نرم افزار، مهم‌ترین ابزار شرکت‌های پخش

پس از آشنایی با آقای قدس، چالش‌ها و مسائل موجود نرم‌افزار در صنعت پخش شناسایی شد و پس از آن اولین نرم‌افزار جامع و متمرکز تحت وب در صنعت پخش توسط شرکت ما طراحی و از سال ۱۳۸۳ در شرکت پگاه و به تدریج در سایر زیرمجموعه‌های آن پیاده‌سازی شد. بعد از معرفی این نرم‌افزار به سایر شرکت‌ها از طریق انجمن پخش، شرکت بزرگی همچون دارو پخش و سایر شرکت‌های دارویی خواهان همکاری با ما شدند.

علاوه بر این محصول، نرم‌افزار دیگری برای شرکت‌های با ابعاد کمتر و سطح فعالیت‌های کوچکتر راه‌اندازی کردیم که در بسیاری از شرکت‌های پخش از جمله صنایع غذایی، آرایشی بهداشتی و ... به کار گرفته شده است. مهم‌ترین ابزار در صنعت پخش، نرم‌افزار است. شما می‌توانید ماشین، تجهیزات و نیروی انسانی را به اشکال مختلفی تامین کنید، اما یک نرم‌افزار مناسب و کارا که بتواند کلیه نیازهای شما را پوشش دهد، به راحتی قابل دسترسی نیست.

دو رویکرد در شرکت‌های پخش برای استفاده از نرم‌افزارها وجود دارد. برخی شرکت‌ها به دلیل عدم اطمینان ترجیح می‌دهند، خودشان وارد حوزه طراحی، پیاده‌سازی و نگهداری نرم‌افزار شوند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند نرم‌افزار را از شرکت نرم‌افزاری فعال در این صنعت تهیه کنند. هر کدام از این رویکردها مزایا و معایب خود را دارد که انشااله در صحبت‌های بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد.

یک پروژه فناوری اطلاعات شش مولفه زیر را شامل می‌شود:

۱- نرم افزار، ۲- سخت‌افزار، ۳- شبکه و ارتباطات، ۴- منابع انسانی، ۵- داده و ۶- فرآیند شرکت‌های پخش قبل از تهیه نرم‌افزار حتما باید تحلیلی از ۶ مولفه داشته باشند یا با شرکت‌ها و مشاوران فعال در این زمینه هم‌فکری کنند.

 در حال حاضر ۵ شرکت ایرانی نرم افزاری، سهمی بیش از ۸۰ درصد در تامین نیازهای صنعت پخش دارند و تفاوت ۱۰ تا ۱۵ درصدی در نرم‌افزارهای طراحی شده آنها وجود دارد. بخشی از تفاوت نیز از یکپارچه بودن یا نبودن مجموعه نرم‌افزاری طراحی شده ناشی می‌شود، اما نقطه تمایز شرکت‌های نرم‌افزاری مرتبط به پخش، خدمات است. مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی شرکت فراروند داده‌ها در این موارد می‌باشد:

- طراحی و معماری سیستم متمرکز و یکپارچه

- تحت وب

- قابلیت سفارشی و کاستومایز کردن سیستم

- مبتنی بر تجربه

- پشتیبانی و خدمات

- تولید ابزارهایی جهت کاهش هزینه در لایه‌های فروش و توزیع

- منابع انسانی با تجربه و متعهد