در این نشست، فعالان بخش‌خصوصی روش ورود مستقیم به بازار این محصولات را مورد انتقاد قرار دادند و شیوه‌ و معیار خرید گندم از کشاورزان که از جانب دولت مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد را نقد کردند. یکی از این شیوه‌ها عدم استفاده از توری‌های استاندارد و اضافه کردن شن به گندم ازسوی دلالان بود که وزیر جهادکشاورزی پس از انتقاد فعالان اقتصادی در این زمینه، دستور تعویض توری‌ها را صادر کرده است. کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران نیز در این نشست گفت: اغلب کشورها برای ارتقای ضریب خوداتکایی خود اقدام می‌کنند؛ اما روش اجرا در کشور ما به شکلی است که حقوق اقشاری در این زنجیره تضعیف می‌شود. پس از تشکیل جلسات در دفتر قائم‌مقام بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و اجرای دستورات مقتضی از سال گذشته کیفیت گندم بهبود یافته است، اما از طرفی مواردی چون جدول پاکی، روش نگهداری و روش خرید، سبب می‌شود زحمات وزارت جهادکشاورزی کمرنگ شده و گندمی که به دست کارخانه‌ها می‌رسد از کیفیت کافی برخوردار نباشد و مشکلات متعددی را در زنجیره ایجاد کرده و سلامت مردم را به خطر ‌می‌اندازد.

محمدرضا مرتضوی، رئیس هیات‌مدیره انجمن آردسازان ایران نیز عملکرد وزارت جهادکشاورزی در ارتباط با خرید گندم در سال گذشته را مورد انتقاد قرار داد و گفت: گندمی که خاک بیشتر و افت غیرمفید بیشتری داشته است، توسط شرکت بازرگانی دولتی، به قیمت بالاتری خریداری شده است؛ یک کیلو گندم پاک تقریبا به ازای هر تن ۷۰ هزار تومان خریداری می‌شود که این موضوع به بودجه کشور آسیب وارد می‌کند. به گفته مرتضوی دلالان گندم، شنی را به گندم خریداری شده اضافه می‌کنند که از توری دو در دو عبور ‌نمی‌کند و این تقلب به‌صورت سازماندهی شده در سطح کشور درحال انجام است. رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در ادامه توضیح داد: ضایعاتی که از این توری غیراستاندارد عبور می‌کند، گندم نیست و قابلیت تبدیل شدن به آرد را ندارد و در صورت تبدیل شدن به آرد، آرد سالم کارخانه‌ها را نیز ضایع می‌کند.

مرتضوی با بیان اینکه جدول پاکی به وزارت جهادکشاورزی این اجازه را می‌دهد که گندم را سال آینده با ۵ درصد افت مفید و ۸ درصد افت غیرمفید خریداری کند، گفت: وزارت جهاد، گندم را کیلویی ۱۰ تومان گران‌تر خریداری می‌کرد که انجمن آردسازان ایران به آن اعتراض کرد و قرار بر این است تا در جدول آتی اصلاح شود، در مورد استفاده از ابزار ‌بین‌المللی و ملی برای اندازه‌گیری افت مفید گندم نیز استدلال وزارت جهادکشاورزی این است که ممکن است این موضوع سبب نارضایتی کشاورزان شود، درحالی‌که این پول اصلا به کشاورز ‌نمی‌رسد و نصیب دلالان گندم می‌شود. آخرین خبرها حاکی از آن است که این نقد بخش‌خصوصی مورد قبول محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی قرار گرفته و او نیز با دعوت مجدد از فعالان این حوزه و شنیدن توضیحات آنها، دستور تعویض توری‌ها را صادر کرده است.