صنعت تایر در انتظار حمایت تعرفه‌ای دولت

 ابتدا در مورد تاریخچه شرکت و فعالیت آن توضیح دهید.

شرکت ایران یاسا تایر و رابر (سهامی عام) در تاریخ هفتم آبان ماه ۱۳۴۷ به عنوان اولین تولیدکننده انواع تایر و تیوب موتور سیکلت، دوچرخه، اسکوتر و فرآورده‌های لاستیکی در کشور آغاز به فعالیت کرده و با نام «شرکت سهامی کارخانجات تولیدی و صنعتی ایران یاسا» به ثبت رسیده و براساس موافقت صادره از وزارت صنایع، با ظرفیت اسمی ۲۵ هزار تن ظرفیت تولید شرکت در پروانه بهره‌برداری فعالیت می‌کند.

 در زمینه صادرات تایر چه فعالیت‌هایی دارید و برای توسعه این مهم چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

این شرکت از ابتدای بهره‌برداری تاکنون، علاوه بر تامین نیاز داخلی با شناسائی بازارهای خارجی بخشی از محصولات خود را به صادرات اختصاص داده است به‌طوری‌که در حال حاضر، محصولات به کشورهایی چون پاکستان، افغانستان، عراق، یمن، نیجریه، ترکیه و ترکمنستان صادر می‌شود و همچنین، صادرات به چند کشور دیگر در برنامه شرکت قرار دارد، همچنین در چهار دوره، موفق به دریافت لوح صادرکننده نمونه ملی شده است.

از اواسط شهریور ماه امسال تاکنون به‌رغم تقاضای بازار صادراتی برای محصولات با توجه به ممنوعیت صادرات و برخی موانع دیگر از سوی سازمان‌های مرتبط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و ... از صادرات محصولات شرکت جلوگیری به‌عمل آمده است.

 شرکت در طول سا‌ل‌های فعالیت خود موفق به کسب چه افتخاراتی شده است؟

از دستاوردهای اخذ شده شرکت می‌توان به انتخاب به‌عنوان واحد نمونه استاندارد و کیفیت، انتخاب به‌عنوان واحد نمونه صنعتی، انتخاب به‌عنوان صادرکننده نمونه استانی و ملی، دریافت نشان عالی بهره‌وری، دریافت گواهینامه صنعت سبز از سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور، دریافت لوح و تندیس کنگره سراسری برند ملی و همچنین، تندیس «دیموند» از دبیرکل جشنواره توزیع و پخش کشور در مصرف انرژی اشاره کرد.

 روش‌های تولیدی شرکت در تولید تایر از چه تکنولوژی و دانش برتری برخوردار است و برای به‌روز رسانی ماشین‌آلات چه برنامه و استراتژی‌هایی دارید؟

تکنولوژی شرکت ایران یاسا منطبق با تکنولوژی IRC ژاپن است و همواره این شرکت برای طراحی و ارائه آخرین محصولات منطبق با نیاز مصرف‌کنندگان تلاش کرده و بر این اساس، بسیاری از محصولات تولید شده ما با نمونه‌های وارداتی با کیفیت به لحاظ سطح کیفی، ایمنی و مقاومت، برابری می‌کند. ضرورت تغییرات تکنولوژی، نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات خطوط تولید، چشم‌انداز آتی در صنعت لاستیک و نیز ضرورت حضور پرقدرت شرکت ایران یاسا در این صنعت و حفظ جایگاه در بازار، ایجاب می‌کند تا با عملیاتی کردن طرح‌های مربوط به پروژه تایرهای نسل دوم (تایرتیوبلس موتور سیکلت)، روند متناسب‌سازی فعالیت شرکت با شرایط حاکم بر این صنعت پی‌گرفته شود.

 شرکت در زمینه اشتغال‌زایی تا چه میزان موفق بوده است؟

امروزه، با توجه به آنکه صنایع کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند، شرکت توانسته با عبور از برخی مسائل و مشکلات و با ایجاد بسترهای مورد نیاز در پیشبرد اهداف و برنامه‌های شرکت با همکاری تمامی مدیران، مقدمات توسعه فعالیت‌ها که از طریق ارتقای کیفیت، ایجاد تنوع در سبد محصولات و تولید محصولات جدید است را فراهم آورد و با توجه به شرایط کنونی از تعدیل نیروها جلوگیری کند. در حال حاضر، تعداد کارکنان شاغل در شرکت ایران یاسا ۱۰۹۵ نفر است.

 با توجه به اینکه شرکت ایران یاسا بالغ بر ۷۰ درصد محصولاتش تایرهای دوچرخه و موتور است، چه تمهیداتی برای کاهش قیمت تمام‌شده برای رقابت در بازار داخلی، به‌ویژه بازار منطقه اندیشیده و چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

ضرورت کاهش قیمت تمام‌شده به منظور انعطاف‌پذیری در قیمت‌‌گذاری و رقابت‌پذیر شدن محصولات، به‌عنوان یکی از راهبردهای شرکت است و به همین منظور، راندمان و زمان موثر نیروی کار مستقیم، تخصیص سربار و عوامل غیرمستقیم تولید از جمله مدیریت بهینه مصرف انرژی و افزایش مهارت پرسنل در راستای کاهش ضایعات و راهکارهای تولید بهینه در دستور کار قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که صرفه‌جویی‌های حاصل شده، تاثیر به‌سزایی در حاشیه سود به‌همراه داشته اما همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد به‌روزرسانی تکنولوژی و ماشین‌آلات همواره دغدغه اصلی تیم مدیریتی ایران یاسا بوده که در صورت تغییر شرایط و تحقق این امر، قدرت رقابت بالایی را در حوزه قیمت‌گذاری و افزایش حاشیه سود پیدا خواهیم کرد.

 چشم‌انداز صنعت تایر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صنعت تایر کشور دارای سابقه و پتانسیل بالایی به لحاظ منابع انسانی وتکنولوژی برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری است، اما با عدم حمایت سازمان‌ها و نهادهای ذیربط، این پتانسیل به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. در حال حاضر، صنعت تایر با سابقه‌ای قریب بر نیم قرن تجربه مدیریتی و کارشناسی به بلوغ رسیده است و در وضعیت مناسبی قرار دارد اما با توجه به مشکلات و محدودیت‌های پیش‌رو ارتباط با مراکز فنی و تکنولوژی در جهت بهره‌مندی از دانش روز دنیا در حداقل ممکن است که در این راستا، حمایت‌های مالی و همچنین در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت به این صنعت، بسترسازی مناسب برای افزایش صادرات محصولات و ... امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است.

 تاثیر توسعه صنعت تایر بر اقتصاد کشور چیست؟ چه راهکارهایی را برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می‌کنید؟

صنعت تایر یک صنعت استراتژیک است و به دلیل ارتباط با صنعت حمل و نقل تاثیر مستقیمی  بر چرخه اقتصادی کشور دارد. با توجه به پیچیدگی فرایند تولید و نیاز به اجزای مختلف از جمله مواد اولیه، تجهیزات، ماشین‌آلات موجب افزایش اشتغال چندین برابری، به صورت غیرمستقیم در زنجیره ارزش خود شده است. همچنین، رشد صنعت تایر کشور فضای مناسبی برای رشد صنایع وابسته همچون تولید نخ تایر، سیم طوقه، محصولات پتروشیمی، دوده، قطعات لاستیکی، روکش تایر، رینگ و مواد اولیه اصلی و نظایر آن را که موجب زیرساخت‌های توسعه صنعتی و افزایش فرصت‌های شغلی کشور است، فراهم می‌کند.

 تولید تایر توسط شرکت شما چه سهمی از تقاضا در بازار و نیاز کشور را تامین می‌کند؟ در عرصه رقابت بین‌المللی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

سهم بازار گروه محصولات تایر و تیوب موتورسیکلت شرکت ایران یاسا ۵۰ درصد و سهم بازار گروه محصولات تایر ۶۵ درصد و در گروه محصولات تیوب ۳۹ درصد است که با اجرای طرح توسعه‌ای که به‌‌زودی در این مجموعه به بهره‌برداری می‌رسد، سهم بیشتری از نیاز کشور توسط این شرکت تامین خواهد شد.

 در زمینه تامین مواد اولیه با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟

خوشبختانه بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر را از داخل تامین می‌کنیم و این موضوع نکته بسیار مثبتی است. در بخش تامین مواد اولیه خارجی می‌توان از ضوابط و مقررات حاکم بر بانک‌ها و در خصوص تامین ارز مورد نیاز و حواله آن برای فروشنده که با توجه به مشکلات تحریم وجود دارد، اشاره کرد. مهم‌ترین مشکل موجود در واردات مواد اولیه، قطع ارتباط بانکی کشور با بانک‌های مبادی تامین مواد اولیه و همچنین، ارز قابل تامین برای واردات این مواد است. در گذشته، مناسبات بانکی کشور با شبکه بانکی بین‌المللی برقرار بود و ما برای واردات مواد و قطعات مورد نیاز خود از طریق گشایش اعتبار اسنادی و با پرداخت حداکثر ۱۵درصد قیمت مواد و قطعات وارداتی اقدام می‌کردیم و باقی مبلغ پس از وصول مواد و اطمینان از کیفیت آن پرداخت می‌شد‌، حال آنکه در شرایط موجود در بسیاری از موارد ما مجبور به پرداخت کامل قیمت مواد سفارش شده، گاه حتی قبل از تولید در مبدا به فروشنده هستیم.

 با توجه به تحریم و شرایط موجود در کشور، صنعت تایر با چه مشکلاتی مواجه است؟

مشکلات ناشی از تشدید تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی، افزایش مشکلات انتقال پول، افزایش و نوسانات نرخ ارز، افزایش بی‌رویه نرخ خرید مواد اولیه، عدم امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ مناسب، افزایش دستمزد نیروهای کارگری، عدم امکان افزایش قیمت فروش محصولات متناسب با روند افزایش هزینه‌ها، مشکلات شرکت‌ها را نسبت به سال گذشته، افزایش داده است. به‌روز نبودن تکنولوژی، فرسوده بودن ماشین‌آلات خط تولید ،عدم تولید با ظرفیت بهینه، کمبود نقدینگی، قطع ارتباط تکنولوژیکی با خارج از کشور و محدود شدن حوزه‌های پژوهش و توسعه (R&D)  و عدم سرمایه‌گذاری لازم در جهت کسب دانش فنی در تولید از مهم‌ترین مشکلات این صنعت است.

 از دولت برای برون‌رفت از مشکلات چه انتظاراتی دارید؟

از دولت انتظار می‌رود با اعطای سرمایه در گردش ارزان قیمت به واحدهای تولیدی، کاهش سود تسهیلات پرداختی (فروش اقساطی و مشارکت مدنی) به واحدهای تولید،مبارزه با افزایش قیمت بی‌رویه مواد اولیه در جهان (کائوچوی طبیعی، مصنوعی، دوده صنعتی و ...) که موجب افزایش قیمت تایر در دنیا و کشور شده است، مشکلات صنعت تایر را حل کند. همچنین، تمهیدات لازم در جهت کنترل و ممانعت از افزایش قیمت مواد اولیه تولید داخل (کائوچوهای مصنوعی، دوده صنعتی و ...) صورت پذیرد. از دیگر اقدامات مهم که می‌تواند توسط دولت انجام شود، سیاست حمایت تعرفه‌ای از صنعت تایر است که یکی از اساسی‌ترین فرصت‌های موجود بوده و فضای لازم برای تقویت زیر‌‌ساخت‌های صنعتی به منظور ایجاد آمادگی برای مقابله با چالش‌های آتی و نیز ایجاد جذابیت برای جلب و جذب سرمایه و تکنولوژی را در اختیار تولیدکنندگان تایر قرار می‌دهد. همچنین، انتظار می‌رود با تداوم این حمایت، زمان و فرصت لازم در اختیار صنایع تایرسازی کشور جهت بازسازی، نوسازی و مجهز شدن به فناوری روز و امکان ایجاد رقابت با رقبای خارجی، قرار گیرد. کاهش نرخ پایه تعرفه دلاری جهت تسهیل صادرات و جذب بازرگانان خارجی، بخشودگی یا استمهال بخشی از جرایم بانکی که به‌دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم منجر به تحمیل هزینه‌های زیادی بر تولیدکنندگان به‌ویژه طی پنج سال اخیر شده است، از دیگر اقداماتی است که دولت با اجرای آن به تولیدکنندگان کمک شایانی خواهد کرد.

23