلی را مطرح می‌کنیم که خودمان آنها را ایجاد کرده‌ایم و بهتر است دنبال مقصر نگردیم.تاجگردون تصریح کرد: فکر می‌کنم مهم‌ترین چالش ما مساله ارز و نوع تخصیص آن است. رئیس کمیسیون بودجه ‌اظهار کرد: تصمیم‌گیری در مورد ارز خیلی سخت است زیرا بین عموم مردم و تولیدکنندگان و صادرکنندگان تعارض منافع در مورد قیمت‌گذاری ارز وجود دارد. وی تصریح کرد: کمیسیون بودجه‌با درخواست‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان و اقتصاد ایران آشناست و مطلع است که تعهدات ارزی معضل جدی برای صادرکنندگان است.
  • تامین ارز واردات صنایع به ۲۹.۵میلیارد دلار رسید

    دنیای‌اقتصاد: اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ایران درخصوص آمار تامین ارز واردات صنایع گفت: بانک‌مرکزی از ابتدای سال‌جاری تا ۳۰ مهرماه، برای واردات سه گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و همچنین نیازهای خدماتی، مبلغ ۳۸‌میلیارد و ۸۵۲‌میلیون دلار تامین ارز کرده‌است. ۲۹‌میلیارد و ۴۹۰‌میلیون دلار از ارز تامین‌شده به بخش صنعت تخصیص داده شده‌است؛ از این حجم، ۲۰‌میلیارد و ۹۳۶‌میلیون دلار با ارز نیمایی و ۸‌میلیارد و ۵۵۴‌میلیون دلار با نرخ توافقی تامین شده‌است. شایان ذکر است، بانک‌مرکزی از ابتدای سال‌تا تاریخ۳۰ مهرماه۱۴۰۳، ۸‌میلیارد و ۴۷۸‌میلیون‌دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو تامین کرده‌است.
  • تولیدکنندگان و صادرکنندگان در خط‌مقدم جنگ هستند

    دنیای اقتصاد: آیین روز ملی صادرات، فرصتی بود تا علاوه‌بر تقدیر از صادرکنندگان ممتاز، مدال‏‏‏‏‌آور و نمونه کشور، به واکاوی دلایل و سیاست‌های ضدصادراتی پرداخته شود که تبدیل به سدی در مقابل ارزآوری و رشد صادرات غیرنفتی کشور شده و تراز تجاری منفی بیش از ۱۶‌میلیارد دلاری در سال‌گذشته و ۷‌میلیارد دلاری در ۶ ماه نخست سال‌جاری را به‌دنبال داشته‌است. صادرکنندگان در بیست و هشتمین سالروز ملی صادرات که با حضور رئیس‏‏‏‏‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، تعهد ارزی، فاصله نرخ ارز آزاد و دستوری نیما، تورم بخشنامه‏‏‏‏‌های متناقض، عدم‌هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری، محدودیت نقل و انتقالات مالی، مشکلات نظام بانکی و ناترازی‏‏‏‏‌هایی که منجر به ایجاد محدودیت برای تولیدشده‌است را گلوگاه‌های رشد صادرات عنوان کردند و هشدار دادند در صورت تداوم تنبیه صادرکنندگان با سیاست‌های ضدصادرات، کسری تجاری کشور در ماه‌های آینده افزایش می‏‏‏‏‌یابد. فعالان اقتصادی در این همایش همچنین به زنجیره فساد و رانتی اشاره کردند که منشأ آن سیاست ارز چند نرخی است. خام‏‏‏‏‌فروشی، سهم پایین کالاهای با ارزش‌افزوده در سبد صادراتی کشور و عدم‌تنوع مقاصد و بازارهای صادراتی از دیگر مواردی بود که در سالروز ملی صادرات به آنها پرداخته‌شد. براساس آمار ارائه‌شده در حال‌حاضر به دلایل عدیده، تمرکز جغرافیایی صادرات کشور به‏‏‏‏‌گونه‏‏‏‏‌ای است که سهم ۵شریک اصلی صادراتی کشور، حدود ۷۳‌درصد از صادرات کشور است.
  • چرا مطالبات کشاورزان پرداخت نمی‌شود؟

    دنیای‌اقتصاد: پرداخت مطالبات گندمکاران به چالشی جدی در ماه‌های اخیر بدل شده‌است. نایب‌رئیس مجلس شورای‌اسلامی درباره پرداخت‌نشدن مطالبات گندمکاران گفت: از دولت خواهش می‌کنیم مطالبات گندم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کاران را پرداخت کند.
  • اقتصاد دریامحور؛ محرک توسعه

    دنیای اقتصاد: اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی، توسعه‏‏‏‏‏‏‏‏‌ای و کنشگرا و درنهایت، تحول آفرین است. توسعه با اتکا به ظرفیت‌های دریایی با موضوعات مختلف توسعه‏‏‏‏‏‏‏‏‌ای و حاکمیتی مانند جمعیت‏‏‏‏‏‏‏‏‌پذیری، ایجاد زیرساخت‌ها و ارتباطات گره‌خورده است. با توجه به هدف‏‏‏‏‏‏‏‏‌گذاری رشد اقتصادی ۸‌درصدی در برنامه هفتم توسعه و همچنین ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب در سال‌۱۴۰۲، این موارد بیش از پیش مورد‌توجه قرار گرفته‌است.
  • اجماع برای تحدید استقلال اتاق؟

    دنیای اقتصاد : اگرچه بدنه بخش‌خصوصی بر این باور است که قانون قدیمی اتاق بازرگانی نیاز به اصلاح و به‌روز‌رسانی دارد، اما به‌نظر می‌رسد آنچه امروز به‌عنوان تغییر قانون اتاق در مجلس در جریان است، چندان با اهداف بخش‌خصوصی برای حفظ استقلال اتاق منطبق نیست. تغییر قانون اتاق‌های بازرگانی پس از چندین دوره کش و قوس در مجلس، مجددا مورد‌توجه بهارستانی‌ها قرارگرفته‌است.
  • مهلت رفع تعهد ارزی تا پایان سال ‌تمدید شد

    دنیای‌اقتصاد: بر اساس مصوبات کارگروه برگشت ارز حاصل از صادرات، دسترسی به کوتاژهای صادراتی مربوط به سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ و رفع تعهد ارز حاصل از صادرات تا پایان سال‌جاری تمدید شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر