شرایط برای سرمایه گذاری سودآور در منطقه فراهم است

وی افزود: استقرار واحدهای تولید سیمان با ظرفیت ۱۰ میلیون تن، واحدهای تولید آلومینیوم با ظرفیت یک میلیون تن و واحدهای پتروشیمی با ظرفیت ۵ میلیون تن از اهداف شکل گیری این منطقه است و بر همین اساس حدود ۷۰۰ هکتار از ۵۴۰۰ هکتار فاز یک منطقه ویژه لامرد برای احداث صنایع پتروشیمی با ظرفیت تولید ۵ تن در سال اختصاص یافته که هم‌اکنون با متقاضیان فعالیت در این عرصه در حال رایزنی هستیم. این مقام مسئول اظهارکرد: عبور خطوط اصلی گاز پالایشگاه پارسیان به مراکز کشور در مجاورت این منطقه، سبب شده است برای تامین گاز موردنیاز صنایع مستقر دغدغه ای نداشته باشیم و با مذاکرات انجام شده به سرمایه گذاران اطمینان می‌دهیم در این خصوص با چالش و مشکلی مواجه نخواهند بود. حقایقی افزود: در حال تمهید مقدمات و انجام فراخوان مناقصه ایجاد کیلومتر خط انتقال و احداث ایستگاه برای انتقال گاز مورد نیاز منطقه هستیم.

وی همچنین پیرامون تامین برق برای صنایع مستقر در منطقه متبوعش خاطرنشان کرد:عملیات اجرایی برای احداث نیروگاه هزار مگاواتی شروع شده که بر اساس پیش بینی‌های به عمل آمده ۵۰۰ مگاوات برق تولیدی صرف واحدهای تولید آلومینیوم و ۴۰۰ مگاوات برای دیگر صنایع از جمله واحدهای پتروشیمی و صنایع مرتبط در نظر گرفته شده است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد از طی مراحل قانونی برای استحصال آب مورد نیاز صنایع از دریا با رعایت پارامترهای گوناگون خبر داد و افزود: سرمایه گذاری در این زمینه بسیار مقرون به صرفه است، چرا که از هم اکنون سازمانهای متولی خرید تضمیمنی آب را متقبل شده و اسناد مناقصه این کار آماده است. وی با اشاره به عنایت ویژه وزارت متبوع و رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: تاکنون برای ایجاد زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزون‌بر ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده‌است. تلاش دست‌‌اندرکاران معطوف به استفاده از تجهیزات با کیفیت داخلی برای رونق بخشی به مرکز تولید و حفظ اشتغال بوده‌است.

حقایقی تصریح کرد: در این بازه زمانی و با توجه به زیرساخت‌های انجام شده، بستر مناسبی برای سرمایه گذاری فراهم شده است و مدیریت ارشد استان فارس رویکرد مطلوبی برای تسهیل شرایط برای حضور سرمایه گذاران دارند. از این رو متقاضیان با فراغ بال و آرامش خاطر می‌توانند در این خصوص اقدام کنند. وی گفت : استقرار منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان با حدود ۸۵۰۰ هکتار وسعت و در یکی از مستعدترین و در عین حال محرومترین نقاط کشور حاکی از دقت مسئولان ارشد برای استفاده از مزیت‌های موجود منطقه ای و توجه به شاخص‌های اساسی در راستای محرومیت‌زدایی است. این مقام مسئول گفت :با توجه به مشوق‌های سرمایه گذاری و مزیت‌های گمرکی، برتری‌های نسبی و موقعیت جغرافیایی، مجوزهای اخذ شده، مطالعات صورت گرفته و امکانات زیربنایی موجود در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، روند ایجاد زیرساخت‌ها و شکل گیری صنایع بر اساس برنامه زمان بندی شده در حال اجراست.

وی یادآور شد: مطالعات ژئوتکنیک و هیدرو گرافی منطقه، مطالعات لرزه‌نگاری، هواشناسی، زیست‌محیطی و همچنین شناسایی معادن مجاور منطقه از جمله مطالعات صورت گرفته است که برابر با ضوابط علمی به مرحله اجرا در آمده اند.  به گفته وی، احداث بخشی از جاده شریانی، تامین آب دوران ساخت، احداث شبکه برق، انجام مطالعات مهندسی رودخانه و کنترل سیلاب، مخابرات و استقرار گمرک سبب شده است شرکت‌های فعال در منطقه بدون کوچکترین دغدغه به بهره برداری از امکانات و خدمات ارایه شده در سطح استانداردهای ملی و جهانی بپردازند که خود باعث کیفیت بخشی به طرح ها می‌شود. حقایقی تصریح کرد: رویکرد مدیریت منطقه برای روان سازی و رفع موانع،تلاش برای ارتقای امکانات رفاهی و زیرساخت‌ها، تسهیل شرایط برای حضور سرمایه گذاران،استفاده کامل از ظرفیت‌های درون استانی و شهرستانی،تعامل مطلوب با دستگاه‌ها و سازمانهای خدمات رسان، رایزنی مستمر با مدیران ارشد استانی و سازمان ناظر برای برون رفت از برخی تنگناها و سایر تدابیر اتخاذ شده، به شتاب بخشی حرکت صنایع در منطقه ویژه لامرد منجر شده است.

به باور این مدیر عرصه صنعت، در پرتو حرکت برنامه‌ریزی شده و پایبندی به اصول و اهداف استقرار مناطق ویژه اقتصادی در این منطقه، شرایط برای ایجاد صنایع مختلف فراهم شده و این امر منطبق بر رهنمودها و خط مشی‌های تعیین و ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری است که می‌تواند با بهره مندی از توانمندی نیروی انسانی و استفاده بهینه از منابع به پویایی اقتصادی منطقه و کشور بیانجامد. وی گفت :اهمیت معادن و صنایع معدنی و نقش آن در ارزش آفرینی اقتصادی باعث شده است در جانمایی و پیش بینی صنایع انرژی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به این مهم توجه خاص شود که همه فعالان این عرصه به مزایای منطقه برای سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی اذعان دارند. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضمن تاکید بر توجه به الزامات زیست محیطی افزود: از بدو فعالیت ما شاخص‌های زیست محیطی مد نظر بوده و برای کلیت طرح مجوز لازم از محیط زیست اخذ شده است و قصد داریم صنعت سبز را در این منطقه در ابعاد گوناگون متجلی کنیم. رعایت اصول ایمنی و بهداشت کار، سوگیری برای توسعه صنایع دانش بنیان، انتقال تجربیات و فناوری ها از خارج به کشور،فراهم شدن زمینه برای توسعه متوازن منطقه ای و استفاده از ظرفیت‌های درون استانی از مواردی است که حقایقی به عنوان بخشی از اولویت‌های این مجموعه به آن اشاره کرد.

حقایقی همچنین خبر داد: مجتمع صنایع آلومینویم جنوب با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن تولید در فاز نخست و با مشارکت طرف خارجی، تولید شمش منیزیم ،نیروگاه سیکل ترکیبی و واحد فرآورده‌های تبدیلی گاز از جمله طرح‌های دارای مجوز تاسیس در این منطقه است که کمابیش فعالیت خود را آغاز کرده و در مراحل تجهیز کارگاه و فعالیت‌های زیر بنایی اند. همچنین پالایشگاه میعانات گازی، پتروشیمی، طرح زنجیره تولید بوتان و سایر صنایع از طرح‌های بزرگی است که یا در مراحل اجرایی قرار دارند و یا مقدمات آنها فراهم شده است. تنوع صنایعی که با توجه به وجود زیرساخت ها و امکانات متعدد در این منطقه امکان شکل گیری دارند، سبب شده است زنجیره ای از صنایع مختلف امکان نضج و توسعه داشته باشند که در این میان صنایع معدنی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی به عنوان فرصت طلایی محسوب می‌شود. در دولت یازدهم نیز اقدامات موثری در تکمیل فرایند احداث زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به عمل آمده که اغلب در این بازه زمانی محقق شده و با توجه به همگرایی مطلوب متولیان و دست اندرکاران با مسئولان ذیربط اجرایی، چشم انداز روشنی فراروی منطقه رقم زده است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد از آمادگی کامل مجموعه متبوعش برای همکاری و ارایه مشاوره‌های لازم به متقاضیان سرمایه گذاری در این منطقه خبر داد.

بر پایه طراحی‌های اولیه، در افق ۱۴۱۴ با راه اندازی صنایع منطقه ویژه اقتصادی لامرد ۳۰ هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود که می‌تواند عامل مهمی در جذب جویندگان کار باشد. حقایقی از افزایش نرخ فعالیت اقتصادی، توسعه اقتصادی محل استقرار، ایجاد اشتغال و مشاغل خدماتی و کاهش نرخ بیکاری،ایجاد و توسعه مراکز آموزش علمی، فنی و ارتقای سطح مهارت، مدیریت و تخصص نیروی کار به عنوان بخشی از آثار فعالیت در مناطق ویژه اقتصادی نام برد که حد اعلای آن در افق نهایی فعالیت منطقه اقتصادی لامرد متصور است.  این مقام مسئول با اشاره به برپایی کنگره بین المللی معدن و صنایع معدنی و همچنین کنفرانس مهندسی معدن ایران، خاطر نشان کرد: باید از این رویدادها به نحو مطلوبی استفاده شود تا زمینه تعامل و ارتباط مجموعه‌های فعال در این بخش بیش از پیش فراهم شده و زمینه پویایی صنایع دانش بنیان با تکیه بر نیروی توانمند و متعهد داخلی و استفاده از رهیافت‌های علمی مهیا شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد ادامه داد: با تدابیر اتخاذ شده از سوی مسئولان ارشد وزارت متبوع، شماری از متقاضیان سرمایه گذاری ضمن حضور در منطقه از نزدیک در جریان قابلیت ها و بسترهای فراهم شده قرار گرفته اند و به اذعان آنها، منطقه ویژه اقتصادی لامرد شرایط مطلوبی برای سرمایه گذاری در صنایع مختلف داشته و بر این اساس اراده قوی برای سرمایه‌گذاری و استفاده از مزیت ها و معافیت‌های گوناگون از سوی تعدادی از سرمایه گذاران وجود دارد. حقایقی خاطر نشان کرد:تاکید رئیس هیات عامل ایمیدرو برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی از سوی بنگاه‌های اقتصادی سرلوحه فعالیت ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد بوده و همت دست اندرکاران معطوف به این موضوع مهم است. از سوی دیگر با رعایت شاخص ها و استانداردهای بین المللی محیط زیست، کوشش شده است تا خدشه ای به محیط زیست ساکنان نواحی پیرامونی منطقه وارد نشود.

دفتر مرکزی: تهران، بالاتر از میدان ولی عصر(عج)شرکت ملی فولاد ایران، برج شمالی، طبقه سوم تلفن۰۲۱۸۶۰۳۵۶۱۹ نمابر ۰۲۱۸۶۰۳۵۶۱۱

دفتر لامرد: استان فارس، لامرد، بلوار جمهوری اسلامی،کوچه صنایع، طرح منطقه ویژه استقرار صنایع انرژی بر لامرد

تلفن ۰۷۱۵۲۷۲۵۳۶۴

نمابر۰۷۱۵۲۷۲۵۳۶۲

وبسایتwww.seiiz.com

08 (3)

08 (4)