کلاس سدان‌های اقتصادی و کامپکت هم با قیمتی در محدوده ۴۰ تا ۵۰ میلیونی یکی از پرطرفدارترین رده‌های بازار بوده که فعلا مالک مطلق آن تندر۹۰ محصول قدیمی رنو است و به جز آن، سمند سورن، چری ۳۱۵ سدان، جک جی۴، لیفان ۶۲۰، ۲۰۶ اس‌دی، برلیانس ۲۳۰ و چند مدل دیگر به‌صورت محدود سهمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. تکاپوی جدیدی اما در این بخش از جانب چینی‌ها کلید خورده که تمایل دارد بخش قابل توجهی از بازار ۱۰۰ هزار تایی این رده را مال خود کند. با نگاهی به انبوه خودروسازان چینی حاضر در ایران، نام سه برند جیلی، چری و فاو/ راین به‌عنوان سردمداران این کار به خوبی دیده می‌شود. گرچه قبلا برخی شرکت‌ها مشابه چنین حرکاتی را انجام داده و البته توفیقی به دست نیاورده‌اند اما به این دلیل که سه برند مذکور مهم‌ترین محصولات خود را در رده قیمتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون وارد بازار کرده‌اند به نظر می‌رسد از این به بعد به افزایش سطح رقابت در این کلاس می‌توان امیدوار بود. گویا کرمان دارد تلاش زیادی برای تبدیل شدن به قطب سوم خودروسازی کشور از خود بروز می‌دهد. ببینیم محصولات کرمانی بازار خودروی ایران تا چه اندازه توان رقابت با خودروهای مونتاژ ایران‌خودرو و سایپا را دارند.

طراحی و فرم ظاهری

آخر هفته

هر3 خودرو فرمی قدیمی‌ دارند و برخلاف نمونه‌های متاخر چینی چندان از خط و خطوط زیادی در بدنه خود سود نمی‌برند که هم می‌تواند مثبت باشد و هم اینکه در اولین نگاه، خریداران را از خود براند. چری ای3 اخیرا یک فیس‌لیفت کوچک را به خود دیده ولی همچنان ظاهری مشابه محصولات دهه اول قرن 21 دارد. البته استفاده طراحان این شرکت چینی از خطوط یکدست و ساده، موجب شده تا در کنار چراغ‌های شفاف جلو و یک جلوپنجره بزرگ و براق، ای3 محصولی جذاب‌تر از دو رقیب دیگر جلوه کند. اتاق ای3 هم ساده اما با جزئیات بیشتر، فرمی شلوغ‌تر و خطوط بیشتر است تا در کنار انبوهی از دکمه‌ها، به سرنشینان این احساس را منتقل کند که با خودرویی آپشنال روبه‌رو‌ هستند! خرید راین وی5 یک فاجعه تمام عیار است اگر بتوان آن را در بین انبوهی از رقبای سرسخت پیدا کرد. با ظاهری مشابه محصولات دو نسل قبل فولکس واگن، وی5 قدیمی‌ترین طراحی را در این گروه دارد ضمن اینکه فرم عقب خودرو به دور از هرگونه نظم و هارمونی قابل فهم است.

فضای داخلی هم مملو از پلاستیک تیره با چند نوار نقره‌ای رنگ است که نه تنها شوری برنمی‌انگیزد که برخلاف اغلب چینی‌ها آپشنال هم نیست و حتی از صفحه لمسی هم برخوردار نیست. مشهورترین خودروی این مقایسه فرمی کاملا ساده دارد. جیلی با فرمی نزدیک به ال۹۰ یا تندر، محصولی کاملا اقتصادی در همان ابعاد بوده که ضمن استفاده از کمترین خطوط و فرم‌های اغواگرانه، تلاش کرده تا محصولی جادار و کاربردی باشد. البته جیلی تلاش کرده در بخش سپر و چراغ‌های جلو کمی دست و دلبازی کند. به کارگیری خطوط نابهنجار در کنار استفاده از موادی با کیفیت پایین، در نهایت به یک جلوپنجره زمخت برای جیلی جی‌سی۶ ختم شده است گرچه می‌توان از فضای مناسب صندوق بار در سفرهای طولانی لذت برد. ضمنا جیلی بدترین طراحی داخلی را دارد. این خودرو گرچه از ناحیه برندی مشهورتر از ۲ رقیب دیگر به کشور صادر شده ولی از کمترین ظرافت ممکن در کابین خود سود می‌برد گرچه کار با ادوات موجود در داشبورد خودرو نسبتا ساده بوده و ارگونومی خوبی فضای اتاق حاکم است.

موتور و فنی

آخر هفته

قدرت تولیدی توسط هر 3 خودرو در محدوده‌ای مشخص و همسان است گرچه جز جیلی، دو محصول دیگر از جعبه‌دنده دستی5 سرعته سود می‌برند. موتورهای همه از انواع 4 سیلندر، 16 سوپاپ و 1500 یا 1600سی‌سی بوده که 95 تا 105 اسب بخار نیرو تولید کرده و در دور موتور 4000 آن را در اختیار راننده قرار می‌دهند. ضعیف‌ترین خودروی این مقایسه راین وی5 است که تنها 95 اسب بخار و 135 نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و محصولی کاملا اقتصادی است که از زیرمجموعه‌های اقماری تویوتا موتور و گیربکس خود را تامین می‌کند. به گفته اغلب مالکان خودرو، وی5 محصولی بی‌دردسر با کارکرد مناسب است که هماهنگی نسبتا خوبی بین موتور و جعبه‌دنده داشته و جز بحث تامین قطعات، مشکل خاصی در حوزه فنی ندارد.

جیلی طبق معمول محصولی متعادل و متوسط ساخته که نرم، بی‌صدا و نسبتا سریع دور می‌گیرد ولی مصرف سوخت بالاتری در مقایسه با وی5 دارد. البته گشتاور بالاتر این خودرو با حدود 145 نیوتن‌متر که در دور کمتر از 3500 به دست می‌آید کمک کرده تا دورگیری سریع جیلی محقق شود. درباره چری حرف و حدیث بسیار است، چرا که موتور این خودرو با نمونه به کاررفته در سری ایکس22 یا سری 315 یکی است و از آنجا که موتور مذکور چندان در دورگیری نرم عمل نمی‌کند، صدای زیادی وارد کابین می‌شود. موتور 1500سی‌سی این خودرو که 140 نیوتن‌متر گشتاور هم تولید می‌کند با مصرف سوختی بیش از 2 محصول دیگر آشکارا نمونه‌ای خشن‌تر و پرمصرف‌تر است که تنها در زمینه شتاب‌گیری مزیت داشته و کیفیت قابل اشاره دیگری ندارد.

تجهیزات و کیفیت ساخت

آخر هفته

چری هم در زمینه کیفیت ساخت و هم تعدد ادوات و آپشن‌ها بر 2 رقیب دیگر برتری دارد گرچه محصول جیلی با داشتن جعبه‌دنده اتومات به‌صورت استاندارد، خودرویی متمایز است. امکانات 3 خودرو فاصله معناداری باهم ندارد گرچه راین بازهم در انتهای جدول قرار دارد. چری از ۲ خودروی دیگر ایمنی بهتری دارد و سازنده ادعا می‌کند با کارگذاشتن میله‌های فولادی در جای‌جای اتاق و نصب ۴ کیسه هوا، محصولی امن را راهی بازار ایران کرده است. جیلی و راین با داشتن ۲ کیسه هوای ایمنی در پس این خودرو قرار دارند گرچه مدل جی‌سی۶ جیلی سیستم ترمز بهتری دارد.

نتیجه

خرید و فروش فاو وی۵ که خودروسازی راین آن را در ایران مونتاژ می‌کند به سختی صورت می‌گیرد و قطعات این چینی قدیمی چندان در دسترس نیست اما این خودرو ویژگی قیمت کمتر و مصرف بهتر را دارد. جیلی خودروی خوشنامی در بازار چین است و تحت عناوین مختلف در بازار پررقابت این کشور بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در ۳ سال اخیر فروش داشته است ضمن اینکه جی‌سی۶ اتومات و آپشنال است و برند معتبری دارد. چری هم خودروی خوبی مهیا کرده که با نام آریزو۳ در چین فروش بالایی را تجربه کرده و می‌تواند اگر قیمت مناسبی داشته باشد، به لطف اتاق بزرگ و طراحی مناسب فروشی قابل قبول را در ایران هم تجربه کند. این خودرو که به نسبت دو رقیب دیگر بزرگ‌تر، جدیدتر و ایمن‌تر است خدمات پس از فروش و بازار بهتری داشته ضمن اینکه در مجموع از تکنولوژی ساخت بالاتری برخوردار بوده و خریدش جاذبه بیشتری دارد.

آخر هفته