بومی‌سازی تکنولوژی؛ عامل موثر در توسعه اقتصادی

 ابتدا در مورد تاریخچه شرکت و زمینه فعالیت آن توضیح دهید.

گروه صنعتی پیروی با تکیه بر ۵۰ سال تجربه و سابقه فعالیت مولد و پویا موفق شد تا با تلفیق علم، هنر و صنعت، آمیزه‌ای به یادماندنی را بنیان نهاده و فعل توانستن را به بهترین نحو ممکن، صرف کند. این گروه با ارتباط نزدیک و موثر با شرکت‌های صاحب‌نام و دانش‌بنیان اقصی نقاط جهان، ضمن انتقال دانش فنی و بومی‌سازی تکنولوژی‌های روز دنیا، احداث کارخانه‌های صنعتی، تاسیس شرکت‌های مهندسی و نوآوری بدیع در صنایع مختلف را در سایه توانمندی و متعهد خود رقم زده است. گروه پیروی با فعالیت‌های چند منظوره خود، سیر تکاملی و روزافزون موفقیت‌ها را طی کرده و با امید به خداوند، برای افتخار‌آفرینی و اشتغال مولد نیروهای خلاق و تحصیل‌کرده این مرز و بوم، چشم به افق‌های روشن دوخته است. شرکت شوکت عضوی از گروه صنعتی پیروی بوده که در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و نیاز مستمر جامعه امروز به گرمایش ایمن، محصولات دوستدار محیط زیست و کاهش مصرف انرژی که از الزامات کشور در سال‌های آینده خواهد بود، در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است.

 در زمینه انتقال دانش و بومی‌سازی تکنولوژی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

با توجه به مشکلات فراوان در بخش گرمایش مدارس کشور و به خصوص اتفاقات ناگواری مانند مدرسه شین‌آباد اولین اقدام شرکت شوکت، شناسایی بخاری‌های هرمتیک برای گرمایش ایمن فرزندانمان و همچنین کاهش مصرف انرژی بود. در این راستا، تکنولوژی ساخت این نوع بخاری از کشور استرالیا به ایران منتقل شد و ضمن احداث کارخانه تولیدی در شهرستان «رزن» تولید داخلی بخاری‌ها شروع شد. امروز، ما توانسته‌ایم بیش از ۸۵ درصد از محصول را داخلی‌سازی کنیم و باتوجه به اینکه دانش ساخت این نوع بخاری توسط شرکت شوکت بومی شده است، موفق به ارتقاء محصول شده‌ایم. به‌عنوان نمونه تکنولوژی وارد شده دارای رده انرژی B بوده که طی مراحل تحقیق و توسعه به رده انرژی A ارتقاء یافته است.

 در تولید محصولات خود چه استانداردهای بین‌المللی را لحاظ می‌کنید؟

بخاری‌های هرمتیک شوکت مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی روز برای تولید و استفاده در این نوع محصول طراحی و ساخته می‌شوند و در این راستا، علاوه بر داشتن استاندارد AGA استرالیا و BSI انگلستان، کلیه آزمایش‌های سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را نیز گذرانده و موفق به اخذ لوح گواهینامه استاندارد ملی ایران و گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شده است.

 محصولات تولیدی شوکت چه تاثیری در زمینه کاهش هدر رفت انرژی و ذخیره آن دارد؟

بخاری‌های شوکت از سه منظر موجب کاهش چشمگیر مصرف انرژی می‌شوند؛ راندمان بخاری‌های شوکت بیش از ۸۵ درصد بوده و دارای رده انرژی A است. بنابراین، احتراق کاملتری داشته و سوخت را بهتر می‌سوزاند. بخاری‌های شوکت، مجهز به سیستم هوشمند و برنامه‌پذیر بوده و زمانی که محیط به دمای مطلوب برسد بخاری متوقف شده و مصرف اضافه نخواهد داشت و همچنین، با داشتن سیستم برنامه‌ریزی امکان روشن و خاموش شدن اتوماتیک را میسر کرده و در زمان‌های عدم حضور افراد در ساختمان (مانند ادارات و مدارس) از روی برنامه قبلی خاموش شده و جلوی اتلاف انرژی را می‌گیرد. باتوجه به اینکه این محصول، دارای دودکش دوجداره است، اکسیژن اتاق را مصرف نمی‌کند و همه محصولات احتراق را نیز به بیرون منتقل می‌کند، هوای اتاق را مطبوع و مطلوب نگه می‌دارد و نیازی به بازکردن پنجره نخواهد بود، بنابراین هوای گرم جمع شده در اتاق هدر نخواهد رفت. در مجموع بخاری‌های شوکت نسبت به نسل قدیم بخاری‌ها با داشتن مزایای مذکور حداقل تا ۵۰ درصد کاهش مصرف انرژی را به همراه دارند.

 باتوجه به شرایط نامناسب محیط زیست و تولید گازهای گلخانه‌ای، محصولات شرکت شما چه تاثیربه سزایی بر این عوامل دارد؟

بخاری شوکت یک محصول دوستدار محیط زیست است. این محصول باتوجه به راندمان بالا و احتراق کامل‌تری که دارد گازهای مضر بسیار کمتری وارد محیط زیست کرده و همچنین باعث کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای خواهد ‌شد. از طرفی این بخاری با ‌داشتن رده انرژی A باعث کاهش مصرف گاز به صورت چشمگیر می‌شود. یک درخت ۱۰ ساله می‌تواند در یک سال دی‌اکسید کربن حاصل از سوخت ۰۵/ ۱۱ متر مکعب گاز طبیعی را جذب کند. صرفه جویی در مصرف گاز به میزان ۰۵/  ۱۱ مترمکعب در سال معادل کاشتن یک درخت است. به ازای نصب هر دستگاه بخاری هرمتیک شوکت، ۱۲۰۰ متر مکعب گاز در سال صرفه‌جویی می‌شود که معادل کاهش ۳۶/ ۲ تن گاز دی‌اکسید‌کربن حاصل از احتراق است. از طرفی هر درخت سالانه ۷۷/ ۲۱ کیلو گرم گاز دی‌اکسید‌کربن را جذب می‌کند. بنابراین، به‌کار‌گیری هر دستگاه از بخاری‌های هرمتیک کم مصرف و هوشمند شوکت معادل کاشت ۱۰۸ اصله درخت در سال است. این محصول از عملکرد احتراق بهتری برخوردار است و به‌دلیل هوشمند بودن، متناسب با دمای مورد نیاز مصرف‌کننده روشن و خاموش می‌شود و از مصارف بیهوده در اثر گرمای بیش از اندازه جلوگیری می‌کند.

 چه مشکلاتی برای بهبود روند کار شرکت وجود دارد؟ در این زمینه چه انتظاری از دولت دارید؟

طبیعتا در شرایط خاص فعلی کشور، همه تولیدکننده‌ها با مشکلات مشابهی در امر تولید مواجه هستند که دامنه آن از تامین منابع مالی و سرمایه در گردش تا قوانین متغیر به‌خصوص در امر واردات، گسترده شده است، اما در خصوص بخاری مذکور، نکته خاص دیگری بیشتر نمود دارد که مربوط به عدم تعهد دولت در پیگیری، بروکراسی طولانی و وقت‌گیر اجرای مصوبات است. در حال حاضر، به‌رغم اینکه شورای اقتصاد مصوبه‌ای به منظور تخصیص یارانه به تولیدکننده این نوع بخاری‌ها در صورت جایگزینی با بخاری‌های مرسوم فعلی در اسفند ۹۶ تصویب کرده و الزام به‌کارگیری این نوع بخاری‌ها در آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی و فراخوان شناسایی تولیدکننده ۵ مرتبه برگزار و برنده تعیین شده، اما تا این تاریخ این موضوع تبدیل به یک قرارداد الزام‌آور نشده است. در پایان امید است، در روزهای آتی با عقد قرارداد جایگزین کردن یک میلیون دستگاه بخاری نفتی و گازی مرسوم با بخاری‌های هرمتیک کم مصرف هوشمند شوکت، بخش قابل توجهی در مصرف گاز صرفه‌جویی شود.