حق بیمه هزینه نیست

همان‌طور که می‌دانید موضوع بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه «مدیریت ریسک و بیمه» بود. لطفا ابتدا درباره شیوه‌های مدیریت ریسک در شرکت تحت مدیریت خود توضیح دهید ؟

به خاطر ماهیت شرکت‌های بیمه، مدیریت ریسک از اصول اولیه است. چون اساسا نقش بیمه، قبول ریسک مشتریان است. یعنی بیمه گزار با خرید بیمه نامه در واقع ریسک خود را به شرکت بیمه منتقل می‌کند. شرکت بیمه باید کنترل دقیق تری در رابطه با انتخاب ریسک داشته باشد. در نتیجه در زمان انتخاب و بررسی ریسک، تصمیم‌گیری آگاهانه تر ، برنامه ریزی منسجم و استفاده بهتر از منابع در مدیریت ریسک ضروری است. شیوه‌های مدیریت ریسک باید سازمان یافته و ساختار مند باشد و بر اساس آخرین و کامل‌ترین اطلاعات مبتنی بر فرایند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بسیار موثر و کارآمدی باشد. انتخاب ریسک در واقع بخشی از رفتار سازمانی یک شرکت بیمه است. در مدیریت ریسک باید خلاقیت و نوآوری را تشویق و گسترش داد و مولفه‌های انسانی هم  مدنظر قرار گیرد.

 آیا برنامه‌ای برای شناسایی ریسک‌های نوظهور در کسب و کار‌ها دارید؟

شرکت‌های بیمه پیوسته با ریسک‌های جدیدی مواجه‌اند که با توجه به ماهیت پیچیده و نوظهورشان شناسایی آنها سخت است. مانند ریسک عدم کفایت ذخایر، ریسک‌های عملیاتی، تخلفات کارکنان و مانند آن. این ریسک‌ها در صنعت بیمه آنقدر اهمیت دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. شرکت‌های بیمه باید خود را برای مدیریت و رویارویی با آنها آماده کنند. دست‌اندرکاران صنعت بیمه سعی می‌کنند مروج مدیریت ریسک و تقویت فرهنگ درمان ریسک در جامعه باشند و با استفاده از الگوهای معتبر بین‌المللی مدیریت ریسک، زمینه را برای بهره‌مندی بیشتر مشتریان از مزایای بیمه فراهم سازند.

گفته می‌شود «فرهنگ بیمه» یا «فرهنگ بیمه‌پذیری» در کشور ما در سطح نازلی است، چرا؟ شما برای ارتقای فرهنگ بیمه چه اقداماتی انجام داده اید؟

توسعه فرهنگ بیمه در ابعاد مختلف سبب اطمینان و آرامش و در نتیجه تسهیل و تسریع در امر سرمایه‌گذاری می‌شود. چون حق بیمه هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است و مردم باید از مزایای این نوع سرمایه‌گذاری آگاه شوند. باید در جهت درک ظرفیت‌های فرهنگی و باورها تلاش کرد ارائه طرح‌ها و پوشش‌های بیمه‌ای با ویژگی‌های جدید می‌تواند، بیمه را با ساختار فرهنگی جامعه هماهنگ کند. افزایش آگاهی‌های عمومی ‌که بخشی از آن در تبلیغات انعکاس می‌یابد و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در زمینه ارائه خدمات بیمه‌ای نیز نباید فراموش شود. فرهنگ‌سازی در بیمه فقط مشتریان را هدف قرار نمی‌دهد بلکه افراد دیگری را هم در بر می‌گیرد که در بخش‌های مختلف شرکت‌های بیمه مشغول به فعالیت هستند. برای ارتقا فرهنگ بیمه باید قیمت مناسب، خدمات مناسب و شبکه و اطلاع‌رسانی مناسب داشته باشیم.

طبق برنامه ششم توسعه، سهم بیمه‌های عمر باید در کشور افزایش یابد، رویکرد شما نسبت به توسعه بیمه‌های عمر چیست؟

برای توسعه بیمه‌های عمر باید : ۱- کلیه امور فنی و پشتیبانی بیمه‌های عمر را در یک مدیریت مستقل متمرکز کنیم.۲- شرکت‌های تخصصی بیمه عمر را به عنوان زیر مجموعه شرکت بیمه کارآفرین تاسیس کنیم. ۳- روش‌های جدید بازاریابی بیمه عمر را در دستور کار خود قرار دهیم. ۴- ترویج و تبلیغ بیمه‌های عمر با رعایت موازین تخصصی و فنی لازم   

 رییس کل بیمه مرکزی ایران پس از اخذ رتبه اعتباری توسط یکی از بیمه‌های خصوصی از سایر شرکت‌های بیمه خواست تا برای گرفتن آن اقدام کنند. آیا شما در این خصوص اقدام کرده‌اید؟ تاثیر این رتبه بر عملکرد شرکت‌ها چیست؟

رتبه‌بندی توانگری مالی شرکت‌های بیمه ای را در اجرای تعهدات و جایگاه سیاست گذاران و سهامداران شرکت نشان می‌دهد. رتبه‌بندی یک نظر کارشناسانه بسیار خوب در مورد احتمال اینکه شرکت بیمه در ایفای تعهدات خود نسبت به سهامداران خود کوتاهی نکند و یک نظر کلی درباره قدرت مالی، تداوم کسب و کار و ریسک اعتباری شرکت بیمه از دید سرمایه‌گذاران و ناظران شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهد.

گفته می‌شود صنعت بیمه کشور به دنبال اجرای   IFRS۲۰۱۷است. آیا این امر شدنی است؟ تاثیر آن بر عملکرد بیمه‌ها و صورت‌های مالی آنها چیست؟

پیاده‌سازی این فرم استانداردها باید با  توجه به الگوهای مناسب و بومی‌ریسک در کشور صورت گیرد. فراموش نکنیم که اجرای استانداردهای جدید خود دارای ریسک است و دیگر آنکه پیاده سازی ناقص استانداردها ممکن است داشته‌های قبلی را نیز با اختلال مواجه سازد. پس برای اجرای این نوع استاندارد سازی‌ها  نباید عجله کرد و باید زوایای مختلف آن را سنجید.

آیین‌نامه حاکمیت شرکتی به زودی از سوی بیمه مرکزی ایران ابلاغ می‌شود. آیا شما آمادگی اجرای کامل آن را دارید؟

این آیین‌نامه برای اطمینان از رعایت حقوق ذینفعان صنعت بیمه، به خصوص بیمه گزاران تهیه شده است. طبعا هر چه از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران ابلاغ شود برای شرکت‌های بیمه لازم‌الاجراء  خواهد بود.

از خواسته‌های مردم عرضه بیمه‌نامه‌های نوین به بازار است. آیا طرح‌های جدیدی برای ارائه به بازار دارید؟

مهم‌ترین طرح جدید، اصلاح ساختار، بهبود فرآیندها و کسب رضایت بیشتر مشتریان است که یک فرایند دائمی‌ است. اگر منظور ارائه پوشش مناسب برای ریسک‌های جدید باشد ابتدا باید ریسک، تعریف و مشخص و سپس پوشش مناسب با رعایت همه موازین قانونی و از جمله مصوبات مراجع ذیربط و در راس آن بیمه مرکزی طراحی و ابلاغ شود.