خرمشهر نیازمند حمایت بیشتر برای رونق اقتصادی است

 وضعیت زیر ساخت‌های اقتصادی خرمشهر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خرمشهر با زیر ساخت‌های بی نظیر و امکاناتی منحصر به فرد، بی شک توان بازگشت به جایگاه قبلی خود در تجارت خاورمیانه را دارد؛ جایگاهی که با ظلم وافر در دوران جنگ تحمیلی از سوی غاصبان، از بین رفته بود. وجود خطوط ترانزیت چهارگانه (ریلی، دریایی، زمینی و هوائی) در کنار بندری مجهز و وسیع و مرز بین المللی شلمچه، امتیازات و ویژگی‌های بی بدیلی را به این شهرستان داده که ما همچنان معتقدیم که بهره‌برداری بهینه و کافی از این ظرفیت‌ها انجام نشده، زیرا با وجود این همه خصوصیات مهم، خرمشهر را باید در مرتفع ترین قله‌های اقتصادی شاهد باشیم.

 نقش بنگاه‌ها و واحدهای خصوصی در خرمشهر  را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در خرمشهر، بنگاه‌ها و واحدهای خصوصی نقش اصلی در بهبود سطح اقتصادی و ایجاد کارآفرینی دارند و به منظور حصول اهداف تعالی تجاری و اقتصاد مقاومتی نیاز به بها دادن بیشتر به این بخش مهم منطقه ضروری است. وجود صنایع عظیم و متنوع در کنار فعالیت‌های تجاری، وزن و عیار بخش خصوصی را در اقتصاد خرمشهر سنگین‌تر و موثرتر از سایر نقاط همجوار در منطقه کرده است. در کنار این فعالان اقتصادی؛ واقع شدن خرمشهر در محدوده منطقه آزاد اروند نیز امتیازی منحصر به فرد به این شهرستان و فعالان بخش خصوصی آن داده است. معافیت‌های مالیاتی، در کنار تخفیف عوارض و اعطای تسهیلات خاص، توان رقابت منطقه با قطب‌های اقتصادی خاورمیانه را افزایش داده است. کمتر منطقه‌ای را می‌توان یافت که چنین فراخ، توان اعطای امتیازات و تسهیلات مناسب به سرمایه گذاران را در خود داشته باشد. اجاره و تملیک اراضی صنعتی به سرمایه گذاران خارجی یکی از این ویژگی‌های منحصر به فردی است که در کنار معافیت‌های مالیاتی، تخفیف عوارض ، ورود اتباع خارجه بدون نیاز به روادید و ... می‌تواند هر سرمایه گذاری را به حضور در خرمشهر ترغیب کند.

 آیا شرایط خرمشهر پس‌از گذشت ۳۰سال از جنگ به شرایط عادی بازگشته است؟ چه موانع اقتصادی و تجاری در منطقه  برای حضور بخش‌خصوصی وجود دارد؟

اتاق خرمشهر هم گام و همپای فعالان اقتصادی منطقه، سعی در رفع موانع رونق اقتصادی و توسعه تجاری منطقه کرده و در این مسیر با شرکت در نمایشگاه‌های معتبر کشورهای عمان، قطر و عراق به عنوان سه کشور هدف و سه شریک تجاری مهم، برگزاری جلسات متعدد با مقامات مهم تجاری و اقتصادی این کشورها، سعی در هموار کردن مسیر تجارت و صادرات به این کشورها از طریق بندر دریایی خرمشهر و بندر خشک شلمچه داشته است. هر آنچه در خرمشهر صورت گرفته در قبال ایثار گری و صبر مردم دلیر و شجاع این شهر کم و ناچیز بوده است. مردمی‌که در ۸ سال دفاع مقدس نشان دادند که در دفاع از ارزش‌ها بی‌بدیلند و اکنون زمان آن رسیده که غبار خستگی و رنج آنها را با پیشرفت اقتصادی و رونق تجاری - صنعتی منطقه بزداییم.

این میسر نخواهد شد مگر با رفع موانع و چالش‌های پیش‌روی فعالان اقتصادی خرمشهر؛ موانعی که شاید زدودن آنها کار دشواری به نظر آید، اما با همدلی و همت مضاعف و آغاز رایزنی‌های دیپلماتیک قابل رفع هستند. موانعی چون لایروبی اروند رود برای ورود شناورهای با ظرفیت بالا و احیای شریان آبی خوزستان، از دیگر موانع نبود مدیریت واحد در سایت‌های صنعتی و تجاری منطقه است، در حالی که قوانین و مزایای منطقه آزاد اروند در این شهرستان قابلیت اجرای قانونی دارد، بهتر است که مسوولان با یکدلی و تعاون مدیریتی یکپارچه و هم رنگ را جهت اجرای بهتر قوانین و رفع چالش‌های به کار گیرند. از سوی دیگر بخش خصوصی نیز باید زمینه رفع چالش‌های دیگری چون نبود زیرساخت‌های فعالیت اقتصادی را با سرمایه مستقیم یا جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان فراهم آورد. همچنین ایجاد روابط دیپلماتیک برای رایزنی با کشورهای همجوار در تسهیل امر واردات تجاری بسیار مهم و اساسی است که باید با همت مسوولان منطقه‌ای و ملی هر چه سریع‌تر فراهم آید.

 مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی موجود در خرمشهر در کدام صنایع هستند؟ چگونه می‌توان به این صنایع رونق دوباره داد؟

مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی این منطقه در صنایع نفت و پتروشیمی، فولاد، صنایع دریایی و شناورسازی، پرورش آبزیان و بسته‌بندی آنها، تولید لوازم جانبی خودرو، تولیدات الکترونیک و شیمیائی، پوشاک و تولید محصولات کشاورزی بی نظیر چون خرما، نیشکر و گندم هستند که باید با حمایت همه جانبه تقویت شده تا علاوه بر قدرت بخشیدن به تولید ملی و ایجاد اشتغال، توان رقابت با کالاهای دیگر کشورها را جهت انجام صادرات داشته باشیم. هر چند که صنایع بی‌بدیلی در منطقه وجود دارد، اما همچنان گوشه‌های وسیعی از ظرفیت‌های بی نظیر منطقه مغفول مانده که مهم‌ترین آنها بهره‌گیری از جاذبه‌های گردشگری، پتانسیل صنایع آبی خرد و کلان و تولید ملزومات و کالاهای اساسی استان بصره به عنوان قلب اقتصادی کشور عراق است.

 چه اقداماتی در خصوص پیگیری معضلات اقتصادی از طرف اتاق بازرگانی خرمشهر انجام شده است؟

اتاق بازرگانی خرمشهر با برگزاری جلسات متعدد و پیگیری معضلات اقتصادی خرمشهر سعی در رفع چالش‌ها و افزایش انگیزه فعالیت اقتصادی فعالان این عرصه داشته است. برگزاری بیش از ۲۰ جلسه کمیته اقتصادی خرمشهر در سال گذشته، با حضور مسوولان عالی‌رتبه منطقه جهت حل معضلات تولید و صنعت، تجارت، گردشگری بازار و اصناف و کسب و کار یکی از گام‌های مهم اتاق خرمشهر در رفع نواقص موجود است. برگزاری ۹ نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در همان بازه زمانی و با دعوت از مسوولان استانی گامی ‌مهم در رفع معضلاتی چون بدهی‌های مالیاتی، اعطای تسهیلات و بهبود فضای کسب و کار بوده و اینها گوشه‌ای از اقدامات اتاق در حل معضلات منطقه و فعالان اقتصادی آن بوده است. دیدار و رایزنی با وزرا، معاونان رییس جمهور و مسوولان کشوری دیگر با انعکاس مشکلات فعالان اقتصادی نیز اقدام دیگر اتاق بوده که توانسته گوشه‌ای از مشکلات رفع کند. دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور بهبود فضای کسب و کار، سایت‌های صنعتی و زیر ساخت‌های گردشگری توسط اتاق خرمشهر توانسته اقدام مناسبی در ایجاد تحرک و پویایی اقتصادی این شهرستان باشد. ما همچنان بر این عقیده‌ایم که با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته، خرمشهر نیازمند حمایت و پویایی بیشتر در جهت رونق اقتصادی است. امیدواریم که با همکاری همه جانبه باز هم شاهد بازگشت خرمشهر به جایگاه واقعی آن باشیم.