«انرژی» در مسیر بازارهای جهانی

شرکت انرژی چگونه توانست خود را به برندی مطرح در بازار سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی  تبدیل کند؟

این شرکت از طریق نوآوری و تمایز، تلاش کرده است طی حدود نیم قرن گذشته خود را به یک برند مطرح و قابل اعتماد در حوزه تولید سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تبدیل کند؛ در حقیقت این دو مشخصه یعنی نوآوری و تلاش برای متمایز بودن رمز موفقیت ما محسوب می‌شود؛ در ۳۰ سال اخیر هر محصولی که شرکت انرژی وارد بازار کرده است برای اولین بار در ایران عرضه شده است. زمانی که یک گام جلوتر از سایر رقبا کالایی تولید می‌کنید در جایگاهی قرار می‌گیرید که به شرط حفظ این پیشرفت، همیشه در معرض دید و مورد قبول برای دیگران خواهید بود؛ بنابراین شرکت انرژی نیز در تولید محصولات خود همیشه با رعایت اصل نوآوری و تمایز تلاش کرده است تولیدکننده اولین‌ها در کشور باشد.

 با توجه به نوع محصولاتی که تولید می‌کنید آیا مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل تهیه می‌کنید یا اینکه مجبور به واردات هم هستید؟

برخی از اجزای مورد نیاز برای تولید محصولات همچون وسایل کنترلی محصولات و برخی موتورها و فن‌های مورد استفاده در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را از سایر کشورها تهیه ، وارد و مورد استفاده قرار می‌دهیم.

 در حال حاضر مهم‌ترین توفیقی که کشور در این صنعت به دست آورده است چیست و برای نقش‌آفرینی بیشتر در بازار چه ابزارهایی را نیاز دارید؟

در صادرات لوازم خانگی بیش از ۷۵ درصد سهم صادرات به کولر آبی و بازار عراق اختصاص دارد که احتمالا تا یکی دو سال آینده با تولید کولر آبی در داخل عراق این سهم به شدت کاهش خواهد یافت. در واقع صادرات اصلی ما، کولر سلولزی و بازار عراق است، ولی به برخی از کشورهای اروپایی هم صادرات هیتر داریم.  

 انرژی،  چند درصد بازار این صنعت را به اختیار خود درآورده و از نظر کیفی در چه جایگاهی قرار دارد؟

در بخش گرمایش محیط صنعتی و یا به عبارت دیگر تامین گرمایش و وسایل گرمایشی برای محیط‌های صنعتی بیش از ۶۰% بازار را انرژی پاسخ می‌دهد و مشتریان از لحاظ کیفیت، ما را به عنوان برند برتر دیده‌اند. در کولر آبی که ما قسمت خاصی از آن بازار را داریم و کولر سلولزی پیشرفته را تولید می‌کنیم، در میان کل تولیدکنندگان کولرآبی اگر چه سهم بازار کوچکی داریم، ولی در کولر سلولزی بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده‌ایم؛ البته پس از ۱۸ سال تولید کولر سلولزی توسط انرژی از امسال سایر تولیدکنندگان بزرگ کولر آبی نیز این نوع کولر را عرضه کردند؛ در نظرسنجی که حدود ۲ یا ۳ سال پیش روزنامه دنیای اقتصاد انجام داد برترین کیفیت کولر آبی را به شرکت انرژی اختصاص داد.

 صنعت سرمایشی و گرمایشی  ایران از نظر کیفیت و استانداردهای جهانی دارای چه رتبه‌ای است؟

اگر ژاپن ، آلمان ، امریکا ، انگلستان ، هلند ، کره و ایتالیا را کشورهای پیشرو و صاحب تکنولوژی در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع گرمایشی و سرمایشی بدانیم و به آنها رتبه یک بدهیم می‌توان چین، ترکیه و ایران را به عنوان کشورهای دارای زیر ساخت تولید مناسب و در حال انتقال تکنولوژی بدانیم؛ هر چند به دلیل کیفیت محصولات و بازار داخلی و خارجی که در حال حاضر ایران به لحاظ تولید این محصولات در اختیار دارد می‌توان به آنها رتبه دو را اختصاص داد.

 چه طرح‌هایی برای توسعه فعالیت‌های خود در نظر گرفته اید و آیا قصد دارید در این رابطه با شرکای تجاری خارجی وارد همکاری مشترک شوید؟

به طور قطع شرکت انرژی هم مانند هر شرکت تولیدکننده و موفق برنامه‌ها و چشم‌اندازهای گسترده‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود دارد؛ علاوه بر آنکه هم‌اکنون در تکنولوژی تولید محصولات این شرکت به دنبال دستیابی به راه حلی جهت بهینه سازی سوخت گرمایش صنعتی، کسب آمادگی ورود به بازارهای جهانی و نیز تطابق با الزامات و استانداردهای بین‌المللی هستیم، اما تحقق طرح‌های توسعه ما در حال حاضر و در شرایط فعلی در انتظار بهبود شرایط عمومی ‌اقتصاد و به خصوص بهبود روابط تجاری و اقتصادی با سایر کشورها در دوران پسا تحریم است ؛ با این وجود از همین الان در حال مذاکره با شرکت‌ها و برند‌های معتبر خارجی در زمینه تولید صنایع گرمایشی و سرمایشی برای ایجاد همکاری مشترک با آنان و انتقال دانش و تجربه هستیم.

 مهم‌ترین مانع تولید در کشور از نگاه شما چیست؟

تفکر دولتی طی سال‌های گذشته به مهمترین مانع فعالیت‌های تولیدی در کشور تبدیل شده است؛ متاسفانه مداخله مستقیم برخی دولت‌ها در فرایندهای تولیدی به جای در نظر گرفتن امتیازات و تسهیلاتی مشابه آنچه کشورهای موفق دنیا در امر تولید برای تولیدکنندگان خود در نظر می‌گیرند و همچنین نگاه تجاری دولت‌ها به برخی مسائل در ارتباط با فعالیت‌های اقتصادی در کشور منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای در فعالیت‌های صنعتگران شده است؛ به نظر می‌رسد باید حمایت بهتر و مستقیم‌تری از تولیدکنندگان داخلی صورت بگیرد. اگر دولت‌ها اعتقاد دارند که منابع کشور باید صرف تولید و استفاده از محصولات داخلی شود، بنابراین هم‌اکنون از دولت دوازدهم که طی پنج سال گذشته در بهبود شرایط اقتصادی، سیاسی و ... کشور اقدامات موثری صورت داده است، انتظار می‌رود با در نظر گرفتن تشویق و اعمال تخفیف‌های مالیاتی برای بنگاه‌هایی که در این حوزه عملکرد درستی داشته‌اند و در سال‌هایی که اقتصاد کشور با بحران‌های جدی مواجه بوده مسیر فعالیت‌های خود را ادامه داده و  مقاومت کرده‌اند به حمایت هر چه بیشتر از تولید داخلی بپردازد.

 قیمت محصولات خودرا چطور ارزیابی می‌کنید؟ در حال حاضر توقع تولیدکننده‌ها از این بازار به لحاظ قیمت چیست؟

قیمت، یکی از عوامل اصلی در کسب و کار است که عرضه کننده کالا با توجه به کالایی که عرضه می‌کند، هزینه ای که برای تولید متقبل می‌شود و  بازاری که با آن روبرو می‌باشد آن را تعیین می‌کند. در حال حاضر با توجه به کیفیت و قطعاتی که محصولات سرمایشی و گرمایشی کارخانه انرژی با آن تولید می‌شود، می‌توان گفت محصولات این شرکت با قیمت مناسب و منصفانه به بازار فروش و مصرف کنندگان عرضه می‌شود. هم اکنون بیشتر توقع تولیدکنندگان به لحاظ قیمتی ایجاد شرایط آزادسازی برای تعیین قیمت از سوی آنها و ایجاد نوعی فضای رقابتی در جهت افزایش کیفیت کالاها و تلاش برای دست یابی به کیفیت بالاتر همراه با قیمت مناسب تر در میان محصولات سایر رقبا و تولیدکنندگان است. بر این اساس، مشتری و یا مصرف کننده هم  بر اساس نیازها و توان خرید خود برای انتخاب کالا تصمیم می‌گیرد و تبلیغات بی اساس نیز اثر فوق العاده‌ای ندارد.

ویژه‌نامه سراسری «صنعت لوازم خانگی»