به گفته رئیس کانون زنان بازرگان ایران هر بار که در جلسه‌ای بر مشارکت بیشتر زنان تاکید می‌شود ما دلخوش می‌شویم اما هر بار بدون نتیجه به انتظار جلسات بعدی و اقدامی عملی می‌مانیم.

فاطمه مقیمی در همایش ملی زنان و توسعه که به همت اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد، با بیان اینکه هنوز زنان کشور از سقف شیشه‌ای سهم‌گیری‌ها عبور نکرده‌اند، گفت: همه جا سهم مشارکت ۳۰ درصدی زنان مثبت ارزیابی می‌شود در حالی که این یک تفکر اشتباه است و ما می‌خواهیم شرایط جامعه بر اساس شایسته‌سالاری باشد. در حالی که توسعه کشورها با توسعه نیروی انسانی رقم می‌خورد و ما وارد بازار کار شده‌ایم که نشان دهیم می‌توانیم حضور پررنگی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه تمامی بخش‌های اقتصادی کشور باید از زنان به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌های خود بهره‌مند شوند، اظهار کرد: زنان در بخش خصوصی تقلای خود را کرده‌اند، اگرچه هنوز در اول راه قرار دارند؛ در حالی که بعد از ۴ دهه حداقل باید در میانه راه باشیم. وی خواستار تغییر در نظام تفکر افراد و انتخاب‌کنندگان در دیدگاهشان نسبت به زنان و جایگاه آنها شد و گفت: زنان بازرگان ایرانی، هنوز نتوانسته‌اند از سقف شیشه‌ای پیشرفت‌های خود عبور کنند و اگر از یک حد بالاتر رفته و رشد کنند، با مشکلاتی مواجه می‌شوند. وی تاکید کرد: توسعه حضور زنان در اقتصاد ایران، توانسته تغییراتی را ایجاد کند، اما هیچ‌گاه جایگاه لازم را برای زنان قائل نشده است؛ این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند اما می‌بینیم نقش زنان در تولید ناخالص داخلی، کمتر از ۴۰ درصد است.

مقیمی با اشاره به اینکه در سومین دوره هیات مدیره کانون‌های زنان بازرگان هستیم، ادامه داد: در حال حاضر، کانون زنان بازرگان ایران در ۱۸ مرکز استان، شعبه‌های کاری خود را تشکیل داده و نسبت به شناسایی و توانمندسازی زنان اقدام می‌کنیم. با این همه از حدود ۳۰۰۰ بانوی دارنده کارت بازرگانی و کارت عضویت تعداد ۷۰۰ تا ۷۵۰ نفر در کانون‌های زنان بازرگان عضو شده‌اند. در همین حال رئیس کانون زنان بازرگان شیراز در این همایش با بیان اینکه باید از توان زنان در توسعه اقتصادی استفاده شود، گفت: در طول سال‌های گذشته، تلاش کردیم تا آمار حضور زنان در مراکز مختلف را افزایش دهیم؛ اگرچه برای حضور زنان و ایفای نقش اصلی آنها برای کمک به توسعه، تلاش خاصی صورت نگرفته است.

یلدا راهدار افزود: هویت اجتماعی و اقتصادی زنان در بطن جامعه موضوع مهمی است و بنابراین باید استراتژی‌هایی را تدوین کنیم تا از توان ۵۰ درصد نیروی انسانی کشور، بهره‌برداری بیشتری صورت گیرد. وی تصریح کرد: توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید به‌صورت متوازن صورت گیرد و اگر تنها به یک بعد از توسعه توجه کنیم، جامعه رشد نامتوازنی خواهد داشت که به توسعه پایدار منجر نمی‌شود. رئیس اتاق بازرگانی شیراز نیز با بیان اینکه واقعیت این است که مانع اصلی برای کسب و کار زنان، بروز همان موانع کلی فضای کسب و کار در اقتصاد ایران است، گفت: براین اساس موانع پیش روی کسب و کار زنان در ایران، بسیار کلان است؛ به خصوص اینکه پاشنه آشیل اقتصاد کشور، تولید است و تولید به فاجعه‌آمیزترین شرایط خود رسیده است.

جمال رازقی‌جهرمی در همایش زنان و توسعه در اتاق بازرگانی شیراز با اشاره به افزایش حجم نقدینگی کشور افزود: ۸۵ درصد نقدینگی، به سپرده‌های بلندمدت تبدیل شده است و مردم عادت کرده‌اند که پولی را دریافت کنند که بابت آن هیچ زحمتی کشیده نشده؛ این در حالی است که نظام بانکی کشور باید سالانه حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان سود این سپرده‌ها را به مردم بپردازد. وی خاطرنشان کرد: در حالی که چنین ثروتی در کشور تولید نمی‌شود و کل سود شرکت‌های دولتی و خصوصی کشور در سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نظام بانکی کشور به بن‌بست رسیده، افزود: به اعتقاد اقتصاددانان، ایران با فروپاشی نسبی طبقه متوسط جامعه مواجه بوده و نظام تصمیم‌گیری ما یک نظام مبتنی بر عمل کارشناسی نیست؛ به خصوص اینکه در اقتصاد رانتی که بیش از ۷۵ درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد، توزیع رانت به نام خصوصی‌سازی در ایران، از طریق مکانیزم بازار انجام نمی‌شود.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، به نظر می‌رسد خلاقیت و مولد بودن در جامعه از بین رفته بنابراین باید بحث‌ها را به سمتی برد که موانع پیش روی همه کارآفرینان کشور را از میان برداشت و در یک اتحاد و همبستگی زنان و مردان کارآفرین، دست به دست هم داده و موانع را از پیش رو بردارند. همچنین در این همایش مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این نکته تاکید کرد که مشکلات مشترک سر راه زنان با مردان یکسان است اما موضوعی که باید به آن پرداخت این است که تا چه حد عدم حضور زنان در چالش‌های اقتصادی در سطح کلان موثر بوده است.

افروز بهرامی اظهار کرد: نادیده گرفته شدن حضور زنان به‌عنوان ۵۰ درصد از این جامعه در فعالیت‌هایی که می‌تواند توسعه اجتماعی و اقتصادی را درپی داشته باشد، امری است که باید آن را بررسی کرد. زیرا نرخ مشارکت زنان ۱۵ تا ۶۰ سال در اول انقلاب ۵/ ۱۳ درصد بوده که الان به ۱۴ درصد رسیده؛ این آمار واقعا ناامید‌کننده گویای آن است که هر چند حدود ۶۰ درصد از ورودی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند اما توانمندسازی بانوان و تخصص کافی برای حضور در فضای اجتماعی و اقتصادی کشور برای آنان به میزان لازم انجام نشده است.