نیاز روزانه  جهان  به بیش از ۱۰۰‌میلیون  بشکه نفت

مدیرعامل آرمکو تصریح کرد: پیشرفت در پدیده انتقال انرژی در کشورهای درحال‌توسعه، بسیار کندتر و پیچیده‌‌‌‌‌تر از اوضاعی است که بسیاری انتظارش را داشتند. ناصر همچنین خواستار بازنگری در سیاست‌های کشورهای درحال‌توسعه شد. وی ادامه‌داد: با وجود پدیده گذار، با توسعه اقتصادها و افزایش استانداردهای زندگی، احتمال می‌رود در کشورهای درحال‌توسعه و کمتر توسعه‌‌‌‌‌یافته برای مدت طولانی شاهد رشد قابل‌توجهی در تقاضای نفت باشیم و درحالی‌که این رشد در نقطه‌‌‌‌‌ای متوقف می‌شود، احتمالا طولانی باشد. مدیرعامل آرامکو گفت: اگر چنین باشد، به‌‌‌‌‌طور واقع‌‌‌‌‌بینانه تا سال‌۲۰۵۰میلادی روزانه به بیش از ۱۰۰‌میلیون بشکه نفت نیاز است و این موضوع با برآوردهایی که معتقدند تقاضای نفت تا آن زمان به تنها ۲۵‌میلیون بشکه در روز می‌رسد، در تضاد کامل است. ناصر افزود: کشورها باید سبدی متشکل از انواع انرژی را برگزینند که به آنها کمک کند اهداف جاه‌‌‌‌‌طلبانه خود در زمینه تغییرات آب‌وهوایی را با سرعت و روشی متناسب محقق کنند، تمرکز اصلی ما باید بر اهرم‌‌‌‌‌های موجود کنونی باشد. وی ادامه‌داد: اینها شامل تشویق سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز مورد‌نیاز کشورهای درحال‌توسعه و اولویت‌دادن به کاهش انتشار کربن مرتبط با منابع ناتعارف از طریق بهبود کارآیی انرژی و توسعه فرآیندهای جذب، استفاده و ذخیره کربن است.

مدیرعامل آرامکو تصریح کرد: با وجود‌ تریلیون‌‌‌‌‌ها دلار سرمایه‌گذاری در زمینه پدیده جهانی گذار انرژی جهانی، تقاضا برای نفت و زغال‌سنگ در بالاترین حد خود قرار دارد و ضربه چکشی به طرح‌های گذار انرژی وارد می‌کند. ناصر گفت: آسیا که بیش از نیمی از منابع انرژی جهان را مصرف می‌کند، هنوز هم برای ۸۴‌درصد از انرژی مورد‌نیاز خود به منابع متعارف متکی است.

وی افزود: به‌جای جایگزین‌کردن تقاضا برای انرژی معمولی، جایگزین‌‌‌‌‌ها بیشتر با رشد مصرف روبه‌رو هستند. مدیرعامل آرمکو ادامه‌داد: روند تغییر به سمت استفاده از وسایل نقلیه برقی در آسیا، آفریقا و آمریکای‌لاتین نسبت به چین، آمریکا و اتحادیه اروپا عقب‌افتاده است، زیرا مصرف‌کنندگان با نگرانی‌های مربوط به مقرون‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌صرفه‌بودن و زیرساخت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ناصر گفت: پیشرفت خودروهای برقی هیچ تاثیری بر ۷۵‌درصد دیگر تقاضای جهانی نفت ندارد، زیرا بخش‌های عظیمی مانند حمل‌ونقل سنگین و پتروشیمی جایگزین‌‌‌‌‌های مقرون‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌صرفه کمی برای نفت و گاز دارند. کشورهای درحال‌توسعه ممکن است برای تامین مالی انتقال انرژی سالانه به ۶‌تریلیون دلار نیاز داشته باشند و ناصر از آنها خواست در سیاستگذاری آب و هوا سهم بیشتری داشته باشند.