خودروهای چینی برای بازار ایران حکم آلترناتیوهایی را دارند که با قیمتی کمتر از رقبای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی، بعضا از سطح امکانات و امنیت مناسبی برخوردار بوده و در عین حال با استفاده از طرح‌های جدید بدنه و کابین، پیشنهادهای جالب‌تری در مقایسه با محصولات وطنی سالخورده به خریداران ارائه می‌کنند و هم‌اینک بازار ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی سدان‌های اقتصادی را مال خود کرده‌اند. این قضیه گویا در حال تغییر است و سال ۹۷ رویدادهای زیادی در زمینه خودرو اتفاق می‌افتد. فرانسوی‌ها هر چند هنگام عرضه سری۲۰۱۶ پژو ۳۰۱ به بازار ایران شکستی تلخ را تجربه کردند اما امیدوارند با مونتاژ ایرانی-فرانسوی ۳۰۱ نیوفیس و کاهش قیمت آن به محدوده ۷۰ تا ۷۵ میلیون، خیل عظیمی از سدان‌های چینی را با مشکل مواجه کرده و سهم بازار آنها را به خود اختصاص دهند.

این خودروی جذاب قرار است با وعده داخلی‌سازی ۵۰ درصدی با قیمتی ارزان تر از قبل به دست خریدار ایرانی برسد. برای آشفته کردن خواب پژویی‌ها، البته آلترناتیو زیاد نیست ولی یک چینی هست که می‌تواند بازار ایران‌خودرو را خراب کند. ام‌جی۳۶۰ توربو همان خودروی سربه‌زیر که امکان موفقیتش بالا است. این دورگه چینی-انگلیسی که موتوری قدرتمند و کیفیت ساخت مناسبی دارد به لطف طراحی جالبش گزینه جدید این بخش از بازار است، گرچه هنوز به مشکلات تولید دچار بوده و نتوانسته در سطحی گسترده به بازار عرضه شود. در این بین هیوندای اکسنت هم می‌تواند محبوب خریداران باشد اگر قیمتش اندکی کاهش یابد. بهای ۱۰۷ میلیونی اکسنت بزرگ‌ترین مانع بر سر راه کرمان‌موتور برای حضور هرچه وسیع‌تر در این بخش از بازار است. در یک مقایسه تحلیلی سعی می‌کنیم نقاط قوت و ضعف هریک از این سه خودرو را با هم مقایسه کنیم و بعد به گزینه برتر برای خرید برسیم.

طراحی و زیبایی

آخر هفته

در زمینه طراحی هر سه خودرو سبک و سیاق متفاوتی دارند، یکی جلوه‌ای ساده و لوکس دارد و دیگری طرحی اسپورت و مدرن، آخری هم با یک فیس‌لیفت. ام‌جی با ریشه‌های انگلیسی خود خودرویی به مراتب بهتر از دیگر رقبای چینی حاضر در ایران ساخته که هم می‌تواند مورد استفاده خانواده‌های ایرانی قرار گیرد و هم به خوبی نقش یک سدان متوسط شهری را بازی کند. ام جی ۳۶۰ به شدت شبیه خودروهای خانوادگی ساخت آکورا، تویوتا و محصولاتی از این دست طراحی شده و بافرمی کشیده و خطوط تیز از طرحی ساده و خشن اما لوکس برخوردار است. ام جی که خود را در کلاسی بالاتر از رقبای چینی می‌بیند با استفاده از پلاستیک نرم و خشک در رنگ‌های کرم و خاکستری که در برخی از بخش‌ها چوب نیز در آن به کار رفته، سعی داشته کابینی بزرگ، لوکس و کاربردی را تولید کند. از قیمت گزاف هیوندای که بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون گران‌تر از ۲ رقیب دیگر است اگر بگذریم، اکسنت ظاهر خوبی داشته و محبوب بسیاری از خریداران است.

طراحی این اتومبیل کره‌ای در مقایسه دو خودروی دیگر عامه پسند‌تر و دلنشین است اگر چه کمی قدیمی شده. نگاه دقیق‌تر به این محصول هیوندای نشان می‌دهد اکسنت هم چه در بخش خارجی و چه در طراحی اتاق با کپی‌برداری از سدان‌های بزرگ‌‌تر شرکت مثل سوناتا YF تلاش کرده تا خودرویی مدرن را بسازد که البته موفق بوده و خوشبختانه فروش بالایی را در آسیا و آمریکای شمالی تجربه کرده است. کیفیت ساخت خودرو و مواد به کار رفته در اتاق دلپذیرتر از دو رقیب دیگر است، گرچه کاملا پلاستیکی بوده و تزئینات خاصی ندارد. می‌رسیم به ساخت پژو که از سوی ایران خودرو تولید می‌شود. ۳۰۱ فیس‌لیفت گرچه طرحی هیجان‌انگیز ندارد ولی محصول جذابی است که می‌تواند مناسب پژودوستان باشد. خطوط بدنه هرچند در حال قدیمی‌شدن هستند اما هنوز هم گیرایی دارند. طرح کلی کابین ۳۰۱ جوان‌پسند بوده و داشبورد با رنگی مشکی کلیتی اسپورت دارد. فرمان کف تخت و کوچک ۳۰۱ در کنار داشبورد کلاسیک ۳۰۱ ترکیبی متضاد دارند که دیدنی است، گرچه ممکن است باب طبع همه خریداران نباشد.

ابعاد، وزن و گنجایش

آخر هفته

سه خودرو طولی نزدیک به هم دارند با این تفاوت که ام‌جی 360 با 57/ 4 متر طول، 13سانتی‌متر بزرگ‌تر پژو و 20 سانتی‌متر بلندتر از هیوندای است، ضمن اینکه بیشترین فاصله بین ‌دو محور را با طول 66/ 2 متر داشته که به معنی بیشترین گنجایش اتاق در این رده قیمتی است. وزن سه خودرو یکی از مهم‌ترین نکاتی است که نشان می‌دهد هر برند چقدر برای عرض اندام در قامت یک خودروساز چیره‌دست توانمندی دارد. مدل 360 ام‌جی با وزن 1350 کیلوگرم، سنگین‌ترین عضو گروه است و پژو و هیوندای به ترتیب با 1140 و 1070 در رده‌های بعدی قرار دارند. صندوق کشیده پژو البته با 640 لیتر گنجایش در وضعیت مناسب‌تری نسبت به دو محصول دیگر قرار داشته و برای مسافت‌های بلند و طولانی یک امتیاز ویژه با خود دارد. بعد از پژو هم این ام‌جی است که با 480 لیتر در رده دوم قرار دارد. در رده آخر هم این هیوندای است که صندوقش با 450 لیتر گنجایش می‌تواند مورد استفاده خانواده‌های کوچک‌تر قرار گیرد.

سواری و هندلینگ

آخر هفته

موتور سه خودرو از انواع 1600 و 1500 سی‌سی بوده با این تفاسیر که 360 به لطف موتور توربو 130 اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد در حالی که پژو تنها 114 اسب نیرو تولید می‌کند و اکسنت نیز از 122 اسب بخار برخوردار بوده که به معنی تولید متعادل و نه عالی قدرت در این سه خودرو است. البته که موتور توربوی ام‌جی نیروی بیشتری تولید می‌کند و در تلفیق با جعبه‌دنده6 سرعته تیپ‌ترونیکش هندلینگ بهتری را عاید راننده می‌کند، ولی در مجموع تفاوتی بین این سه اتومبیل به واسطه نسبت وزن به نیرو نیست و نباید انتظارات غیرعادی از هریک از این سه خودرو داشت. نکته بد ام‌جی وزن سنگین بدنه آن است که توان بیشتر موتورش را کم رمق کرده است. پژو مثل همیشه سواری خشنی را عاید سرنشینان می‌کند گرچه اتاقش کم سروصدا است، ولی در این بین آرام‌ترین اتاق و سواری متعلق به هیوندای بوده که نرم و بدون هرگونه هیجانی حرکت می‌کند.

تجهیزات و آپشن

در زمینه امکانات سه خودرو تقریبا هم سطح هستند گرچه آپشن‌های هیوندای بیشتر است. البته داشتن کی‌لس استارتر، کروز کنترل و سیستم موتور دو حالته تنها در هیوندای ارائه می‌شود، در عین حال نمونه‌های فول این خودروها از سیستم تهویه مطبوع، سانروف، دی‌لایت، مانیتور لمسی بزرگ، صندلی ایزوفیکس و انواعی از ترمزهای ایمنی سود می‌برند. وجود 6کیسه هوا در اتاق پژو و هیوندای در مقابل تنها 2 کیسه هوای ام‌جی باعث می‌شود تا دو رگه سربه زیر چینی-انگلیسی نتواند چندان از اعتبار خود دفاع کند.

نتیجه

هیوندای اکسنت با همه خوبی‌هایش واقعا خودروی گران و کوچکی است ضمن اینکه بعد از 4 سال در بازار کاملا تکراری شده و دیدن دوباره‌اش چندان لذتی ندارد. ام‌جی 360 توربو هم گرچه خودروی برجسته‌ای است، اما ایمنی مناسبی ندارد و شرایط خدمات پس از فروشش گنگ و عجیب است. پژو 301 نیوفیس اما بعد از آن شکست اولیه، سعی دارد با تغییر ظاهری و کاهش قیمت در اثر داخلی‌سازی نام خود را احیا و از قضا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اتاق بزرگ‌، موتور کم‌مصرف و قیمتی متعادل کمک می‌کد تا این شیر فرانسوی کیفیت سواری خوبی را عاید سرنشینانش ‌کند. ضمنا شبکه از گسترده خدمات پس از فروش در کنار قطعات کافی هم برخوردار است.

آخر هفته