روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

نخ دندان بکشید

دکتر میشل روزین، نویسنده کتاب «بازسازی سن واقعی» می‌گوید: به نظر میرسد باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند، می‌توانند در سراسر بدن التهاب ایجاد کنند. حداقل یکبار در روز نخ دندان بکشید تا از خودتان در برابر بیماری قلبی و سرطان محافظت کنید و حدود ۶سال به عمرتان اضافه کنید. چه کسی می‌دانست که یک رشته نخ کوچک می‌تواند این همه قدرت داشته باشد.

به اندازه کافی بخوابید

با وجود کار، خانواده و دوستان سخت است که بتوانید تمام کارها را در ۲۴ ساعت انجام دهید. متاسفانه خواب چیزی نیست که بتوانید به آن بی‌توجه باشید. مطالعات نشان می‌دهد که حتی کمبود خواب جزئی می‌تواند باعث اثر التهابی در بدن شود. برای حفظ تعادل، شما واقعا نیاز دارید که شبی ۷تا ۹ساعت بخوابید.

ورزش کنید

ممکن است فکر کنید که ماهیچه‌های بدنتان از دویدن آهسته در صبح بدشان می‌آید اما سیستم ایمنی شما عاشق این کار است. لیپونیس توصیه می‌کند که حداقل ۳۰تا ۴۰دقیقه ورزش هوازی در روز به تقویت نابودی ویروس سلول T (یک نوع از گلبول سفید خون) و پاسخ آنتی‌بادی کمک می‌کند.

خودتان را با ماساژ درمان کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ منظم، مزایای درمانی خوبی به همراه دارد. طبق آزمایشی که در مجله «طب مکمل و جایگزین» منتشر شد، حتی یک ماساژ ۴۵دقیقه‌ای سوئدی، باعث افزایش سطح یک آنتی بادی مهم در زنان سالم می‌شود.

موسیقی شاد گوش کنید

یکی دیگر از راه‌های تقویت سیستم ایمنی، گوش دادن به آهنگ‌های رقص شاد به مدت ۴۵دقیقه است که می‌تواند فورا سطح آنتی‌بادی حفاظتی شما را افزایش دهد و به از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کند. همچنین سطح هورمون استرس کورتیزول را که عملکرد سیستم ایمنی را به خطر می‌اندازد، کاهش می‌دهد.

برای ملاقات با دوستانتان برنامه‌ریزی کنید

آیا در شبکه‌های اجتماعی، گروهی دارید که ویدئوها و مطالب جالبتان را با آنها به اشتراک بگذارید؟ وقت آن است که با دوستانتان در زندگی واقعی در ارتباط باشید. افرادی که در یک شبکه ارتباطی اجتماعی قوی و غیراینترنتی عضو هستند، نسبت به کسانی که چنین ارتباطاتی ندارند، تمایل به زندگی طولانی‌تری دارند.

واقعا بلند بخندید

طبق تحقیقی از دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیا، یک خنده حسابی یا حتی در انتظار خنده بودن علاوه بر از بین بردن تنش، می‌تواند تعداد و عملکرد سلول‌های NK، سلول‌های T و آنتی‌بادی را افزایش دهد.

نفس عمیق بکشید

مسلما نفس کشیدن کار ساده‌ای است و فرایندی است که بدون فکر کردن انجام می‌دهیم.اما محققان دانشگاه ویسکانسین در مدیسن متوجه شدند افراد سالمی که دوره ۸هفته‌ای مدیتیشن تمرکزی را به پایان رسانده‌اند و یاد گرفته‌اند که به الگوهای تنفسی‌شان توجه کنند، نسبت به گروه دیگر در پاسخ به واکسن آنفلوآنزا به‌طور قابل‌توجهی آنتی‌بادی بیشتری تولید می‌کردند.

سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ بخورید

اسمارتیزهای رنگارنگ را فراموش کنید و به فکر پرتقال، انواع توت‌ها و اسفناج باشید.هر رنگی به معنای یک آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد بیماری‌زا را از بین می‌برد.میشل باب متخصص تغذیه در سیاتل می‌گوید: سعی کنید که حداقل ۳ بار در هفته، روزانه ۶تا ۸وعده از این مواد، به‌علاوه یک فنجان سبزیجات سبز کلمی‌ مصرف کنید.