The Week

چهره‌های سال ۲۰۱۷

آخر هفته

مجله ویک در شماره آخر خود پیش از سال نوی میلادی به معرفی چهره‌های سال 2017 پرداخته است. این مجله می‌نویسد سال 2017 سالی بود که ترزا می، اکثریتی را که در پارلمان داشت از دست داد و بسیاری از افراد معروف نامشان به‌عنوان آزارگران جنسی در دو حوزه سیاسی و هنری مطرح شد. این مجله به ترتیب 12 ماه را مورد بررسی قرار داده و برای هر ماه میلادی یک چهره معرفی کرده است که به قرار زیر هستند:

ماه ژانویه

ایوان راجرز سفیر بریتانیا در اتحادیه اروپا به ناگاه استعفا داد و این شائبه را که در داخل دولت ترزا می، چند دستگی وجود دارد بیش از پیش تقویت کرد. او جزو میانه‌روهای دولت محافظه‌کار ترزا می به حساب می‌آمد. همچنین در این ماه نام دونالد ترامپ هم مطرح است. او توانست پس از پیروزی در انتخابات هشتم نوامبر سال ۲۰۱۶ در بیستم ژانویه وارد کاخ سفید شود. مهم‌ترین واقعه‌ای که در این ماه رخ داد و بسیار جنجالی از کار در آمد میزان حضور مردم در مراسم تحلیف ترامپ بود که برخی می‌گویند بسیار کمتر از چیزی که پیش‌بینی شده بود، مردم در آن مراسم حضور پیدا کردند. با این حال شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی وقت کاخ سفید آن را فتوشاپ نامیده و گفته بود که جمعیت بسیار بیشتر از گمانه‌زنی‌ها در این مراسم حضور پیدا کرده بودند. جینا میلر نیز نام یکی دیگر از افرادی است که می‌توان او را چهره شاخص این ماه معرفی کرد. او آغازگر کمپین ضد‌برگزیت بود که استارت کارزار خود را از همین ماه زد و توانست نزدیک به ۱۱ ماه بعد نتیجه کار خود را ببیند. در نتیجه این حرکت، خروج نهایی از برگزیت مشروط به اجازه پارلمان شد.

فوریه

در این ماه می‌توان مهم‌ترین اتفاقات را به این شکل خلاصه کرد: هکرها عکس‌های خصوصی دیوید بکام را در سطحی گسترده منتشر کردند. همچنین کیم جانگ نام، برادر ناتنی کیم جونگ اون در مالزی به‌طرز عجیبی کشته شد. دو زن به‌گونه‌ای که نام فکر کند در برابر دوربین مخفی قرار گرفته است به طرف او می‌آیند و با کشیدن دستمالی به‌صورتش وی را ترور می‌کنند. همچنین از دیگر چهره‌های این ماه می‌شود به کریسیدا دیک اشاره کرد که به اولین زنی تبدیل شد که به‌عنوان کمیسر زن پلیس در متروپولتین پلیس منصوب شد.

مارس

چهره اصلی این شخصی به نام خالد مسعود است که با زیر گرفتن عابراین پیاده چهار نفر را کشت و پیش از اینکه بتواند وارد پارلمان شود توسط نیروهای پلیس کشته شد. همچنین در این ماه ترسی فراگیر در اروپا به‌وجود آمد، زیرا بیم آن می‌رفت که در انتخابات هلند دست راستی‌های افراطی وارد پارلمان شوند. این افراد توانسته بودند پیش از انتخابات با شعارهای ضد‌مهاجرتی خود بخشی از آرای عمومی را به سمت خود نزدیک کنند.

آوریل

ادوارد انینگفول توانست در صدمین سال چاپ مجله «Vogue» سردبیر آن شود. در این ماه همچنین اردوغان متهم به این شد که به وسیله انتخابات و با پیروزی‌های ضعیف توانسته به «دیکتاتوری منتخب» تبدیل شود. همچنین در این ماه مشخص شد که شاهزاده هری پس از مرگ مادر خود دچار مشکلات روحی و روانی زیادی شده بود. همچنین در این ماه مشخص شد که دیوید کامرون ۲۵ هزار پوند دریافت کرده تا خاطرات شخصی خود را بنویسد. در نهایت نیز در اواخر این ماه یونکر، مقام ارشد اتحادیه اروپا در خانه شماره ۱۰ میهمان ترزا می بود و پس از میهمانی شام یونکر ترزا می را «فریبکار» خطاب کرد.

مه

امانوئل مکرون چهره اصلی این ماه است. او توانست در انتخاباتی حساس ماریون لوپن دست راستی را شکست دهد. او آخرین امید اروپایی برای سرپا ماندن اتحادیه اروپا بود. او توانست در این انتخابات رای ۶۶ درصدی مردم را به دست آورد.

ژوئن

قماری که ترزا می در این ماه به راه انداخت موجب شد تا اکثریت مطلق خود را در پارلمان از دست بدهد و مجبور به ائتلاف با سایر احزاب شود. او قصد داشت با برگزاری انتخابات زودهنگام یک پیروزی مطلق به دست آورد تا پروسه خروج از اتحادیه اروپا را راحت‌تر پیگیری کند، اما معادلات او با شکست نسبی در این انتخابات کاملا به هم ریخت.

ژوئیه

مهم‌ترین واقعه این ماه برگزاری اجلاس گروه بیست بود که ترامپ و پوتین برای اولین بار یکدیگر را ملاقات کردند. داستان دیدار این دو از آنجایی جذاب بود که در آمریکا مخالفان ترامپ معتقدند او با دستکاری انتخابات ازسوی پوتین توانسته است هیلاری کلینتون را شکست دهد.

اوت

یک نظرسنجی در داخل بریتانیا برگزار شد که نشان می‌داد ترزا می در حال از دست دادن محبوبیت خود در میان توری‌ها (محافظه‌کاران) است. در این نظرسنجی مشخص شد که مرد خجالتی و البته کلاسیک توری‌ها یعنی جاکوب ریس‌موگ توانسته دل توری‌ها را برباید. برخی از او به‌عنوان نخست‌وزیر آینده بریتانیا یاد می‌کنند.

سپتامبر

خشونت‌ها که در برمه بالا گرفت نگاه‌ها به آنگ سان سوچی خیره شد که چند صباحی است توانسته از حصر خانگی بیرون بیاید و در انتخابات نیز حزب خود را به پیروزی برساند. امید می‌رفت که آنگ سان سوچی که جایزه صلح نوبل را از آن خود کرده است مانع ادامه خشونت‌ها شود، اما او ماه‌ها در برابر اقدامات غیرانسانی ارتش برمه سکوت کرد.

اکتبر

مهم‌ترین چهره این ماه از سال هاروی واینستاین، تهیه‌کننده هالیوودی است. در این ماه چندین زن، این تهیه‌کننده برجسته هالیوودی را متهم کردند که به آنها آزار و اذیت جنسی رسانده است. این افشاگری از سوی چندین بازیگر هالیوودی به دومینوی افشاگری علیه سایر افراد و حتی مقامات سیاسی منجر شد.

نوامبر

 مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا نیز یکی از افرادی است که با به راه افتادن جنبش افشاگری علیه آزار و اذیت‌های جنسی مجبور به استعفا شد. دو زن علیه او به‌دلیل آزار و اذیت رساندن دست به افشاگری زدند.

دسامبر

دونالد ترامپ با بازنشر توییت گروهی از دست راستی‌های افراطی بریتانیایی علیه مسلمانان باز هم چهره این ماه شد. او با انتشار این فیلم‌های نفرت‌پراکنانه، جنجالی را هم در بریتانیا به‌وجود آورد و ترزا می را مجبور به واکنش در برابر این اقدام کرد.


Reader’s Digest

چگونه از استرس مسافرت کم کنیم؟

آخر هفته

مجله ریدرز دایجست در شماره دسامبر و ژانویه خود پیشاپیش به سراغ تعطیلات ژانویه رفته و به موضوع مسافرت در ایام تعطیل پرداخته است. برای برخی مسافرت به‌طور کل استرس‌زا است. در این مورد نگرانی‌های فراوانی در مورد اینکه به کجا باید سفر کرد، هزینه آن چقدر خواهد شد و ده‌ها سوال دیگر از این دست می‌تواند استرس مسافرت را افزایش دهد. به همین منظور این مجله ۶۸ راهکار را معرفی کرده است که ما در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱- یک قرارداد عالی چه شکلی است؟

برخی سایت‌ها هستند که می‌توان با مراجعه به آن از آخرین قیمت‌های پروازها آگاه شد. برخی سایت‌ها نیز مانند سایت (Hopper) قدمی بیشتر گذاشته و افراد را راهنمایی می‌کند با چه شرکتی پرواز کنند و از کجا خرید کنند. در این میان گوگل فلایت هم می‌تواند به کمک افراد بیاید. با چند روز اقدام زودتر می‌توان از طریق این سایت پروازها را رصد کرد. این سایت قیمت و پرواز مناسب را به شما ایمیل خواهد کرد.

۲- از اینکه هنوز جایی را رزرو نکرده‌اید، استرس نداشته باشید

بسیاری دیر تصمیم می‌گیرند که مسافرت کنند، به همین منظور استرس آن را دارند که جای مناسبی به دست نیاورند. برخی می‌گویند برای اینکه استرس کمتری داشته باشید که جای مناسبی را برای تعطیلات پیدا کنید، باید حداقل دو تا سه هفته پیش از تعطیلات اقدام به رزرو کنید. اما اگر چنین امری میسر نشد سایت‌هایی مانند «اسکای‌اسکنر» به‌عنوان یک راهنمای خوب می‌توانند شما را از نگرانی خارج کنند.

۳- آنلاین آژانس‌های مسافرتی را چک کنید

جورج هابیکا، مدیر سایت «ایر فیر واچ‌داگ» می‌گوید: این تصور غلط وجود دارد که قیمت آژانس‌های آنلاین مانند سایر آژانس‌های معمولی است؛ اما بسیاری از این آژانس‌های آنلاین با شرکت‌های هواپیمایی قراردادهایی امضا می‌کنند که از قیمت معمولی پرواز می‌کاهد.

۴- از آژانس‌های گمنام خرید نکنید

اگر آژانسی چندان معروف نباشد بهتر است خرید نکنید. معروف بودن یک آژانس می‌تواند به خدمات بهتر ختم شود. این سایت‌های معروف در جست‌وجوی اینترنتی به راحتی یافت می‌شوند.

۵- از طریق ایرلاین رزرو کنید

اگر تفاوت قیمتی بین آژانس‌های آنلاین با ایرلاین‌ها نباشد، مستقیما از خود ایرلاین‌ها خرید کنید؛ زیرا اگر پروازها تاخیر داشتند یا کنسلی به آن پرواز خورده باشد، راحت‌تر می‌توانید از آنها غرامت دریافت کنید. همیشه گفته می‌شود قرارداد مستقیم امضا کردن (در شرایطی که قیمت‌ها برابر باشد) با ایرلاین‌ها بهتر است تا با طرف سومی وارد معامله شوید؛ زیرا راه دریافت هرگونه غرامتی پیچیده‌تر می‌شود.

۶- خرید خانوادگی نداشته باشید

گاهی اوقات خرید چندین صندلی پشت سر هم از ایرلاین‌ها می‌تواند گران‌تر تمام شود. صندلی‌هایی که تنها باقی مانده‌اند گاهی ارزان فروخته می‌شوند. لزومی ندارد در پروازی که ۴ صندلی خالی تنها دارد، به دنبال ۴ صندلی خانوادگی بروید. در این شرایط می‌توانید سودی به‌دست آورید که گاهی قابل تصور نیست.

۷- در تعطیلات به مسافرت بروید

اگر برای تعطیلات قصد سفر داشتید فرقی بین اینکه ۱۰ روز قبل از تعطیلات به مسافرت بروید یا سه روز پیش از آن، قیمت‌ها تفاوت چندانی ندارند. در ایام تعطیل به علت اینکه برخی از آژانس‌ها نتوانسته‌اند  به طورکامل پروازهای خود را پر کنند، قیمت‌ها سرشکن می‌شود و می‌توانید قیمت‌های مناسبی به‌دست آورید.

۸- هتل و پرواز را با هم رزرو کنید

بسیار دیده شده است که افراد بلیت پرواز را جدا خرید می‌کنند و آنگاه به دنبال رزرو هتل می‌روند. اما در این ارتباط توصیه می‌شود که حتما پرواز و هتل را با هم رزرو کنید؛ زیرا این‌گونه بسیار برای شما به صرفه تمام خواهد شد. تیم مک‌دونالد، یکی از کارشناسان مسافرتی به نیویورک‌تایمز گفته است: «رزرو هر دوی آنها یکجا قیمت پایین‌تری دارد، اگر هتل یا آژانس دوست ندارد قیمت‌های خود را نشان دهد، به این دلیل است که می‌توان به قیمت‌های پایین‌تری نیز خرید کرد؛ اما تمام سعی این دو صنف این است که این مساله را از مشتریان خود پنهان کنند.

۹- در یک پایگاه خبری ثبت‌نام کنید

ایرلاین‌ها معمولا از طریق ایمیل‌ها آخرین تخفیف‌های خود را به اطلاع مشتریان خود می‌رسانند. در یکی از پایگاه‌های خبری مربوط اسم خود را وارد کنید تا از این طریق از آخرین اخبار تخفیف‌ها با خبر شوید. برخی اوقات از میزان تخفیف‌ها شگفت‌زده می‌شوید. در برخی موارد این تخفیف‌ها به بالای ۵۰ درصد هم رسیده است.

۱۰- تخفیف‌ها را از دست ندهید

قوانین ایرلاین‌ها اجازه می‌دهد تا ۲۴ ساعت به شکل رایگان جای خود را رزرو کنید (این قانون در آمریکا حاکم است). اما اگر بیش از از دو روز طول بکشد، ممکن است که قیمت‌ها از شرایط عادی هم بالاتر برود. در این مدت می‌توانید با رصد کردن ایرلاین‌ها از تخفیف‌ها اطلاع حاصل کنید و در صورت یافتن قیمت مناسب‌تر، از رزرو ایرلاین قبلی انصراف دهید.

۱۱- اخبار هم‌گروهی‌های خود را مرور کنید

در سایت‌هایی که ثبت‌‌نام کرده‌اید، برخی افراد در مورد هتل، کرایه خودرو و سایر مسائل ضروری برای یک سفر نقدهای خوبی نوشته‌اند. سعی کنید این نقدها را مرور کنید و اگر لازم باشد به سایت‌های دیگر در این زمینه مراجعه کنید تا با آگاهی بیشتر پا به جای ناشناس بگذارید.

۱۲- ایرلاین‌های جذاب پیدا کنید

برخی از ایرلاین‌ها برای طول سفر خود خدماتی در نظر می‌گیرند؛ مانند اینترنت رایگان، شوی تلویزیونی یا فیلم. اگر پرواز طولانی است بهتر است یکی از این ایرلاین‌ها را انتخاب کنید تا در هنگام سفر حوصله‌تان سر نرود.