شماره روزنامه ۶۰۴۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۲۰ دنیای اقتصاد

اخبار بازار نفت - روزنامه شماره ۶۰۲۰

  • عزم قطر در تصاحب بازار LNG

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: قطر، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) در کنار آمریکا، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای دوبرابر‌کردن ظرفیت تولید خود داشته و قصد دارد تا سال‌۲۰۲۶ ظرفیت فعلی را به ۱۲۶‌میلیون ‌تن در سال ‌برساند. شرکت دولتی قطر انرژی در حال‌حاضر قراردادهای فروش بلندمدت برای ۲۵‌میلیون‌ تن LNG را امضا کرده و انتظار دارد تا پایان سال‌جاری قراردادهای بیشتری را نهایی کند. این قراردادها شامل توافق‌نامه‌های بلندمدت با کشورهایی مانند هند، چین، ایتالیا، هلند، فرانسه و بنگلادش است. این توافق‌نامه‌ها نشان‌دهنده استراتژی پیشگیرانه قطر در پاسخ به اختلالات تجارت‌جهانی انرژی، به‌ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین است. این توسعه قطر را به‌عنوان یک بازیگر مهم در بازار جهانی LNG مطرح کرده و در کنار خنثی‌کردن ریسک‌های ژئوپلیتیک، چالش‌های زیست‌محیطی منطقه را نیز به حداقل می‌رساند. این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس با دو برابر‌کردن ظرفیت تولید خود و ایجاد مشارکت‌های بین‌المللی قوی، قصد دارد رهبری و قابلیت اطمینان خود را به‌عنوان تامین‌کننده اصلی LNG در چشم‌انداز انرژی در حال تحول حفظ کند.
  • تکمیل طرح‌های ناتمام نفت‌‌‌‌وگاز

    از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تعداد ۱۳۲طرح کلان ناتمام به ارزش ۲۸.۵میلیارد دلار تکمیل و همچنین عملیات اجرایی ۵۰ طرح کلان جدید به ارزش ۴۷.۵میلیارد دلار آغاز شده‌است. به گزارش «شانا» یکی از حوزه‌های مهمی که در سال‌های اخیر بعد از خروج آمریکا از برجام، آسیب‌های زیادی دیده بود، مساله تولید و صادرات نفت، گاز و فرآورده‌های حاصل از آنها بود، به‌طوری‌که صادرات نفت از سال‌۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ همواره کاهش داشت و در سال‌۲۰۲۰ متوسط صادرات روزانه نفت به زیر ۴۰۰‌هزار بشکه در روز رسیده بود. از طرفی عدم‌سرمایه‌گذاری و توقف بسیاری از کلان پروژه‌های حوزه نفت و گاز، آسیب‌های وارده شده به تولید و اقتصاد کشور را دوچندان کرده‌بود.
  • آفریقا و افق توسعه نفتی

    دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد: شرکت‌‌‌‌‌ نروژی Carbon Circle که از پیشگامان دنیا در جذب کربن به‌حساب می‌آید، به‌‌‌‌‌تازگی وارد یک سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت انگلیسی-نیجریه‌‌‌‌‌ای Amplus VGE، شده تا با شرکت در یک مناقصه، کشف و بهره‌‌‌‌‌برداری از میادین جدید نفت و گاز در غرب‌آفریقا را هدف قرار دهند. آنها قصد دارند از این طریق، پتانسیل کامل استفاده‌نشده خود را به منصه‌‌‌‌‌ظهور رسانده و در عین‌‌‌‌‌حال به‌زعم خود، در شتاب‌‌‌‌‌ بخشیدن به فرآیند جذب کربن نیز کمک کنند. استیوگاردین، مدیرعامل Amplus در این‌باره گفت: «مدتی است که Amplus علاقه زیادی به ارائه رویکرد و راه‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌های جدید به منطقه غرب‌آفریقا داشته‌است و ایجاد این سرمایه‌گذاری مشترک، گامی کلیدی برای ما به‌حساب می‌آید.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر